Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

dorothea schreef:@esperance: geen overhaaste conclusies trekken aub. Ik heb alles voor mijn paard over, al moet ik aan de geeuwhonger en zes keer per dag stappen! Dus daarmee trap je me flink op mijn hart. Maar goed...
Het gaat mij om zijn geestelijke gezondheid. Hij staat heel graag op de wei en kijkt hier (gedurende het weideseizoen) iedere ochtend smachtend naar uit. Ik wil het hem gewoon niet aandoen dat z'n maat naar buiten gaat en hij moet achterblijven.
En ik ben toch blij dat je benadrukt dat ik pas mag gaan draven als de DA het zegt, ik wilde alweer vol aan het werk (dit is cynisch bedoeld hoor, voor het geval je dit ook weer verkeerd begrijpt). En je begrijpt blijkbaar ook niet dat het nogal een teleurstelling is wanneer je bij het tweede bezoek te horen krijgt dat je na het volgende bezoek waarschijnlijk weer iets meer mag gaan doen en uiteindelijk het bericht na het derde bezoek is dat je weer 10 weken moet gaan stappen omdat het toch niet zo goed aan het genezen is.
Reactie?.....

dorothea schreef:@esperance: no hard feelings. We keep the "esperance" up!
De afgelopen weken heeft ze nog gewoon buiten gestaan maar aangezien ze steeds slechter werd heb ik toch maar gekozen voor boxrust. 1/2 jaar boxrust zie ik echter ook weer helemaal niet zitten... Ik vind het erg moeilijk om te beslissen wat het juist is in haar geval.... Karin schreef:Natuurlijk is elke blessure anders en ook heeft elke DA zijn of haar ideeën over genezing en revalidatie. Ik ben ook niet anti-boxrust: bij een breuk of een open wond die net gehecht is, zie ik zeker het nut van een tijdje boxrust. Maar maandenlang opsluiting en twee keer per dag wat aan de hand stappen met een (pees)blessure wanneer weiderust een prima alternatief is... Dan weet ik wel waar ik voor kies en gelukkig stond mijn DA er in het geval van mijn paard volledig achter. Dan maar wat langer niet rijden, maar wel een paard dat nog happy is tussen de oren.

Ludora schreef:MarchaL, gaat ze ook zo uit haar dak als ze 24/7 buiten staat, want dat is wel de bedoeling. Niet 's nacht binnen halen zo dat ze 's morgens zich even lekker uit kan leven. En dan nog, laat ze maar 1 dag goed uit haar dak gaan daarna is ze denk ik toch wel rustig....
Ludora schreef:
Pijnstillers...... Lijkt me sterk.... voor een peesblessure. Toch ?? Ze zijn meestal een aantal dagen wat kreupel. Maar dan gaat het al heel snel weer goed....
Karin schreef:Vergis je niet in de pijn die een paard heeft bij een peesblessure, ook al zijn ze niet altijd zichtbaar kreupel. De mijne heeft nauwelijks zichtbaar kreupel gelopen, maar... Een week nadat ik weer onder het zadel mocht beginnen (en dan had ik alleen nog rustig gestapt) is mijn paard gecheckt door de fysio. Zij kon duidelijk merken dat hij zich in de maanden ervoor (dus tijdens 'blessuretijd') enorm had lopen ontlasten op het geblesseerde been, hij was er toch aardig scheef van geworden.
Ontlasten doen ze niet zomaar, dan moeten ze echt wel last hebben van die blessure. En scheef worden ze niet van twee weken kreupelheid, die pijn moet dus echt wel tijden hebben geduurd.

botje schreef:Heej.
Heb ik nou juist 3 weken gelden te horen gekregen dat Mirage een scheurtje in de aanhechtingspees heeft, en dat de spieren op die plek overbelast zijn. Omdat zij in de winter helemaal gek is, mag ze niet op de wei. Want met die gekke sprongen heb je kans dat het scheurtje groter wordt.
Ze moet nu al drie maanden stil staan, en moet een paar keer per dag een half uur stappen. Ik vind drie maanden erg lang, en ik wil niet het risico lopen dat het herstelproces nog langer gaat duren.
Omdat zij ook veel energie heeft hebben we de hoeveelheid brok teruggebracht, ze krijgt nu voornamelijk hooi.
Ik denk dat het afhangkelijk is van de blessure, en van de manier waarom het paard zich gedraagt op de wei.
Ludora schreef:Pijnstillers geven aan een paard dat absoluut moet rusten lijkt mij zo ie zo niet een goed plan, daar ze dan nog sneller door de pijn heen lopen en echte rust dus niet komt. (lijkt mij)