paard castreren wat een gedoe..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:44

Succes met je castratie.
Maar ik denk dat ik wel begrijp wat de eerste veearts bedoelde. Voor die prijs zal het wel een andere soort castratie zijn, 'over de lies'. Zo laten wij ook de oudere hengsten met flinke ballen castreren. Omdat de ballen groter zijn, is ook het bloedvat wat er naar toe gaat groter. Als ze 'over de lies' worden gedaan, gebeurt dat echt als operatie, op tafel op een kliniek met super-de-luxe verdoving. De snee wordt niet op de balzak gemaakt, maar in de liesplooi, en de snee wordt weer netjes dichtgehecht.
De kans dat 't mis gaat (doodbloeden, gore ontstekingen) is er dan niet meer. Alleen het risico van het wakker worden en gaan staan. Maar dat hou je toch, zolang je het liggend laat doen (en ik neem aan dat de prijs van de 2e veearts ook voor liggend is, anders vind ik het erg duur, staand is meestal minder dan 100 euro).
In ieder geval laat horen hoe het afloopt...

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:06

ik zou wel even wachten tot de stal eigenaar terug is, met hem heb je de afspraak gemaakt.
heb zelf ook een hengst en die staat ook op een pensionsta met nog twee hengsten.
niemand heeft er last van, ook d eigenaren van de meries niet.

het is jammer dat er mensen zijn met voor oordelen.

heb wel even moeten zoeken maar toch nog wat gevonden.

ik zou toch nog even wachten en verder zoeken als het teveel problemen geeft met andere eigenaren.
zet zelf advertenties neer dat je een plek zoekt voor een lieve en rustige hengst.

Vinaba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:33

Hij moet echt gecastreerd worden om op die stal te blijven. Op andere stallen hier in de buurt worden ook geen hengsten genomen. En een eigen landje is al helemaal een wonder om nog voor elkaar te krijgen. Dus er zit niets anders op. Is het niet morgen dan is het wel over een maand zover. Het is heus niet zo dat Wendy wilt dat zij word geaccepteerd op stal en daarom haar hengst maar lekker ruin gaat laten maken. Zij wilt ook gewoon dat haar paard losgegooid kan worden, zonder dat ze hem 2 minuten later weer moet weghalen omdat, het een hengst is. En van de zomer wilt ze hem ook de wei opzetten. Dat gaat echt niet met merries als hij een hengst is. Moet ze dan maar met hem op straat gaan kamperen?

LiJa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:43

Hoi

In Utrecht kost een castratie 240 euro dit is een dag van te voren brengen dan onder gehele narcose in de ok castreren en volgens mij dan nog 2 dagen blijven.Ik had laatst geinformeerd voor mijn pony. Ik heb het op deze manier ook bij mijn paard laten doen.Zeer netjes verlopen.

Groetjes Danielle

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:50

Vinaba schreef:
Moet ze dan maar met hem op straat gaan kamperen?

goed idee!! heeft ze niet een grote achtertuin of een groot balkon...
het klinkt in ieder geval wel spannend...

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:14

trooper schreef:
Hoi

In Utrecht kost een castratie 240 euro dit is een dag van te voren brengen dan onder gehele narcose in de ok castreren en volgens mij dan nog 2 dagen blijven.Ik had laatst geinformeerd voor mijn pony. Ik heb het op deze manier ook bij mijn paard laten doen.Zeer netjes verlopen.

Groetjes Danielle

Hoezo onder narcose castreren? Dat is ook onnodig risico nemen.

LiJa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:32

Hoi,

Onnodig risico nemen?Die van mij was te oud en te zwaar 600 kilo om hem op het land te castreren dit is onnodig risico nemen.
De dierenarts vertelde mij dat het dan beter is om hem onder narcose te opereren.Mazzel is in 4 jaar al 4x geopereerd ivm problemen.Hij is goed uit de narcoses gekomen geen enkel probleem.Ik vind als je het op de kliniek doet dat ze de eerste dagen hem ook goed in de gaten houden.Vind ik zelf een fijn gevoel.

Groetjes Danielle

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:45

de castratie van een oudere hengst is veel ingrijpender als bij een jonge hengst.

ik zit ook nog steeds te twijfelen.
maar als je goed zoekt kom je vanzelf een stal tegen waar een hengst mag staan.
wij ( stal malipaard) zijn ook bijna de enigste stal waar hengsten mogen staan.
( overigens een stal vrij ook )

LiJa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:00

Hoi

Ja idd castratie bij een ouder paard is ook veel ingrijpender.
Hier in de randstad worden op veel stallen hengsten toegelaten.Bij ons ook.Zoek gewoon verder mocht het echt niet lukken kan je het altijd nog doen.

Groetjes Danielle

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 00:12

trooper schreef:
Hoi,

Onnodig risico nemen?Die van mij was te oud en te zwaar 600 kilo om hem op het land te castreren dit is onnodig risico nemen.
De dierenarts vertelde mij dat het dan beter is om hem onder narcose te opereren.Mazzel is in 4 jaar al 4x geopereerd ivm problemen.Hij is goed uit de narcoses gekomen geen enkel probleem.Ik vind als je het op de kliniek doet dat ze de eerste dagen hem ook goed in de gaten houden.Vind ik zelf een fijn gevoel.

Groetjes Danielle

Je hoeft het niet zo persoonlijk op te nemen hoor
Ik bedoelde ermee dat als een narcose niet nodig is, het een onnodig risico is (bijv. de narcose zelf en het opstaan uit de narcose).

wenny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 12:05

@ ukster:
ik ben vorige week bij malipaard geweest
heb aangbelt maar werd niet open gedaan
toen ben ik gaan kijken of er iemand was
maar niemand gezien

ik weet niet of je elvyra nog kent?
maar die zei tegen mij dat daar ook geen hengsten mochten staan

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:27

tuurlijk ken ik elvyra,
maar meestal is er savonds wel iemand of op zondag.

maar dat er geen hengsten mogen staan is volkomen onzin!!
die van mij is nog hengst, goliath die shire is nog hengst en pinkeltje de mini is ook nog hengst.

je moet hem alleen wel zelf goed onder controle hebben natuurlijk
en als je erbij bent, dan kan hij gewoon lang los in de bak staan enzo.

wenny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 19:36

ja dat is wel fijn
wnat ik kan nu geen kant met hem op
aangezien er daar naast de bak merries
staan en als mijn paard er alleen al naar kijk
heb ik een heel drama

ik ga dan toch maar eens langs malipaard

MsMarit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:47

Wen ik heb niet alles gelezen hoor..

Ik heb Sjors ook staand laten castreren en dat ging echt super goed!! Ik weet indd dat ze in Ridderkerk er een probleem van maken grote paarden in stal te laten doen..
Ze wilde ook dat het paard van een oud stalgenootje van mij naar de kliniek kwam want hij was te groot voor zijn box... uiteindelijk bleek dat ze het liever niet staand doen!!!

Ik vind het echt niet leuk voor jou dat je het ook niet naar je zin hebt daar.. en het is indd een groot probleem bij ons in de omgeving met een hengst aan te komen nergens willen ze er 1 hebbe.. want ja ze zijn natuurlijk ook wel erg gevaarlijk

gesina

Re: paard castreren wat een gedoe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:05

Zou eerst de terugkomst van de stalhouder afwachten,met HEM heb je een afspraak en niet met anderen.
Ik ken hengsten die gewoon in de les tussen de merries lopen en zich weten te gedragen.
Ik weet niet of jouw paard ook zo is maar je zult hem ongetwijfelt niet zo lang hengst gelaten hebben als ie een linke zou zijn.
Hengsten zijn niet per se gevaarlijk als ze goed opgevoed zijn.
Ik ken merrie's en ruinen die ik mijn rug nooit zal toekeren.
Laat je niet gek maken
Volgens mij zijn er vast wel mensen die geen bezwaar tegen hengsten hebben

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:08

Het is niet de bedoeling dat dit topic een soort slowchat wordt. Dan moet ik er namelijk een slotje op zetten. Graag beperken tot de vraag van de topicstarter.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:11

houdt rekening met jouw paard. Als je graag wilt dat hij straks in de wei komt, laat hem dan castreren. Een hengst zal altijd binnen moeten blijven. Wil je hem dat aandoen?

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 09:26

Ik zou dan eerst naar die andere stal gaan kijken voor je overhaast je brave hengst laat castreren...

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:15

Suzan1 schreef:
houdt rekening met jouw paard. Als je graag wilt dat hij straks in de wei komt, laat hem dan castreren. Een hengst zal altijd binnen moeten blijven. Wil je hem dat aandoen?

Een hengst kan vaak prima bij ruinen in de wei.
Mijn KWPNer van 7 jaar loopt met een shetlandruin in de wei en aan de andere kant van het hek lopen twee merries, dat gaat prima.
Er hangt vaak al een taboesfeer rond het woord "hengst", maar het zijn ook gewoon paarden, en karakters verschillen.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:27

Ik zou gewoon een andere stal zoeken. Ookal is hij hengst, als hij 6 is en nog hengst dan zal er niets mis zijn met hem (hengsten gedrag enz) Je kunt ook bij een boer in de buurt vragen of je hem bij hem in de wei kunt zetten, aangezien je ook een shetje hebt zag ik in je profiel zal hij dan ook niet alleen staan. Bij ons staan de merries en de ruinen zoiezo appart, en of er dan tussen de ruinen eentje met ballen tussen staat is dan niet zo'n probleem. Zoek gewoon een leuke stal waar je je hengst, hengst kan houden, is ook fijner voor het beest. Trouwens als hij zo oud wordt gecastreerd zal hij toch het zelfde gedrag houden, en voor zover ik kan begrijpen is hij lief, dus wat is het probleem voor die mensen dan. Ik zou gewoon een andere pensionstal zoeken, of een boer, of een hengstenhouderij/stoeterij in de buurt zoeken

Succes

wenny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 13:05

hij is al gecastreerd
alles is goed gegaan
hij is staand voor de stal gecastreerd
door dierenarts meursing
de kliniek zou mij bellen als ze onder weggingen
omdat ik het erg lang vond duren heb ik zelf gebelt
toen hoorde ik dat ze dus al onderweg waren
toen ik op stal kwam
stond mijn paard dus al verdoofd en al voor ze stal
dat vond ik wel ietsje minder

ik moet nu veel met hem lopen
ik hoef het niet af te spuiten
maar nu hangen er 2 stukken
ja vlees ofzo helemaal rood
ik ga zo de da bellen
om te vragen wat het is en of ik dat moet afspuiten
laten zitten of wat

ik heb nog nooit een paard laten castreren ofzo
dus heb er ook helemaal geen verstand van
weten jullie wat het is?

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:07

Ik denk dat ze de wond open gelaten hebben, dan kan vocht en vuil er beter uit... Wat je ziet zal de wond gewoon zijn. Maar vanaf internet natuurlijk moeilijk te beoordelen, ik zou toch even de DA bellen.

Jammer dat ze em zo uit de stal gepakt hebben, daar zou ik niet echt van gewenst zijn, maar goed.

Jammer dat die mutsen jou op de stal hebben gedwongen om em te castreren, ik zou als ik jou was toch eens een hartig woordje spreken met die stalhouder als ie terug is van stal. (bij ons verteld de stalhouder altijd als er iemand nieuw komt hoe en wat aan ons)

Ook zal ik nog eens bedenken of ik daar met die mutsen zou willen blijven staan. Dat het goed is voor je paard is belangrijk, maar het is jou hobby, dus jij moet het er ook naar je zin hebben !!!

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:53

Ludora schreef:
Jammer dat ze em zo uit de stal gepakt hebben, daar zou ik niet echt van gewenst zijn, maar goed.

Vind ik ook niet normaal!

wenny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 15:27

nee ik vond het ook niet echt fijn
dat ze hem zo uit zijn stal geplukt hadden

ik heb de da gebelt
ze zegt dat het vuil kan zijn
ze zei je mag het er zachtjes afhalen
maar me paard lelt als je er alleen al naar kijkt
hij vind het maar niets

ik mag nu rustig aan opbouwen
met een beetje draven

maar me paard is er nog erg rustig van
en wil bijna niet lopen moet hem echt vooruit slepen

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 15:41

Ik zou em gewoon ff een dagje geven om em bij te laten komen.
Morgen weer een dag.... Wel 2 of 3 maal per dag stappen anders wordt het dik !!