Aan de lopende band ijzers verliezen.. Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:13

Ik heb wel die eendaagse cursus gedaan en veel zelfstudie werk mb.t. strasser en anderen.

Mijn paard loopt zonder ijzers en mankeert tot op de dag van vandaag niets. Uiteraar wordt hij ook N gehouden, dus 24/7 buiten, geen krachtvoert etc.

Op www.hoefnatuurlijk.nl staan ook prestatiepaarden die blootsvoets door het leven gaan! Ik raad je aan om daar even te gaan kijken en kennis te nemen van wat daar beschreven staat. Dat scheelt ons een hoop typewerk

gvo

Re: Aan de lopende band ijzers verliezen.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:54

Djesseka schreef:
Spark is een topper die erg fijn loopt en in ruim anderhalf jaar nooit een dierenarts heeft gezien (*Klopt af*), maar de hoefsmid zien we bijna wekelijks.

Dinsdag 14 februari: bekappen en nieuwe ijzers
Donderdag 16 februari: ijzer lv eraf op wei
Dinsdag 21 februari: ijzer er weer onder
Zaterdag 25 februari: ijzer lv eraf met longeren

De smid komt altijd op dinsdag, maar vandaag natuurlijk net niet.. Spark loopt zonder ijzer kreupel, doordat ze op haar straal loopt en een gevoelige zool heeft. Normaal alleen op het harde, maar nu ook steeds op het zachte. In totaal heeft ze tussen donderdag 16 en vandaag twee dagen goed gelopen. Bovendien is lv haar slechte voet; ze heeft er ook al eens een zweer aan gehad en het is altijd deze voet die een ijzer mist als er één mist.

Wat denken jullie hiervan?

Het regelmatig verliezen van de ijzers is meestal een gevolg van het niet correct bewegen van het paard. Dit paard loopt niet goed waardoor het de ijzers eraf trapt. Een paard wat zonder problemen beweegt en geen pijn heeft zal nooit de ijzers er af tikken mits deze er goed onder gemaakt zijn en de hoeven goed uitgebalanceerd. Een goede hoefsmid beslaat een paard zodanig dat deze profijt van het beslag heeft en geen hinder hiervan ondervindt in zijn beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:08

spijker op de kop,

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 12:52

Daar zit wat in inderdaad, misschien dat we daar eens naar moeten laten kijken. Ik ga het zeker in mijn achterhoofd houden, bedankt!

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:33

gvo schreef:

Het regelmatig verliezen van de ijzers is meestal een gevolg van het niet correct bewegen van het paard. Dit paard loopt niet goed waardoor het de ijzers eraf trapt. Een paard wat zonder problemen beweegt en geen pijn heeft zal nooit de ijzers er af tikken mits deze er goed onder gemaakt zijn en de hoeven goed uitgebalanceerd. Een goede hoefsmid beslaat een paard zodanig dat deze profijt van het beslag heeft en geen hinder hiervan ondervindt in zijn beweging.

Helemaal mee eens.
Het kan weleens een keer voor komen, maar dit is echt te extreem.

Ik denk dat je niet zomaar de ijzers eraf moet laten halen.
Het feit dat hij zonder niet goed loopt is toch een teken aan de wand.
Ik zou dit alleen in overleg met een hele goede hoefsmid doen.
Anders zit je dadelijk met veel meer ellende.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:51

Ik zou een andere hoefsmid proberen.
Een keer een ijzer verliezen na een uurtje dollen in de wei kan een keer gebeuren, maar dit is te vaak imo.

KingSize

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 16:56

@ Djesseka: Wat jij in je eerste post beschrijft komt me heel bekend voor!

Mijn paard (volbloed) had hoeven die heel erg brokkelden, nauwelijks groeiden, als hij in de zomer 24/7 in het land stond had ik mazzel als de ijzers er 4 weken onder bleven zitten, meestal zaten ze voor die tijd al los. Regelmatig trof ik hem aan met maar 3 ijzers, of een ijzer wat nog maar half vastzat waardoor de nagels in de verkeerde delen van zijn hoef staken. Hij liep net als jouw paard ook gevoelig als hij een ijzer kwijt was. Volgens meerdere hoefsmeden zou hij nooit zonder ijzers kunnen, niet eens voor tijdens een 'vakantie' in de wei o.i.d. Hij heeft 12 jaar lang allerlei soorten ijzers gehad, verschillende hoefsmeden, biotine bijgevoerd, maar echt beter werd het er niet van. Om moe van te worden!

Ik heb me verdiept in het natuurlijk bekappen en afgelopen oktober de knoop doorgehakt en de ijzers eraf laten halen. De eerste 2,5 maand heb ik niet kunnen rijden omdat hij ook op het zand gevoelig liep, maar langzaam maar zeker ging het steeds beter. Nu rij ik weer gewoon, zowel in het zand als over straat en hij loopt prima, alleen kiezels heeft hij nog last van. Zijn hoeven zie ik gewoon verbeteren, ze brokkelen niet meer, zijn zolen zijn niet meer plat, de straal wordt steeds sterker en ze groeien nu harder! Het natuurlijke herstel gaat dus behoorlijk hard en dat terwijl hij al bijna 17 is! Ik heb echt spijt dat ik dit nu pas ontdekt heb en kan iedereen aanraden om er in ieder geval eens iets over te lezen!
Succes!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:00

Dit is inderdaad wel een paard die misschien beter ijzerloos door het leven kan gaan. Ik zou dit echter wel doen in goed overleg met een rijksgediplomeerde smid die het zaakie goed in de gaten kan houden

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:35

Misschien kan je als tussenoplossing de takken van de ijzers een stuk korter laten maken. Dan is de kans op aftrappen minder groot. Verder zou ik neoprene springschoenen om doen die groot vallen, dus de grond raken. Dat helpt iig wat.
Mijn paard was ook zo'n malloot. Zijn voeten zagen er niet uit, brokkel, de brokkel enz. Ivm een blessure heb ik vorig jaar zijn ijzers eraf laten halen. Inmiddels is het zo dat hij echt mooie voeten heeft en geen raggeltje of scheurtje erin. Hij loopt veel fijner, glijdt niet meer uit op het harde. Enige is dat hij van nature erg gevoelige dunne zolen heeft. Maar ik kom niet veel op de weg en tot nu toe gaat het goed. Wil het graag zo houden. Jij zou het ook eens kunnen overwegen. Belangrijk is dan wel dat de smid haar niet te kort zet. Je kan beter een paar keer vrij snel achter elkaar er iets af laten halen, dat scheelt voor de gevoeligheid. Bij mijn paard gebruik ik wel keratex hoofhardener. Dat is mn een aanrader als de ijzers er net af zijn, dat scheelt brokkelen enz.

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:03

Venetia schreef:
Neem een andere hoefsmid.
Negen op de tien keer de fout van de hoefsmid.

Helemaal mee eens!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:29

KingSize schreef:
Ik heb me verdiept in het
natuurlijk bekappen
en afgelopen oktober de knoop doorgehakt en de ijzers eraf laten halen. De eerste 2,5 maand heb ik niet kunnen rijden omdat hij ook op het zand gevoelig liep, maar langzaam maar zeker ging het steeds beter. Nu rij ik weer gewoon, zowel in het zand als over straat en hij loopt prima, alleen kiezels heeft hij nog last van. Zijn hoeven zie ik gewoon verbeteren, ze brokkelen niet meer, zijn zolen zijn niet meer plat, de straal wordt steeds sterker en ze groeien nu harder! Het natuurlijke herstel gaat dus behoorlijk hard en dat terwijl hij al bijna 17 is! Ik heb echt spijt dat ik dit nu pas ontdekt heb en kan iedereen aanraden om er in ieder geval eens iets over te lezen!
Succes!

Ik kan iedereen aanraden deze site eens te lezen over natuurlijk bekappen.
De tranen springen je in de ogen.
Heel goed dat ook dit verhaal op internet te lezen is!!!
http://www.gevaren-natuurlijkbekappen.tk/

KingSize

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:44

manie schreef:
Ik kan iedereen aanraden deze site eens te lezen over natuurlijk bekappen. De tranen springen je in de ogen.
Heel goed dat ook dit verhaal op internet te lezen is!!!
http://www.gevaren-natuurlijkbekappen.tk/

Die site heb ik inderdaad gelezen voordat ik begon met natuurlijk bekappen. Maar ik vond het toen al geen overtuigend verhaal en heb me er niet door laten beinvloeden. Er zijn altijd 2 kanten aan een verhaal, sinds kort is ook de andere kant van dit verhaal openbaar gemaakt:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/ivanhoe.htm

Heb je die site ook gelezen Manie? Maakt een hoop duidelijk vind ik!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:45

Ik vind de site van hoefnatuurlijk heel eng. Op het moment dat mensen gaan beweren HKO te kunnen GENEZEN........ ben ik al helemaal klaar hiermee.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:13

Natuurlijk bekappen bestaat niet. Het is een contradictio in terminis

Die site heb ik gezien, ik hou het gewoon op mijn eigen rijksgediplomeerde hoefsmid.
Ik denk dat brokkelhoeven niet op te lossen zijn met zogenaamd "natuurlijk bekappen", maar wel met juiste voeding, juiste hoefsmid en beweging!!
Bespaar je paard een lijdensweg (gevoelig op steentjes zegt genoeg) en laat die indoctrine van natuurlijk bekappen als-je-blieft achter je.
Kies een hele goede "ouderwetse" hoefsmid en je zult zien dat brokkel hoeven tot het verleden behoren!

Veel wijsheid en een gezond paard gewenst!

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:44

smurf schreef:
mijn paard trapte altijd de voorijzers eraf, door welke smid hij ook beslagen werd, ruime ijzers, krappe ijzers, omgebogen takken, rechte takken, hij trapte ze af.
Tot het moment kwam dat de smid me meedeelde dat hij niet meer kon nagelen en dat er dus geen ijzer meer onder kon.

Vroeg of laat komt dat moment.

Ik ben toen nog een half jaar doorgemodderd met een gewone smid en onbeslagen hoeven tot ik een natuurlijk bekapper ging bellen en die de klus liet klaren.

Nu, ruim anderhalf jaar later, zijn alle overgroeide steunsels en valse zolen weg en nu pas begrijpen we waarom die ijzers er zo gemakkelijk afvielen: de witte lijn (de plaats waar genageld wordt) is niet gezond, erg uitgerekt, dus het was geen wonder dat die ijzers er steeds bij het minste geringste onderuit lagen.

Ik ben erg blij met de beslissing om natuurlijk te laten bekappen (ik doe het niet zelf) en heb er spijt van dat ik mijn paard een half jaar met een gewone smid heb laten doortobben.
Foto's van het hele proces vind je hier

Ik heb net hoefbeslag gehad in de les heelkunde. Heb niet het hele topic gelezen, maar uit wat wij daar gezien hebben lijkt mij dat het nog wel een paar oorzaken kan hebben. Als je smid te hoog nagelt zijn de vorige nagelgaten nog niet uitgegroeid wanneer het volgende ijzer eronder moet en zo verzwakt de wand. Nagelt hij te laag, tja, dan vallen de ijzers ook makkelijker af (of worden makkelijker afgetrapt). Is dat voetje een blokvoetje/grasvoetje of neigt het ernaar. Onze smid zei dat die ijzers er sneller afvallen. Biotine is meer een (heel) lange termijn manier om de hoornkwaliteit proberen te verbeteren.
Kun je je smid niet vragen of hij niet een soort van kleefijzers heeft voor dat voetje. Ook voor bevangen dieren bestaan er blokjes om eronder te kleven, maar ik weet niet zeker of er ook echt kleefijzers bestaan. Maar eens vragen kan nooit kwaad.

ohio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:27

mijn paard deed ook altijd zijn ijzers eraf trappen heel snel en heel vaak! altijd springschoenen om zelf in stal en daar trapte hij de gaten in. naar meerdere verschillende hoefsmeden geweest en dat maakte niks uit. Ook al na 6 weken nieuwe ijzers maakte niks uit. Nu heeft hij achter ook ijzers en trapt hij ze maar heel soms eraf! Wel altijd springschoenen om omdat hij soms ook wel zijn hoefbal aan tikt maar verder heeft hij nooit meer problemen.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 15:01

JoAnn je kan er inderdaad kunststof hoef'ijzers' onder laten plakken, maar dan ben je per voet ongeveer net zo veel kwijt als normaal voor rondom beslaan

Vaak is het flink inkorten van de takken van de ijzers afdoende, mits je ze op tijd opnieuw laat beslaan (maximaal een week of 6-8 later) en ervan uitgaande dat je een goede smid hebt.

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:26

fabienne schreef:
JoAnn je kan er inderdaad kunststof hoef'ijzers' onder laten plakken, maar dan ben je per voet ongeveer net zo veel kwijt als normaal voor rondom beslaan

Vaak is het flink inkorten van de takken van de ijzers afdoende, mits je ze op tijd opnieuw laat beslaan (maximaal een week of 6-8 later) en ervan uitgaande dat je een goede smid hebt.

Akkoord, ik kan je volgen, maar als de ijzers er aan de lopende band afvallen is de hoef toch ook ahw gescheurd, kun je er dan meteen weer in nagelen? Mijn idee was dat de voet met die (niet veel duurdere) kunstofijzers toch kan herstellen. Ik ben hier geen expert in, dus ik hoop op antwoord.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:29

manie schreef:
Natuurlijk bekappen bestaat niet. Het is een contradictio in terminis

Die site heb ik gezien, ik hou het gewoon op mijn eigen rijksgediplomeerde hoefsmid.
Ik denk dat brokkelhoeven niet op te lossen zijn met zogenaamd "natuurlijk bekappen", maar wel met juiste voeding, juiste hoefsmid en beweging!!!

bij NB hoort ook andere voeding, meer beweging en natuurlijkere levensomstandigheden.

daar slaat het 'natuurlijk' op in de titel, niet zozeer het bekappen.

NB is 80% wijzigen omstandigheden en 20% het bekappen zelf...

JUIST brokkelhoeven zijn op te lossen met NB

PeppySan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:03

Mijn paard heeft ook last gehad van brokkelhoeven en telkens afvallende ijzers.
Zijn hoeven groeiden slecht, maar hij moet ijzers vanwege de spat en ooit eens bevangen te zijn geweest.

Mijn hoefsmid kwam met hoofpower.
Een supplement uit amerika wat echt de hoefstructuur en groei verbetert. Na 10 weken was er al duidelijk verbeterde hoefgroei en nu, na een jaar gebruik moeten de ijzers er na 10 weken nog afgebikt worden!
Ook zijn zool is dikker geworden en de nagels houden stukken beter in de witte lijn.
Het spul is niet goedkoop, maar het werkt.
Het is te krijgen bij werkman, hoefijzerfabriek in groningen, of misschien kan je hoefsmid het voor je meenemen.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:27

Venetia schreef:
Neem een andere hoefsmid.
Negen op de tien keer de fout van de hoefsmid.

Juist, hielp bij mij ook. Nu liggen ze er hoogstens aan het einde van de 8 weken eraf, maar dat doet hij altijd met bokken.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:28

En de beste manier om een hoef sneller te laten groeien is beweging beweging en beweging zodat het hoefmechanisme in werking wordt gezet.

HocusTivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:09

Bij van Schie ruitersport verkopen ze scalpers. Dit zijn rubberen beschermers die aan de achterkant op de hoefbal zitten. Dat heeft bij mijn paard goed geholpen. Verder moet je je smid vragen of hij de takken van het ijzer niet te lang maakt. Ook een opzet op de voorijzers kan helpen. Dan rolt de voet wat makkelijker af en dan zal hij in de beweging ook een fractie sneller weg zijn (hopelijk voordat de achtervoet hem raakt.). Wie is jouw smid als ik vragen mag?
Edit: Ik heb voor mijn paard een hoefschoen gekocht voor als hij een ijzer miste en we moesten wachten tot de smid weer kwam. Werkt perfect!

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 13:48

Bedankt voor alle tips!

Het ijzer zit er inmiddels alweer een week onder en ze loopt weer prima! Ik ga zeker alle tips bespreken!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:46

ps. gebruik wel goede kwalitit springschoenen. Ik had goedkopere rubber van 10 euro, al na 10 minuten stuk. Toch maar eskadron en die zij na een jaar nog heel!!