fabienne schreef:Ook van die IJslanderbrok moet een paard van 500 kilo die dagelijks een beetje werkt 2,5 kilo per dag hebben hoor! (zie www.pavo.nl)
Dan blijft dus de Pavo vital over.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
fabienne schreef:Ook van die IJslanderbrok moet een paard van 500 kilo die dagelijks een beetje werkt 2,5 kilo per dag hebben hoor! (zie www.pavo.nl)
Sisim schreef:fabienne schreef:Sisim, dat van dat gras klopt niet helemaal.
Het gras wat hier in Nederland in de meeste paardenweiden te vinden is is eigenlijk bedoeld voor koeien, en is bedoeld om een zo hoog mogelijke melkproductie te krijgen.
Paarden zijn van nature erop ingesteld om zoveel mogelijk te trekken en daarbij heel veel verschillende soorten grassen en kruiden binnen te krijgen. Ook hadden ze van nature plekken waar ze bepaalde mineralen en zouten konden oplikken. In de tegenwoordige paardenwei is dat echt niet aanwezig.
Als je je paard gezond wilt houden kom je er echt niet met alleen maar (koeien-)gras!
Sisim:
Sorry, vergeten te vermelden dat ik in de Ardennen zit, en mijn paarden niet op koeien gras staan. ze staan op een groot stuk land waar meer groeit dan 1 soort gras alleen. Verder voer ik al jaren geen brok zodra er genoeg gras staat. Ieder jaar voordat de winter begint laat ik bloed aftappen zodat ik weet dat de paarden gezond en zonder e.v. tekorten de winter in gaan.
Ze hebben een liksteen en bij flinke ritten of trektochten en in de winter voer ik krachtvoor bij.
Mijn paarden zijn gelukkig nooit ziek, de meeste mensen in de buurt waar ik woon houden hun paarden op deze manier. Je ziet hier zelden paarden in boxen en sommige voeren in de winter helemaal geen krachtvoer bij. Alleen hooi en bieten of wortelen. Ik hoor zelden van zieke paarden. Het zijn hier natuurlijk niet van die volbloed paardjes. Weet niet of het daar aan ligt..?
Ik zal eens advies gaan vragen bij een voedingscentrum. Hoor zo veel verschillende meningen over voer. Ik weet niet of ik het goed doe, maar mijn dieren zijn gezond en zien er goed uit.
Sisim schreef:Veel krachtvoer (ik vind 2 kilo per dag veel) is helemaal niet nodig. Zeker als het paard niet veel werkt (een uurtje per dag bijvoorbeeld vind ik niet veel).
. Voor een groot paard vind ik 2 kilo eerder weinig dan veel. Die van mij krijgt bijvoorbeeld 4 kilo per dag en dat vinden wij hier heel normaal voor een paard dat normaal werkt.
Jooske schreef:Ze beweegt trouwens wel gewoon genoeg. Per dag ongeveer 3 kwartier tot een uur rijden en verder speelt ze nog zo'n uur of anderhalf in de losgooibak.
fabienne schreef:Jooske, dat is qua beweging niet echt veel voor een paard!
Wat je bij mensen vaak ziet, als ze streng lijnen en te WEINIG eten, gaat het lichaam over op een langzamere verbranding, waardoor ze JUIST NIET afvallen. Misschien werkt dit mechanisme ook wel zo bij paarden???????
Persoonlijk zou ik voor een sportpaard eerder naar een kilo of 3 krachtvoer gaan, en de giften hooi te verkleinen, en verdelen over zo vaak mogelijk kleinere porties.
Of ze van hooi veel aankomen ligt aan de kwaliteit en hoeveelheid. Als ze maar veel hooi krijgt worden ze ook daar vet van. Ik denk dat er best 1 plak af mag..........als ze echt iedere dag 1 dikke plak hooi teveel krijgen, worden ze daar na verloop van tijd echt wel dik van hoor!
Opvallend bij een voerverhouding waarin weinig krachtvoer en veel ruwvoer wordt gegeven is dat de paarden erg buikig worden.
Je kan daar wel weer aan werken door veeeeeel galopwerk te doen.
? Ik snap wel dat ze in de wilde natuur vee meer bewegen, maar als ik mijzelf zo vergelijk met andere mensen dan komt mijn paard veel meer naar buiten. Ik zit doordeweeks vooral op school en heb ook 2 baantjes, ik zorg wel dat ik zo'n 2 uur per dag bij haar ben, maar ik wil dan toch wel eens weten hoe andere mensen dat doen in de winter? Sisim schreef:Ik had het idee dat ik goed voerde, maar door het lezen van alle reacties ben ik een beetje gaan twijfelen... Het hangt wel af van ras, gewicht, werk e.d. maar toch.. Als je via google zoekt op voedingsadvies paard, dan kom je een aantal sites tegen waar je niet veel aan hebt, maar daar staan wel een paar telefoonnummers en e-mails waar je wellicht wel wat aan hebt. Je kunt op die manier wat info en evt advies inwinnen op basis van de gegevens over jou paard.
Ik ben hier ook mee bezig voor mijn eigen paard. Ik heb nog geen andwoord op mijn mails gekregen dus kan nu helaas niet vertellen wat nou de juiste manier is.
Misschien bellen/mailen met paardenhouderij opleidingen ofzo..
Begin anders eerst met meer beweging te geven en pas nog niets aan mbt het voer.
Ze moeten gewoon een loopband voor paarden ontwerpen of een racefiets
, haha.