ruin blijkt hengst, waarsch. 3 merries drachtig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:37

Weet je al iets meer over die merries? Zijn ze nu drachtig?

mawa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:58

Nee, a.s. dinsdag komt er een DA met scanapparaat. Maar het kan eigenlijk bijna niet, vooralsnog geloof ik er niets van.

Hij heeft wel een deken vernield (zeggen ze) toen hij op één van de paarden sprong. Verzekering zegt dat dat het risico is van de eigenaar van het paard omdat zij haar paard met anderen in de wei zit. Wat nu? Wel/niet vergoeden?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:11

Niet zomaar iets vergoeden. Laat je verzekering en haar verzekering het maar bepraten. Zelf als particulier niets betalen zomaar.

pubelia

Re: ruin blijkt hengst, waarsch. 3 merries drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:19

ik ga dit topic ff volgen. ben benieuwd wat er uit komt...

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:25

En als eruit komt dat de merries drachtig zijn zal ik alsnog laten controleren of jou ruin wel echt een ruin is, als de merries drachtig zijn is het nog niet zeker dat het jou 'ruin' was.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:57

Rare situatie. Als ik jou was had ik vandaag nog de dierenarts laten komen of om te voelen of er nog een bal te voelen is en om bloed te laten afnemen. Zo sta je namelijk al een heel stuk sterker tegenover de eigenaar van de merrie's.

Mijn ruin dekt overigens ook en daarvan heb ik toch echt met mijn eigen ogen gezien dat er 2 ballen zijn uitgehaald

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:39

Ik zou ook niet zo lang in onzekerheid willen zitten en had de da al lang gebeld.

PintoNatal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:40

De mijne doet het ook, maar bij mijn weten is het een ruin, al vertoont hij heel veel van klophengst "kenmerken" en tevens een goed gecastereerde ruin kan geen vocht meer produceren dus er kan iig niks meer uit"spuiten"

amigootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:24

PintoNatal schreef:
De mijne doet het ook, maar bij mijn weten is het een ruin, al vertoont hij heel veel van klophengst "kenmerken" en tevens een goed gecastereerde ruin kan geen vocht meer produceren dus er kan iig niks meer uit"spuiten"

Klophegst kenmerken ? Daar heb ik dan nog nooooit van gehoord, heb zelf 4 jaar lang een klophengst gehad, die is gecasteerd, door middel van een operatie...

Hij is zeker weten goed gecasteerd, hij heeft daarvoor 12 dagen in de kliniek gestaan, maar, hij produceert nog zeker wel 'vocht' sperma, om het maar even bij ze naampie te noemen.

Hij komt nog steeds 'klaar' en dan spuit er zeker sperma uit

Terwijl ik zwart op wit heb dat hij ruin is

PintoNatal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:08

Typerend voor een klophengst is toch zeker heeel dominant, en zich gewoon gedragen als een hengst.
Mijn dierenarts heeft mij verteld eender welke RUIN kan geen echt vocht meer produceren

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:12

inderdaad niet zomaar iets vergoeden, en wat die deken betraft: weten ze wel zeker dat jou paard die deken heeft gemolt?

o0oJamieo0o

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:15

ik zou niet die deken gaan vergoeden hoor. Hoe weten ze zeker dat het jou paard was die het kapot heeft gemaakt

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 10:23

Ruinen dekkek ook hoor, als ze nog hengst gevoelens hebben. Ze brengen alleen niets meer klaar! Maar wat ook nog kan is dat er een bal is blijven zitten die misschien niet ingedaald is geweest. Ik zou, zekers als die merries drachtig zijn, de "ruin" zeker laten controleren zo dat je er zeker van bent of hij de vader is of niet. (ook i.v.m. aansprakelijkheid)

mawa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 12:01

Dank jullie.
Was ook van plan inderdaad om het de verzekering te laten uitzoeken. Het komt alleen de sfeer daar niet ten goede.

Ik begrijp wel dat jullie niet zolang in spanning willen blijven (nou ja, dinsdag is al gauw) maar aan de andere kant jaag ik mijzelf op kosten voor zo'n onderzoek terwijl er grote kans is dat ze een hoop stennis schoppen om uiteindelijk niks. We hebben zelf wel gekeken en gevoeld en met een dierenarts overlegt en ook hij zegt dat het erg onwaarschijnlijk is, dus ik wacht de test af en ga bij positieve uitslag van de merries pas Lugh testen.

Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes, Mawa

amigootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:01

PintoNatal schreef:
Typerend voor een klophengst is toch zeker heeel dominant, en zich gewoon gedragen als een hengst.
Mijn dierenarts heeft mij verteld eender welke RUIN kan geen echt vocht meer produceren

Dat dominat verschild per paard/pony

Mijn klophengst was niet dominant, en gedroeg zich ook niet als een hengst...

KingMarco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:11

Ruinen produceren nog wel spermavocht alleen is deze niet meer gevuld met zaadcellen, aangezien deze niet meer aangemaakt kunnen worden.

amigootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:17

KingMarco schreef:
Ruinen produceren nog wel spermavocht alleen is deze niet meer gevuld met zaadcellen, aangezien deze niet meer aangemaakt kunnen worden.

Ja, er komt dus wel degelijk nog vocht uit.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 13:31

mawa schreef:
Dank jullie.
Was ook van plan inderdaad om het de verzekering te laten uitzoeken. Het komt alleen de sfeer daar niet ten goede.

Ik begrijp wel dat jullie niet zolang in spanning willen blijven (nou ja, dinsdag is al gauw) maar aan de andere kant jaag ik mijzelf op kosten voor zo'n onderzoek terwijl er grote kans is dat ze een hoop stennis schoppen om uiteindelijk niks. We hebben zelf wel gekeken en gevoeld en met een dierenarts overlegt en ook hij zegt dat het erg onwaarschijnlijk is, dus ik wacht de test af en ga bij positieve uitslag van de merries pas Lugh testen.
Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes, Mawa

Ik had het andersom gedaan, dan weet je het vast voordat de eigenaar van de merrie's het weet. Ook al is het misschien onnodig.

mawa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 14:04

Dat kan. Ik dus niet

Bedankt voor het navragen Anya. Hij heeft er volgens mij ook niet bij merries ingestaan, wat zei Lucy ervan trouwens?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:23

Hij heeft toen hij van Lucy was wel bij merries gestaan. Niet de onze, maar wel de merrie van Jeanet (die vos en de haflingermerrie die nu weg is). Lucy zelf heb ik nog niet gesproken.

mawa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 16:51

Oh ja, dat is waar ook!

En Jip, je vos (gut, kom ik niet op de naam...Bellanna en... *ziet motors en indianen voor zich*....) Afijn, zij bleek niet zwanger nadat wij weggingen?

Groetjes!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 16:56

Barbie is de vos (sorrel heet dat bij Western). Jip heeft een bruine: Seven. Die van mij heet B'elanna. Maar de vos die jij bedoelt is van die andere Jeanet. Die in de andere hal stond

Ach je bent ook al weer een poosje weg

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 17:02

Tjonge, ze moeten je wel hebben he?
Eerst de melding dat je paard hun merries heeft gedekt en dat ze waarschijnlijk drachtig zijn, en dan dat jouw paard een deken heeft gemold?

In jouw schoenen zou ik niets vergoeden totdat zwart op wit zeker is dat jouw paard de "dader " is en dan nog de verzekering inschakelen, daar heb je die immers voor.

Ben erg benieuwd naar de afloop...

LDRD

Re: ruin blijkt hengst, waarsch. 3 merries drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:12

Het zou natuurlijk vervelend zijn, maar als verzekeringsmens vraag ik me dan onmiddellijk af wat de schade van de merriebezitter eigenlijk is?
Kosten opvoelen bijvoorbeeld......maar ja, staat straks tegenover dat er ook een (verkoopbaar) veulen staat. Denk dat het met de schade best meevalt.
Overigens zie ik de aansprakelijkheid ook niet direkt, want ik zie niet wat jou verwijtbaar is. En uhhhh, bovendien hebben die merries zich laten dekken en hebben dus ook een actief aandeel .

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:24

Er zijn zat ruinen die pas dekneigingen krijgen als het zaakje eraf is.

Een klophengst is trouwens ook gewoon in de omgang lastig, erger nog dan een hengst vaak. Als jouw ruin stabiel van karakter is en verder geen hengstengedrag vertoont, geloof ik niet dat het een (klop)hengst is.
Je kan trouwens de veearts meteen even laten kijken of hij inderdaad 2 littekens kan zien, dan is hij nl goed gecastreerd en kan hij niks gemaakt hebben.

Het dekken zelf is niet zo erg, mits de merries geen rugproblemen hebben (vooral een risico bij groot verschil in hoogte, gewicht en al bestaande problemen) en het zaakje van de dekkende ruin schoon is.