Help! Paard plotseling dood!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:39

Hebben ze de sloten gedregd (als er toevallig sloten rondom de wei staan)? Er is een waterplant met giftige knollen, dat kan ook snel tot de dood leiden.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:46

nu maar hopen dat het puur toeval is.. als ik jouw as zal ik even ja paard ergens anders neerzetten totdat de doodsoorzaak van beide paarden bekend is.

Bingelding

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 11:50

het klinkt inderdaad wel eng en vreemd :S laat het even weten of ze wat gevonden hebben bij dat andere paard en botulisme kan het denk ook zijn!

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:17

savath schreef:
ik denk aan botulisme.
IK heb een paardenfokster gekend ,die op 1 nacht 2 dode paarden had,en de darop volgende weken nog een drietal.
Wat bleek
ze hadden op de weide een rond pak kuil gezet,en de paarden hadden daarvan gegeten,men vond geen doodsoorzaak,en bij de volgende zjin ze naar het labo gedaan om te zien wat er muis was,wat bleek,er zat een klein hertenjong mee in gepakt.

die paarden standen in polen,maar het kan dus ook hier gebeuren.

Ben is benieuwd wat het bij jullie is.

in ieder geval veel sterkte en vooral veel geluk!!

Iew dat is een luguber verhaal zeg. Het is inderdaad mogelijk, in zo'n geval ben je ook snel weg. Goed dat ze binnengehouden worden, en zorg inderdaad voor ander voer! Ik ben erg benieuwd wat er uit dat onderzoek komt, het lijkt op een hartinfarct, maar in dat geval is het wel erg toevallig dat het twee keer achter elkaar gebeurt!

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:07

bij ons zaten er laatst tussen het stro 2 hele kleine spierwitte kittens die nog leevden!
toen heeft de boer mij gebelt, want die dingen kwamen helemaal van verweg en zaten er zekers al 4 dagen in zonder melk of water, en niemand kreeg er de fles in, dus toen heb ik ze maar meegenomen en ik kreeg de fles er wel in!
en nu zijn het 2 hele leuke kittens geworden die ook al flink gegroeit zijn en de hele dag spelen!

Ellebel

Re: Help! Paard plotseling dood!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:03

Botulisme kan al van een dood muisje komen. Vaak zie je dan nog wel wat inleidende symptomen voor de paarden echt dood gaan, zoals verlamming van ledematen en moeilijk slikken. Ook koliekachtige verschijnselen kunnen er op wijzen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:06

Ik weet wel dat paarden door het eten van taxus, al is het maar 1 takje of een paar blaadjes, binnen 5 minuten dood kunnen neervallen. Paarden vermijden taxus niet, omdat ze er zo snel aan sterven kunnen ze ook niet "leren" dat ze het niet moeten eten, en het schijnt niet vies te smaken.

Dus dat komt wel heel goed overeen met wat jij omschrijft.

Ik zou eens heel goed kijken of er geen taxus boom of andere giftige boom staat.

Vergiftiging door jacobskruiskruid gaat niet zo snel. Ook conifeer of zoiets gaat niet zo snel als 5 minuten. Het moet dus iets zijn met een zenuwgif, een verlammend iets. Dus taxus, een of andere paddestoel zou ook nog kunnen.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:58

Voordat hier conclusies van botulisme getroffen worden zou ik toch aan TS willen vragen of onlangs het voer verandert is?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 17:59

Dat hoeft er niks mee te maken te hebben, ook in hetzelfde pak kuil kan een deel wel en een deel nog niet zijn besmet met botulismetoxine

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 18:45

Ellebel schreef:
Dat hoeft er niks mee te maken te hebben, ook in hetzelfde pak kuil kan een deel wel en een deel nog niet zijn besmet met botulismetoxine

inderdaad hoeft niet het hele pak besmet te zijn.

Het is maar hoever de verottingssappen uitgelopen zijn zeg maar.

bij mijn kenissen was het een hertejong(dat is al vrij groot)
maar van een haas kan het ook zijn,en dan is niet het hele pak aangetast.

Het is hier al enkele malen voorgekomen dat je met het maaien een haas raakt die niet tijdig weg is kunnen vluchten.
Daarom kijken we bij het keren altijd goed uit of er niks tussen is geraakt.

Dat wil niet zeggen dat je dan alles kan gezien hebben,maar we hebben op drie jaar tijd zo toch 4 kadavers eruit gehaald.(enkele vogels half opgevreten ,en een haas en een konijn.)

Het kan dus altijd.
meestal is botulisme niet van 5 minuten,maar het kan al langer aan de hand zijn,en je merkt de eerste tekenen niet vaak(zeker niet als ze de hele dag buiten hebben gestaan.)

Maar inderdaad niet te snel conclusies trekken,ben benieuwd wat de biopsie opleverd

volbloedje78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 18:57

Hallo allemaal, ontzettend bedankt voor het meedenken! Er is uiteraard meteen een ander pak kuilgras (van de nieuwe snede) aangebroken, het kuilgras waar het paard van heeft gegeten is meegezonden met het kadaver (om het oneerbiedig duidelijk te zeggen) voor onderzoek. Mijn paard eet niet uit de gezamenlijke pot wat biks betreft, maar het voer komt bij ons gewoon uit zakken (Havens) dus niet uit een silo ofzo. Mijn paard eet brokken van hetzelfde merk. Vanavond zouden we als het goed is bericht krijgen over de eerste resultaten van de autopsie. De paarden worden nu allemaal binnen gehouden tot we de doodsoorzaak weten. Mijn paard staat er blakend van gezondheid bij, en de rest trouwens ook. Als het botulisme zou zijn, komt dat zeker uit het onderzoek naar voren, maar inderdaad kan zo'n besmetting zo snel en ongemerkt optreden! Je weet vaak niet dat het gebeurd is (muis is al genoeg volgens DA!! En wie ziet dat nou!!) als het al het te laat is. Nou ja, in elk geval doet de pensionhoudster er alles aan om de onderste steen boven te krijgen en de andere paarden te beschermen tegen wat het dan ook is. Ze geeft ook volledige openheid van zaken, dus dat schept wat mij betreft veel vertrouwen. Ik trek idd geen conclusies voor ze dat in de kliniek hebben gedaan! Het blijft nu gissen, hoe je het ook wendt of keert.

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:03

ik hoop dat jullie er snel achterkomen wat er nou werkelijk aan de hand is met die doodsoorzaak..
ik ben benieuwd

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:07

Ik ben heel benieuwd wat er uit komt. Hopelijk krijgen de andere paarden niks.

Van de zomer hebben we ook zoiets gehad. 1 van de jonge schapen was plotseling dood. We hebben zo snel mogelijk de paarden in de bak gezet aangezien de oudste het leuk vondt om er mee te slepen. Gelukkig hebben de paarden het overleefd. Tegelijker tijd was de gifkast opengebroken, de doodsoorzaak van het schaap zou het gif kunnen zijn geweest.

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:19

ben benieuwd en hou het topic in de gaten, hoop dat het snel bekend word

Elpharo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:51

Oh mijn god, wat een gedoe zeg, ik kan me heel goed voorstellen dat je vreselijk in spanning zit! Ik hoopte dat je al wat meer wist omdat het al avond is, maar helaas voor ons....hopelijk weten jullie inmiddels wel meer! Dat verhaal over botulisme zet je wel aan het denken hoor...ga dat ook es wat beter op letten, ik heb hier nu al wat van geleerd...SUCCES en laat ons please please weten wat de uitkomst is....

dancertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:01

nou hoopp voor julie dat het bij die 2 blijft en dat de oorzaak word gevonden sterkte

volbloedje78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 21:05

Ja, helaas, we weten nog niks, ik hou jullie ZEKER op de hoogte, al was het maar om zulke gevallen in de toekomst sneller te kunnen herkennen!!

Karmandi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:21

Pfft wat een verhaal zeg! En wat erg voor die eigenaren van die paarden... Jullie zullen daar idd wel allemaal in spanning zitten.
Nog niets gehoord van de DA?
Ik zit hier nou na te denken... Mijn paard krijgt ook altijd hooi van eigen land, en ik geloof neit dat ze er ooit op letten of er dode dieren tussen zitten, terwijl we wel al eens een dood konijn in de wei gevonden hebben. Ik zal voortaan heel goed hierop letten zeg...
Ik ben wel benieuwd naar de uitslag en ik hoop voor jullie dat het niet meer dan twee worden....

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:34

Je hebt PM, ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

volbloedje78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 21:41

By the way, er zijn géén sloten bij de weien, dus daar kan het niet aan liggen, heb net contact gehad met de pensionhoudster en Deventer, we weten nog niks. Morgen waarschijnlijk meer nieuws...

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:45

euhm, misschien heel dom hoor, maar rhino dan?
Schijnt toch te heersen, en paarden gaan er toch ook binnen no time dood aan, of ben ik nou iets heel blonds aan het zeggen?

naja iig erg veel sterkte!

RoxyVip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:48

Nou, ook ik ben zeer benieuwd wat het dan is!
In ieder geval heel veel sterkte de komende tijd en hopen dat het bij deze twee blijft, wat niet wil zeggen dat dit al erg genoeg is.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:52

amie_x_mij schreef:
euhm, misschien heel dom hoor, maar rhino dan?
Schijnt toch te heersen, en paarden gaan er toch ook binnen no time dood aan, of ben ik nou iets heel blonds aan het zeggen?

naja iig erg veel sterkte!

Volgens mij moet dat toch wel te zien zijn..

Anyway, die pony bij ons zou dan ook botulisme kunnen zijn, maar, hij stond samen met een grote shire en de rest van de stal heeft ook van dezelfde kuil/hooi gegeten, die zouden dan toch ook iig ziek moeten zijn geworden?

Ik neem aan dat de paarden die erbij stonden ook hetzelfde hebben gegeten en die hebben niets, die hadden dan toch ziek moeten zijn geworden? Kan het niet gewoon toeval zijn geweest en dat ze tegelijk een hartaanval hebben gehad?

0oSannuho0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:55

Wat erg zeg..!!
Het kan ook zijn dat iemand.. een gestoorde gek ofzo een takje van de buxus heeft gegeven, daar merk je niks van, ze vallen gewoon dood neer.. maar jah welke idioot zou zo iets doen? Jammer genoeg zijn ze er wel.. nier normaal .
Het zou idd ook botulisme kunne zijn.. naja ben benieuwd wat er uit het onderzoek komt. K hou de topic in de gaten.

Sterkte ermee!!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:00

Zijn deze paarden wel geënt tegen Tetanus? Dat kan ook supersnel inwerken bij paarden..