Ernstige rotstraal, advies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bokkig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:49

Xox schreef:
Ik zal even een link zoeken. Is het misschien wat je paard weer normaal te laten bekappen? Heb al vaker gehoort dat dit soort problemen onstaan door natuurlijk bekappen

Kun je misschien dan ook uitleggen waarom "dit soort problemen" ontstaan door natuurlijk bekappen?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 21:18

Mijn paard had vaak een wat weke straal; 1 x is het echt tot rotstraal gekomen.
na mijn verhuizing heb ik een andere hoefsmid; die laat de straal langer. (wel gewoon traditionele hoefsmid)
Nu blijft de straal veel beter.
Mss heb je hier wat aan.

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 12:38

Het lijkt mij toch dat dit probleem ontstaat door het op stal zetten van een paard en een slechte hoefverzorging. Als je paard op stal staat stapt ie altijd wel in de stront, of je moet er de hele dag naast gaan zitten met de schep. De doorbloeding is slecht en de grond te zacht. Het ene paard is er gevoeliger voor dan het andere, maar feit blijft dat voor een paard dat gewoon buiten loopt op voldoende grond en een geschikte gevarieerde ondergrond, de kansen op rotstraal minimaal zijn.

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 14:08

dry schreef:
Het lijkt mij toch dat dit probleem ontstaat door het op stal zetten van een paard en een slechte hoefverzorging. Als je paard op stal staat stapt ie altijd wel in de stront, of je moet er de hele dag naast gaan zitten met de schep. De doorbloeding is slecht en de grond te zacht. Het ene paard is er gevoeliger voor dan het andere, maar feit blijft dat voor een paard dat gewoon buiten loopt op voldoende grond en een geschikte gevarieerde ondergrond, de kansen op rotstraal minimaal zijn.

Mijn paard staat al 4 jaar op/in dezelfde stal, waar de verzorging op zich goed is: elke dag schoon stro erbij en 1x in de week alles eruit. Verder gaat ze regelmatig in de stapmolen (de bodem daarvan is natuurlijk wel smerig, want de paarden mesten op het zand onder het lopen), longeer ik op een Agterbergbodem en krijgt ze regelmatig weidegang.
Ik kom elke dag en krab de hoeven uit zowel als ik kom en als voordat ik wegga. Hoefsmid komt elke 6-8 weken.
Dit is als sinds enige jaren zo en toch heb ik nu voor het eerst rotstraal.
Dat vind ik vreemd omdat er dus in de omgeving niet echt iets gewijzigd is en de hoefverzorging goed is.

bokkig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:10

simodi schreef:
dry schreef:

Mijn paard staat al 4 jaar op/in dezelfde stal, waar de verzorging op zich goed is: elke dag schoon stro erbij en 1x in de week alles eruit. Verder gaat ze regelmatig in de stapmolen (de bodem daarvan is natuurlijk wel smerig, want de paarden mesten op het zand onder het lopen), longeer ik op een Agterbergbodem en krijgt ze regelmatig weidegang.
Ik kom elke dag en krab de hoeven uit zowel als ik kom en als voordat ik wegga. Hoefsmid komt elke 6-8 weken.
Dit is als sinds enige jaren zo en toch heb ik nu voor het eerst rotstraal.
Dat vind ik vreemd omdat er dus in de omgeving niet echt iets gewijzigd is en de hoefverzorging goed is.

6 tot 8 weken is niet optimaal. In die tijd is er bij een gezonde groei van de hoefwand zeker , als je het slijten er af trekt, minimaal een cm te lange hoefwand ontstaan. Deze groei zorgt ervoor dat de straal vaak niet meer op de grond komt.
Hoef en straal worden alleen echt gezond als ze met een harde ondergrond in aanraking komen. Dus asfalt, grind enz. en hierop slijt.
Lukt dit niet dan moet je de slijtage nabootsen, dus zeker elke 2 weken behandelen. zodat de hoef de de straal dik en keihard worden. Vergelijk het maar met je voeten. Elke dag op blote voeten over asfalt veroorzaakt eelt en harde zolen. Zo is het bij je paard ook.
Zoveel mogelijk beweging ( liefst 24 uur in de wei of paddock) en ritjes over straat is het allerbelangrijkste om zulke ziekten te bestrijden en voorkomen.

Maris

Re: Ernstige rotstraal, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:37

Grrrr nu nog 1 keertje, dan houd ik ermee op.
Mijn paard had dus al rotstraal voordat hij natuurlijk werd bekapt. Dus dat natuurlijk bekappen kan de oorzaak niet zijn.
Verder komt er nog steeds een "gewone" hoefsmid om de stralen voor mij bij te snijden. Die hoefsmid ziet niet eens dat mijn paard natuurlijk wordt bekapt. Alleen dat de hielen wel erg laag zijn ( maar niet te laag ).
Zeker de achterhoefhielen kunnen niet lager.Hielen van de voorhoeven kunnen nog wel lager, maar nu niet ineens in 1 keer !
Maar die lage hielen bij de achterhoeven helpen ook niet tegen de rotstraal ......

Verder heeft mijn paard de mogelijkheid om dag en nacht buiten te kunnen lopen. Maar hij staat wel graag op stal. Buiten loopt hij s'nachts in een paddock die half betegeld is , half met aarde ( nu blubber ). Overdag kan hij samen met een ander paard de wei op. Voeren etc gebeurd ook buiten.

Uitmesten doe ik dus iedere dag. Hoeven uitdoen ook, natuurlijk.
En ik rijd hem om de dag op asfalt.

Ik zou zo zeggen, bijna alle tips van jullie heb ik al geprobeerd/toegepast.

Al 9 jaar idd toch rotstraal. Maar volgens mij zit er niet alleen een bacterie maar ook een schimmel.
Verder is zijn immuunsysteem niet optimaal, hij heeft b.v. ook hooikoorts.
Dus ik ga proberen daar wat aan te doen.

Links van Keralit en hoofsolution zal ik bekijken, bedankt !

Groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 19:44

Hoi! Ook mijn merrie heeft het m.n. in die diepe middelste straalgroeve. Ik behandel nu 3 dagen met OTC-spray, en ik moet zeggen: de straal wordt al harder!! Had niet zo snel resultaat verwacht. Ik spuit 1x per dag de goed schoongemaakte straal in met de spray en deze verdeel ik met een wattenstaafje ook diep in die middelste groeve (vindt paard niet leuk, maar ja). Ik houd de voeten nu even zo droog mogelijk, dus niet in natte paddock of in stapmolen waar altijd veel (natte) mest in ligt. Vandaag wel een uurtje weidegang gedaan.
OTC bevat wel een ontsmettingsmiddel, maar geen antibiotica geloof ik. Het is wel pittig spul want het mag niet in kontakt met je huid komen. Ik houd je van het verloop op de hoogte in dit topic![/quote]

Heel Graag !!!
DAn zal CTC spray wel met antibiotica zijn ....

Ik weet niet hoe het bij jouw paard is, maar mijn paard heeft ook erg smalle hoeven. Dart speelt natuurlijk ook mee bij de ontwikkeling van de straal, oa omdat er minder beweging zit in een "nauwe" hoef.

Groetjes,

Maris

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:41

Als indedaad het immuunsysteem van je paard minder is kan ik je een kuur Haemolytan 400 van Equistro aanbevelen. Het sterkt het afweermechanisme en is eigenlijk overal goed voor en Biotine bijvoeren is misschien een goed idee.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 11:06

Ik weet niet hoe het bij jouw paard is, maar mijn paard heeft ook erg smalle hoeven. Dart speelt natuurlijk ook mee bij de ontwikkeling van de straal, oa omdat er minder beweging zit in een "nauwe" hoef.

Groetjes,

Maris[/quote]

Mijn merrie heeft geen extreem smalle hoeven, maar id wel vrij kleine voeten (ijzers maat 1). Bovendien krijgt ze niet superveel beweging, dat wordt hopelijk met het voorjaar weer beter. De paarden bij ons op stal hebben 's winters geen weidegang, dus die tijd moeten we even overbruggen.

Roos_M

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 11:05

Mijn paard heeft het ook een keer gehad, ik hield het heel schoon en toen is het weggegaan (met een middeltje bij de ruitersport zaak natuurlijk ook, straalsan heeft het ofzo.) Nu staat ze op mot en heeft ze er nooit meer last van. 1 ding NOOIT TEREN ALS HIJ ROTSTRAAL HEEFT. Dat is heel slecht. Teren moet je doen als hij gezonde hoeven heeft.

(ik de voorgaande berichten niet gelezen dus het kan zijn dat er dubbele dingen in staan)

herbey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:10

Hallo.
Mijn paard heeft ook erge rotstraal gehad in haar 2 voor benen.
Mijn vriend is zelf hoefsmid en samen met de dierenarts heeft ie de stralen tot bloedens toe open gesneden.
Daarna met betadine behandeld. Toen teer erop.
Mocht haar 3 weken niet in de zand bak zetten omdat zand in de wonden kruipt en erg scherp is.(zitten kleine deeltjes glas in)
Bijn mijn merrie heeft het geholpen.
groetjes Herbey.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:16

Laat de hoefsmid de voeten bekappen en dan zijn ze schoon, je kunt dan gaan werken met hoef en zool (paardendrogist) iedere dag opbrengen en voor de diepe punten kun je een spuitflesje nemen met een smal tuitje waarmee je er dieper in kunt spuiten.

Wel dagelijks doen tot er verbetering optreedt! Vanaf dan wekelijks bijhouden. Is het helemaal goed weg, dan kun je overwegen na het bekappen hoefteer te gebruiken. Dan moet het absoluut weg zijn, maar dat werkt preventief. Tot die tijd moet er zuurstof bij kunnen en moet je de bacterieen niet insluiten. Dat van die hoefzak....zou ik zelf nooit adviseren.

Zit de ontsteking onder de straal, dan kun je in een enkel geval bij de kliniek de hoef laten bekappen (wat dieper) en beslag aan laten brengen waarbij ze speciale zooltjes inleggen met open straal, zodat het paard hoger staat en niet meer in de bron van bacterieen. Ook dan
gaan behandelen met hoef en zool.

Bij mijn merrie was het aan de voorbenen ook ernstig. En die is door deze behandeling en ijzers, helemaal vrij nu. Wel wat kostbaarder, maar voor mij zeker de moeite waard!

Hoef en zool is betaalbaar en goed te verwerken.
Ijzers moet je zelf overwegen. Bij mij loont het zeker.

Succes!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 21:13

Bedankt voor al jullie reacties tot nu toe. Ik gebruik nu 6 dagen otc-spray en het gaat vooruit, de hoeven stinken al niet meer zo en worden iets harder. Ze loopt af en toen wel op vochtige bodem om te longeren en in de paddock, maar dan stap ik daarna tot de voeten weer wat droger zijn voor ik ze behandel. Volgende week komt de hoefsmid, benieuwd wat die zegt.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:12

Ik heb (gelukkig) geen ervaring met rotstraal. Dus mijn tip is meer preventief. Misschien een idee om je paardje overdag buiten te zetten en 's nachts binnen te zetten op vlas (als dat kan). Mijn paard staat ook op vlas en vlas absorbeert veel vocht. Als ze dan de hele dag in de blubber en nattigheid hebben gestaan, dan drogen de hoeven mooi op in het vlas. De stal blijft ook droger met vlas. Je moet alleen wel uitkijken dat je paard het niet opeet!
Vorig jaar stond mijn paard nog op stro, en toen heb ik de hoeven in de winter preventief met Straalsan (merk Leovet) behandeld, omdat ze ook wat nat en week werden. Teren moet je idd niet te vaak doen en alleen bij een gezonde hoef, want het sluit af waardoor bacterien juist kunnen groeien.
Voor de weerstand kun je misschien kruiden voeren. Zelf heb ik goede ervaringen met de Natuurmix van de paardendrogist (sorry voor de reclame). Misschien is zeewier ook een idee. Daar zit zwavel in en dat schijnt ook goed voor de hoefkwaliteit te zijn. Ik wens je heel veel beterschap voor je paardje toe!

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 22:56

Rotstraal wil niet per definitie zeggen dat je je stal niet goed schoon houd!!

Ik mest mijn boxen iedere dag penibel uit en ze staan verder de hele dag buiten. (op een schone, droge zandpaddock in de winter, zomers op de wei). Toch heeft mijn ruin af-en-toe rotstraal en hebben de merries nog nooit ergens last van gehad!

Mijn pensionsklant heeft een klein i-net zaakje en zij verkoopt "Trush remedy" van Absorbine. Dat is een vloeibaar middeltje wat je via een tuitje goed in de straal kan spuiten. Het was middeltje-nr-zoveel wat ik uitgeprobeerd heb en ik moet zeggen dat het prima helpt ! Mijn ruin was er in no-time vanaf .

Toen ik het de eerste keer gebruikte, rook het naar iets wat me bekend voorkwam . Toen ik de inhoud op de fles eens goed bekeek, zag ik dat dat Trush remedy dezelfde werkstof als Dettol heeft !
Je kan dus ook gewoon een oplossing met Dettol maken en dat via een spuitje in de straal/straalgroeven spuiten!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 10:16

[quote="Agnes75"]Ik heb (gelukkig) geen ervaring met rotstraal. Dus mijn tip is meer preventief. Misschien een idee om je paardje overdag buiten te zetten en 's nachts binnen te zetten op vlas (als dat kan). Mijn paard staat ook op vlas en vlas absorbeert veel vocht. Als ze dan de hele dag in de blubber en nattigheid hebben gestaan, dan drogen de hoeven mooi op in het vlas. De stal blijft ook droger met vlas. Je moet alleen wel uitkijken dat je paard het niet opeet!

Helaas gaat dat niet lukken, ik sta op een pensionstal waar je kunt kiezen uit stro of zaagsel. Bovendien eet mijn merrie alles wat los en vast zit, dus ze zal zeker ook aan het vlas gaan beginnen!
Maar bedankt voor je tips!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:15

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:38

Hoi,

Ook ik wil jullie bedanken voor alle tips !
Hoef & Zool gebruik ik al, helpt een beetje. Vlas, ik vind het belangrijk dat mijn paard wat te knabbelen heeft s'nachts, dus hij staat lekker op stro.

Thrush remedy zelfde als dettol ? Hmmm. Ik geloof dat ik ook dettol al eens heb geprobeerd ....

Beste wat ik totnutoe heb geprobeerd is Badedas groen ( classic ). Daardoor zit de rotstraal nu alleen in de middelste straalgroeven.

Groetjes,

Maris

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 20:05

@Agnes75: gaat elke dag beter, alleen diep in de middelste smalle groeve is blijkbaar nog pijnlijk, dat vindt mijn merrie heel vervelend als ik daar de otc-spray met een wattenstaafje in duw, maar ja ... voor d'r bestwil he! Bedankt voor de tip met de site!

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 15:51

Graag gedaan, nog wat wijzer geworden? Er staan wel af en toe *shocking* foto's bij , niet voor tere zieltjes ...Op die site staat feitelijk ook dat er niet zo veel aan te doen is...En zo te lezen doe je al een heleboel en houd je de stal netjes. Hartstikke fijn dat het beter gaat!!

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 19:35

Agnes75 schreef:
Graag gedaan, nog wat wijzer geworden? Er staan wel af en toe *shocking* foto's bij , niet voor tere zieltjes ...Op die site staat feitelijk ook dat er niet zo veel aan te doen is...En zo te lezen doe je al een heleboel en houd je de stal netjes. Hartstikke fijn dat het beter gaat!!

Niet veel aan te doen? Er staat onderaan de site toch dat een gerichte verzorging en een goede hoefsmid je van dit probleem af kunnen helpen?
Waarschijnlijk bedoel je dat de oorzaken divers kunnen zijn en dat de schuld niet altijd bij de eigenaar gezocht kan worden..
Rotstraal is wel degelijk op te lossen......en moet ook behandeld worden, anders blijft het net zoals de TS aangeeft een oneindig verhaal...

Mijn paard is ook gevoelig voor rotstraal.
Ik spuit +/- 3 maal per week de stralen goed schoon en borstel ze verder iedere dag schoon (niet te hard krabben).
Iedere dag ruim voldoende beweging, een superschone stal (natte plekken eruit, schone laag erop) + een vakkundig hoefsmid hebben bij hem de rotstraal doen verdwijnen.

PS: Ook heel belangrijk is het feit dat ik hem niet meer teer en vet. Je sluit er alles mee af en dat werkt de rotstraal in de hand.
Ik doe er niets op. De bloedtoevoer zorgt voor voldoende vocht en bouwstoffen....dus veel beweging is gewenst....
Alleen als het erg droog is dan zet ik de hoeven 10 minuten in een emmer met water (wat hij overigens heel erg leuk vind...hmmmm), want stralen mogen niet te droog worden, want dan gaan ze scheurtjes vertonen waar vervolgens bacterien zich in kunnen gaan nestelen.....
Egyptische zalf etc...werkten bij mijn paard wel, maar droogden de straal supersnel uit. Dus ik zou deze middelen niet te vaak en langdurig gebruiken....

Dit zijn mijn ervaringen en wat ik erover gehoord en gezien heb...
Hopelijk heb je er iets aan......
Succes en ik hoop dat het snel definief opgelost is!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 22:06

@hippotha: even off-topic, wat een mooi en duidelijke site heb je over het natuurlijk bekappen! Gelukkig is het met Ivanhoe weer goed gekomen. Het geeft wel aan hoe vreselijk belangrijk goede hoeven voor je paard zijn en dat zoiets veel voorkomends als rotstraal echt goed behandeld en daarna voorkomen moet worden, want idd "no feet no horse"!
Zoals ik al eerder in dit topic heb aangegeven begrijp ik zelf nog steeds niet waarom mijn merrie dit nu opeens heeft gekregen, omdat er werkelijk niets veranderd is aan haar leefomstandigheden (stal, beweging, hoefsmid). Het enige wat misschien wel ook een rol kan hebben gespeeld is dat ze moeite heeft gekregen met haar voedsel goed kauwen gezien haar leeftij (22) en we daardoor aan het uitproberen zijn wat en hoeveel ze nu moet eten. Ze heeft enige tijd onvoldoende voedingsstoffen binnengekregen/opgenomen, dus de kwaliteit van het hoorn zal daarmee wellicht ook verslechterd zijn en de vatbaarheid voor de rotstraal-bacterie groter. (?)

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 08:44

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 16:15

simodi schreef:
Zoals ik al eerder in dit topic heb aangegeven begrijp ik zelf nog steeds niet waarom mijn merrie dit nu opeens heeft gekregen, omdat er werkelijk niets veranderd is aan haar leefomstandigheden (stal, beweging, hoefsmid). Het enige wat misschien wel ook een rol kan hebben gespeeld is dat ze moeite heeft gekregen met haar voedsel goed kauwen gezien haar leeftij (22) en we daardoor aan het uitproberen zijn wat en hoeveel ze nu moet eten. Ze heeft enige tijd onvoldoende voedingsstoffen binnengekregen/opgenomen, dus de kwaliteit van het hoorn zal daarmee wellicht ook verslechterd zijn en de vatbaarheid voor de rotstraal-bacterie groter. (?)

Ik denk ook dat idd het tekort aan voedingsstoffen een grote rol heeft gespeeld en nog speelt. Beweging en dus een optimale bloedtoevoer zijn erg belangrijk, maar als het toegevoerde bloed onvoldoende bouwstoffen bevat krijgt de hoef nog niet wat hij nodig heeft om gezond te zijn en dus voldoende weerstand te kunnen bieden aan bijv. rotstraal. Goed dat je dit nu weet en op zoek bent naar een uitgebalanceerde voeding!!

Off-topic:
Ik denk dat de actie op bovengenoemde link wel aangeeft met wat voor vreemde mensen ik te maken heb gehad.

Op bovengoemde site worden traditionele hoefsmeden en hoefijzers compleet de grond in geboord. Maar ik mag mijn ervaringen met het zelf natuurlijk bekappen niet op mijn website vermelden? Ik heb geen namen genoemd en heb duidelijk aangegeven dat het om mijn ervaringen/mening gaat.
Dat men mij beschuldigt van een soort stalking is gewoon waanzin.
Ik (en anderen) weet denk ik wel wat de achterliggende gedachte is, maar ga daar verder niet op in, want ik heb geen zin om mensen zwart te maken of aan te vallen.

Ik denk dat uit het verhaal op mijn website duidelijk op te maken is, dat mijn website enkel bedoeld is om paardeneigenaren te waarschuwen over de mogelijke gevaren van het natuurlijk bekappen.
Dat ik uit zou zijn op een soort van wraak is echt onzin.
Ik was blij dat ik met het hele gebeuren niets meer te maken had en ga dat dus absoluut niet meer opzoeken. Deze reactie is ook de enige en laatste hierover.

Ik vind het wel erg laag dat men mijn volledige naam en (email)dialogen, die zo nooit hebben plaatsgevonden (verdraaid, verzonnen , nagemaakt!!!!), zonder mijn toestemming op hun website openbaar heeft gemaakt.
Maar goed....ik ga geen energie meer in dit soort praktijken steken en richt me nu op het herstel van Ivanhoe en vele andere belangrijkere dingen!!

ON-topic
PS: De stal van mijn paard was 2 nachten terug onder water gelopen, dus hebben zijn hoeven een hele nacht in het water gestaan en ik heb het idee dat zijn hoeven dat nodig hadden, want ze zagen er goed uit en voelden veerkrachtig aan!
Ik was even bang dat zijn hoeven en stralen te week waren geworden......niet dus!!
Blijkbaar neemt een hoef zoveel water op als nodig!!
De natuur weet het blijkbaar allemaal wel.....alleen denken wij mensen het altijd nog beter te weten

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-06 19:48

Hippotha schreef:
Agnes75 schreef:

Niet veel aan te doen? Er staat onderaan de site toch dat een gerichte verzorging en een goede hoefsmid je van dit probleem af kunnen helpen?
Waarschijnlijk bedoel je dat de oorzaken divers kunnen zijn en dat de schuld niet altijd bij de eigenaar gezocht kan worden..