Dik heet been van stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:22

ik wou net zeggen, er bestaat geen niet ernstige vorm van Einschuss......

Hoe kom je erop om iemand te adviseren een smeerseltje op een been te doen die zwaar ontstoken is? Het enige wat tegen dergelijke ontstekingen helpt is AB. ALTIJD en zo snel mogelijk.

Ik denk dat Astragirl een beetje in de war is met een dik beentje van het stoten ofzo.... weet je wel, zo een waar je na 3 dagen stappen en afspuiten niks meer van ziet

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:34

Hoe komt het dan dat na antibiotica het paard toch nog een ontstoken been heeft zoal de ts zegt, een vraag uit nieuwsgierigheid?
Ik zei zelf bij lichte ontsteking, lees!
Ik heb nergens beweerd bij een zware ontsteking geen advies te volgen van de DA.

Lot

Re: Dik heet been van stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:44

Astragirl schreef:
Maar ik zou zeker geen antibiotica geven, want dat stopt juist het ontstekingsproces, zodat de koorts er niet uit kan komen en het steeds terug komt.

Margreet schreef:
Bij Einschuss (als het dat is) is antibiotica anders toch écht de aangewezen behandeling....

Astragirl schreef:
Bij mijn DA niet, totaal niet zelfs, is anti-anitbiotica omdat zulke dingen dan steeds terug keren.

Je mag geloof ik niet alleen quoten, maar dit zegt voldoende zo volgens mij.
Laatst bijgewerkt door Lot op 15-02-06 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 12:44

Ik heb trouwens gister hem even laten draven (maandag ook) en hij liep weer slechter als maandag. (na 3 passen gestopt, ik durf niet zo goed maar moest even laten kijken)

Ik hoop dat het toch niks ernstigs is, maar dat hoor ik denk vanmiddag.

Tot nu toe heb ik vanaf vorige week donderdag gestapt, afgespoten en speciale klei erop gesmeerd. Heeft hij 2 dagen antibiotica gehad en dat hielp(donderdag 1e keer en vrijdag 2e keer). Alleen was het zondag weer dik en nu wordt het niet dunner van eht afspuiten en de rest.

Ik heb elke dag ongeveer 3 keer 5 tot 10 minuutjes gestapt, omdat hij er niet goed op kon staan, durfde ik niet langer te stappen. Ik weet natuurlijk niet of dit een goede keuze was En elke keer na het stappen 10 minuten afgespoten.

Jasper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:24

Jouw paard geeft zelf al aan dat hij niet goed kan lopen, dus ik zou ook die keuze hebben gemaakt om niet langer te stappen. Heb je al bericht wanneer je bij de kliniek terecht kan?

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:17

Astragirl schreef:
Hoe komt het dan dat na antibiotica het paard toch nog een ontstoken been heeft zoal de ts zegt, een vraag uit nieuwsgierigheid?

Dat kan komen doordat:

- er het verkeerde AB gegeven is
- de dosering niet goed is geweest
- de bacterie resistent is

Er zijn altijd oorzaken aan te geven, waarom in een enkel geval een AB niet aanslaat; maar dat mag nooit een reden zijn om een ander te adviseren om bij een dergelijke acute ontsteking af te raden een AB te geven en er traumeelgel op te smeren.

Gelukkig is TS verstandig genoeg om ondertussen gewoon naar de kliniek te gaan i.p.v. (vaak welgemeende) boktadviezen af te wachten!

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:05

TS: zeer goed dat jij naar de kliniek gaat! Beter een keer te veel als een keer te weinig! Laat je weten wat eruit komt?

Verder is het zeer jammer dat een zeer ondeskundig iemand hier Lévensgevaarlijke (!) adviezen loopt te geven, zonder daar in eerste instantie duidelijk mee te zijn wat ze precies bedoelt. Gelukkig was margreet zo helder om dat toch even duidelijk te krijgen, voordat er geen paard meer over zal zijn. Het is nu wel duidelijk dat Astragirl onzin liep te vertellen, of in ieder geval onvolledige info gaf, maar toch komen deze ondeskundige adviezen ook in andere topics voor waar geen 'margreet' is die het corrigeerd. Dat is toch wel heel jammer bij bokt.

Er zijn verder tientallen soorten AB's, meestal wordt in eerste instantie een breedspectrum-AB gegeven om in ieder geval wat te doen. Dan kunnen er twee dingen gebeuren, óf er wordt een onderzoek gedaan naar de bacterie en er wordt bepaald met welke AB de behandeling verder moet gaan (meestal een smaller-spectrum), óf er wordt gewoon afgewacht naar de resultaten als de DA vrij zeker van zijn zaak is.

Het antwoord op de vraag van onze 'deskundige' heeft fabienne al zeer correct gegeven. Ook kan daar nog bij komen dat het AB niet juist is toegedient, helaas is therapie-ontrouw een veel voorkomende reden daarvan, al ga ik hiervan uit dat TS dat niet heeft gedaan, maar vooral bij pilletjes-uitspugende-katten / honden wil dat wel eens voorkomen.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:41

Ik snap trouwens de opmerking van Astrgirl niet over dat de koorts er niet uit kan komen??

Bij mijn weten heeft koorts een functie, nl. het opruimen van ontstekingen en zit een koorts altijd binnenin..... Koorts moet je dus ook nooit onderdrukken.

Correct me if I'm wrong...

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:25

carola, jij spuwt hier onzin uit door dingen te zeggen die geen vaste grond hebben.... Ga jij maar verder met bokkers af te snauwen, dat kan je het beste lijkt me. Gelukkig laat de TS me mijn eigen mening en begrijpt ze wat ik bedoel....
Laatst bijgewerkt door Astragirl op 15-02-06 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:25

Niet te geloven....

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:29

Hahaha ja Carola waar haal je die wijsheid vandaan? Bij dezelfde tent als mij zeker? Tsss.....

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 17:31

het bleek mee te vallen

Hij heeft zich hard aangetikt op stal waarschijnlijk want heeft een flinke bloeduitstorting zitten waardoor het zo gevoelig ois. Ze hebben en scan en foto's emaakt omdat ze toch bang waren voor peesblessures of een botsplinter. Gelukkig was dit allemaal niet zo!

Moet 2 weken stappen aan de hand, hij moet dag en nacht een verband om zijn been en krijgt ontstekingsremmer.
Daarna mag ik erop stappen en voorzichtig draven, maar de rest van de dag en nacht moet de bandage omblijven.

Het was niet heel ernstig, maar de dierenarts zei wel dat dit een gemene plek was en dat het logisch was dat hij er zoveel pijn aan had. Ook heeft hij geluk gehad dat er niets ernstigers was.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:33

Fijn zo

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:36

Gelukkig maar MyWish!!!! Kan je in ieder geval gerust zijn dat er niets ernstigers aan de hand is!
Laatst bijgewerkt door fabienne op 15-02-06 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:44

Ellebel schreef:
Hahaha ja Carola waar haal je die wijsheid vandaan? Bij dezelfde tent als mij zeker? Tsss.....

Hahahaha! Ja, die idioten in Utrecht toch ook! Zeggen ze ons zomaar dingen die niet kloppen!

MWM: fijn dat het mee blijkt te vallen! Hele opluchting zeker of niet?

Herilda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:48

Mijn paard heeft in september een ontsteking aan zn achterbeen aan de binnenkant van de hak gehad.
Hij is hier 2 x aan geopereerd. Toen hebben ze de wond open gelaten en geen antibiotica gegeven, omdat zo het wond vocht ( en dus de onstekingrotzooi) er uit kon lopen. Een antibiotica zorgt er juist voor dat wonden sneller genezen, en vocht afvoer verminderd, zodat de ontsteking niet verder kan komen.

MyWishMax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 17:49

Jah idd!
Hij heeft wel vaker wat gehad, maar vooral omdat de DA donderdag ook niet wist wat er precies was werd ik wel beetje onzeker

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:27

Goed dat je nu zeker weet wat het is!