kissing spines topics?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 17:30

bedankt voor jullie reactie's. Fries (zo heet mijn paard) reageert nogal heftig op de oefeningen en zocht dus wat ervaringen. Wanneer ik de oefeningen doe, dan tilt hij een voorbeen op, of zet zijn achterbeen schuin onder zijn lichaam naar voren op rust. Had Gert Jan al gebeld, en die zei, dat het geen kwaad kon. Fries maakt meer ruimte zegmaar, om te bollen, eigenlijk goed dus. Die longeer oefeningen zijn zo moeilijk he..... Probeer een paard maar eens te vertellen dat hij zijn bekken moet kantelen :s Hij moet dus vanuit zijn eigen tempo de pas afmaken en dan de achterbenen goed onderzetten waardoor dus het bekken kanteld, maar hij draaft dan gewoon weg, of een pasje harder......... Moeilijk, moeilijk moeilijk. Het is zo moeilijk om een paard duidelijk te maken dat iets anders moet, voor zijn eigen bestwil. Maargoed, geduld bewaren, niet alles kan in een weekendje. Hoe hebben jullie dat gedaan, of kwam het met de dagen wel, dat ze beter gingen "dragen"?

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:17

het kost heel veel tijd en geduld om je paard te leren dragen. toch, als eenmaal het 'knopje' om is, gaat het heel goed. Noob doet het nu bijna automatisch. Het is dan ook goed te zien (zoals nu) dat er iets niet lekker zit in zijn lijf, want dan gaat hij versnellen in plaats van ondertreden. woensdag weer naar de kliniek (voor het eerst in een jaar weer, dus mag ook wel) om even naar te laten kijken.

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:28

Barvrouwke schreef:
bedankt voor jullie reactie's. Fries (zo heet mijn paard) reageert nogal heftig op de oefeningen en zocht dus wat ervaringen. Wanneer ik de oefeningen doe, dan tilt hij een voorbeen op, of zet zijn achterbeen schuin onder zijn lichaam naar voren op rust. Had Gert Jan al gebeld, en die zei, dat het geen kwaad kon. Fries maakt meer ruimte zegmaar, om te bollen, eigenlijk goed dus. Die longeer oefeningen zijn zo moeilijk he..... Probeer een paard maar eens te vertellen dat hij zijn bekken moet kantelen :s Hij moet dus vanuit zijn eigen tempo de pas afmaken en dan de achterbenen goed onderzetten waardoor dus het bekken kanteld, maar hij draaft dan gewoon weg, of een pasje harder......... Moeilijk, moeilijk moeilijk. Het is zo moeilijk om een paard duidelijk te maken dat iets anders moet, voor zijn eigen bestwil. Maargoed, geduld bewaren, niet alles kan in een weekendje. Hoe hebben jullie dat gedaan, of kwam het met de dagen wel, dat ze beter gingen "dragen"?

Het gekke is dat ik helemaal geen oefeningen hoefde te doen van de DA.
Nadat hij ingespoten was moest ie geloof ik 4 a 5 dgn boxrust.
Daarna aan de longe alleen maar stappen, na twee a drie weken wat draven en na 4 weken galopperen.
Zijn na 6 weken weer terug geweest, en toen heeft dat inspuiten en geen belasting op zn rug hm zo goed gedaan dat ze hm echt boven verwachting vooruit vonden gaan.
Hij is toen behandeld door een accunpuncturist ( moeilijk woord) en zat hij linksachter en rechtsvoor vast.
Toen mocht ik hm rustig onder het zadel laag en rond rijden.
Eerst een paar weken alleen maar stappen en veel achtjes rijden, na een aantal weken draven op dezelfde manier, na een aantal weken weer galopperen. Heel de zomer 2003 in de wei gestaan,( nog niet wetende dat hij last had van kissing spine, hij was kreupel en niemand kon de oorzaak vinden, ik dacht een zomer op de wei en kijken wat ie dan gaat doen, weer oppakken en na een paar weken weer kreupel .) In september 2003 is het geconstateerd, in mei 2004 voor het eerst een M1 proefje gereden. ( op het advies van de dierenarts mocht ik in februari hm weer voorzichtig gaan oppakken om te kijken hoe die er mee om ging). Nu starten we succesvol Z2.
Hij heeft ook echt zn ups and downs hoor. Zeker met de winter.
zomers gaat het veel beter, heel de dag op de wei, zonnetje op zn rug, heel de dag met zn koppie naar beneden. Ik heb niet het idee dat hij er weer last van heeft, want wat ie toen deed, ontzettend steigeren en staken, vooral in de wedstrijd ( met meer spanning, wat moet dat paard een pijn hebben gehad, al gespannen rugspieren en dan nog meer spanning door de wedstrijd). Ik denk dat het aan de ernst ligt van de kissing spine, ik denk dat die van mij het geluk heeft dat het ong 5 a 10 cm achter zn schoft zit, op 2 wervels.
Als het verder naar achter zat dan kon je het verzamelen wel vergeten en ook het recreatie rijden volgens de DA.
Toch werd mij verteld dat ik er rekening mee moest houden, dat als Only op zou knappen het alleen nog maar een recreatiepaard kon zijn.
Ik vraag me af of jullie paarden ook in rust 'kissing spine' hebben.
Only had dus de ontstekingen doordat er verkeerd gereden mee was.
In rust komen zijn doornuitsteeksels niet tegen elkaar....
Ben benieuwd!

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:45

Noob heeft ook op rust KS; hij heeft het op 5 wervels; vrij ver achteraan en natuurlijk precies op de overgang achterkant zadel-rug.
Ook ik merk dat hij zich in de zomer veel beter voelt; inderdaad lekker buiten, veel lopen, vaak het koppie naar beneden en de zon op zijn ruggetje.
erg he, als je bedenkt hoeveel pijn je paard gehad moet hebben?

Attitude

Re: kissing spines topics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 08:52

Ja, en ik kan mezelf wel voor mn kop slaan dat hm niet eerder na heb laten kijken.
Maar ja das altijd achteraf praten.
Vandaar dat jullie die oefeningen moeten doen omdat ze ook in rust ks hebben, denk ik.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 10:49

Ik zat weer eens te denken he, in hoeverre is kissing spines, kissing spines, want ik hoor hiervan vele dat er nog ruimte is, net zoals bij de mijne, maar lees ook wel stukken over hele vergroeiingen waardoor echte woekeringen ontstaan. Fries heb dus nog 2 mm maar was wel al geketst, te zien aan wittere plekken op de rongten.

Hij staat overigens halve dagen 's winters tot hele dagen zomers buiten. Verzin net wel, dat ik de hooinetten wel weg kan gooien. Kreeg hij wel eens als hij 's middags binnen moest blijven om het een of ander.
@liesje; ik denk dat ieder die de oefeningen doet, bij gertjan geweest is, en jij was bij de bosdreef? geweest. Dus misschien zit daar het verschil?

Attitude

Re: kissing spines topics?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 11:21

Ik kan me wel herinneren dat de fysio mij een keer een tip gaf, door je handen/armen onder zn buik te doen en hm zo een beetje óp te tillen’ zou hij zn rug bollen.
Bij Only werkte het alleen maar averechts. Die ging zich er meer door vasthouden.
Hij vind wel heel snel iets wat nieuw is spannend.
Ik deed wel ‘op eigen iniatief ’ hm inbuigen door te lokken met koekjes voordat ik ging rijden.

Er zijn inderdaad nogal wat meningsverschillen over kissing spine.
Ik weet dat die van mij het had, er zaten ontstekingen tussen door het verkeerd rijden ( paard heeft ook een heel verleden voor mij) maar zn doornuitsteeksel zaten niet tegen elkaar, er zat nog ruimte tussen.

Dus ja wanneer is nou kissing spine kissing spine.
Volgens mij is het wel een beetje een verzamelnaam voor ontstekingen tussen de doornuitsteeksel en als de doornuitsteeksels continue tegen elkaar aankomen, denk ik…

Motje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:45

Ik loop nu al een paar maanden met mijn paardje te tobben. Ik heb het idee dat het vanuit de rug/lendenen komt. Welke klachten hadden jullie paarden voordat KS werd geconstateerd??

Groetjes Monique

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 20:37

@ motje; Bij fries merkte ik heel weinig. Ik had het gevoel dat 1 achterbeen niet lekker meekwam, maar hij kreupelde niet en niets te zien op harde en zachte volte. Later kwam het linkervoorbeen erbij, dat hij voor mijn gevoel op dat been viel. Wederom niets te zien. Fysio erbij, en die zei dat het door een scheve halswerfel kwam, lang gekut met de fysio, niets opgelost, alleen de scheve werfel is weer rechtgezet. Het bleef maar zo vreemd aanvoelen onder het zadel en niets te zien, na zware belasting niets te zien, alleen mijn gevoel dat er iets mis was bleef. Daarom heb ik hem meegenomen naar De Vallei, waar hij kreupel uit de buigproeven kwam, ruggefoto en tjah.. dat was het verhaal.

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 20:37

Motje schreef:
Ik loop nu al een paar maanden met mijn paardje te tobben. Ik heb het idee dat het vanuit de rug/lendenen komt. Welke klachten hadden jullie paarden voordat KS werd geconstateerd??

Groetjes Monique

Staken, dus vooral veel steigeren.
Rug wegdrukken, onregelmatig in vooral de kleine voltes, zo'n zweefdraf lopen, maar dan geen regelmatige.
Heel hoog bovenin willen lopen, met zn rug weggedrukt.
Galoperen als een hertje, zonder ruggebruik ( lees weggedrukte rug) en hoofd omhoog.
Hij staakte vooral veel op wedstrijden.
Op een gegeven moment op het harde gras ( midden zomer), werd ie echt heel erg kreupel, ging slaan naar mn been, en absoluut niet meer vooruit willen.
Ik dacht eigenlijk in het begin dat ie me te snel af was en dat het een paard was voor een professional. Aan het begin van de lange zijde kwam ie bijvoorbeeld al terug in tempo, begon te trekken, vooral rechtsom, uiteindelijk zn hoofd te kantelen, en nog voor het einde van de lange zijde stond ie al recht over eind, en niet 1 x, wel 10 x en heeeeeeeel hoog. Ook erg stijf ( logisch, hij ging heel zn lichaam vast houden). na een rustperiode was ie even weer rad, na een week of 2 niet meer.
Maar ik denk dat het voor iedereen anders is, het ligt er ook aan waar het zit, het ene paard uit het anders dan andere.
Ik hoop voor je dat je paard niet ergens last heeft zoals kissing spine.
Zal duimen voor je!

Motje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:34

@ Liesje: De klachten van jou paard komen erg overeen met de klachten van mijn paard. Alleen wil mijn paard juist heel erg diep lopen, en krijg je haar niet opgericht. Behalve wanneer ze gaat staken gooit ze haar hoofd hoog in de lucht en d'r oren plat in d'r nek.

Zijn dr misschien nog meer mensen die de klachten van hun paard met KS kunnen vertellen?? Zoiezo gaat ze binnenkort door de malle molen hoor, maar ik ben toch een beetje informatie aan het zoeken.

Groetjes Monique

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:02

Tsja had weinig klachten. Hij kon soms aanvoelen als een blok beton. En het duurde wel een kwartiertje voor ik dit dan los kon werken. Maar voor de rest weinig klachten tot hij van de een op andere dag kreupel ging lopen. Laten onderzoeken en bleek KS. Niemand (ik niet, instructeur niet maar ook andere pensionklanten bij mij op stal) had dit verwacht.

jongleurtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:32

Bij het lezen van deze tpic en alle meningen van iedereen lkrijg ik weer buikpijn !!!

Mijn paard was verkocht en is nadat er kissing spine is geconstateerd toch doorgereden tot klasse ZI
Wij hadden hem teruggekocht en hij werd met de dag slechter !
We hebben er alles aan gedaan ook accupunctuur etc geeft wel verlichting maar oplossen / genezen deed dit niet !
Wij hebben ons paard na 5 maanden behandelen alsnog laten afmaken omdat het dieronvriendelijk is hem door te laten lopen !!!!

Nogmaals dit is in overleg gegaan met de dierenarts Valei (woudenberg) en ons paard had wel aan 7 wervels problemen .....

Toch blijft zo"n paard een rugpatient en kan zeker niet meer worden ingezet in de sport !

dat is mijn mening en inspuiten / verlichting geven ander rijden zal allemaal wel maar nogmaals paard is gewoon rugpatient !! waarschijnlijk al met een verleden en niet correct gereden ......

mochten er vragen zijn over kissing spine mag je altijd mailen

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:37

Alles wat ik doe met mijn paard is in overleg met twee dierenartsen(Gertjan en Cobien van de Vallei in Woudenberg) en de aquatrainster. Tevens loopt mijn paard niet in de sport.

gamble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:49

Motje schreef:

Groetjes Monique

Ik merkte weinig aan Gamble, alleen inbuigen vond hij r/om moeilijk en hij had moeite met het opbollen van zijn rug. Heb voor de diagnose nog met hem gesprongen ( had ik niet gedaan als ik wist wat er aan de hand was) In Bodegraven konden ze niet geloven dat hij nog nooit een pas kreupel had gelopen en ook die dag niet. De reden om naar Bodegraven gingen was kortademigheid en plotselinge stijfheid van het hele paard. Bleek hij zich van de pijn helemaal vast te houden, en niet meer door te kunnen ademen. Voor ons was er helaas na het zien van de foto's geen andere oplossing dan hem weg te brengen.

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:02

jongleurtje schreef:
Bij het lezen van deze tpic en alle meningen van iedereen lkrijg ik weer buikpijn !!!

Mijn paard was verkocht en is nadat er kissing spine is geconstateerd toch doorgereden tot klasse ZI
Wij hadden hem teruggekocht en hij werd met de dag slechter !
We hebben er alles aan gedaan ook accupunctuur etc geeft wel verlichting maar oplossen / genezen deed dit niet !
Wij hebben ons paard na 5 maanden behandelen alsnog laten afmaken omdat het dieronvriendelijk is hem door te laten lopen !!!!

Nogmaals dit is in overleg gegaan met de dierenarts Valei (woudenberg) en ons paard had wel aan 7 wervels problemen .....

Toch blijft zo"n paard een rugpatient en kan zeker niet meer worden ingezet in de sport !

dat is mijn mening en inspuiten / verlichting geven ander rijden zal allemaal wel maar nogmaals paard is gewoon rugpatient !! waarschijnlijk al met een verleden en niet correct gereden ......

mochten er vragen zijn over kissing spine mag je altijd mailen

Waarom zou een dierenarts mij gewoon wedstrijden laten rijden? Er zijn wel meer paarden met kissing spine die op hoog nivo dressuur kunnen lopen en springen.
Springen raad de dierenarts mij af.
Toch ken ik een pony die kissing spine heeft, behandeld is en toch weer hoog in de sport loopt.
Ik denk omdat dit de paarden zijn met de 'gunstigste' vorm van kissing spine, waarbij dus niet continue de doornuitsteeksel tegen elkaar aan komen.
Mensen kunnen kissing spine er ook inrijden he.
Die van mij heeft heel veel front, wil ook graag hoog bovenin lopen en als daar dus niet met de juiste zorgvuldigheid mee om wordt gegaan kan je ook kissing spine creeren, dit omdat de rug dan hol getrokken wordt.
Ook is mijn paard vroeger veels te vroeg bloodgesteld aan verkeerde training enz. Kon de piaff en de passage, maar had van rechtuit lopen geen kaas gegeten.
Had veel moeite met aangaloperen, dit door de kissing spine, dit heeft natuurlijk met zn balans te maken.

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:04

Motje schreef:
@ Liesje: De klachten van jou paard komen erg overeen met de klachten van mijn paard. Alleen wil mijn paard juist heel erg diep lopen, en krijg je haar niet opgericht. Behalve wanneer ze gaat staken gooit ze haar hoofd hoog in de lucht en d'r oren plat in d'r nek.

Zijn dr misschien nog meer mensen die de klachten van hun paard met KS kunnen vertellen?? Zoiezo gaat ze binnenkort door de malle molen hoor, maar ik ben toch een beetje informatie aan het zoeken.

Groetjes Monique

De houding van jou paard die die aanneemt zal waarschijnlijk te maken hebben met zijn bouw.
Die van mij heeft heel veel front en vindt het dus prettiger en makkelijker om zo te lopen, en gaf hm waarschijnlijk verlichting toenderijd.
Zal nogmaals voor je duimen!!

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:08

SisLeone schreef:
Alles wat ik doe met mijn paard is in overleg met twee dierenartsen(Gertjan en Cobien van de Vallei in Woudenberg) en de aquatrainster. Tevens loopt mijn paard niet in de sport.

Ff aanvulling... Hij loopt niet in de sport omdat dierenarts dit afraadt. Maar ik rijd alleen recreatief. Als ik hem in de sport zou rijden dan zou ik kijken wat dierenarts ervan zegt. Zolang hij zegt dat het kan heb ik er verder geen probleem mee.
Bovendien ken ik idd ook meerdere paarden die met KS nog hoog in de sport lopen of hebben gelopen en nu tevreden met pensioen zijn.
Denk idd dat het ligt in de mate waarin je paard KS heeft.

jongleurtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:58

prima als je paard recreatief rijdt ! en oplet waar je mee bezig bent.
Dierenarts woudenberg is inderdaad een van de betere die goed verstand van zaken heeft.

Zal inderdaad per paard verschillen, maar ook paarden / pony's die nog steeds hoog presteren na behandeling kunnen wel degelijk pijn hebben.

Jammer dat paarden niet kunnen praten !
Ik ben blij dat ik ons paard had teruggekocht en uit zijn lijden hebt gehaald, ons paard is ook twee jaar succesvol uitgebracht in de sport ondanks zijn kissing spine bleef hij uitstekend presteren, kwestie van karakter en mentaliteit !!!
Diegene die hem heeft doorgereden ondanks zijn pijn moet er maar mee leren leven maar heeft alleen willen presteren en niet naar welzijn van het paard geluisterd / gekeken en dat stoort mij in dit topic.
Als je rijdt op hoog nivo moet je paard gezond zijn en niet kunstmatig aan het lopen worden gehouden omdat je wil starten in wedstrijden, rij hem dan recreatief of geef hem een training die hij wel aankan, dus niet hoger dan L dressuur .......

Meningen zijn verschillend inderdaad, maar dit is echt heel pijnlijk voor een paard .....

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:07

Joop heeft nooit echt verzet getoond eigenlijk.

Het was alleen een cirkeltje waar we steeds weer in kwamen.
Hij was een aantal weken (soms maandje of 2/3) echt helemaal super, en won ik alles met hem.
Dan ging hij ineens niet meer vooruit, en op een gegeven moment zelfs achteruit, totdat hij bijna kreupel was.

Dan gaf ik hem een paar weekjes rust, pakte hem weer op, en dan was hij weer super. Enz enz enz...

Zo is dit heel lang gegaan en geen dierenarts of fysiotherapeut kon echt vinden wat het was.
Nu zijn we dus met de thermografie bij zijn rug uitgekomen, waar dus KS bleken te zitten.

Vanochtend zijn we weer met Joop bij Gert Jan geweest, en ik heb hem weer gereden.
Had al een kort verslagje geplaatst in het junioren/young riders topic, dus dat zal ik even hier naartoe kopiëren:

Ik mocht er totaal niet aanzitten aan de voorkant om hem maar te laten strekken in zijn hals en meer vanuit zijn schoft te laten bewegen.

Ging opzich goed, maar is natuurlijk niet echt een traininsmethode om hem maar zijn gangetje te laten gaan aan een lang teugeltje.
Dit moet ik dus nu steeds met losrijden doen, en dan voorzichtig oppakken en oppassen dat hij niet weer in zijn eigen houdinkje gaat lopen.

Het was waarschijnlijk óók een verklaring voor dat hij altijd zijn wissels in 2en heeft gesprongen, omdat hij met KS niet echt een vloeiende beweging in zijn rug heeft kunnen maken van achteren naar voren toe!

Ga hem nu weer oppakken, en hoop dat het steeds goed blijft gaan!

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 07:39

jongleurtje schreef:
Dierenarts woudenberg is inderdaad een van de betere die goed verstand van zaken heeft.

Zal inderdaad per paard verschillen, maar ook paarden / pony's die nog steeds hoog presteren na behandeling kunnen wel degelijk pijn hebben.

Ik ben blij dat ik ons paard had teruggekocht en uit zijn lijden hebt gehaald, ons paard is ook twee jaar succesvol uitgebracht in de sport ondanks zijn kissing spine bleef hij uitstekend presteren, kwestie van karakter en mentaliteit !!!
Diegene die hem heeft doorgereden ondanks zijn pijn moet er maar mee leren leven maar heeft alleen willen presteren en niet naar welzijn van het paard geluisterd / gekeken en dat stoort mij in dit topic.
Als je rijdt op hoog nivo moet je paard gezond zijn en niet kunstmatig aan het lopen worden gehouden omdat je wil starten in wedstrijden, rij hem dan recreatief of geef hem een training die hij wel aankan, dus niet hoger dan L dressuur .......

Meningen zijn verschillend inderdaad, maar dit is echt heel pijnlijk voor een paard .....

ik vind dit toch nogal belerend overkomen. Ik ben van mening dat geen enkele ruiter of amazone zijn of haar paard de vernieling in wil rijden. Ik denk dat juist de mensen die een paard met rugproblemen hebben (en daarvan op de hoogte zijn), met grote zorgvuldigheid naar hun paard kijken en van dag tot dag bekijken wat mogelijk is. Het is gewoon zo dat je met een KS-patient duizend keer voorzichtiger bent dan met een 'gezond' paard.
Ik (wij) beoordelen Noob iedere dag. Hoe voelt zijn rug? is hij gevoelig bij aanraking of voelen zijn rugspieren aan als pudding? Hier passen wij onze massage en training op aan.
Als we er op zitten doen we hetzelfde. kan hij makkelijk ondertreden en buigen? Kan dit niet, niet forceren maar enkel loswerken. Er zijn wel eens periodes dat we een week of meer alleen maar longeren, of juist alleen maar stapwerk doen om hem los te krijgen/houden.
momenteel voelt zijn rug super, loopt hij geweldig over de benen en ook doet hij zijn trainingen zoals het hoort. Toch hebben wij het gevoel dat het niet helemaal gaat zoals wij het graag zien en dus gaan we volgende week woensdag weer naar de kliniek.
mag ook wel weer denk ik dan, gewoon een algehele check-up. Noob is er al een jaar niet geweest en wij voelen ons gewoon fijn als hij goed gemonitoord wordt. We gaan er liever voor 'niets' heen, dan dat we er achterkomen dat hij al weer een poos met pijn loopt.
Je had het ook over inspuiten. Inspuiten kan verlichting geven, waardoor het paard wel durft te ontspannen. van hieruit kan je je paard verder trainen en sterker maken in de rug. Noob is nu 1,5 jaar geleden voor het laatst ingespoten, dat middels is echt al heel lang niet meer actief hoor!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 09:59

De ernst van KS is geheel afhankelijk van de plaats en in hoeverre het stadium zich bevind.

Zo zag ik maandag foto's van een stuk of 5 wervels die al helemaal aan elke vastgegroeid zaten. Maar er kunnen ook KS ontstaan in de nek, voor, onder, achter het zadel, bij het heiligbeen.

KS in de rug zijn kenmerkend als een paard bij het opgericht lopen heel plotseling heel heftig wil vluchten. Bij het oprichten gaan de wervels namelijk meer op elkaar staan, en als het bot op bot is kun je je voorstellen hoe pijnlijk dit is. De eerste reactie van zo'n paard is dan "vluchten".

Tegenwoordig kunnen ze steeds meer foto's maken van diverse plekken die voorheen voor rontgen nog onbereikbaar waren.

Overigens heeft Tol ook ooit een injectie daar gehad. Maar dat liep bijna verkeerd af. Hij kreeg 42 graden koorts en had vreselijke pijnen als gevolg.

Tolstoi heeft ook KS en die heeft ook nog jaren intensief in de sport gelopen. Het hoeft echt niet altijd het einde te betekenen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:28

Tyrza schreef:
Tolstoi heeft ook KS en die heeft ook nog jaren intensief in de sport gelopen. Het hoeft echt niet altijd het einde te betekenen.

Dat is tenminste goed nieuws! Toevallig worden er hier in de buurt steeds vaker gevallen van kissing spines gediagnosticeerd. Dit inderdaad dankzij de moderne apparatuur. Aan de ene kant is dit geweldig, maar er zit natuurlijk ook een grote keerzijde aan.

De grote vraag blijft natuurlijk of, wanneer er kissing spines gediagnostiseerd worden, het paard hier ook daadwerkelijk last van heeft en of die kissing spines wel daadwerkelijk de oorzaak van een bepaald probleem zijn.

Kissing spines is 'in' en steeds meer dierenartsen komen met deze diagnose op de proppen. Niet zelden met een verdrietige afloop.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:40

KS is niet in. Men heeft steeds betere apparatuur om deze te ontdekken. Gelukkig maar.

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 10:54

jongleurtje schreef:

Niet elk paard heeft in rust ks, je moet wel ff goed lezen voordat je met dit soort opmerkingen komt.
Het ligt aan de ernst van de ks wat je met het paard nog kan doen, en ik denk dat we hier ( omdat we weten wat er aan de hand is) heel goed weten waar we mee bezig zijn.
Ik denk soms wel te voorzichtig naar het paard toe.
Niet elk paard hoeft dood hoor omdat hij ks heeft.
Ik vind dat je met je opmerkingen wel beledigend over komt.
Het is heel erg sneu wat er met jou paard is gebeurd, maar dat neemt niet weg dat elk paard ks in die ernstige vorm heeft en dat elk paard zo'n mentaliteit heeft om door te gaan.
Die van mij is nogal een aanstellertje, snel pijntjes en heel gevoelig, dus ik weet zeker dat ik het aan hm zal merken als er wat fout is.
Kijk is naar Tirza dr paard, Grand Prix met ks. En zij zal zeker de juiste begeleiding gehad hebben op dat nivo.
Een paard kan een bepaalde mentaliteit hebben, maar je maakt mij niet wijs dat een paard wat Grand Prix loopt en pijn heeft door ks, ook daadwerkelijk die oefeningen kan uitvoeren en de training wat daaraan vooraf gaat en ook nog eens in de prijzen kan lopen....