Paard kreupel door ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 16:22

ik denk dat er nog altijd een basisregel is als de hoefsmid geweest is dat je je paard toch tenminste 1 dag rust moet geven !!!

Janneke148

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:08

Omdat ze dan gevoelig zijn?

Bij mij was dat ook altijd zo, altijd ellende met de hoefsmid, onregelmatig, kreupel, te kort bekapt, vernageld enz enz.

Toen er ook nog HKO bij kwam is er bij mij een belletje gaan rinkelen...

Ik bekap ze nu lekker zelf na de cursus natuurlijk hoefbekappen, ik spring weer Z met het paard dat volgens de DA HKO had en hij heeft sinds ik hem zelf bekap geen pas meer kreupel gelopen!!

Heerlijk die onafhankelijkelijkheid.

Maar nu even naar jouw paardje, zo erg is het niet dat je hem even door wilde rijden toen hij kreupelde, kan best zijn dat ze een spiertje had verrekt of iets anders en dan is het juist goed dat je even door gaat met rijden! Zeker als ze dat vaker heeft gehad. Naar mijn idee heb je niks verkeerd gedaan... En dat sommige mensen zeggen, in de stal zetten en dierenarts bellen.....DA bellen oke maar op stal zetten juist niet! Stil staan is niet goed voor een paard die kreupel is (voor niet één paard maar dat even terzijde), veel beweging geven of zorgen dat hij dat kan (buiten zetten) is juist goed. Dan is de doorbloeding beter en word hij er tenminste ook niet stijf bij.

Ik zal als ik jou was het paard natuurlijk laten bekappen of in ieder geval de ijzers eraf en lekker buiten laten staan!

Anoniem

Re: Paard kreupel door ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 17:15

Maar als ik het begrijp was liep ze al niet goed voor dat de smid was geweest.Dus snap niet helemaal wat die ijzers met het kreupel worden te maken heeft.
je kan ze idd beter op de wei zetten en even niet rijden.
Ik snap trouwens zo wie zo al nooit dat mensen denken dat met door blijven rijden ,kreupelheid op te lossen is

Zelf zou ik gelijk van zo'n paard afgaan en ze even aan de longe of aan de hand stappen.

Armaris

Re: Paard kreupel door ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 12:46

silvana schreef:
Maar als ik het begrijp was liep ze al niet goed voor dat de smid was geweest.Dus snap niet helemaal wat die ijzers met het kreupel worden te maken heeft.
je kan ze idd beter op de wei zetten en even niet rijden.
Ik snap trouwens zo wie zo al nooit dat mensen denken dat met door blijven rijden ,kreupelheid op te lossen is

Zelf zou ik gelijk van zo'n paard afgaan en ze even aan de longe of aan de hand stappen.

Ik zou zelfs niet aan de longe maar wél stappen en op het harde
Je kan ze op de weide zetten maar dat zou ik eerlijk gezegd niet doen je weet immers niet wat er aan de hand is en als het paard gaat rondrennen kan de blessure verergerd worden

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:34

Mijn paard was niet direct kreupel na beslaan, maar pas na 2 dagen, hij is 11 dagen goed kreupel geweest en toen heb ik hem naar de kliniek gebracht.

Bij mijn paard kwam aan het licht dat hij artrose heeft. Dit kwam dus naar boven doordat hij vreselijk slecht op de ijzers is gezet.

Ik zou het paard een paar dagen rust geven, een paard loopt niet zomaar slecht, daar is altijd een reden voor.

capsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:55

hoefsmid bellen!!

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 12:21

Oh ja, de hoefsmid zei tegen mij dat het een hoefkneuzing moest zijn. Het bleek een combinatie van slecht beslag met artrose te zijn na fotootjes in de kliniek.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 13:05

Maar hier heeft het NIETS te maken met de ijzers,het paard liep immers voor het beslaan al kreupel