Tandarts kwam, paarden kunnen nu NIET meer eten. Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daisje

Re: Tandarts kwam, paarden kunnen nu NIET meer eten. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 16:52

Mijn paard is toevallig ook pas twee weken geleden elektrisch gevijld, aangezien ze behoorlijke scheve kiezen had. Dit ging helemaal goed, de tandarts (teven dierenarts) had haar wel verdoofd. Maar verder nergens last van gehad, ze mocht twee uur niks hebben maar daarna heeft ze alles opgegeten. Dus dat je paarden niet kunnen eten klinkt idd niet erg best.
En ze had ook geen wonden ofzo naderhand, heb geen bloed niks gezien, zag er prachtig uit nadien.

Veel succes ermee!

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:22

Vervelend verhaal, dit is echt niet goed gegaan!
Misschien moet je toch maar gelijk een andere tandarts bellen voor een second opinion.
Die bute is een agressieve pijnstiller. Als de paarden daarmee wel willen eten, hebben ze dus gewoon pijn. Als ze nog steeds niet eten, hebben ze geen pijn, maar zijn de kiezen misschien te kort gevijld. Als de paarden met de bute ook niet willen eten, hou er dan gelijk mee op.
Ik ben er zowiezo geen voorstander van, je krijgt van bute alleen maar weer andere problemen.
Moeilijk hoor, sterkte!

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:16

Wat vervelend en zielig voor je paarden.
Helaas heb ik een soortgelijk verhaal. De DA heeft er toen (ook?) teveel afgehaald en mijn paard heeft een paar dagen niet fijn gegeten. Gelukkig werd het snel wel weer beter.

Sindsdien komt er bij alleen nog maar een echte paardentandarts bij die met de hand vijlt (meer gevoel). Nooit meer last gehad! Die opmerking dat de mond tever openging, lijkt me overigens echt onzin. Zelfs ons kleine shetje heeft dat ding in gehad bij het vijlen en ook die had geen pijn nadien...

Ik hoop dat dit snel overgaat en dat de kosten mee gaan vallen (of krijg je al die extra behandelingen en medicijnen gratis?).

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:22

Mijn merrie moet ook elke 9 maanden naar de tandarts/DA. De één na laatste keer at ze niet goed meer toen de DA kwam. na het raspelen (elektrisch) at ze ook een paar dagen niet. Ze is toen terug geweest en heeft de voortanden met een dremmel bij gewerkt en daarna at ze weer. Ik zou de tandarts terug roepen om te laten kijken. En zou proberen slobber te voeren. Mijn oudere merrie eet ook een paar dagen niet of nauwelijks na de behandeling en de andere eet gewoon normaal maar dat zal per pard verschillen. Maar alle 3 tegelijk? daar zou ik wel even naar laten kijken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:29

Tjee, wat vervelend zeg! Ik zou een andere tandarts of een DA bellen om te vragen of die wil komen kijken wat die ander fout heeft gedaan. Want dit is echt heel erg raar dat alle 3 de paarden er last van hebben.

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:16

Ik begrijp maar moeilijk dat die man zijn fout niet kan inzien, of op z'n minst niet eens kijkt of het wel goed is. Elke DA maakt wel eens een fout maar dan moet je toch zo correct zijn om dat toe te geven. Fijn dat ze op z'n minst de slobber eten.

Bute is fenylbutazone neem ik aan. Geen probleem bij dieren die duidelijk pijn vertonen, maar als je het te lang gaat geven werkt het eetlustremmend (en in extreme gevallen kan het maagzweren veroorzaken, het is misschien geen slecht idee na het afkoelen van je slobber er toch een lepel zonnebloemolie of maïsolie ofzo bij te doen). Veel succes verder.

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:56

Ik zou als ik jou was zelfs eens de binnenkant van de monden bekijken.
Niet dat je er dan nog wat aan kunt doen, maar je kunt het dan wel beter inschatten of het de fout van de DA is, wat mijn overigens wel zo lijkt.
Afwachten is het enige wat je verder kunt doen, evt de tempratuur van de paarden in de gaten houden ivm ontstekingen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 09:28

Balen zeg! Ook mijn ervaring is dat de paarden er niet zo'n last van zouden moeten hebben. Bij ons op stal is dat niet zo, er komen verschillende DA's en tandartsen, maar heb nooit gehoord dat dit het resultaat was. Vaak zijn ze wel wat gevoelig in de mond en eten ze een beetje zeurderig, maar iets wat echt lekker is schuift er zo in!
Misschien moet je je DA nog eens laten kijken, als een soort second opinion? Die kan dan ook inschatten hoeveel pijn ze hebben en of het idd zinvol is om ze wat pijnstillers te geven. Dan kunnen ze nl in elk geval weer eten, omdat ze dan de pijn niet voelen. Je kunt ze immers ook niet zo weinig laten eten ...
Sterkte ermee hoor!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:10

Ik zou ook inderdaad de dierenarts bellen,
al zou ik zelf een ANDERE dierenarts bellen om in iedergeval informatie te vragen hierover.

sjuutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:15

Mijn paard heeft dit ook gehad een week of 3 geleden. Hij heeft bijna 4 dagen net gegeten na het raspen. Ook ik vond dit erg vreemd. Bij mij was het ook de dierenarts die het vijlen met een electrische rasp deed. Nu had mijn paard volgens hem ook wel wat problemen in zijn mond (o.a. ruimte tussen 2 kiezen waar voer tussen blijft zitten, aan de rechter boven- en onderkaak een kies waar de dop net afgevallen was en die erg gevoelig was en wat haken hier en daar). De dierenarts is ook best lang bezig geweest en het is gebeurd onder verdoving.

Diezelfde dag heeft hij niet gegeten en s'avonds heb ik bezorgd de DA weer gebeld en die kwam de volgende ochtend. Inderdaad ook iets gekregen tegen de pijn en dan moest het beter worden. Uiteindelijk na 3 dagen pijnstillers ging hij iets eten en lukte het weer om een beetje hooi te eten hetzij in proppen. Afijn, al met al heeft het een dikke week geduurd eer ik kon zeggen dat het genezen was en ik laat hem er nooooit weer bij voor de tanden!

In mijn visie is het nl. niet nodig dat een paard er zoveel last van heeft dat hij een week haast niet kan eten en het verhaal dat de kaak te wijd opengesperd moest worden door de klem gaat er bij mij ook niet in! En dat terwijl ik dacht er goed aan te doen gezien het feit dat hij tenminste ook mocht verdoven (vorige keer heeft mijn paard zichzelf bijna vermoord door zichzelf op te hangen in de opvoelbox uit pure kwaadheid en angst).

Dus helaas komt het vaker voor, kwalijke zaak!

Gr. susan

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 23:05

Hoi allemaal.

Dus alle paarden opnieuw aan het eten.
Eentje van de drie begon inderdaad na de bute weer normaal hooi en brokjes te knabbelen. Dus zal hij gewoon wat last van zijn kaakgewricht gehad hebben. Hij is ook die met het kleinste mondje. Bij hem was er ook weinig uitgevoerd, omdat hij de jongste van de 3 is en de man zei dat hij het beste gebit van allen had.

Nou update van de andere 2 jongens. Bute hielp niet echt, dus maandag is DA opnieuw langs gekomen en heeft vooral op de voorste tanden gewerkt, voor zo ver ik kon zien. Zijn verhaal was, dat beide paarden een 'overhang' hebben, waarmee hij bedoelde dat hun voorste tanden niet op elkaar staan maar net zoals bij een menselijk gebit over elkaar glijden en dat hoort blijkbaar bij een paard niet!?? Weet ik veel. Vandaar heeft hij dit nog verder gekorrigeerd zodat ze precies wat meer op elkaar staan en niet verder over elkaar glijden.
Resultaat na de verdoving zijn ze zo toch wat opnieuw aan het knabbelen gegaan. Sinds woensdag eten ze opnieuw hooi en vollop brokjes. Wel moet ik zeggen dat ik toch nog half opgekauwde proppen hooi onder de hooinet vind en dat ze veel T R A G E R kauwen dan voordien. Het is precies of ze het nogal zwaar vinden. Maar ze eten opnieuw hooi, toch slagen ze er slechts in half de hoeveelheid hooi te verslinden dan voor hun tanden gevijld werden.

Ik ben er zeker van dat bij de eerste visite iets fout gegaan is, en ik heb zo het idee dat dit van die 'overhang' eerder een smoesje is dat de DA me wijsmaakte. Maar ja, ik vond het nogal moeilijk tegen hem in te gaan, vooral omdat ik er weinig van af weet.

Ik blijf het vreemd vinden dat bv. mijn eerste paardje die ik al 5 jaar heb en reeds 6 maal zijn tanden heb laten vijlen door verschillende DA's in Engeland & Nederland me nooit verteld geweest is dat hij blijkbaar een probleem had. Zelfde voor ons andere paard die we nu toch ook al 3 jaar hebben en 3 maal hebben laten vijlen??!!

Ik ben blij dat ze allen opnieuw eten. Zoals ik zei de jongste is weer als voorheen, de andere 2 eten opnieuw maar toch precies moeizamer .

Ik hoop dat dit met tijd bij hen ook opnieuw in orde komt.

Dankjewel voor alle berichtjes die je me stuurden, blijkbaar ben ik dus niet de enige die na 'het vijlen' in de problemen geraakt is.

Groetjes, Patsy.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:24

Jeetje, gelukkig gaat het beter....! Bedankt voor je update, dit zijn zulk vervelende berichten, ben dan altijd heel benieuwd hoe het vérder gaat. Heb nog zitten denken. Heeft de DA een mondspreider gebruikt? Misschien heeft die wel te ver open gestaan en is het kapsel van het kaakgewricht overrekt? Helemaal omdat je zegt dat ze nog steeds traag kauwen?

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 23:53

Ja inderdaad, hij gebruikte telkens een mondspreider. Ik denk dat dit vooral bij mijn jongste de oorzaak van de pijn en het niet kauwen was de eerste dagen. Bij de andere twee, denk ik toch eerder dat ze achter te weinig tand overhebben om voldoende te kunnen kauwen.
Of misschien na al dit werk, dat ze nu toch moeten wennen aan hun 'nieuwe' mond zo te zeggen.
Ik weet het niet echt, maar zoals ik hierboven reeds zei, die twee eten nog steeds niet als voorheen

Enfin, ze hebben wel weer zin in paardesnoepjes, dus dat is toch heel belangrijk haha.

Groetjes.

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:39

Hier een link naar een heel duidelijk site, misschien handig voor je!
http://www.equinedentist.nl
Als ze weer snoepjes gaan eten, dan komt het vast weer helemaal goed !

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 14:45

He super, dankjewel 'paars'.
Nou, ik keek ook even op tarieven en die prijzen in Ndl zijn wel stukker beter dan hier.
Niet schrikken : tandarts kost hier zo ongeveer $350 per paard. Ongelooflijk. Reden hiervoor is dat bijna geen enkele DA in deze omgeving het nog wil doen, vandaar dat tandartsen en DA's die het wel doen, maar kunnen aanrekenen wat ze maar willen. Als paardentandarts wordt je hier gewoon slapend rijk .
Groetjes,
Patsy.

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:10

niet te geloven! Ik betaalde 35 E (ong. 41 USD) voor verwijderen van 3 stevig vastzittende doppen, bijvijlen en daarna het onder sedatie verwijderen van 2 wofskiesjes.....vond ik wel beschamend weinig dus heb hem een fooi van 5 E gegeven. Maar dit is wel weer het andere uiterste. Hoe lang was het trouwens geleden dat de tandarts kwam? Voor de prijzen hier kan je de tandarts jaarlijks laten komen. Die van mij berekent dan niet eens iets als er niets aan de hand is! Met de prijzen bij jullie is dat bijna niet te betalen! Kan je niet gaan omscholen !

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 23:21

De DA in Nederland deed ze vorig jaar alle 3 begin maart dus precies een jaartje terug. En volgens haar zagen ze er alle 3 prima uit op dat moment, een beetje bijgevijld en klaar.
Inderdaad, omscholen is wel een idee tegen deze prijzen.
Tandartsen en hoefsmeden die maken hier echte centen!
Hoort wel bij dit topic niet, maar om de 5 weken $600 voor beslag 3 paarden. De eerste keer viel ik gewoon achterover. Nu zijn we er aan gewend. Dat is blijkbaar de prijs. Sommige zaken zijn hier spotgoedkoop (zoals bv veel supplementen -cortaflex ed.-) maar andere zaken dan weer heel erg duur.
Dus wat zullen wij tevreden zijn eenmaal terug in Europa,... dan zal alles wel goedkoop voor ons lijken.
Groetjes, Patsy.

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 23:55

Maar ja, je kan je DA ook enorm sewen daar, ze betalen denk ik een hoge premie voor aansprakelijkheid?

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:04

Het klinkt alsof hij idd de voortanden bij heeft moeten vijlen omdat hij de kiezen te kort heeft geraspt. Ik zou deze man in ieder geval noooit meer aan het gebit van je paarden laten komen!!
Als je paarden nog langer moeilijk eten, en je toch wil zorgen dat ze genoeg ruwvoer binnenkrijgen, kun je ze ook bv. geweekte grasbrok geven. Dat houdt de darmen lekker bezig.
Wat een pechverhaal, veel succes!!

PatsyDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 00:16

Ja precies Birta, ik heb zo ook dit gevoel, vooral na alle adviezen hier op bokt te lezen. Ik wil er bij die man nu geen 'issue' van maken. Maar ik wil hem helemaal niet meer gebruiken, zelfs niet als DA. Ik betaal gewoon keurig de faktuur (wat ik al erg vind, maar ik doe het toch maar) en dan deur dicht, afgelopen.
Goed idee, ik zag hier onlangs nog iets dat "grass cubes" heette, zal ik nog es naar zien & ophalen.
Dankjewel. Groetjes,
Patsy.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 08:10

Goede beslissing om niet terug te gaan naar deze persoon. Werkelijk wat een onzin zwetst die man. Als die paarden echt een overhang zouden bhebben dan los je dat toch niet op door ze te bewerken. En jij zou dat echt wel gezien hebben want dat ziet er echt heel abnormaal uit. het zou dan namelijk zo zijn dat de tanden nergens elkaar raken. Die man lijkt er de ballen verstand van te hebben als ik het zo hoor. Papieren of niet......
Ik denk dat je jongste telg nu kan eten omdat daar het minst van de kiezen is gehaald.
als je lang genoeg wacht met paarden die geen kiezen meer hebben zul je zien dat die tanden plat gaan liggen om dat te compenseren. Je kan dus beter alsnog nu direct een ander ernaar laten kijken.
Wat een pechstory
Je zal er gigantisch de balen van hebben.
Succes

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 00:01

ik begrijp dat het nu toch beter met de paarden gaat?

Het lijkt mij vrij normaal, dat als een gebit flink is bijgewerkt, dat het paard dan opnieuw moet leren kauwen. Die ervaring heb ik hier ook opgedaan. Een aantal dagen zie je ze nog proppen maken en doen ze veel langer met hun hooi als anders (dat is alleen maar gunstig) Met een dikke week is alles weer normaal....

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 08:19

Als een paard elk jaar is behandeld en je hebt er nooit last van gehad dan vind ik het zeker niet normaal!! En als de tandarts vervolgens de voortanden moet bijwerken zegt het al genoeg. En dat het bij alle vier het geval is is zeker ook niet toevallig

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:37

Precies oosterhoff!!!
Mijn paard had ook een aantal haken, maar na afloop wilde de tandarts met eigen ogen meteen zien of ze beter at of niet. Mjam, dat ging goed hoor!
Hoop dat het ondertussen beter gaat.....Vervelend als je het beste voorhebt met je paard maar uiteindelijk ben je zo afhankelijk: Je kunt helaas ook flink pech hebben met je duurbetaalde 'professional'....

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:06

Mijn paard wordt jaarlijks door een gebitsverzorger gevijld. Toch was ik niet zo tevreden en heb dit jaar een andere laten komen, eentje die ook dierenarts is.

Hij heeft de voortanden ook gedaan en gebruikte o.a. ook elektrisch gereedschap. Mijn paard heeft een paar dagen na de behandeling wat proppen gemaakt met eten en at wat trager.

Een van de andere paarden die hij ook gedaan heeft, had wel een week of twee last met hooi eten. Gras, muesli, slobber en natgemaakte lucerne at ze wel. Wel was dit paard al in geen jaren behandeld door de vorige gebitsverzorger, die vond dat alles wel goed was. (Terwijl het bloed in de wangen stond van de haken... )

Twee andere paarden hadden totaal geen last van de behandeling en aten meteen goed.

Dus ik denk dat het ene paard gewoon gevoeliger is dan het andere. En als de behandeling behoorlijk ingrijpend is, kan het even wat problemen geven.