Paniekaanval bij paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boschhoeve

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 10:52

Misschien een vreemde gedachte hoor,maar zou het niet zo kunnen zijn dat ze van iemand geschrokken is,een persoon? Met name omdat ze toen je vriend langs liep met een kruiwagen, daar zo van in paniek is geraakt? Misschien was daar wel iemand die haar bang heeft gemaakt met iets?

Gabbertje

Re: Paniekaanval bij paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 15:58

Het is ondertussen een week geleden en de rust lijkt volledig terug te zijn. Er is vandaag zelfs een grote vrachtwagen op het erf geweest met een hoop lawaai en hij reageerde er totaal niet op. Het is zo vreemd, het lijkt nu echt of er niets aan de hand is en hij is helemaal zoals hij normaal ook was. Niets bijzonders meer aan te merken!

shaolanneke schreef:
Ik weet hoe eng het is als ze zo'n aanval krijgen, en het jammere is dat ze niet kunnen praten! Die van mij was ook niet te kalmeren en stond zeiknat van het zweet op stal, zo zielig.

Zo voelde ik me dus ook, paard zeiknat en je weet je echt geen raad. idd heel zielig.
Jouw merrie is dus al een beetje een stresskip. Gabber dus helemaal niet. Is echt de rust zelve!

boschhoeve: er is die bewuste ochtend helemaal niets raars geweest. Er zijn geen vreemde mensen geweest en er is ook niets anders dan normaal op stal gebeurd. Toen het gebeurde was er zelfs niemand bij hem aanwezig.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:50

gelukkig maar dat het nu al een week goed gaat!

het is denk ik niet iets van een muis of persoon of zo waar die zo op reageert, maar gewoon kortsluiting in de bovenkamer, hebben mensen ook wel eens last van en dan krijgen ze ook medicijnen (zoals paroxetine, mensen krijgen dit als ze last hebben van angstaanvallen).

Mocht het nog eens voorkomen laat dat eens een holistisch dierenarts komen (weet niet hoe je daar tegen over staat) die kijken ook naar het innerlijk! Wie weet is het net als bij die van mij met iets kleins te verhelpen! Zou zonde zijn als je je je paard voor 'niets' laat afmaken.
Die korrels die ik heb moeten geven waren iets van 13 euro, dus niet echt de kosten.

Ik hoop dat de aanvallen uitblijven! ik blijf dit topic zeker even volgen!

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 00:27

Ik heb hetzelfde probleem met mijn merrie. Die heeft ook af en toe paniekaanvallen op stal. Soms een paar dagen erg druk en slecht contact mee te leggen. Ze eet dan ook heel slecht, zelfs als ze buiten staat. Gelukkig alleen op stal, zodra ik haar dan in de paddock zet kan ze het eruit stappen en is het over. Zij heeft het vooral als haar buurvrouw in de paddock staat en ze net om het hoekje uit het zicht verdwijnt. Dan wordt ze helemaal gek.

Het ergste is dat haar dochter ook dit gedrag vertoonde, maar dan nog veel extremer. Die deed het ook onder het zadel. Ze is uiteindelijk 3 keer uitgebroken en op straat terecht gekomen. Ze ging overal dwars doorheen, sloten, over hekken, door een dichte houten deur en rende dan weg. Van de eigen stal wegrennen, en ook niet meer te benaderen. We hebben uiteindelijk besloten om haar in te laten slapen, het risico op een ongeluk was veel te groot. Ze was ook nooit meer zonder angst, at slecht, kon nauwelijks meer op stal staan en was broodmager van de zenuwen. We hebben alles geprobeerd, het hele circuit van dierenartsen, paranormale genezers enz. Na twee jaar tobben hebben we haar in laten slapen. We kregen uiteindelijk een aanbod om haar lekker in een weitje te laten zetten, maar zelfs dat durfden we niet meer aan, ze zou accuut in paniek geraakt zijn en de wei lag naast een provinciale weg. We hebben haar ook laten sederen voor we haar naar de kliniek gebracht hebben.

Mijn merrie is gelukkig niet zo extreem, maar je bent er toch bang voor. Ik merk nu wel dat geregelde beweging, regelmaat en persoonlijke aandacht van mij helpt om haar kalm te houden. Ik heb een zwaar jaar achter de rug en heb een bijrijdster gezocht, had zelf vaak weinig tijd en de problemen met haar dochter kosten ook heel veel aandacht en energie. Ik denk dat ze gewoon te kort gekomen is, het is een gevoelige merrie (arabier) en we hebben een hele sterke band samen. Het heeft bij haar ook te maken met haar hormonen, dus ik ben benieuwd hoe het gaat nu we weer het voorjaar ingaan.

Ik had er nog niet eerder van gehoord, maar het komt dus wel degelijk vaker voor. Ik hou dit topic in de gaten, misschien dat er nog meer uitkomt!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 09:49

Wel apart om zo de verhalen te lezen! Mijn paard heeft niet dit soort paniekaanvallen op stal, maar kan wel opeens over haar toeren raken in de wei. Ze kan niet in een groep omdat ze voor de meeste paarden bang is en staat daarom 's middags alleen in een wei. Dan kan het gebeuren dat ze op een gegeven moment zich daar niet meer happy voelt (ook al ben ik altijd in de buurt, want ik ga geregeld even kijken), ze gat dan lopen ijsberen bij het hek en als ik haar dan niet snel genoeg binnen haal wordt dat alsmaar erger! Heb natuurlijk geprobeerd om het te negeren, maar het zakt niet af en wordt dan steeds erger! Als ik d'r dan uit de wei wil halen is ze helemaal panisch, rent dwars over me heen door het hek en is bijna niet te houden. Eenmaal weer op stal kalmeert ze. Een paar dagen later in dezelfde wei kan dan gewoon weer goed gaan. Ik vind dit ook erg vreemd gedrag, temeer omdat ze verder met alles heel rustig en gehoorzaam is.

Gabbertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 11:46

Zolang het nu goed blijft gaan denk ik toch dat hij ergens heel erg van geschrokken is. (de vraag blijft alleen waarvan) Als de aanvallen inderdaad terug gaan komen ga ik verder kijken.
Een holistisch dierenarts zegt mij eigenlijk helemaal niets, dus ik weet ook niet hoe ik er tegenover sta
Een steekje los zou natuurlijk ook heel goed kunnen.
Het blijft gewoon gissen wat het geweest is maar zolang het goed gaat... ik wacht het nog even af.

Ik vind het wel prettig dat er meer mensen zijn die dit gedrag herkennen. Bijzonder om deze verhalen te lezen.

Dartel: Jeetje zeg, dat is ook een verhaal! Wat moet dat erg voor je geweest zijn. Ik wist me na een dag al geen raad meer en jij hebt 2 jaar moeten aanmodderen!

ravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 13:15

wirona schreef:
Misschien loopt er een muis of rat in zijn stal??
Een paard kan namelijk heel erg bang zijn daarvan.

Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt.
De pony was verschrikkelijk bang, zweten en grote ogen. Echt heel zielig.

Misschien is het dit wel niet, maar ik wil het je toch even zeggen.

Heel veel sterkte met je paard meid!

Liefs

Hoe dom het mag klinken, ik heb inderdaad eens eerder gehoord van een paard dat helemaal in paniek raakte door een muis.........
Toch de moeite waard om eens te kijken of je iets kan vinden dat op een muis duidt?

Verder vind ik dit echt een heel erg naar verhaal en kan ik helaas niets verzinnen om je te helpen.

Wens je heel veel succes en hopelijk gebeurt het nooit meer!!!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 22:13

Ik vind de optie dat het paard geschrokken is van een muis niet erg aannemelijk. Deze leven immers altijd volop in stallen, dus daaraan is een paard gewend, net zoals aan bijv. vogels in de stal (bij ons stikt het zowel van de muizen als de mussen!). Ook als er eens een poes bovenlangs de stallen loopt schrikken ze wel even, maar geeft dit geen totale paniek. Dat laatste is echt iets heel anders dan even flink schrikken, er gaat een soort knop om en je verliest alle kontakt met je paard, hij ziet je als het ware niet meer (ik denk dat degenen die dit hebben meegemaakt met hun paard dit herkennen). Dit is niet vergelijkbaar met flink schrikken of superfris doen, het is een soort oerreactie lijkt het waarbij het paard alle mogelijke pogingen doet om koste wat het kost weg te komen van de plek des onheils (en dat is als het op stal gebeurt gevaarlijk door de kleine ruimte). Eerlijk gezegd vind ik dit soort reacties van een paard (zoals in een eerdere reactie hierboven beschreven tijdens weidegang) tamelijk beangstigend, juist omdat je paard dan totaal even niet op je reageert.

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-06 22:28

atreyuevita schreef:
kan het niet zijn dat er haren of een velletje verkeerd zaten?

nee helaas was dat maar zo. Ben er ondertussen denk ik achter.

Had een aanrijden die donderdag ervoor vol tegen zijn schouder. Op die schouder had hij al vele keren flink pijn gehad.

Hij schiet nu voor alles en nog wat weg.