Dekkende ruin, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wimaju

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:31

ik moet het even nakijken welk merk het is maar denk dat ze allemaal wel werken als het maar heel vies smaakt
hopelijk werkt het ook bij jouw merrie
maar pas op als je poetst moet je niet de stof in je mond krijgen want dan heb jezelf een nare smaak klein nadeeltje

abby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 14:37

Tsja... ik ben afgelopen donderdag met mijn merrie naar de manueel therapeut geweest omdat haar bekken vastgeslagen is door een dekkende ruin. Aanstaande donderdag mag ik weer en in de tussentijd mag ze alleen maar stappen omdat haar banden en spieren door de klap èn de gewrichts-blokkade zo verhard en verkrampt waren dat die de tijd nodig hebben om weer te herstellen. Overigens was mijn merrie hengstig en heeft ze vorige zomer (ook tijdens hengstigheid) ook met deze ruin in de wei gestaan zonder enkel probleem...

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 21:15

dorothea schreef:
pantarhei schreef:
Het verschil met een hengst is dat als de merrie bevrucht is, ze niet meer gedekt wil worden en de hengst afslaat. Zo;n ruin blijft er maar op raggen. En hoeze niet beschadigt? Door de deken heen lijkt het nu wel of ze schimmel heeft, overal zijn schrammen en is het haar weg. Ik ga die Pro dinges van de paardendrogist maar eens proberen

Dat is volgens mij niet waar. Een ruin blijft er niet op raggen, want als de merrie niet meer hengstig is, dan ontbreken ook de geuren waarop de ruin reageert. Een ruin zal het alleen proberen als de merrie de juiste geur (fermonen?) produceert, is de merrie niet meer hengstig, dan zal er bij een ruin geen belletje gaan rinkelen.

Wat je in deze redenatie vergeet is dat in de natuur de merrie vrij snel drachtig zal zijn en dus, zoals Pantharei al zegt, niet meer hengstig zal worden en dus de hengst niet meer bij zich in de zal buurt laten! Een ruin krijgt de merrie (als het goed is ) niet drachtig met als gevolg dat ze bij ieder hengstigheid de ruin weer meerdere dagen en meerdere keren per dag op zich heeft. Dit KAN niet gezond zijn!

Gelukkig staan de ruinen en merries bij ons op stal in aparte koppels. Ik moet er toch niet aan denken: zo'n grote KWPN lummel op onze A welshjes!!

Pantharei ik ben erg benieuwd of dat spul werkt!! Ik hoor het vast wel van je!

dorothea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:02

@Zucchero:
Je hebt me verkeerd begrepen, ik bedoel dat een ruin alleen zal dekken als een merrie hengstig is, en niet het hele jaar door. Dat was namelijk wat ik begreep uit het verhaal van Pantharei: dat de ruin altijd op de merrie springt, ook wanneer ze niet hengstig is. Dus vandaar...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:10

Dat is dus niet waar.
Ik heb zelfs wel eens een ruin een ruin zien proberen te dekken.
Dus een hengstig geurtje is niet eens ALTIJD nodig.
Vaak wel, maar niet altijd.

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 22:41

Mijn paard kreeg het vaak nog voor elkaar dat merrie's spontaan hengstig werden in zijn bijzijn. Vandaar dat hij dus niet meer met merrie's los mag.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 07:53

Mijn ruin doet het als de merrie hengstig is, maar ze is ook een echte sloerie en duwt bij elke ruin haar kont er onder, zeg maar

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 12:02

Mijn paard is zeer regelmatig heel hengstig (grootste sloerie die je je bedenken kunt), ook in de koude maanden, dus het hele jaar door. Ik wil dan niet steeds dat gebonk op mijn paard! En al helemaal geen penetratie. Nergens goed voor en dus niet doen!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 13:31

Mijn vriendin heeft ook een ruin en die dekt dus geen hengstige merries

Xanthe

Re: Dekkende ruin, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:02

Ghehe mijn e-pony ruin deed het ook, hij is ook tot zn 6e hengst geweest en heeft ook vrij veel gedekt..
Hij stond in een kudde met allemaal paarden, flink een stukje groter dan hij, hij kon er nooit bij.. arm beest
Maar ik heb er nooit vervelende ervaringen mee gehad, ook niet als hij es op kleinere pony's sprong, en het werd met de jaren minder..

wimaju

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:14

wij gebruiken equistop
het is een gele fles