Paarden ook gevoelig voor vogelgriep.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:09

MSQuincyTE schreef:
In duitsland is er wel een kat aan dood gegaan aan de vogelgriep

ja die had waarschijnlijk een vogel gegeten met vogelgriep!
volgens mij moeten baasjes hun katten nu ook binnen houden in duitsland, maar dat weet ik niet zeker..
de katten worden niet ingeent want dat is te duur omdat er zoveel katten zijn.

TJolieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:15

Ja en in gebieden waar vogelgriep uitbreekt moeten alle katten binnen en mogen honden niet meer los (dus alleen nog aangelijnd uitlaten). Om te voorkomen dat ze aan besmette vogels kunnen komen.

Derma

Re: Paarden ook gevoelig voor vogelgriep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:34

Ik lees zojuist dat de eerste gevallen al in december 2003! zijn aangetroffen. Ik vraag me dan ook echt af waarom er twee jaar later pas echt maatregelen worden genomen? Is dat niet een beetje de put dempen als het kalf (in dit geval de vogel) is verdronken?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:58

Derma schreef:
Ik lees zojuist dat de eerste gevallen al in december 2003! zijn aangetroffen. Ik vraag me dan ook echt af waarom er twee jaar later pas echt maatregelen worden genomen? Is dat niet een beetje de put dempen als het kalf (in dit geval de vogel) is verdronken?

Nee, das geen paniek willen zaaien en nog geld willen verdienen aan de vogelhandel, export cq kippenvlees e.d.

Dankzij de EU die 14 jaar geleden heeft besloten niet meer te enten voor deze ziekte (en nog andere) zitten we nu met dit probleem. Enkel en alleen omdat het altijd om geld gaat. Daarvoor gaat de politiek letterlijk over lijken.

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:07

Maar iedereen heeft het maar over de trek vanuit het zuiden, als die begint, begint ook de rampspoed. Dan gaat het gebeuren... duizenden mensen zullen sterven...
*Komt met benen terug op aarde*
Maar de vogeltrek is intussen al twee keer geweest en tot nu toe geen vogelgriep hier. Beetje vreemd vinden jullie ook niet? (Ik kan er helemaal naast zitten hoor, maar als iemand er meer verstand van heeft hoor ik het graag)

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:21

Je zit er niet naast Derma. Er is al lang aangetoond dat de virusuitbraken helemaal niet parallel lopen aan de trek.
2 weken geleden zei iemand ook nog dat het een raadsel was hoe de zwanen in Dld besmet konden raken want de trek was nog helemaal niet begonnen.

Er werd ook steeds beweerd dat fokkerijen e.d. geen gevaar liepen want die vogels waren altijd binnen. En wat zagen we vorige week in Frankrijk?

Ze weten niet half hoe het virus zich verspreid en kakelen allemaal als kip zonder kop.

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:34

Het virus verspreidt zich toch via mestdeeltjes in de lucht (dacht ik te hebben gelezen in het draaiboek van het lnv)? Dus dat betekend dat er een iets grotere kans op migratie van het virus is tijdens de vogeltrek. Er zullen nog wel meerdere variabelen een rol spelen en zowiezo kan je het nooit aan een factor ophangen. Er spelen natuurlijk meerdere dingen mee maar ik zou wel eens willen weten wat... en wat zorgt er voor dat het virus muteert, dit zal hij niet zomaar doen.

Heb je meer info ranna?

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:57

Hm, het is makkelijk zeggen dat het stom is dat we zijn gestopt met enten en dat dat alleen maar om het geld gaat. Nou, lijkt mij vrij logisch, de pluimveehouder moet ook een salaris hebben. Als hij zijn product niet meer kwijt kan gaat ie failliet. Veehouders kijken inderdaad zakelijk tegen hun beroep aan, en niet emotioneel. Zouden ze met een emotionele blik kijken, waren ze geen pluimveehouder meer gewwest, maar failliet

Dat is nou enmaal verschil tussen commerciele veehouderij en hobbydierhouders, de een verdient er zijn brood mee en de ander niet.

Verder was het in 2003 niet zo bedreigend hoor en is er niks verzwegen! Je hebt allerlei soorten vogelgriep, de een bedreigender dan de ander.

Verder worden mensen pas besmet na intensief contact met zieke dieren, bijv. het slachten van een zieke kip. Ik weet niet hoe dat bij paarden gaat, maar zou er niet teveel van in paniek raken, daar los je ook niks mee op.

MJ_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:00

ranna schreef:
Je zit er niet naast Derma. Er is al lang aangetoond dat de virusuitbraken helemaal niet parallel lopen aan de trek.
2 weken geleden zei iemand ook nog dat het een raadsel was hoe de zwanen in Dld besmet konden raken want de trek was nog helemaal niet begonnen.

Er werd ook steeds beweerd dat fokkerijen e.d. geen gevaar liepen want die vogels waren altijd binnen. En wat zagen we vorige week in Frankrijk?

Ze weten niet half hoe het virus zich verspreid en kakelen allemaal als kip zonder kop.

Kans is groot dat eenden besmet zijn maar niet ziek worden. Die trekken verder en besmetten tijdens hun trek zwanen. Die gaan wel snel dood. Maar die trekken niet, dus het is geen direct effect, maar effect van die eenden. Tenminste, dit is een theorie.

Dat bedrijf in frankrijk had net nieuw stro opgestrooid, dat had buiten opgeslagen gelegen. En daar vlakbij waren dode dieren gevonden, dus grote kans dat er mest van die dieren in het stro zat.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:12

En wat dan van de zwaluwen die op elke boerderij wel zijn en nestelen??????? Die poepen ook heel wat af en zijn ook trekvogels.

Gelukkig eten paarden geen vogels, maar de poep is wel een probleem!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:03

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:03

Ik zou niet durven beweren dat een paard nooit per ongeluk eens een vogelpoepje binnenrkijgt.

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:07

brr ik vind het echt geen prettig idee, die vogelgriep... het komt zo dichtbij he? ik hoop echt zo dat het ons overslaat....

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:11

Maak jullie geen zorgen , ik heb het alm lang gevraagd aan mijn DA.
Paarden kunnen het wel krijgen , maar zullen er zeker en vast niet aan doodgaan. Vanaf dat het virus uit de vogel is (dmv uitscheiding) is het virus inactief

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:12

Waarom is er dan een ophokplicht in NL, toch omdat men bang was/is voor besmetting via vogelpoep ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:20

maar als een paard het krijgen kan , kan ie ons dan ook weer besmetten?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:23

miss_jumpy schreef:
Hm, het is makkelijk zeggen dat het stom is dat we zijn gestopt met enten en dat dat alleen maar om het geld gaat. Nou, lijkt mij vrij logisch, de pluimveehouder moet ook een salaris hebben. Als hij zijn product niet meer kwijt kan gaat ie failliet. Veehouders kijken inderdaad zakelijk tegen hun beroep aan, en niet emotioneel. Zouden ze met een emotionele blik kijken, waren ze geen pluimveehouder meer gewwest, maar failliet

Dat is nou enmaal verschil tussen commerciele veehouderij en hobbydierhouders, de een verdient er zijn brood mee en de ander niet.

Verder was het in 2003 niet zo bedreigend hoor en is er niks verzwegen! Je hebt allerlei soorten vogelgriep, de een bedreigender dan de ander.

Verder worden mensen pas besmet na intensief contact met zieke dieren, bijv. het slachten van een zieke kip. Ik weet niet hoe dat bij paarden gaat, maar zou er niet teveel van in paniek raken, daar los je ook niks mee op.

De hele dierhouderij in NL is gierend uit de klauwen gelopen. Door subsidies zijn dingen in stand gehouden die normaal gesproken niet voor konden komen. Er is een overproductie aan allerlei dieren in NL. De rest van de EU lacht zich dood want wie zit er met een mestoverschot? NL de kraamkamer van EU wordt er gezegd en we halen ons een heleboel problemen op de hals door dat zo te doen. Niet alleen met mestoverschotten ook met uitbraken van ziektes e.d.

Als ik een zaak begin in iets waarmee de markt verzadigd is, ga ik failliet.
De varkensboer, kippenboer, melkbedrijven niet omdat ze kunstmatig in leven worden gehouden. Onze regering houdt toch zo van marktwerking? Dan moeten ze stoppen met subsidies en de markt zijn werk laten doen.

Geënt vlees eten kan absoluut geen kwaad. Het is te zot voor woorden dat je zoveel dieren op elkaar pakt en dan stopt met beschermen terwijl mens en dier in 24 uur 3x de wereld over gaan. En dat alleen maar omdat we dan nóg meer dieren onbeschermd op elkaar kunnen pakken omdat er nóg meer geld mee te verdienen is.
Als we ons en onze dieren willen beschermen en echt marktwerking willen zonder mestoverschot e.d. zullen er idd mensen ander werk moeten gaan zoeken ja en dat dat pijnlijk is is een feit.
Maar liever dat dan de hele kunstmatige situatie en al zijn gevaren in stand houden zoals we nu doen.

@Derma, ik weet alleen dat het voor alle zoogdieren kwaad kan maar niet van ieder dier op ieder dier wordt overgedragen.
Paarden kunnen het wel krijgen maar het is niet overdraagbaar van paard op paard voor zover ik weet. Hetzelfde geldt voor katten.

Verspreiden doet het zich idd oa via de mest maar er zijn nog een heleboel dingen niet duidelijk over het virus waar ook de geleerden nog over in het duister tasten.

Muteren doet een virus zich om zich aan te passen om te overleven op een bepaald organisme. Gewoon zoals dat gaat in de natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:04

jaar terug was in Belgie de eerste besmette boer met vogelgriep,de buurman .Hij is besmet geraakt door een vrachtwagen die voer kwam leveren uit nederland waar de uitbraak toen al was.Vanaf dat moment verspreide het virus zich als een razende in de omgeving.Wij hebben de paarden toen ook binnen moeten houden.

Het virus kan dus door veel meer verspreid worden als eenvogel alleen.Dus leeft wel degelijk buiten de vogel ook.

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:21

De regering heeft er juist zelf voor gezorgd dat kleine bedrijven met een lagere aantallen pluimvee, varkens, koeien of wat dan ook niet meer kunnen bestaan. Daarom zijn er nu alleen nog maar loei grote bedrijven waar dieren op elkaar gestapeld worden. Dit is niet de keuze van de veehouders maar als ze dit niet doen gaan ze gewoonweg failliet en zijn ze hun brood kwijt. Daarnaast is de regelgeving zover aangescherpt de laatste jaren dat de veehouders investering na investering moeten doen. Daarom stoppen veel kleine bedrijven en kunnen grote bedrijven (vaak met subsidie) nog groter worden.
Dat veehouders er alleen financieel tegenaan kijken en niet emotioneel vind ik de grootste b*llshit die ik ooit heb gehoord. Je dieren zijn je inkomen het is dus belangrijk om ze goed te verzorgen en je bouwt wel degelijk een band op. Veehouder zijn is een van de zwaarste beroepen die er is. Hoeveel van jullie werken 7 dagen per week? van 's ochtens 5 tot 's avonds 8? Jullie mogen mij een achterlijke boerentrien vinden maar loop maar eens een weekje mee en geloof me dan piep je wel anders.
Zo en nu weer ontopic (voel me niet aangevallen hoor, maar wil dit toch even kwijt )

Ik denk dat paarden mogelijk drager kunnen zijn, maar dat ze geen symptomen zullen krijgen. Dan is het dus ook niet mogelijk om te zien of je paard besmet is of niet (tenzij je alle paarden wil gaan testen natuurlijk).
Over het muteren: zover was ik ook. Ik ben benieuwd naar een wat meer biologische verklaring. Ik bedoel als je paard verkouden is, betekend dat niet dat jij van hem verkouden word. Dus er moet iets zijn waardoor dit virus zich makkelijk kan aanpassen aan de gastheer.
Ik ga wel even googlen

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:24

Wij hebben reisduiven op onze manège,tientallen en dus de vogelpoep hangt overal.Is er dan een kans dat de paarden besmet worden?

MJ_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:50

Derma schreef:
De regering heeft er juist zelf voor gezorgd dat kleine bedrijven met een lagere aantallen pluimvee, varkens, koeien of wat dan ook niet meer kunnen bestaan. Daarom zijn er nu alleen nog maar loei grote bedrijven waar dieren op elkaar gestapeld worden. Dit is niet de keuze van de veehouders maar als ze dit niet doen gaan ze gewoonweg failliet en zijn ze hun brood kwijt. Daarnaast is de regelgeving zover aangescherpt de laatste jaren dat de veehouders investering na investering moeten doen. Daarom stoppen veel kleine bedrijven en kunnen grote bedrijven (vaak met subsidie) nog groter worden.
Dat veehouders er alleen financieel tegenaan kijken en niet emotioneel vind ik de grootste b*llshit die ik ooit heb gehoord. Je dieren zijn je inkomen het is dus belangrijk om ze goed te verzorgen en je bouwt wel degelijk een band op. Veehouder zijn is een van de zwaarste beroepen die er is. Hoeveel van jullie werken 7 dagen per week? van 's ochtens 5 tot 's avonds 8? Jullie mogen mij een achterlijke boerentrien vinden maar loop maar eens een weekje mee en geloof me dan piep je wel anders.
Zo en nu weer ontopic (voel me niet aangevallen hoor, maar wil dit toch even kwijt )

Ik denk dat paarden mogelijk drager kunnen zijn, maar dat ze geen symptomen zullen krijgen. Dan is het dus ook niet mogelijk om te zien of je paard besmet is of niet (tenzij je alle paarden wil gaan testen natuurlijk).
Over het muteren: zover was ik ook. Ik ben benieuwd naar een wat meer biologische verklaring. Ik bedoel als je paard verkouden is, betekend dat niet dat jij van hem verkouden word. Dus er moet iets zijn waardoor dit virus zich makkelijk kan aanpassen aan de gastheer.
Ik ga wel even googlen

Hoi Derma,

ik was het denk die zei dat veehouders een beslissing niet emotioneel nemen. Oke, niet is misschien niet helemaal waar, maar ze zijn heus zakelijk, anders waren ze allang failliet. Zeker in de pluimveehouderij geloof ik persoonlijk niet heel erg in een band met de dieren, want elke zoveel weken komt er een nieuwe ronde dieren. Bij fokkers/melkvee zal het anders zijn.

En ik bedoel het ook niet als aanval, ik vind het juist logisch dat die mensen zakelijk zijn! Heus soms ook emotioneel, maar ze staan natuurlijk niet te huilen als de dieren naar de slacht gaan, als je dieren houdt om af te mesten.

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:58

Ik kan me ook niet voorstellen dat je een band met 100.000 kippen hebt , maar bij melkvee enz is het toch wel anders. Tuurlijk weet ik dat ze er vooral zakelijk tegenaan kijken en dat ze hun slachtdieren niet huilend staan uit te zwaaien.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:01

ranna schreef:
De hele dierhouderij in NL is gierend uit de klauwen gelopen. Door subsidies zijn dingen in stand gehouden die normaal gesproken niet voor konden komen. Er is een overproductie aan allerlei dieren in NL. De rest van de EU lacht zich dood want wie zit er met een mestoverschot? NL de kraamkamer van EU wordt er gezegd en we halen ons een heleboel problemen op de hals door dat zo te doen. Niet alleen met mestoverschotten ook met uitbraken van ziektes e.d.

Als ik een zaak begin in iets waarmee de markt verzadigd is, ga ik failliet.
De varkensboer, kippenboer, melkbedrijven niet omdat ze kunstmatig in leven worden gehouden. Onze regering houdt toch zo van marktwerking? Dan moeten ze stoppen met subsidies en de markt zijn werk laten doen.

Geënt vlees eten kan absoluut geen kwaad. Het is te zot voor woorden dat je zoveel dieren op elkaar pakt en dan stopt met beschermen terwijl mens en dier in 24 uur 3x de wereld over gaan. En dat alleen maar omdat we dan nóg meer dieren onbeschermd op elkaar kunnen pakken omdat er nóg meer geld mee te verdienen is.
Als we ons en onze dieren willen beschermen en echt marktwerking willen zonder mestoverschot e.d. zullen er idd mensen ander werk moeten gaan zoeken ja en dat dat pijnlijk is is een feit.
Maar liever dat dan de hele kunstmatige situatie en al zijn gevaren in stand houden zoals we nu doen.

@Derma, ik weet alleen dat het voor alle zoogdieren kwaad kan maar niet van ieder dier op ieder dier wordt overgedragen.
Paarden kunnen het wel krijgen maar het is niet overdraagbaar van paard op paard voor zover ik weet. Hetzelfde geldt voor katten.

Verspreiden doet het zich idd oa via de mest maar er zijn nog een heleboel dingen niet duidelijk over het virus waar ook de geleerden nog over in het duister tasten.

Muteren doet een virus zich om zich aan te passen om te overleven op een bepaald organisme. Gewoon zoals dat gaat in de natuur.

Hm, subsidies worden alleen gegeven aan melkvee- en slachtveehouders en akkerbouwers. De intensieve veehouderij (ik bedoel nu pluimvee en varkens) krijgen helemaal geen subsidie, nooit gekregen ook. Wel worden restituties betaald bij export naar landen buiten de EU. Is na de oorlog ontstaan met het gemeenschappelijk landbouwbeleid van de EG. Dit om een grote productie te stimuleren en te voorkomen dat mensen in de EG ooit nog eens een hongerwinter hoefden mee te maken.

Dit is nu niet meer van deze tijd, afgelopen december is afgesproken dat per 2013 geen restituties meer worden uitbetaald in de EU.

Ik ben het met je eens dat het houderijsysteem aan alle kanten rammelt. Maar in de EU worden de welzijnsregels wat stukje bij beetje aangescherpt. Nu gaat onze veehouderij kapot aan concurrentie met landen waar helemaal geen regels zijn (thais pluimveevlees komt al in grote partijen binnen).

Laten we nu de pluimveehouderij stikken, dan gaat de hele boel failliet, en zullen we in de toekomst al het vlees gaan importeren, zonder nog maar enige invloed uit te kunnen oefenen op welzijn, milieu enz. Dus ik denk dat het beter is de eigen systemen te verbeteren dan ooit afhankelijk te worden van anderen.

Onze hele pluimveestapel zal niet dood gaan aan vogelgriep als we niet enten, dat is het probleem niet. Het probleem is, dat we als we niet enten gaan ruimen. Daar wordt inderdaad niemand blij van. Maar gaan enten en vervolgens je product niet af kunnen zetten omdat de consument het niet wil eten helpt je sector om zeep. Daar schiet echt niemand iets mee op. Maar als het goed is zijn er nu al betere afspraken over enten, dus uiteindelijk zal het hele entbeleid aangepast worden, ben ik van overtuigd. de supermarkten hebben in ieder geval aangegeven geent vlees af te willen nemen!

MJ_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:02

Derma schreef:
Ik kan me ook niet voorstellen dat je een band met 100.000 kippen hebt , maar bij melkvee enz is het toch wel anders. Tuurlijk weet ik dat ze er vooral zakelijk tegenaan kijken en dat ze hun slachtdieren niet huilend staan uit te zwaaien.

ben ik met je eens hoor!
Maar sommige mensen vinden het vreemd dat zakelijke beslissingen worden genomen, maar dat zal wel moeten als je een bedrijf hebt. Ook een melkkoe die niet meer genoeg produceert wordt opgeruimd. Je kan hem wel houden, maar dan kan je uiteindelijk alle beesten wegdoen omdat je niks meer verdient!

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:12

Het virus is toch zowiezo niet overdraagbaar via (gebakken) vlees en eieren? Als dan ook het vlees van de geënte dieren niet schadelijk is begrijp ik niet waarom iedereen ineens geen kip en eieren meer zal kopen. Dit is het principe bakkabouters.
Ik hoop voor de pluimveehouders dat de besmetting niet al teveel invloed zal hebben op de sector (maar dat is ook me kop in het zand steken)