Tips om het diepe in straal schoon te maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:39

Gerrie, volgens mij staat er dat het paard een krampentrekker is.

Ik zou inderdaad proberen om het paard het been "op rust" te laten zetten zodat hij zo min mogelijk last heeft. Het idee van de hogedrukplantenspuit (mooi scrabblewoord!) vind ik wel goed. Verder zijn er van die lange watten te koop als je dat in smalle stroken knipt en dan door de hoef heen haalt - alsof je flost - dan blijft er vanzelf een stuk in hangen. Dan kun je je paard even rust gunnen en daarna het stuk watten dieper in de straal drukken. Eventueel met zoiets als een smalle houten spatel.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 16:08

Ik heb het paard een kleine 3 jaar en het is inderdaad een "krampentrekker". Met rijden heeft hij nergens last van, alleen als zijn hoeven gedaan moeten worden...tja...

Gelukkig heb ik een super smid die echt de tijd voor hem neemt en stevig in zijn schoenen staat.

Helaas was het voor mij vandaag bijna niet te doen Het punt is dat hij bij het optillen je eerst opzij zwaait, en als je dan eindelijk onder zijn staart bent, hij bij de minste geringe beweging zijn been omhoog rukt.
Met een hogedruk plantenspuit erin spuiten gaat aardig maar zodra ik die watten moet gaan proppen ben ik nergens meer.

Waardeloos is dit...

libke schreef:
Probeer zijn been op te tillen maar alleen maar een paar centimeters van de vloer en probeer dat ie steun heeft met het voorste deel van de voet op de grond . Ik neem het betadine flesje met het smalle teutje en duw dat teutje in de straal en duw een grote hoeveelheid in de straal en dan duw ik een watje (niet te groot dat maakt het alleen maar moeilijker en duw dat met de achterkant van een theelepeltje erin of met de niet scherpe kant van een mes ..dat past net in de straalgroeve .
Goed in het oog houden hoor want zo begaon het met de merrie in mijn profiel maar het was dan uiteindelijk straalkanker

Dank je voor je advies

Maar hij is zo sensibel. Eerst wil hij gewoon geen voet geven, houdt em strak aan de grond. En ALS hij voet geeft, dan doet ie dat met een enorme hijs. Dan moet ik hem echt klemmen. Daarna ontspant hij zich een paar tellen en dan gaat hij trillen en geeft weer een hijs of hij gaat hangen met zijn hele gewicht.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:17

en als je het in 2 etappes doet zoals ellenlouise schrijft, of met de voet rustend op de grond (alsof íe zeg maar op rust staat), zoals libke en ikzelf opperden?

Wel een gedonder zo hoor!
Alsof het al niet vervelend genoeg is als je paard ergens last van heeft!

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:19

oeps, we hebben elkaar gekruisd door het immens trage bokt!

besita

Re: Tips om het diepe in straal schoon te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:35

Dat krampentrekken id idd heel vervelend ,heb er ook ééntje gehad en hoewel een super goed paard was ben ik een klein beetje blij dat hij goed verkocht werd . Mijn smid werd er gek van (en die was ook best geduldig ) ik was ook brak nadat hij bandages of pijpkousen aanhad .
Heb je geen goede groom die het aankan voor je Thirza?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 16:36

Hihi die luxe heb ik tot nu toe nog niet. Moet het nog samen met mijn moeder doen en dat ga ik die arme vrouw niet aandoen he

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:41

Tegenwoordig heb je toch ook van die hoefschoenen??? wellicht is dat een mogelijkheid?

Ik weet het niet hoor, ken die dingen niet maar volgens mij zitten ze om de hele hoef heen en kunnen ze er ook nog gewoon mee lopen en zelfs werken

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:53

jij bedoelt een spoelschoen.

daar kan je niet mee werken.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 16:56

Nee ik bedoel een hoefschoen die in het Natuurlijk wereldje wordt gebruikt

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:03

KiWiKo schreef:
Nee ik bedoel een hoefschoen die in het Natuurlijk wereldje wordt gebruikt

dat kan ook

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 17:13

kom ik daarmee helemaal in de straal?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:13

ik denk dat je dan wel genoeg kan soppen

Ik zal eens kijken of ik er een plaatje van kan vinden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:15

Afbeelding

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:17

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 17:18

Ah, maar ik heb al een soort hoefzak bij de Paardendrogist besteld. Het moet namelijk heel diep in de straal en ik denk niet dat zo'n schoen genoeg sopt zegt maar
Ik moest van de smid mijn vinger in de straal duwen en mijn halve vinger verdween er in ieuw... Zo diep dus

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:25

hihihi en het ruiihuiikt zooooo lekkah not!!!

meisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 19:22

Tyrza schreef:
Ah, maar ik heb al een soort hoefzak bij de Paardendrogist besteld. Het moet namelijk heel diep in de straal en ik denk niet dat zo'n schoen genoeg sopt zegt maar
Ik moest van de smid mijn vinger in de straal duwen en mijn halve vinger verdween er in ieuw... Zo diep dus

Omdat het moet soppen moet je grote spons erin doen weet niet of dat met hoefzak ook kan.
Anders zou je van binnenband van een auto zelf een zak maken en dan spons onderin doen
Huishouddoekjes kan ook maar omdat het zo diep zit denk een grote badspons beter werkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:18

Hoi,

Hoefschoen zoals op foto ( mArquis hoefschoen ) werkt idd niet om te soppen.
Emmer of hoefzak werkt beter. Bij mijn paard past alleen zo'n hoefzak no way.

Ik gebruik altijd een injectienaald ( stomp gemaakt ) om iets in de straalgroeven te spuiten. En een wattenstaafje om ze schoon te maken.
Inmiddels heb ik het bijna opgegeven. Niets werkt EN mijn paard wil geen hoeven meer geven....!
Veel succes !

Groetjes,

Maris

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 21:58

Ik heb mijn hoop gevestigd op de hoefzak, met een spons en een lading tinctuur of Dettol erin. Dat moet wel lukken.

Hoe lang denken jullie dat ik dit zal laten weken? Een half uur? Ik moet de zak nml voor beide voeten gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 02:16

Geen idee, niet te lang in ieder geval, want voordat je het weet krijgt ie ook nog mok .

Ik denk dat ik een nog veel handigere, en veel minder tijdrovendere tip heb, namelijk hoof&sole hardener. Blauw/wit flesje en er komt paarse vloeistof uit.

Om heel precies te zijn deze:

Afbeelding

Er zit een stevig smal rietje bij dat je op het spuitmondje kunt drukken, waardoor je er heel diep mee in de straalgroeve komt (helemaal tot het einde). Dan is het alleen nog een kwestie van busje schudden, voet optillen, tuutje zo diep mogelijk in de straalgroeve duwen en sprayen. Dat is echt enkele secondenwerk en waarschijnlijk precies genoeg om je rug niet te breken tijdens het vasthouden van die hoef.

Ik heb het spul zelf gebruikt bij een vorig paard dat ook erge rotstraal had en het werkte echt super. Het doodt de bacterien die er zitten en zorgt dat de straal weer uithardt. Ik vind het echt een wondermiddel, want ik heb nergens zo snel en effectief resultaat mee gehad als met dit spuitbusje. Daarvoor had ik egyptische zalf geprobeerd en ook betadine, maar dat werkte toch minder goed.

Nog een groot voordeel is dat je die Hoof & Sole Hardener niet dagelijks hoeft te gebruiken. Ik heb het toen wel drie dagen achter elkaar gedaan, vervolgens om de dag en na een week steeds met twee dagen ertussen. Met twee weken was het eigenlijk wel weg.

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 02:42

Ik gebruk voor mijn paard Hoof Trush Remedy van Absorbine.
Dat heeft ook een klein spuittuutje en is erg handig in het gebruik.
Ik spuit de straal eerst schoon met een flinke spuit met Dettol oplossing en doe dan dat HTR erin. Je kan daarmee ook goed een stuk watten bevochtigen en dat met de achterkant van een lepeltje erin proppen.
Die oplossing met een spons vind ik ook wel een handig idee !

Gerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 11:04

ellenlouise schreef:
Gerrie, volgens mij staat er dat het paard een krampentrekker is.

.

De TS had het over een 'verkrampt paard dat erg sensibel is'.
Kon daar niet uit opmaken dat het een 'krampentrekker' is....

Ik ken een paard dat ook niet kon/wilde om zijn achtervoeten te geven.
Nu zijn SI gewricht is gemanipuleerd heeft ie nergens meer last van!?

Vandaar..

Hoef en Zool van de paardendrogist geeft ook goede resultaten.
Dettol moet lang inwerken wil het resultaat hebben..de medical blue shoe is heel stevig en in verschillende maten verkrijgbaar.

http://www.rwlquality.nl/nl/index.htm

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 16:42

ik heb ook een krampentrekker, en in zn slechtste periode moest hij met sedalin naar de smid
hij is rechtgezet en had idd een aantal fikse blokkade's(kramptrekken was ook stukken erger dan de 4 jaar ervoor)
nu is het kramptrekken nogsteeds aanwezig, maar neit meer zo extreem en een praam doet wonderen
hoe meer ze ontspannen hoe minder het kramptrekken is
met praam kan de smid zn hoeven redelijk tot goed bekappen, zonder dat hij het been steeds wegtrekt

ik longeer hem altijd eerst even zodat hij goed los is, dan praam erop en de smid zn werk laten doen, misschien dat dit het omdoen van de hoefzak ook makkelijker zal maken?

een kramptrekker in een emmer water zetten met zn achterbeen is iig geen goed idee, die emmer gaat direct om
een hoefzak moet wel te doen zijn, als hij zn been net lang genoeg wil optillen zodat je die hoefzak eromheen kan doen, maar het kan wel zijn dat hij terwijl je de hoefzak vast wil maken nog een paar keer met het been trekt, hij zal de hoefzak voelen, dat vreemd vinden en dus als reactie t been wegtrekken

dat doet Q tenminste ook zodra iets zn achetrbeen aanraakt, of het nou een stijklap, een bandage, een straal water of een handdoek oid is, als hij iets voelt tegen zn been trekt hij er meteen even mee

succes! ik weet hoe lastig het is!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:01

Wij hebben ook een krampentrekker op stal, is erg vervelend
Zelf gebruik ik trouwens voor het reinigen van de straal Straalsan van Leovet, met een bijgeleverd borsteltje.
Ik wou je al wijzen op de hoefzak, maar ik zie dat je deze al besteld hebt.
In ieder geval succes

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 19:19

We zijn al een beetje verder: rechtsachter kan hij al meer ontspannen en staat voorzichtig in een emmer. Linksachter is echt nog een ramp: of omhoog, of omlaag. En zodra hij maar enigzins zakt in de emmer, en hij voelt het water: RATS! Been opzij of omhoog...

Kannie wachten tot die hoefzak er is want mijn rug is behoorlijk aan gruzelementen...