ranna schreef:De hele dierhouderij in NL is gierend uit de klauwen gelopen. Door subsidies zijn dingen in stand gehouden die normaal gesproken niet voor konden komen. Er is een overproductie aan allerlei dieren in NL. De rest van de EU lacht zich dood want wie zit er met een mestoverschot? NL de kraamkamer van EU wordt er gezegd en we halen ons een heleboel problemen op de hals door dat zo te doen. Niet alleen met mestoverschotten ook met uitbraken van ziektes e.d.
Als ik een zaak begin in iets waarmee de markt verzadigd is, ga ik failliet.
De varkensboer, kippenboer, melkbedrijven niet omdat ze kunstmatig in leven worden gehouden. Onze regering houdt toch zo van marktwerking? Dan moeten ze stoppen met subsidies en de markt zijn werk laten doen.
Geënt vlees eten kan absoluut geen kwaad. Het is te zot voor woorden dat je zoveel dieren op elkaar pakt en dan stopt met beschermen terwijl mens en dier in 24 uur 3x de wereld over gaan. En dat alleen maar omdat we dan nóg meer dieren onbeschermd op elkaar kunnen pakken omdat er nóg meer geld mee te verdienen is.
Als we ons en onze dieren willen beschermen en echt marktwerking willen zonder mestoverschot e.d. zullen er idd mensen ander werk moeten gaan zoeken ja en dat dat pijnlijk is is een feit.
Maar liever dat dan de hele kunstmatige situatie en al zijn gevaren in stand houden zoals we nu doen.
@Derma, ik weet alleen dat het voor alle zoogdieren kwaad kan maar niet van ieder dier op ieder dier wordt overgedragen.
Paarden kunnen het wel krijgen maar het is niet overdraagbaar van paard op paard voor zover ik weet. Hetzelfde geldt voor katten.
Verspreiden doet het zich idd oa via de mest maar er zijn nog een heleboel dingen niet duidelijk over het virus waar ook de geleerden nog over in het duister tasten.
Muteren doet een virus zich om zich aan te passen om te overleven op een bepaald organisme. Gewoon zoals dat gaat in de natuur.
Hm, subsidies worden alleen gegeven aan melkvee- en slachtveehouders en akkerbouwers. De intensieve veehouderij (ik bedoel nu pluimvee en varkens) krijgen helemaal geen subsidie, nooit gekregen ook. Wel worden restituties betaald bij export naar landen buiten de EU. Is na de oorlog ontstaan met het gemeenschappelijk landbouwbeleid van de EG. Dit om een grote productie te stimuleren en te voorkomen dat mensen in de EG ooit nog eens een hongerwinter hoefden mee te maken.
Dit is nu niet meer van deze tijd, afgelopen december is afgesproken dat per 2013 geen restituties meer worden uitbetaald in de EU.
Ik ben het met je eens dat het houderijsysteem aan alle kanten rammelt. Maar in de EU worden de welzijnsregels wat stukje bij beetje aangescherpt. Nu gaat onze veehouderij kapot aan concurrentie met landen waar helemaal geen regels zijn (thais pluimveevlees komt al in grote partijen binnen).
Laten we nu de pluimveehouderij stikken, dan gaat de hele boel failliet, en zullen we in de toekomst al het vlees gaan importeren, zonder nog maar enige invloed uit te kunnen oefenen op welzijn, milieu enz. Dus ik denk dat het beter is de eigen systemen te verbeteren dan ooit afhankelijk te worden van anderen.
Onze hele pluimveestapel zal niet dood gaan aan vogelgriep als we niet enten, dat is het probleem niet. Het probleem is, dat we als we niet enten gaan ruimen. Daar wordt inderdaad niemand blij van. Maar gaan enten en vervolgens je product niet af kunnen zetten omdat de consument het niet wil eten helpt je sector om zeep. Daar schiet echt niemand iets mee op. Maar als het goed is zijn er nu al betere afspraken over enten, dus uiteindelijk zal het hele entbeleid aangepast worden, ben ik van overtuigd. de supermarkten hebben in ieder geval aangegeven geent vlees af te willen nemen!