Hoefzweer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaike93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:31

idd in de biotex zetten..
mijn verzorgpaard had laatst een hoefzweer, dpoor het biotex is het snel genezen.

simodi

Re: Hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:15

SientJ schreef:
Ik heb van alles op het internet gelezen over hoefzweren en veel mensen gebruiken een hoefzak, mijn moeder en ik hebben het meteen besteld. Heeft iemand ervaring met het gebruik van een hoefzak?
En moet je in de hoefzak soda of biotex doen?

Een beetje biotex mengen met lauw water. Dit gaat makkelijk in een lege frisdrankfles, dan giet je het mengsel zo in de hoefzak, die je eerst om de voet doet. Maar een klein laagje water/biotex erin doen en niet tot de kogel erin zetten want anders tast het de huid aan!!! Daarna de hoefzak dichtbinden, zo dat ie goed blijft zitten maar zeker niet testrak, anders knel je de voet af. In principe is zo'n hoefzak waterdicht, dus kun je evt als je paard rustig is m best een poosje in de wei zetten (als ie nog kan lopen met die voet uiteraard), bij de mijne ging dat prima. Na uit de wei halen de zak controleren en zo nodig opnieuw goed vastmaken. Succes ermee!

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:17

Ja, Sientje loopt inderdaad net alsof haar been gebroken is. Wij hebben een hoefzak besteld, kunnen we daar ook de soda in doen? En dat moet dan 2 keer per dag?[/quote]

Eigenlijk lopen ze meestal weer vrij snel goed, omdat door het wegsnijden de druk eraf is en de oijn dus minder zou moeten zijn. Is het nog zo pijnlijk omdat het nu een open wond is? Dan vraag ik me af of je wel een hoefzak met biotex moet gebruiken? Anders voor de zekerheid even navragen bij je DA.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 21:19

SientJ schreef:
Ben gisteravond weer langs Sientje geweest, er zit nu een groot gat in haar hoef maar ze loopt al een stuk beter. We hebben spul van de DA gekregen om op haar hoef te spuiten. Blauw spul, speciaal voor de hoeven van vee ofzo
Ik hoop dat het snel weer over is allemaal!

Dat spul is otc-spray, is desinfecterend en wordt eigenlijk het meest gebruikt bij rotstraal (staat ook op de bus), een infectie aan de stralen. Maar als je DA het geeft zal het blijkbaar ook voor een hoefzweer kunnen. Mag je dit wel tegelijkertijd met biotex gebuiken? Sommige middelen reageren op elkaar en mag je niet tegelijk gebruiken!

Lisa0710

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 10:14

simodi schreef:
SientJ schreef:
Ben gisteravond weer langs Sientje geweest, er zit nu een groot gat in haar hoef maar ze loopt al een stuk beter. We hebben spul van de DA gekregen om op haar hoef te spuiten. Blauw spul, speciaal voor de hoeven van vee ofzo
Ik hoop dat het snel weer over is allemaal!

Dat spul is otc-spray, is desinfecterend en wordt eigenlijk het meest gebruikt bij rotstraal (staat ook op de bus), een infectie aan de stralen. Maar als je DA het geeft zal het blijkbaar ook voor een hoefzweer kunnen. Mag je dit wel tegelijkertijd met biotex gebuiken? Sommige middelen reageren op elkaar en mag je niet tegelijk gebruiken!

Sientje loopt al een stuk beter. Elke dag weken we haar hoef een kwartiertje in lauw water met biotex groen. Daarna maken we haar hoef droog met een handoek en spuiten we het in met otc-spray. Dan laten we het nog een tijdje drogen voordat ze haar stal in gaat. Anders plakt al het vlas aan haar hoef.
Het gat in haar hoef is mooi schoon en droog. Het ziet er niet geirriteerd uit ofzo.