voor 4e keer hoefzweer..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:05

Over zaagsel is nu wel het nodige gezegd.

als je je paard niet op ijzers wilt, dan vraag je toch gewoon aan je smit of hij de hoefzool wat dikker wil laten?! Mijn paarden staan ook zonder ijzers. Gaan over alles heen, ook grintpaadjes en hebben nooit een hoefzweer, omdat de smid de hoefzool zo veel mogelijk in tact laat.

Groetjes!

zynoeska

Re: voor 4e keer hoefzweer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:07

Een van onze fkorden heeft altijd heel snel een hoefzweer in de voorhoeven. Als we haar op ijzers zetten heeft ze nergens last van.

Haar voorhoefjes zijn gewoon niet zo hard en groeien ook slecht.
Zodra ze een steentje is tegengekomen als ze zonder ijzers loopt is het raak... Nu is ze een bikkel dus vaak is het al best ernstig voordat ze gaat kreupelen. oplossing voor ons blijft die ijzers eronder houden.

Maar ....het verschilt per paard (gelukkig maar). en ik hoor idd ook veel verhalen over zaagsel. Daar schijnt een of andere stof in te zitten (om het hout blank te maken) en zie zou de witte lijn kunnen aantasten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:23

Mijn bloedje had nog nooit een hoefzweer gehad. Tot vorig jaar (ze was toen 9). Toen heeft ze er 3 gehad in een half jaar tijd. Ze staat ook op zaagsel en dat zou de boosdoener kunnen zijn volgens mijn hoefsmid.

Ze staat trouwens wel op ijzers.

diehdieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 12:52

Hoi, ik heb nu bijna 2 weken een eigen paardje.
En die stond bij de vorige eigenaar nooit buiten. En op mijn pensionstal staan de paarden overdag wel in paddocks.
En als het dus een beetje regenachtig weer is enzo, dan is de paddock dus wel nat.
Dus ik merkte na een paar dagen dat haar straal en die soort kussentjes van de hoef heel zacht werden.
en bij haar linkervoorbeentje ging de straal zeg maar naar boven openscheuren omdat het dus zo zacht was.
Ik was uiteraard direct heel bezorgd.
Maar toen zeiden 2 meisjes bij mij op stal dat hun paarden dat ook hadden gehad en dat dat heel makkelijk weer te genezen was.
Ze zeiden dat ik de dierenarts moest bellen, dan het probleem uit moest leggen en dat ik dan een heel goed middel zou krijgen
Ik had dat spul dus opgehaald bij de dierenarts ( ze gebruiken het ook voor schapen).
En daar zeiden ze dat ik het 10 dagen lang eenmaal daags op haar straal en die kussentjes met een kwast moest insmeren.
En dat ze dan weer gewone een harde straal kreeg en dus harde kussentjes.
En dat is wel echt goed spul, want toen ik het 1 keer had gebruikt merkte ik al verschil.
Ik heb het nu 3 dagen gedaan ofzo en haar straal en kussentjes zijn al een stuk verbeterd.
De dierenarts zei ook dat als de kwaliteit van haar hoef gewoon niet zo goed was ik een of ander poedertjes door haar eten kon doen.
Maar dit was gelukkig niet nodig.
Misschien hebben jullie hier ook wat aan.
Hoop het maar, want ik heb daar dus verder ook niet zo veel verstand van.
En dan nog 1 vraagje, hoe ziet een hoefzweer eruit

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:43

Niet. Je ziet een hoefzweer niet.

Het zit namelijk binnenin de hoef. Die kan warm aanvoelen en als je er met een hamertje op tikt vindt je paard dat niet fijn De smid kan het eruit snijden mits het niet te diep zit.

mangopink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:35

mijn hengst heeft ook vaak last van hoefzweren, staat op zaagsel, en geen ijzers onder.

ik kan me in zijn geval zeker voorstellen dat het met het zaagsel te maken heeft, ik kan hem niet beslaan want hij dekt en hij is allergisch voor stof. dus iemand een slimme oplossing?

diehdieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:30

gaat een paard altijd kreupel lopen als het een hoefzweer heeft??
of kan het paard ook gewoon wat gevoeliger lopen soms??
en wat als je het dus niet weet en gewoon doorrijdt met je paard, want gebeurt er dan??
Moeten ze altijd weggesneden worden of kan het ook op een andere manier genezen ??

Kan iemand deze vragen beantwoorden

luxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 12:49

mij is ooit eens door een hoefsmit verteld dat je als je paard daar last van heeft een oplossing van bleekwater en water maken moet [dan in een lege anti-vliegen of glassex spuit] en dagelijks prefentief op de hoefzool spuiten.
dat zou de bacterieën doden die de zweer veroorzaken.
is denk ik stukken goedkoper als betadine.

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 19:12

Het kan niet altijd weggesneden worden. Als het te diep zit dan moet het eerst eruit groeien. Ook wel pijnlijk voor het paard, want dan moeten ze er dus langer mee doorlopen.
Als het heel erg diep zit, of beginnend is dan kan ik me voorstellen dat ze er alleen gevoeliger op lopen. Meestal zijn ze echt kreupel.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:31

Mijn arthrose paard (geconstateerd toen ze 3 was, is nu 19) had in haar "jeugd" om de paar maanden een hoefzweer (stond op stro- onbeslagen) Mijn hoefsmid opperde toen hoefijzers, wat de frequentie van de hoefzweren sterk verminderde (naar 1x per 1.5 jaar ongeveer) De hoefzweren die ze destijds kreeg waren altijd aan haar slechtste arthrose been Toen ze 14 was ging ze in draf onregelmatig lopen op de arthrose en kreeg ze speciaal beslag- sindsdien heeft ze aan dat been geen hoefzweer meer gehad (heb hier geen verklaring voor !) wel aan andere benen, maar zo 1x per 2 jaar .....deze week nog aan haar andere voorbeen De laatste 5 jaar sinds ik alleen woon staan ze op vlas.(geen opslagruimte voor stro !)
Het is volgens mijn hoefsmid is het idd zo dat houtkrullen bij sommige paarden vaker hoefzweren veroorzaken.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 15:19

Voorkomen kun je als je de oorzaak weet. Wat ik wel steeds hoor is dat je het beter niet open kunt laten maken maar laten doorbreken. De genezing gaat dan sneller en je hoeft geen kunst- en vliegwerk uit te halen om te voorkomen dat er rotzooi in de wond komt.
Doorbreken gebeurd aan de bovenkant, aan de kroonrand.
Laat eens weten hoe het met je paard gaat!

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:54

Ik was met mijn paard helaas ook 'expert' in hoefzweren. Hij stond op stro en niet op ijzers. Toen ik wanhopig was heb ik hem een kuur chevaryde kruiden gegeven, via natuurlijkinbalans.nl. in combinatie met voor ijzers. hij heeft ze niet meer gehad....

__inge__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 19:13

hey, bedankt voor de tips en info, de DA is weer geweest. hij vond het niet tegenvallen. maar hij kan het er niet uitsnijden omdat het te diep zit. hij heeft nu antibiotica, niet om de bacterien weg te halen maar om te zorgen dat het er niet meer worden, de zweer moet dus vanzelf weggaan, ik vond het een beetje een raar verhaal maar ik was er zelf niet bij, toen de DA er was. maar we hebben hem nu elke dag in biotext, daarna hoef schoonmaken met schoonwater, trekzalf er op en in het verband, en dan de volgende dag het verband er weer af en weer opnieuw. het gaat nu weer de goeie kant op
Groetjes, Inge

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:46

Regel nr 1 bij hoefzweren is : geen antibiotica ! Dat onderdrukt alleen, zodat je over 4 weken weer met hetzelfde probleem zit, daarbij kleurt AB de hoefplaatjes wat het moeilijker maakt voor een hoefsmid om de ontsteking te vinden.

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:55

wat ik altijd heb gezien van mensen met paarden die een hoefzweer hebben is dat ze dat been dan elke dag 10 min. in de bio-tex (heet dat zo?) zetten.

__inge__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 19:08

Mist schreef:
Regel nr 1 bij hoefzweren is : geen antibiotica ! Dat onderdrukt alleen, zodat je over 4 weken weer met hetzelfde probleem zit, daarbij kleurt AB de hoefplaatjes wat het moeilijker maakt voor een hoefsmid om de ontsteking te vinden.

Dit vind ik wel raar.. een DA moet dat toch weten..

__inge__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 19:09

alano schreef:
wat ik altijd heb gezien van mensen met paarden die een hoefzweer hebben is dat ze dat been dan elke dag 10 min. in de bio-tex (heet dat zo?) zetten.

doen we ook..

alano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:13

hahah ok

Ididit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:45

Hier nog een slachtoffer van vele, vele, vele hoefzweren! Paard staat op stro, box wordt dagelijks uitgemest en rondom op ijzers. En toch iedere keer weer. Ik denk persoonlijk dat je er weinig tegen kunt doen... buiten let ik altijd op of hij nergens in staat en het land houden we ook schoon. En toch blijft het gebeuren...

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:03

Hoe kan dat dan dat jou paard zoveel hoefzweren krijgt Ididit

K1MmEl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:08

mijn pony had hele zwakker hoeven en die kreeg dus ook steeds hoefzweren, dat was erg vervelend. ook vaak 4 keer achter elkaar. ze zeggen dat je pony meer kans heeft op een hoefzweer als het op krullen staat. ik heb de mijne op hoefijzers gezet, en sinds ik hoefijzers heb, heb ik nooit meer een hoefzweer gehad... misschien dat dat een idee is, bij mij holp het heel erg, mijn pony staat nog steeds gewoon op krullen. door de hoefijzers worden zijn hoeven sterker en staat hij hoger dus kunnen de krullen minder de hoef aantasten. in de krullen zitten stoffen dat de hoef aantast. misschien dat hoefijzers een idee is... de mijne staat er sindsdien 4-kant op. en doet het super nu...

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:15

Dat paard van Ididit staat rondom op ijzers dat staat ook in haar berichtje

K1MmEl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 18:17

ohja sorry... niet goed gelezen. maar dat was mijn ervaring...

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:12

Ik vergelijk het altijd maar met tanden bij mensen, de een heeft veel gaatjes, de ander al 20 jaar geen gaatjes

K1MmEl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:13

als je het zo bekijkt, moet je natuurlijk wel goed poetsen, dat helpt... oftewel hoeven goed uit doen, kan ook helpen