HELP!!! Paard is te dik....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:33

RoxyVip schreef:
We rijden trouwens niet recreatief met dr. We zitten in de B en hebben elke maand een wedstrijd en soms meer. We gaan ook ongeveer 1 keer in de 2 weken lekker de weg op

1x in de maand een B proefje is niet echt veel voor een pony hoor,
je kan het beter bekijken als een dagje aan "de afslank".
De weg op voor je paard is ook gewoon een feesje, geen arbeid.

Maar nogmaals, haal die brok eraf.

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:19

Ik heb juist altijd gehoord dat zemelen echte dikmakers zijn Verder zou ik inderaad het voer minderen naar bijvoorbeeld 3 kwart of een kilo per dag, minder zou ik niet doen aangezien je paard ook nog wel wat moet krijgen voor energie Wortels kunnen zoiezo geen kwijt, appels zijn weer wat minder. Dus ik zou stoppen met de zemelen, minder voer geven, wel mineralen blijven voeren, veel hooi en wortelen en natuurlijk lekker bewegen Succes ermee

RoxyVip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 00:29

Mijn pony is pas anderhalf jaar onder het zadel en pas sinds begin oktober aan het dressuurwerk gezet. Maar we gaan het gewoon eerst proberen met meer bewegen, want ik ben er toch niet helemaal voor om het biks weg te halen. Ze krijgt maar drie kwart kilo in totaal op een dag en dat vind ik voldoende. Ze krijgt nog maar een handje zemelen en als het water bevroren is krijgt ze helemaal geen zemelen dus dat zet ook geen zoden aan de dijk. We gaan gewoon lekker bewegen nu!!!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 01:20

Mijn tinker is ook een beetje te dik. Wij hebben alle biks geschrapt. Wel krijgt ze daarom vitaminebrokjes (Pavo vital). ziet eruit als een handje biks en ze vindt het heerlijk en krijgt geen vitaminetekort.

Ik zou ook geen zemelen meer geven. Waarom zou je?

Hooi blijft nodig; ze hebben dat nu wel nodig om warm te blijven.

RoxyVip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 14:53

Dat is ook een goed idee beantsje, die pavo vital. Die ga ik gelijk bestellen en ik ga het zowieso proberen!

carina

Re: HELP!!! Paard is te dik....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:12

RoxyVip schreef:
Maar de energie die in de brok zitten heeft ze juist wel nodig, want ze is ook neit echt voorwaarts meer tijdens het rijden. Maar ze krijgt nu gewoon meer beweging en een kwart kilo biks is idd iets meer dan een handje. Ze krijgt trouwens geen haver na het rijden want dan is er niks meer mee te beginnen!

brok halveren of zelfs nog meer minderen en wat haver toevoegen om de "sloomheid" op te vangen een optie? Als ze zo sterk op de haver reageerd hoeft ze daar maar een klein beetje van te hebben, en in haver ztten stukken minder dikmakers dan in biks. Anders is het misschien nog een optie om een granenmengeling te geven ipv biks, is in feite hetzelfde, alleen zit er geen melasse (=suiker) in.

Verder bevatten wortels (en alle fruit) behoorlijk wat sucrose/fructose, wat dus ook weer suikers zijn, en dus dikmakers (en het maakt ze ook wat "heter" in het koppie)

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:28

Dat ze zo sloom is, kan ook zijn doordat ze zich niet fijn voelt, door al die brokken!
Vicieuze cirkel is het, in mijn ogen moet deze doorbroken worden..

Laat haar eerst eens afvallen en kijk dan wat er met haar energie gebeurt.
Wellicht is het dan een idee om bijv over te stappen op ponybrok?? Ipv "grote paarden" basisbrok..