Spieren/verzuring ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta

Re: Spieren/verzuring ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:03

Hoi ook hier niet de gouden tip tob namelijk zelf ook met mijn paard.
Lees wel dat je vitamine E bijgeeft door het voer heb je dit op eigen iniatief gedaan of bleek uit bloedonderzoek dat er een tekort was?
Moet je namelijk wel mee uitkijken een teveel is net zo schadelijk als een tekort zo niet schadelijker.
Heb hier zelf veel over opgezocht omdat mijn paard dus een tekort heeft aan vitamine E en dus vitamine E met selenium bij krijgt wel wordt er dus elke 6 weken bloed geprikt om te kijken hoe de waardes zijn. Verder zou het idd een tal van redenen kunnen zijn bij mij kwam het vastzetten van de rug en het niet willen werken (futloos zijn) dus door dit tekort . Lees hier dus veel verschillende dingen denk dat een goed onderzoek meer uit zou kunnen wijzen weet niet wat je al hebt laten onderzoeken?
Ben hier ook lang bezig geweest voor de oorzaak bekend was bloedonderzoeken zelfs foto's van haar rug inwendige echo van de nieren enz.. is soms zo makkelijk niet te achterhalen hoop dat je snel achter een oorzaak komt succes!!

Agnes75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:07

liesje23 schreef:
Hier heb ik echt wat aan

Wil je tips, of wil je ze niet? Als je je paard echt wilt helpen, moet je ook openstaan voor suggesties en ook eens van de gebaande paden af durven stappen, of een keer wat uitproberen. Als je dit niet op prijs stelt, kun je beter geen topic hier op bokt plaatsen. Hier zitten niet altijd experts, maar soms kun je ook leren van de praktijkervaringen van anderen (mits je er voor open staat). Niet lelijk bedoeld, maar blijf eerlijk naar jezelf en naar je paard.

Is makkelijker gezegd dan gedaan, paard moet meer naar buiten. Paard staat op een pensionstal, dus die mensen zien me al aankomen dat ik heel de dag de paddock bezet,

Wat is belangrijker? Het welzijn van je paard, of de mening van de andere pensionklanten? Als zij niet begrijpen dat dat het beste is voor je paard, op wat voor stal sta je dan? En kan je paard niet met andere paarden in de paddock, met beschermers om etc.? Beetje praktisch oplossen.., hier vallen toch zeker wel afspraken over te maken? Probeer het anders eerst eens een weekje.

en waar moet ik die tijd vandaan halen?? Welke tijd? Kunnen ze hem 'sochtends niet naar buiten doen en 's middags weer binnen zetten?

Ik zelf denk eerder dat het komt door de voeding en daar ga ik ook eens naar laten kijken, tevens komt vanavond de accepuncturist, dus ik ben benieuwd.
Paard is klinisch en rontg helemaal goed.

Laat je ons weten of er iets uit komt?

beau_diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:49

nou SORRY HOOR.
maar ik bedoelde het goed, en het is was IK vind.
en als je het allmaal beter weet, en het zowisow al weet wat er met je paard is. waarom open je dan een topic, en je WEET dat je commetaar kan krijgen, als je iets op bokt zet dus ik vind het nergens op slaan waarom je zo reageer..

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:07

beau_diva schreef:
en 2 uurtjes buiten lopen per dag voor een z-paard toch erg weinig.
dus loopt hij 2 uur per dag buiten + nog het rijden erbij, laten we zeggen dan is hij 3,5 uur per dag bezig.

en na het rijden ga je uitstappen (cooling down), en dan zet je hem onder een solarium wat ze spieren weer opwarmt. beetje raar eigenlijk, want je wil juist dat de spieren weer normale tempratuur bereiken. en een solarium met infrarood heeft juist een doorbloedende werking op de bloedsomloop. dus dat zorgt ook dat het zuur word afgevoerd.
(infrarood lampen warmen de spieren op en heeft een werking op de bloedsomloop, en warmtelampen heeft alleen een "verwarmende" werking. maar let wel op dat warmtelampen ook er rood uitzien).

en verzuring is een laagje om de "beschadigde spieren" te beschermen

Een aantal dingen die ik hier lees, lijkt me typisch een geval van de klok en de klepel. Ik denk dat je een aantal dingen door elkaar haalt.

Een paard onder het solarium zetten na het rijden, heeft wel degelijk een reden. (anders dan ömdat iedereen het doet"...) Juist de warmte stimuleert de bloedsomloop en dat zorgt voor afvoer van afval stoffen. Dat helpt dus juist spierpijn voorkomen en dat is toch juist waar het hier om gaat. (uiteraard zijn er meer zaken die spierpijn en verzuring tegen moeten gaan, maar die zijn inmiddels al meerdere keren in dit topic besproken)
Ik begrijp ook niet helemaal waar de opmerking verzuring is een laagje om beschadigde spieren te beschermen, vandaan komt. Verzuring beschadigd de spieren juist, dat zet afbraak van de spiercellen in gang.

Een solarium kan een prettig hulpmiddel zijn voor de spieren. Natuurlijk moet je je paard er niet te lang onder zetten. Nogal loisch, alles waar te voor staat is niet goed.

Verder vind ik het ook niet reeel dat zoveel mensen vallen over het feit dat het paard in de winter dagelijks 2 uur in de paddock komt. Ik weet niet waar het paard van Liesje 23 staat. Maar in de Randstad is dit in de winter vaak het beste qua buiten zijn, wat je voor je paard kan regelen. Stallen in de Randstad waar je je paard in de winter de hele dag buiten kunt laten staan, zijn vrij schaars. Dus dagelijks 2 uur paddock is helemaal niet verkeerd. De opmerking dat 2 uurtjes voor een Z paard weinig is, kan ik helemaal niet plaatsen. Veel wedstrijd paarden komen vrijwel niet of heel weinig buiten in de winter.

Ook kan je in de paddock zetten qua beweging niet vergelijken met een weiland. Veel paarden rennen een paar keer (vaak zo vanuit stal, met koude spieren.........) door de paddock en vergvolgens staan ze de hele tijd op een plek te suffen of hooi te eten. Zoveel bewegen ze dus niet. Terwijl paarden in een weiland bijna de hele dag stapje voor stapje door de wei schuifelen, opzoek naar het lekkerste gras.

Liesje23, ik ben benieuwd of de acupuncturist wat kan vinden.
Ik had al wat geschreven over problemen waar ik tegen aan gelopen ben met mijn paard. Mijn paard is vorige maand en de maand ervoor behandeld door een dierenarts die aan acupunctuur doet. Zij kwam er mee dat mijn paard scheef was , waardoor bepaaalde lichaamsdelen overbelast worden, om de scheefheid op te vangen. (even in het kort) Daardoor ontstaat er bijna altijd een lichte overbelasting die voor spierpijn/stijfheid zorgt.
Jou paard was klinisch en rontgenologisch goed zij je. Maar het zou best kunnen dat je paard toch een beetje scheef is, of ergens een lichte lichamelijk blokade heeft, die er met een klinische test niet direct uit hoeft te komen. Maar op de langere duur toch voor problemen zorgt.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 09:31

Ik denk dat Suzan gelijk heeft.
Mijn paard staat inderdaad ook in de paddock het grootste gedeelte van de tijd in een hoekje te suffen in de zon, of als het slecht weer is met zn kont in de wind.
Hij komt de paddock in en gaat rollen, neemt een spurt, met koude spieren, is uitgedold en gaat staan suffen. Hij staat altijd samen met mn merrie in de paddock en ik kan hm echt niet langer buiten laten. De paddock wordt ook gebruikt om te longeren, en ik vind het wel een vreemde reactie dat de andere pensionklanten krom denken, ik zou het ook niet leuk vinden als ik op stal zou komen en de paddock zou weeeeeeerrrr bezet zijn. In de randstad is het nou eenmaal anders, mede door de hoeveelheid mensen die op een pensionstal staan, ik moet ervoor betalen als iemand mn paard buiten zet, reken 2.50 euro per dag.
Neem nou maar van mij aan dat dat gewoon niet lukt en dat ik niet eigenwijs ben, anders zet ik het hier niet op bokt hoor!!! Ik wil gewoon mensen spreken met dezelfde ervaring en niet een stelletje wijsneuzen die denken dat ze het beter weten, wat zo lijkt het bijna wel.
Ik zit te wachten op goed bedoelde adviezen. Ik zal over ieder advies nadenken, maar dan moet het niet zo krom zijn als wat Beau schrijft.
Ik wordt daar niet boos om, alleen een beetje moedeloos.

Ik vraag me af of ieder die antwoord geeft te maken heeft met sportpaarden. Dit zijn namelijk hoog in het bloed staande paarden, en gebruiken in de sport hele andere spieren dan bijvoorbeeld een reacreatiepaard. Ik twijfel eraan of hier wel rekening mee wordt gehouden met jullie antwoorden.
Wat ik al zei, als ie buiten staat ( het is een koukleumpje) dan gaat ie in een hoekje staan in de winter, met zn kont in de wind/regen, en staat gespannen, net als mensen die het koud hebben, ik geloof niet dat dit een positief effect heeft op het gestel van mn paard.

@ Suzan, hij is gisteravond nagekeken, hij had een blokkade achter ( dit komt door vastliggen/ heel hard rennen en boven op de rem, met rollen iets verdraaien) ( hij staat ook altijd heel achterlijk op na het rollen, hij is nog niet klaar met rollen of denkt met zn benen in de lucht dat ie al op kan staan en rennen, dit levert nog weleens aparte taferelen op).
Zn achterknieen zijn niet helemaal soepel, dit houdt in dat ze halverwege zeg maar blijven hangen. Daardoor is ie dus moeilijk in het achterwaarts, rechtergalop, linkerbuiging en afentoe niet helemaal zuiver in de voltes( hij is niet kreupel, maar doordat hij zn binnenbeen niet helemaal onder de massa kan zetten, gaat ie wringen in mn hand en wordt onrustig in de aanleuning, daardoor dus het onrustige beeld en een ongelijk voorbeen), met uitgestrekte draf wordt ie ook rommelig in mn hand en afentoe ongelijk in het voorbeen.
Hij heeft dus accepunctuur toegepast, en moet 5 daagjes licht gereden worden, dus ik ben benieuwd.
Tevens zweet ie heel veel, dat duid op vocht in de zakjes bij het hart.
Het was heel apart om te zien, dat als hij eraan zit, heel extreem reageert, naald erin en heel zn spieren ontspannen. Hij vermoed dat een groot gedeelte van zn verzuring ook hier mee te maken heeft omdat ie inderdaad anders gaat lopen en zich vast gaat houden in heel zn lichaam.
To be continued.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:33

liesje23 schreef:
en ik vind het wel een vreemde reactie dat de andere pensionklanten krom denken,

Dat heeft niemand ooit beweerd... Je wilt blijkbaar alleen iets aannemen van mensen die ook op Z-niveau rijden of gereden hebben. Dan zal het waarschijnlijk erg stil worden op dit topic.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:01

Er zijn verschillende opvattingen over hoe je een paard helpt met het afvoeren van zijn afvalstoffen.

Een van de opvattingen is, dat deze paarden een andere celstofwisseling hebben en daarom eerder plantaardige vetten als langzame energiebron nodig zouden hebben i.p.v. eiwitten.

Ik heb eigenlijk nergens gelezen hoe veel krachtvoer je paard precies krijgt? Misschien kan je een deel van het eiwitrijke voer vervangen door ander voer?

Verder lees ik dat je elke dag slobber geeft. Slobber is licht verteerbaar en paarden vinden het erg lekker. Het nadeel ervan is, dat de darmen 'lui' worden en de spijsvertering dus op een minder niveau gaat werken. Misschien kan je een andere manier vinden om je E-plus te voeren, of de hoeveelheid slobber tot een nminimum beperken en onder zijn brokken door gooien?

(Zelf maak ik Fabs brokken altijd vochtig zodat de E-plus eraan blijft hangen; ze eet het prima)

Van hooi is bekend, dat er veel minder vitamine E in zit, dan in vers gras. Eigenlijk zouden veel paarden die nooit of weinig op de wei komen vitamine E bij mogen krijgen!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 11:06

Agnes75 schreef:
liesje23 schreef:
en ik vind het wel een vreemde reactie dat de andere pensionklanten krom denken,

Dat heeft niemand ooit beweerd... Je wilt blijkbaar alleen iets aannemen van mensen die ook op Z-niveau rijden of gereden hebben. Dan zal het waarschijnlijk erg stil worden op dit topic.

Het welzijn van je paard, of de mening van de andere pensionklanten? Als zij niet begrijpen dat dat het beste is voor je paard, op wat voor stal sta je dan?
Daar lijkt het anders wel op.

Ik hoef niet perse een mening van mensen die Z rijden( anders zet ik dat wel neer), ik wil een mening van mensen die met sportpaarden te maken hebben. ( Jij hoeft niet voor mij te denken, wil je!!!)
Wel goed lezen, dan krijg je ook minder van zulke reacties!!!!

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:09

Ehh in je profiel lees ik dat hij kissing spines heeft.
Zijn er foto's van zijn rug gemaakt om te bevestigen dat dit goedgekomen is?

Attitude

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 11:16

fabienne schreef:
Ehh in je profiel lees ik dat hij kissing spines heeft.
Zijn er foto's van zijn rug gemaakt om te bevestigen dat dit goedgekomen is?

Ja, en hij wordt nog regelmatig gecontroleerd, niet dmv foto’s,.
Maar paarden met kissing spine reageren op een andere manier.
Hun evenwicht is anders en reageren heftiger op pijnprikkels e.d.
Ik kan het zelf ook in de gaten houden. Als hij gaat staken en zn rug wegdrukt kan ik merken dat hij daar last van heeft ( dus dat het weer opspeelt) en ook zn spieren moeten daar verkrampen.
Echter is daar geen sprake van, en op de foto’s is ook niks meer te zien.
Nu is het zo, dat zn doornuitsteeksel te dicht op elkaar liggen. Als je normaal rijdt komen deze niet tegen elkaar aan.
Dit paard heeft een verleden en is dus in het verleden ( lees op 5 jarige leeftijd bijna Grand Prix klaar gemaakt). Paard kon alle kunstjes, behalve rechtuit, over zn rug lopen en ontspannen ( halsstrekken had ie ook geen kaas van gegeten).
Daardoor komen er ontstekingen.
Deze zijn weggehaald en door de juiste training zorg je ervoor dat ze niet meer tegen elkaar aankomen.
Ook op stand is het zo dat ze niet tegen elkaar aankomen.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:26

Bij dit paard kan ik me voorstellen dat hij stresserig is en gauw verkrampt omdat hij geleerd heeft dat bepaalde oefeningen inderdaad voor hem pijn tot gevolg hebben.

Zoals je zelf aangeeft, komt dit nog regelmatig terug.

Die angst voor de pijn zal hij denk ik pas 'vergeten' als het inderdaad maandenlang NIET fout gaat.

Als hij staakt en z'n rug wegdrukt ben je denk ik al te laat? Je zou denk ik moeten proberen om juist dát punt te voorkomen......

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 11:34

Hij staakt ook niet meer, in het verleden voordat we het ontdekte deed ie dat, en ik weet dus dat ie er last van heeft als ie gaat staken.
Als ik merk dat ie stresserig is dan moet ik er gewoon voor zorgen dat ie dus lekker met zn koppie omlaag blijft en ontspannen blijft.
Tot dat punt kom ik al niet meer hoor, zo'n zweefdrafje, rug wegdrukken, steeds meer klimmen in je hand ( alleen dan negatief).
Het is ook een paard wat geen fouten wil maken, denkt met je voor te zijn, als je bepaalde hulpen geeft het goed te doen. Paard heeft in 1 maand tijd de wissels geleerd ( dit hadden ze hm dus op 5jarige leeftijd nog niet bijgebracht).
Hij is ontzettend slim, maar ook ontzettend bang om iets fout te doen, is ook daardoor erg onzeker en houdt zich daarom sneller vast.
Het is eigenlijk heel erg zielig... dat mensen dit aanrichten bij een paard.
Heb je trouwens ervaring met kissing spine?

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 11:40

Liesje, anders zou je eens moeten kijken naar een vitamine E supplement met o.a. Magnesium erbij. Dat heeft E-plus van Pavo. Magnesium zorgt voor betere signalen naar de spieren, maar wil ook stress bij paarden helpen reduceren. Juist dus bij paarden die door stress vast willen zetten. Je kan op paarden drogist kijken wat het voor je paard kan doen.

Voor mijn begrip heeft een paard pas KS als er daadwerkelijke vergroeiingen te zien zijn op foto's. Dat de uitsteeksels te dicht op elkaar staan is voor mij geen KS. Maar daar zijn de meningen over verdeeld. Als het alleen dicht op elkaar staat zou je inderdaad door training en fysio heel goed met dit soort paarden overweg kunnen gaan. Mijn paard heeft het ook en die krijgt hiervoor acupunctuur behandeling wat erg goed aanslaat.

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:01

Mijn paard is een aantal jaren geleden onderzocht omdat ik 'iets' bleef voelen in het rijden. Na al bij verschilldende klinieken geweest te zijn, waarbij we niet verder kwamen dan: 'niks aan de hand' rijden met die knol! kwam ik uiteindelijk in Lienden terecht bij de Lingehoeve. Zij constateerden een lichte vorm van ataxie.

Om uit te sluiten of zij ook kissing spines had is er toen een rugfoto gemaakt.
Ik heb van de DA toen begrepen dat m.n. kleine botwoekeringen e.d. alleen op de foto te zien zijn; dus al lijkt er uiterlijk niks aan de hand na klinisch onderzoek, wil nog niet altijd zeggen dat er ook inderdaad helemaal niks aan de hand is in dat gebied.
We hebben die foto's toen toch maar laten maken, en gelukkig bleek bij Fab alles in orde te zijn in dat gebied!

(Overigens zijn we met die lichte ataxie wel Z1 geworden, maar het vormde wel een belemmering voor het aanleren van de wissels.....)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 12:19

@ Eleneoor, dan hebben wij beide een paard met dezelfde ‘aandoening’ denk ik.
Ik ga inderdaad even kijken op de site van de paardendrogist voor de magnesium.
KS is inderdaad dat de doornuitsteeksels constant tegen elkaar aanstaan, dit kan wel verholpen worden door een operatie, maar daar was bij die van mij dus ook geen sprake.
Ik ben geweest bij de Bosdreef in Belgie, superfijne kliniek, super tegenover het paard, en zijn ook heel eerlijk in wat je wel en niet meer kunt.
Ze stonden ook versteld hoe Only opknapte, gezien zn verleden.
Ben wel een beetje blij dat er iemand is, die ook zo’n paard heeft ( niet leuk voor jou natuurlijk), maar wel fijn om ervaringen te delen, toch?

@ Fabienne, klinisch kan het paard inderdaad goed zijn, pas onder het zadel ga je het merken.
Al was die van mij op den duur ook stijf in heel zn doen en laten, en chagerijnig.

Ik ben er in ieder geval uit, ik koop nooit meer een paard van een ander 

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:28

Dat nooit een paard kopen van een ander is nooit een garantie dat je het straks niet hebt. Helaas....

Je mag me een PB sturen als je wilt weten wie Pablo nu goed op de rit heeft gekregen. En ik weet van meerdere dat hij goede resultaten heeft behaald om paarden met deze problemen, stijve spieren en rug, weer trainbaar te krijgen en te houden.

Napolie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:11

Ik zag dat iemand over het suppelement myoplast had. Ik geef ook equitop myoplast. Het lijkt wel een wondermiddel en toch dopingvrij. Mijn paard is niet meer stijf, terwijl ik hem eerst een half uur moest losrijden en aan het eind een kwartier uitstapte. Ook is het niet erg als hij even een paar dagen stil staat, want het zorgt ook voor de spierbehouding. Het is overigens wel redelijk aan de pwijs, maar zeker de moeite waard. Een pot kost ongeveer 75 euro en daar kun je 1.5 tot 2 maanden mee doen. Je geeft hem 1 schepje per dag in de slobber of iets anders en je hebt er een flexibel paard voor terug.