Wassen van de koker..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:46

Ligt aan de anatomie van de merrie. Mijn oudere merrie is altijd heel vies van achter. Haar kling is een beetje ingevallen door haar leeftijd en "vangt" daardoor makkelijker vuil op. Bij mijn jonge merrie is alles strak en glad. Die is dus nooit vies. Uiers schoonmaken vinden ze gelukkig allebei prima. Daar KOMT me nl. soms ook een troep tussenuit, yuk!

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:46

Filmpjes? Echt waar? Weet je waar ik die kan vinden?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:48

Ja bij mijn fokmerrie komt daar inderdaad weleens wat tussen weg.
Maar ja dat is net wat je zegt die heeft 3 veulens gehad en grote uiers..
Die sportmerrie heeft van die kleine dingen, daar kan haast niet eens wat achter zitten.
Die sportmerrie is een echte MERRIE.. hihi
Daar kan je niet aan de uiers komen.
Niet aan de achterbenen met eten.
Als je lappen omdaoet moet je ook oppassen en er niet achter langs lopen..
Ook niet met afdoen.. ik voel de pijn nog.. hihi

En altijd laten zien weat je doet.. de hulp van de hoefsmidt voeld daar de pijn nog van.. Haha

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:50

Ik moet zeggen dat mijn merries er pontificaal voor gaan staan als ik hun uiers schoon maak. Kennelijk irriteert of jeukt het toch.

Lekker onderwerp trouwens en dat op dit uur van de dag

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 00:55

Haha nou inderdaad...

heleenxx

Re: Wassen van de koker..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:50

Ik heb 3 ruinen. Een ervan moet regelmatig gewassen worden, die krijgt echt zwarte smurrie. De anderen doe ik nooit, zolang ze geen problemen hebben blijf ik er liever af, puur natuur.
Wat betreft de manen trekken. Zelf knip ik het gewoon. Ziet er even stom uit, maar na een paar dagen zie je het niet meer.
Je kan je wel even afvragen of hij niet zo doet als je aan zijn hoofd zit, omdat hij daar misschien een ander probleempje heeft. Ze kunnen ook zo doen als ze een blokkade in de eerste halswervels hebben zitten. Denk daar ook even aan. Zeker als je er vaker slecht aan kan komen of het paard bij het rijden af en toe zijn hoofd kantelt, kan dit aan de orde zijn.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:50

Miirthe schreef:
@Xox Is het wassen van de koker eigenlijk niet iets preventiefs?
Of moet je dit echt doen om ontstekingen te voorkomen?

Ik vindt eigenlijk wel dat je het met een bepaalde regelmaat moet schoonmaken om eventuele problemen zoals ontstekingen op te merken en te voorkomen. Een merrie maak je de boel ook schoon dus waarom bij een ruin en een hengst niet. Ik had twee ruinen als verzorgpaarden waarvan de één altijd met een week een smeerboel had en de andere niet maar toch maakte ik beide schoon en als ze het eenmaal gewend zijn gaan ze er gewoon voor staan en is het maar even werk en je paard weer lekker fris en de meeste vinden het prettig

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:55

Ik heb het eens geprobeerd schoon te maken bij m'n ruin: de eerste 10 seconden gingen goed, daarna gingen z'n oren meer en meer naar achter, toen trapte hij... Niets voor hem dus

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:11

Tieneke schreef:
Ik heb het eens geprobeerd schoon te maken bij m'n ruin: de eerste 10 seconden gingen goed, daarna gingen z'n oren meer en meer naar achter, toen trapte hij... Niets voor hem dus

Ze moeten ook eerst leren dat het best meevalt

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:15

Xox schreef:
Tieneke schreef:

Ze moeten ook eerst leren dat het best meevalt

Ja, het ging vond ik ook beter dan verwacht, het is echt een angsthaas

djoois

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-06 12:40

Maar wat moet je dan schoonmaken, de buitenkant? of moet je er echt in met je hand??

Heleenxx: Hij is een keertje met scheren in zijn oor geschoren schijnt, en hij is vrij gevoelig met vanalles, zadel is er altijd te hard opgegooid bijvoorbeeld, waardoor hij opzadelen echt niet leuk vindt. Heb hem ook pas 2,5 maand dus misschien is het ook wel een kwestie van vertrouwen. Hoe bedoel je met zn hoofd kantelen? komt me opzich niet bekend voor bij hem

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:13

bij mn hengstje doe ik het soms...

het is nu eigenlijk weer echt nodig, want de smurrie plakt nu soms op zn been.

ik blijf er zo vaakm ogelijk af, maar als het moet, dan moet het.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:19

Je moet het echt van binnen schoonmaken, je onderarm kan er half in...
Ik doe het zelf met de tuinslang met lauw water, anders met een emmer lauw water en een doekje. Maar dan echt met je hand naar binnen.

Djoois: Dan kan je zelfs nog een stapje verder denken, misschien heeft hij ook wat last van zijn rug. Gevolg daarvan kan weer zijn dat ie vast zit in zijn nek. Ik zeg niet dat dat zo is, maar het komt vaak voor. De huid rond zo'n gebied wordt vaak ook wat gevoeliger voor aanraken.
Hoofd kantelen doen ze vaak bij het inbuigen. Of bij schouderbinnenwaarts. Dan zit de eerste nekwervel geblokkeerd en gaan ze eerst de volgende wervel bewegen, die rotatie geeft. Je ziet dan dat de oren niet meer op gelijk niveau staan, bij het zijwaarts buigen.

Farouche

Re: Wassen van de koker..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:22

Maar ik vind het een beetje per paard afhangen.. Ken paarden waar het nooit gebeurd is, maar ik heb een merrie dus weet het niet.
gewoon latenzitten lijkt mij, tenzij hij open is door een wondje ofzo.. maar verder nioet nodig denk ik

MiepprinZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 15:32

Bij mijn paard stinkt het soms heel erg en dan maak ik het schoon met lauw water. Ik gebruik dat spul van de paardendrogist wat al eerder is genoemd, Excalibur. Maar met babyolie wil het ook! Dat is goedkoper, en ik vind het prettiger.

Doe wel handschoenen aan ofzo wat heeft altijd wel een hele penetrante geur wat je niet weer 1 2 3 van je handen afkrijgt.. Gewoon ff langs de BP en je hebt gratis handschoenen
Let er op dat je water niet te koud of te warm is, en heel veel voorzichtig en rustig doen! Succes!

Dat manenmesje is echt ideaal, kan je ook mee uitdunnen en snijden op de gewense lengte! Te koop idd voor een paar euro bij de ruitersportzaak. Voor 1 of 2 euro nwe mesjes bij de bouwmarkt!

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:22

MiEpPrInZ schreef:
Bij mijn paard stinkt het soms heel erg en dan maak ik het schoon met lauw water. Ik gebruik dat spul van de paardendrogist wat al eerder is genoemd, Excalibur. Maar met babyolie wil het ook! Dat is goedkoper, en ik vind het prettiger.

Doe wel handschoenen aan ofzo wat heeft altijd wel een hele penetrante geur wat je niet weer 1 2 3 van je handen afkrijgt.. Gewoon ff langs de BP en je hebt gratis handschoenen
Let er op dat je water niet te koud of te warm is, en heel veel voorzichtig en rustig doen! Succes!

Dat manenmesje is echt ideaal, kan je ook mee uitdunnen en snijden op de gewense lengte! Te koop idd voor een paar euro bij de ruitersportzaak. Voor 1 of 2 euro nwe mesjes bij de bouwmarkt!

Weet wat je bedoel ja! Het ruikt vaak wel ja. Ik doe het vaak gewoon met babyolie. Als het echt heel erg is eerst met wat betadinewasgel en daarna met babyolie om de huis te beschermen.

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 19:45

maar babyolie kan toch weer gaan broeien? wat heel heet wordt of zie ik dat nou weer verkeerd

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 02:05

jah maar ik doe het desnoods met van die doekjes ik smeer hem niet helemaal onder hoor. Je moet het niet te nat doen. Door de olie krijg je die troep er wel goed vanaf daarna droogmaken voor zover dat lukt natuurlijk