peesblessure: blijven stappen of de wei??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:53

Ik ben door omstandig heden al 6 (!!!!) maanden aan het stappen, we waren na 2 maanden stappen en 1 maand een drafprogramma van 1 minuuut per week opbouwen weer teruggezet naar 2 maanden stappen, omdat de pees weer dik werd.

Over 1,5 weken hebben we weer een echo, ik hoop nu dus op goed nieuws, is en nu weer of nog niet goed gaat ie alsnog de wei in, 6 tot 12 maanden en dan zien we wel weer.

Wat ik het ergste aan deze vorm van revalidatie vind is dat hij dus eigenlijk hele boxrust zou moeten hebben. Nu heb ik een stukje wei afgezet van 4x4 waarin ie iedere dag een beetje een frisse neus kan halen, maar dit is nog niet genoeg voor een jong paard. Het stappen aan de hand of onder de man is helemaal niet erg om te doen, vindt ik. Oke trainen en echt rijden is leuker, maar dit is totaal niet erg....

Mocht het mij nog eens overkomen gaat ie de wei in, dat is voor mij nog erger als deze manier van revalideren, want dan moet ie dus dag en nacht buiten, maar voor zijn gemoetstoestand vele malen beter. En ik ben er van overtuigd dat de genezing dan ook sneller zal zijn !!!

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 21:07

@Ludora
Succes volgende week, ik hoop dat je goed nieuws krijgt!
Ik denk dat we het er met z'n allen hier wel over eens zijn dat het om het welzijn van onze paarden gaat, en niet om ons "welzijn"!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:18

Natuurlijk is elke blessure anders en ook heeft elke DA zijn of haar ideeën over genezing en revalidatie. Ik ben ook niet anti-boxrust: bij een breuk of een open wond die net gehecht is, zie ik zeker het nut van een tijdje boxrust. Maar maandenlang opsluiting en twee keer per dag wat aan de hand stappen met een (pees)blessure wanneer weiderust een prima alternatief is... Dan weet ik wel waar ik voor kies en gelukkig stond mijn DA er in het geval van mijn paard volledig achter. Dan maar wat langer niet rijden, maar wel een paard dat nog happy is tussen de oren.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:26

dorothea schreef:
@esperance: geen overhaaste conclusies trekken aub. Ik heb alles voor mijn paard over, al moet ik aan de geeuwhonger en zes keer per dag stappen! Dus daarmee trap je me flink op mijn hart. Maar goed...
Het gaat mij om zijn geestelijke gezondheid. Hij staat heel graag op de wei en kijkt hier (gedurende het weideseizoen) iedere ochtend smachtend naar uit. Ik wil het hem gewoon niet aandoen dat z'n maat naar buiten gaat en hij moet achterblijven.
En ik ben toch blij dat je benadrukt dat ik pas mag gaan draven als de DA het zegt, ik wilde alweer vol aan het werk (dit is cynisch bedoeld hoor, voor het geval je dit ook weer verkeerd begrijpt). En je begrijpt blijkbaar ook niet dat het nogal een teleurstelling is wanneer je bij het tweede bezoek te horen krijgt dat je na het volgende bezoek waarschijnlijk weer iets meer mag gaan doen en uiteindelijk het bericht na het derde bezoek is dat je weer 10 weken moet gaan stappen omdat het toch niet zo goed aan het genezen is.

Reactie?.....

oh oke, was wel een rare reacktie van mij, normaal doe ik dat niet zo! sorry daar voor..

ik weet dat het een hele terleurstelling kan zijn ja.. ik heb ook zo iets aan de hand, en het is nog eens een keer gebeurt..
zo als ik in mijn eerste post al zei kun je hem gerust de wei op doen, vooral nu het lente word zijn ze meestal binnen toch niet meer te houden, en ze heel erg down kunnen gaan voelen..

even nog een vraagje bij welke DA ga jij?

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 21:29

@esperance: no hard feelings. We keep the "esperance" up!

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:37

dorothea schreef:
@esperance: no hard feelings. We keep the "esperance" up!

MarchaL

Re: peesblessure: blijven stappen of de wei??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 10:05

Pfff, ik zit op het moment in een zelfde soort dilemma... Bij mijn paard is onlangs een peesblessure geconstateerd, een blessure aan de kapsels om de kogel LV om precies te zijn. Naar alle verwachting gaat het zeker een 1/2 jaar duren eer mijn paard weer beter is. Ze staat nu op boxrust maar ik zou haar liever in de weide zien... Het probleem is echter dat mijn merrie compleet uit haar plaat gaat op de wei, dit heeft ze altijd al gedaan en de blessure van nu veranderd daar helaas weinig aan De afgelopen weken heeft ze nog gewoon buiten gestaan maar aangezien ze steeds slechter werd heb ik toch maar gekozen voor boxrust. 1/2 jaar boxrust zie ik echter ook weer helemaal niet zitten... Ik vind het erg moeilijk om te beslissen wat het juist is in haar geval....

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:35

Karin schreef:
Natuurlijk is elke blessure anders en ook heeft elke DA zijn of haar ideeën over genezing en revalidatie. Ik ben ook niet anti-boxrust: bij een breuk of een open wond die net gehecht is, zie ik zeker het nut van een tijdje boxrust. Maar maandenlang opsluiting en twee keer per dag wat aan de hand stappen met een (pees)blessure wanneer weiderust een prima alternatief is... Dan weet ik wel waar ik voor kies en gelukkig stond mijn DA er in het geval van mijn paard volledig achter. Dan maar wat langer niet rijden, maar wel een paard dat nog happy is tussen de oren.

Helaas wist ik op het moment van revalidatie nog niets van weide rust. Onze DA geeft in de eerste instantie bij sport-paarden aan om het stap proces in te gaan en boxrust.

Mijne had zo'n kleine verdikking dat het zou lijken alsof we er zo vanaf zouden zijn, met 2 maandjes stappen, maar helaas. Pas na de 2de echo hoorde ik de optie van weidegang. Maar ja dit was 17 december, was al geschoren en stond onder 2 dekens. Dus ja niet echt het juiste moment om en 24/7 buiten te gaan zetten, helaas.

Mocht het volgende week niet goed zijn dan gaat ie wel de wei in !!!

MarchaL, gaat ze ook zo uit haar dak als ze 24/7 buiten staat, want dat is wel de bedoeling. Niet 's nacht binnen halen zo dat ze 's morgens zich even lekker uit kan leven. En dan nog, laat ze maar 1 dag goed uit haar dak gaan daarna is ze denk ik toch wel rustig....

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:37

Die van mij stond niet 24/7 buiten hoor, gewoon van 's morgens 8-9 uur tot donker, samen met een ander (rustig) paard. Ging prima, hij had niet de behoefte om zich 's morgens uit te leven. Gewoon meteen kop naar beneden en gras eten.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:42

Ohw nee dat kan ik met Tychon niet doen, die moet even rekken en strekken als ie de stal uitkomt. Lees, probeer je zelf in de knoop te gooien, hoe hoog sprong ik gister ookal weer, en hoe ver........ En tot hoe hoog kan ik bokken tot ik écht op mijn bek ga

Tychon moet dan echt 24/7 om uit te sluiten dat hij iedere keer het ochtend ritueel herhaald.

MarchaL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:46

Ludora schreef:
MarchaL, gaat ze ook zo uit haar dak als ze 24/7 buiten staat, want dat is wel de bedoeling. Niet 's nacht binnen halen zo dat ze 's morgens zich even lekker uit kan leven. En dan nog, laat ze maar 1 dag goed uit haar dak gaan daarna is ze denk ik toch wel rustig....

24/7 buiten is bij ons helaas geen optie. Het zou in mijn geval dan 8.00 - 17.00 zijn. Mijn paard wordt helaas niet rustig van eenmalig goed uit haar dak gaan... Het is een dagelijks ritueel wat tot op heden alleen nog maar meer kapot heeft gemaakt. (er was toen nog geen duidelijke diagnose gesteld) Ik baal er ook echt ontzettend van dat mijn merrie zich altijd zo moet uitsloven... Normaal gesproken is het natuurlijk een leuk gezicht maar nu op het moment kan ze het gewoon echt even niet hebben.... 6 maanden boxrust vind ik echter ook weer niet je-van-het

Ze staat al in de wei met rustige maatjes, dit is het probleem dus niet.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:53

..naar buiten met je paardje...misschien is het een idee om een ton met voer in de wei te zetten, zodat ze eerst wat hooi/bixie/appels/wortsels gaat eten..dan hebben ze vaak niet meer door dat ze gek moeten doen....(tenmiste bij ons werkt dat perfect)..maar een paard met een peesblessure zou ik echt op een wei zetten, ze bewegen genoeg wat ook betekend dat de afvalstoffen/ doorbloeding optimaal is......maar ik neem wel aan dat je paard zonder pijnstillers staat???...(wat ik trouwens niet hoor bij een peesblessure..maar je weet nooit)

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:57

6 maanden volledig in een box opsluiten gaat idd erg tegen het gevoel in. Wij hebben nu dan een kleine paddock van 4x4 gemaakt, het is iets, maar niet optimaal.

Maar ja als je geen andere keus heb.............. Ik ben nu ruim 6 maanden verder en ja ik heb ook echt wel eens gedacht dat Tycon écht depressief was, maar ja het moet het is niet anders....... Nu is ie er wel redelijk aan gewent.....

Maar erken maar dat als hij dadelijk echt de wei in mag eerst een beetje sedatie krijgt de eerste dagen. Anders zijn we zo weer terug bij af....

Pijnstillers...... Lijkt me sterk.... voor een peesblessure. Toch ?? Ze zijn meestal een aantal dagen wat kreupel. Maar dan gaat het al heel snel weer goed....

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:01

Vergis je niet in de pijn die een paard heeft bij een peesblessure, ook al zijn ze niet altijd zichtbaar kreupel. De mijne heeft nauwelijks zichtbaar kreupel gelopen, maar... Een week nadat ik weer onder het zadel mocht beginnen (en dan had ik alleen nog rustig gestapt) is mijn paard gecheckt door de fysio. Zij kon duidelijk merken dat hij zich in de maanden ervoor (dus tijdens 'blessuretijd') enorm had lopen ontlasten op het geblesseerde been, hij was er toch aardig scheef van geworden.

Ontlasten doen ze niet zomaar, dan moeten ze echt wel last hebben van die blessure. En scheef worden ze niet van twee weken kreupelheid, die pijn moet dus echt wel tijden hebben geduurd.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:02

Ludora schreef:

Pijnstillers...... Lijkt me sterk.... voor een peesblessure. Toch ?? Ze zijn meestal een aantal dagen wat kreupel. Maar dan gaat het al heel snel weer goed....

ik heb er ook nog niet van gehoord, maar goed...de ene DA is de ander nog niet, dus zet ik het er maar voor de zekerheid bij....

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:04

Karin schreef:
Vergis je niet in de pijn die een paard heeft bij een peesblessure, ook al zijn ze niet altijd zichtbaar kreupel. De mijne heeft nauwelijks zichtbaar kreupel gelopen, maar... Een week nadat ik weer onder het zadel mocht beginnen (en dan had ik alleen nog rustig gestapt) is mijn paard gecheckt door de fysio. Zij kon duidelijk merken dat hij zich in de maanden ervoor (dus tijdens 'blessuretijd') enorm had lopen ontlasten op het geblesseerde been, hij was er toch aardig scheef van geworden.

Ontlasten doen ze niet zomaar, dan moeten ze echt wel last hebben van die blessure. En scheef worden ze niet van twee weken kreupelheid, die pijn moet dus echt wel tijden hebben geduurd.

Ik heb ook wel eens begrepen(kan verkeerd zijn..)...dat een paard went aan een pijn..dus als hij/zij een paar dagen pijn heeft dan denkt ie dat het erbij hoor.....daarom zijn naar mijn idee, sommige paarden ook van die bikkels.....

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:08

Klopt, maar dat doe je als mens ook. Als jij langdurig pijn in je schouder of enkel hebt, dan 'wen' je er in zekere zin ook aan. Maar ondertussen ga je wel dat zere lichaamsdeel (bewust of onbewust) ontlasten, en hetzelfde lichaamsdeel dat nog gezond is misschien wel extra belasten. Op die manier kan een mens ook scheef worden door een blessure.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:09

Dat ze onlasten snap ik wel, merk ik nu ook, Tychon is idd ook erg scheef..... Of ze echt echt pijn in onze vorm van pijn hebben betwijfel ik, maar ik weet het ook niet hoor.

Pijnstillers geven aan een paard dat absoluut moet rusten lijkt mij zo ie zo niet een goed plan, daar ze dan nog sneller door de pijn heen lopen en echte rust dus niet komt. (lijkt mij)

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:11

Een paard zal ongetwijfeld een andere pijnbeleving hebben dan een mens.

Feit blijft wel dat wanneer er iets niet goed zit in het lichaam, dat een levend wezen zich daar dan bewust of onbewust op gaat aanpassen. Bij een paard zal dat misschien meer onbewust dan bewust zijn. Instinctief zoekt een levend wezen de minst 'lastige' manier van leven op. En als ontlasten betekent dat er pijnverlichting optreedt (en vervolgens scheefheid) dan is het bovenstaande prima te verklaren.

Dat zie je ook gebeuren als een zadel niet goed ligt. Sommige paarden lopen gewoon door ondanks een brak zadel, maar je moet niet vragen hoe. Mijn fysio heeft zulke paarden onder behandeling gehad, ze zitten volledig vast in de rug (hun manier van 'ontlasten': de rug aanspannen) maar aan de buitenkant zou je niet direct zeggen dat ze enorm last hebben van hun rug. Zulke paarden hebben instinctief een manier gevonden om zo min mogelijk last te hebben van het zadel.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:19

botje schreef:
Heej.
Heb ik nou juist 3 weken gelden te horen gekregen dat Mirage een scheurtje in de aanhechtingspees heeft, en dat de spieren op die plek overbelast zijn. Omdat zij in de winter helemaal gek is, mag ze niet op de wei. Want met die gekke sprongen heb je kans dat het scheurtje groter wordt.
Ze moet nu al drie maanden stil staan, en moet een paar keer per dag een half uur stappen. Ik vind drie maanden erg lang, en ik wil niet het risico lopen dat het herstelproces nog langer gaat duren.
Omdat zij ook veel energie heeft hebben we de hoeveelheid brok teruggebracht, ze krijgt nu voornamelijk hooi.
Ik denk dat het afhangkelijk is van de blessure, en van de manier waarom het paard zich gedraagt op de wei.

Heeft mijn bijrijdpaard ook gehad. In september in het begin
hebben we 3x daags 15 min gestapt op het harde. Daarna 1 maal daags een kwartier er op en een kwartier er naast. En binnen 9 weken opbouwend tot een uur stappen op het harde. Woensdag gaat hij weer heen. In de hoop dat alles weer goed is en dat we nu mogen longeren ofzo.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:21

wij hebben ook goed ervaringen met in de wei zetten. Was gelukkig zomer. We kregen het advies 2 weken op stal zetten. Maar daar verergerde het van, alle rondjes die ze daar draaide! Dus we zijn eigenwijs geweest en op de wei. Steeds afspoelen, en elke dag stappen op het harde.

Ze was heel erg kreupel en we vreesden het ergste, de DA ook. Maar na 2 maanden konden we weer rijden. Let ook goed op bekapping en voer.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:22

Ludora schreef:
Pijnstillers geven aan een paard dat absoluut moet rusten lijkt mij zo ie zo niet een goed plan, daar ze dan nog sneller door de pijn heen lopen en echte rust dus niet komt. (lijkt mij)

Dat lijkt mij ook.

Een persoon die pijnstillers gebruikt, is zich er (meestal) van bewust dat het voor zijn eigen bestwil is dat hij het rustig aan moet doen, ondanks de pijnstillers. Eigenwijzen uitgezonderd natuurlijk, er zijn een hoop mensen die dwars door pijnstillers heen lopen of werken, maar die komen zichzelf uiteindelijk wel tegen.

Een dier zou je in feite tegen zichzelf moeten beschermen, een dier kun je niet vertellen dat-ie het rustig aan moet doen voor zijn eigen bestwil. Bij hevige pijn kun je die natuurlijk wel verlichten met pijnstillers om het draaglijk te maken, maar de pijn helemaal reduceren tot nul lijkt me idd vaak meer slecht dan goed doen. Dan loopt een dier ook 'door de pijn heen' en dan ben je nog verder van huis.

Maar goed, ik ben geen DA of fysio, dit is wat ik beredeneer op basis van mijn ervaringen met blessures.

Leo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:24

Bedenk dat als hij één keer uit zijn bol gaat in dit beginstadium van de revalidatie je het risico loopt dat je terug bij af bent. Het is inderdaad afhankelijk van de ernst en de soort blessure. Ook, wélke pees het is. Ik ging zelf de wei op met mijn paard, aan de lijn, elke avond liepen we daar samen 1 of 2 uurtjes.
Kon'ie lekker rollen en zo, hij was het helemaal gewend. Verder kwam hij elke
dag toch al 3 keer uit zijn box voor het revalidatieprogramma.
En het was geen rustige bejaarde of zo, 7 jaar en een vrolijke Frans.
Ketting er aan en luisteren. Het is voor zijn eigen bestwil. Hij mocht zelf bepalen
waar hij heen liep, ik hobbelde mee, zo hoopte ik hem toch een klein beetje dat gevoel van vrijheid te geven. Het is een tijdrovende klus, maar wel de moeite waard.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:27

'Het is voor zijn eigen bestwil' kun je een dier IMO niet aan zijn verstand brengen.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:30

ja inderdaad aan een longeerlijn zo deden wij het ook in het begin. En zorgen voor rustige paarden in de buurt die niet gaan rennen.

Verdoving vind ik onzin, er zijn andere manieren. Wij hebben een arabiertje...