paard dood na spuit in de bloedbaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:49

Xox schreef:
De meeste antibiotica enz worden niet in de bloedbaan gespoten. Maar het kan een nekele maal voorkomen dat de naals toch een ader raakt en het in de bloedbaan trecht komt en daar kan een paard aan dood gaan en plots klaps omvallen. Daarom trekt de DA altijd even aan de spuit (als hij er al inzit) of er ook bloed terug komt zodat hij weet of hij goed zit of niet. Spuit zelf ook altijd antibiotica en heb van al die keer maar één maal een ader getroffen. Dan zet je de injectie op nieuw. Maar ik kan me goed voorstellen dat het eens mis gaat. Mijn DA en tevens Chefin heeft het ook in haar opleiding eens gehad en is daardoor extra voorzichtig maar toch...

dat is waar XOX ,Antibiotica mag niet in het bloed maar moet in de spier ,wij hebben ooit lang geleden per ongeluk een paard in het bloed antibiotica ingespoten e het paard werd gewoon hysterisch en klom zo de boxwanden op . Wij hebben toen onmiddelijk de kliniek gebeld die zijn in allerijl afgekomen en hebben iets ingespoten waarna het paard terug normaal werd . Iets later en de merie was er niet meer geweest,toen zij de DA ook ooit antibiotica in het bloed spuiten !!!!
Wij geven nu trouwens antibiotica in poedervorm

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 04:03

Bah wat een verhalen zeg

Ellebel

Re: paard dood na spuit in de bloedbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:58

Ook van medicijnen die voor gebruik in de bloedbaan bestemd zijn kan je paard ineens dood aan de naald hangen. Het gaat dan om een soort allergische reactie waar de DA niks aan kan doen. Het gebeurt gewoon eens in de zoveel tijd, je kunt van tevoren niet raden bij welk paard en ook niet bij welk middel, alhoewel sommige medicijnen wel beruchter zijn dan anderen. De middelen worden nog steeds gebruikt omdat de baat die de meeste paarden er bij hebben veel groter is dan die enkele keer dat het fout gaat. Geen enkel medicijn is 100% veilig.
"Per ongeluk" in de bloedbaan spuiten kan bijna niet, als het goed is probeert je DA altijd even om bloed aan te zuigen voordat hij een middel bestemd voor injectie in de spier inspuit. Heeft hij dat niet gedaan, dan is het een kunstfout en is hij aansprakelijk. Een allergische reactie van het paard is geen fout van de dierenarts en ik weet niet of de verzekering van de DA dan uitkeert. Ik denk dat je voor zoiets bij de verzekering van het paard moet zijn. Meestal kun je trouwens beide verzekeringen inlichten en dan vechten ze het onderling uit.

newton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 15:05

het paard zelf was nog niet verzekerd omdat hij nog erg jong was. De dierenarts zegt dat hij hiervoor niet aansprakenlijk gesteld kan worden.

Ylana

Re: paard dood na spuit in de bloedbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:25

Hebben jullie iets getekend dan waar dat op staat?

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 18:30

Ik denk dat 't verhaal van Ellebel duidelijk genoeg is...