alleen.... de vraag welk middel helpt het beste?
zou ik zelf niet voor kiezen, je kan niet zeggen; dat middel moet je kopen dat werkt! want wat voor de ene werkt is voor de ander helemaal niets, waarom denk je dat er zoveel is? juist omdat het zo moeilijk te bestrijden is, dus ik zou proberen de oorzaak aan te pakken en niet de reactie..
dus de volgende vraag waar ik me mee bezig houd, hoe houd je die vlieg weg bij je paard? dat is misschien een deken, ik las dat er werd gezegd dat dit het enigste middel is.. jammer bij mij toch echt niet! of ja bij mn paard dan..

alle smeerseltjes waar de mug niet van houd werkt ook niet, ik ben een grote emmer pure knoflookmoes gaan halen en heb haar van boven tot onder dagelijks ingesmeerd, de brokken hingen in haar vacht, dit hield de mug niet tegen...
voeding is wat er bij mij overblijft... het enigste wat ze krijgt is droog hooi (geen kuil) en 'eczeemvoer' en ik merk vooral aan haar ontlasting wat er in mijn ogen ook veel mee samenhangt, dat dit beter gaat...
dus..
ik denk dat je dit soort eczeem een moeilijke naam moet gaan geven, kijk eens naar de verschillende soorten eczeem.. de ene schuurt alleen een beetje haar staart, de ander haar manen, maar waarom schuren andere paarden zich dan tot bloedens toe open? en niet alleen de manen, heel haar lichaam zit onder.. dus steekt de mug alleen in de manen en staart? verplaatst de reactie zich door overal in haar lichaam naar buiten te komen..
mijn paard (tinker) heeft al zo'n bijna 8 jaar eczeem, waarom verergert dit elk jaa? waarom duurt het zolang voordat het over is? ze schuurt pas sinds een paar weken niet meer, soms voel je nog wel eens een korstje op haar huid..
tja kan het er uren over hebben maar na zoveel jaar zit je echt met de handen in je haar als je paard van maart april tot ong december niets waard is.. niets kan.. en je hulpeloos toekijkt..