welke middelen voor paarden met maagproblemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Re: welke middelen voor paarden met maagproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:53

Heb het nog even in mijn voederboek opgezocht en ook daarin was vermeld dat granen (dus de pure mix) niet goed is voor paarden met maagzweer.

Verder ben ik van mening dat iets anders moet gebeuren aan een paard met maagproblemen dan alleen voeding aanpassen. Zou adviseren een hele goede tradionele acupucnturist te vinden die het een beter in balans kan brengen. Dan zal de kans op maagproblemen bij de bron worden aangepakt.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:37

Eleonoor schreef:
Maagproblemen komen vaak ten gevolge van stress. Dat is bij mensen net zo als bij paarden. Suplementen geven is dus eigenlijk symptoon bestijding ipv de oorzaak weghalen. Ook verandering van voer zal niet altijd helpen.

Zo zag ik hierboven een verkeerde aanname. Brokken is juist beter voor paarden met maagproblemen dan pure granen. Brokken zijn namelijk al bewerkte granen waardoor de vertering veel sneller gaat. Granen moeten dus in de maag eerst voorverwerkt worden wat dus door de brok al bij de leverancier is gedaan. Brok is dus minder belastend voor een paard dan granen!! Wat verder ook wel goed kan werken is een meusli zonder haver. Je moet dan een muelsi hebben die veel ontsloten/bewerkte granen heeft en dus niet de hele ruwe granen.

Zou verder adviseren eerst de oorzaak op te zoeken van de maagzweer alvorens je tig dure producten gaat proberen.

uitzonderingen bevestigen de regel...
Op een kliniek werd een paard aangeboden wegens kreupelheid, terloops opgemerkt dat ie zijn brokken laat staan en liever eerst hooi eet sinds een poos.
ONderzoek wijst uit maagzweer!
Paard had zelf al besloten om de brokken niet meer te eten!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 23:45

tienus63 schreef:
Maag compositum van de Paardendrogist moet dit toch ook wat reguleren? Kost ongeveer € 0.45 p.p.p.d

De mijne krijgt het ter voorkoming van koliek, alleen toen ik het spul na de eerste koliek ging voeren, kwam ze na een week of 5 aan de diarree van dat spul. Ik denk dat omdat moment de slijmlaag gewoon weg te goed of te dik werd in de darmen.

MC afgebouwd, ze krijgt het nu een paar dagen van te voren, maar dan maar 1 schepje per dag, ipv 4 volgens gebruiksaanwijzing, maar dan is ze nog wel wat dunner op de mest, geen diarree, maar geen mooie vaste mestbal.

Oorzaak van de koliek is bij haar stress. Maar ik heb liever dat de ontlasting er wel uit komt dan weer koliek.

Vonnie84 schreef:
Ik denk dat ik zelf uit zou komen op middelen van een holistische dierenarts. En anders zou ik "opkikker" van de paardendrogist kiezen denk ik.

Quote:
Opkikker
Met dit product ondersteunt u het evenwicht in de darmflora en geeft u de beste grondstoffen voor een optimale afbraak en opname van het voer. Opkikker is een vitaminen- en mineralensupplement waaraan bacteriën, gist (Saccharomyces cerevisae), en enzymen zijn toegevoegd voor een gezonde spijsvertering en betere opname van het voer. Opkikker bevat probiotica voor het evenwicht in de darmflora. Probiotica gaan de strijd aan met de slechte bacteriën en helpen zo de darmflora in balans te houden. Door het voer aan te vullen met Opkikker neemt het aantal gunstige bacteriën toe en vermindert het aantal ongunstige bacteriën, wat ten goede komt aan het evenwicht in de darmflora.

En daarnaast proberen de oorzaak weg te nemen. B.v. bij een maagzweer meer ruwvoer gaan voeren.

ik heb mijn veulentje vorig jaar ook alten behandelen door een holistische DA, toen heb ik ook MC meegekregen. dat heeft hem erg geholpen, hij kreeg het omdat hij een periode op reguliere pijnstillers heeft geleeft en daar had hij last van zn maag van gekregen. verder heb ik hem vorig jaar ih najaar ook een periode opkikker gedaan en dat heeft hem ook super geholpen omdat hij die klap nog moest verwerken. (van wat hij heeft meegemaakt als klein veulentje)

tavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:29

Ons paard (met maagzweer dus) mag geen brok of muesli hebben met haver er in omdat haver verzurend werkt en dus maagzweren kan veroorzaken.

Verder is ons paard geen stresser, werkt graag en wordt echt niet overvraagd dus van de stress kan het niet komen. Te veel brok kan wel een oorzaak zijn. Hij kreeg 3.5 kg sportbrok op een dag. Dat gaan we nu dus minderen.

Voorlopig nog even geen brok. Eerst lekker op de Stimix de conditie opbouwen en dan zien we wel weer verder. Vetrouw volledig op het pavo grooming team momenteel.

Momenteel is hij pijnvrij en dat willen we eigenlijk zo houden!

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:49

Toen Pablo nogal gestressed was kregen wij het advies om hem iedere dag een"bordje" havermoutpap te geven. Vond hij erg lekker . (De goedkope soort die je gewoon nog even moet koken.)
Hij had dus nog geen maagzweer, maar was wel overgevoelig in zijn maag. Die pap legt een beschermend laagje tegen de maagwand en voorkomt zo dat er maagzweren ontstaan.
Lijnzaad legt een beschermend laagje tegen de darmwand, niet tegen de maagwand vertelde ze erbij.
Het is ons uitstekend bevallen, een eenvoudig middel en geen fancy prijs. Een zak bij de JUMBO kostte nog geen euro vorig jaar en ik kookte 3 tot 4 opgehoopte eetlepels per keer en gewoon met water dus, niet met melk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 16:38

wel heel raar zeg...
ik stuur een mailtje naar de paardendrogist met de vraag welke probiotica er verwerkt zijn in hun product opkikker.
krijg ik het volgende mailtje terug:

Citaat:
Het is niet bekend hoeveel en welke probiotica er precies in het product Opkikker zit, dus helaas kan ik deze vraag niet voor u beantwoorden

beetje erg vreemd...eigen product en ze weten niet eens wat erin zit...

Delphi2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:16

Ellepel, probeer www.degroeneos.nl eens, kan je ook zo bellen voor adviezen (zie ook de website van www.vanderpigge.nl) hebben ook hele goede probiotica en zij hebben ook maagcompositum, is ook getest in utrecht en schijnen hele goede resultaten mee behaald te zijn.