Onderzoek naar zomereczeem, hulp zeer gewenst!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperQuinta

Re: Onderzoek naar zomereczeem, hulp zeer gewenst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 15:53

de meeste vragen zijn wel gezegt denk ik..
alleen.... de vraag welk middel helpt het beste?
zou ik zelf niet voor kiezen, je kan niet zeggen; dat middel moet je kopen dat werkt! want wat voor de ene werkt is voor de ander helemaal niets, waarom denk je dat er zoveel is? juist omdat het zo moeilijk te bestrijden is, dus ik zou proberen de oorzaak aan te pakken en niet de reactie..
dus de volgende vraag waar ik me mee bezig houd, hoe houd je die vlieg weg bij je paard? dat is misschien een deken, ik las dat er werd gezegd dat dit het enigste middel is.. jammer bij mij toch echt niet! of ja bij mn paard dan.. ze heeft een boett dit werkt echt niet.
alle smeerseltjes waar de mug niet van houd werkt ook niet, ik ben een grote emmer pure knoflookmoes gaan halen en heb haar van boven tot onder dagelijks ingesmeerd, de brokken hingen in haar vacht, dit hield de mug niet tegen...
voeding is wat er bij mij overblijft... het enigste wat ze krijgt is droog hooi (geen kuil) en 'eczeemvoer' en ik merk vooral aan haar ontlasting wat er in mijn ogen ook veel mee samenhangt, dat dit beter gaat...
dus..
ik denk dat je dit soort eczeem een moeilijke naam moet gaan geven, kijk eens naar de verschillende soorten eczeem.. de ene schuurt alleen een beetje haar staart, de ander haar manen, maar waarom schuren andere paarden zich dan tot bloedens toe open? en niet alleen de manen, heel haar lichaam zit onder.. dus steekt de mug alleen in de manen en staart? verplaatst de reactie zich door overal in haar lichaam naar buiten te komen..
mijn paard (tinker) heeft al zo'n bijna 8 jaar eczeem, waarom verergert dit elk jaa? waarom duurt het zolang voordat het over is? ze schuurt pas sinds een paar weken niet meer, soms voel je nog wel eens een korstje op haar huid..
tja kan het er uren over hebben maar na zoveel jaar zit je echt met de handen in je haar als je paard van maart april tot ong december niets waard is.. niets kan.. en je hulpeloos toekijkt..

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 20:18

hoi
miss ook stellen hoe je kan weten hoe je paard zeker zomereczeem heeft (onder andere door veearts stukje huid van manen en staart te nemen en te laten onderzoeken). de mijne is daar zo aan getest en zo hadden zekerheid.
idd de middeltjes zijn heel verschillend van paard tot paard. maar ik heb nu ook een goede zalf gevonden die niet irriteerd en goed helpt. maar het bovenste van haar staart wordt altijd maar max 7cm... (maar we gebruiken het product ook nog maar een jaar dus miss over 2-3 jaar groeit het toch tot een normale staart)

ik vraag me af hoe het komt dat de manen en staart van paarden met zomereczeem zo hard zijn.

en heeft zomerczeem iets te maak met de conditie van het paard? ik heb dat ooit ergens gelezen maar klopt dat?

groeten

sophie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:55

Ik zou liever een middel hebben dat werkt dan een folder...
Mijn IJslander is een import uit IJsland en heeft het afgelopen zomer gekregen. Bij hem zijn de mugjes niet alleen de trigger. Hoewel hij zeker last had van ze, had hij toch ondanks zijn deken en hoofdkap spontaan openspringende plekken, vooral in de manenkam. Toen de winter begon en alle mugjes weg waren en alle andere eczeempaarden bij ons op de boerderij rustig werden bleef het bij de mijne gewoon doorgaan en we hebben er een prednisolonkuur aan moeten wagen om het weer een beetje rustig te krijgen. Ik hoop dus dat er onderzoek gedaan kan worden naar de oorzaken: de stofwisseling en het immuunsysteem en niet alleen maar naar de mugjes.

Groetjes, Sophie

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 10:47

sophie73 schreef:
Ik zou liever een middel hebben dat werkt dan een folder...
Mijn IJslander is een import uit IJsland en heeft het afgelopen zomer gekregen. Bij hem zijn de mugjes niet alleen de trigger. Hoewel hij zeker last had van ze, had hij toch ondanks zijn deken en hoofdkap spontaan openspringende plekken, vooral in de manenkam. Toen de winter begon en alle mugjes weg waren en alle andere eczeempaarden bij ons op de boerderij rustig werden bleef het bij de mijne gewoon doorgaan en we hebben er een prednisolonkuur aan moeten wagen om het weer een beetje rustig te krijgen. Ik hoop dus dat er onderzoek gedaan kan worden naar de oorzaken: de stofwisseling en het immuunsysteem en niet alleen maar naar de mugjes.

Groetjes, Sophie

Haha ik ook, dan hoef ik de rest van mijn leven niet meer te werken .

Maar als ik er een vind horen jullie het hoor
De stofwisseling en het immuunsysteem ben ik mee bezig

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:50

Ook hier een eigenaar van een eczeemfjord...

Wat misschien ook interessant is voor je onderzoek: in hoeverre is (zware) training van invloed op het verloop van eczeem. Wordt het erdoor verergert of heeft het geen invloed?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 14:25

Even een update

Inleiding

Midden juni zie je vanuit het keukenraam je paard staan. Normaal is dit het meest heerlijke uitzicht wat je als paardenliefhebber kan hebben, maar liever kijk je niet naar buiten. Die grote ogen die normaal zo helder kijken staan dof, het paard staat ongedurig te drentelen. De staart hangt geen moment stil en zowel de manen en de staart zijn al de dupe geworden.. Soms wordt de jeuk zo ondragelijk dat het dier wanhopig probeert op zijn kont door het land te schuren als er geen paal of muur te vinden is.
Als er wel een mogelijkheid is tot schuren is binnen een paar dagen zowel de manekam als de staartwortel opgezet, haren afgebroken en soms is het tot bloedens toe open. De mooiste tijd van het jaar is voor een paard met zomereczeem en zijn baas een hel. De eigenaar die zijn paard iedere dag zo ziet lijden, is alles bereid te doen om het dier te helpen. Maar waar begin je als eigenaar? Je probeert het dier geen mogelijkheid meer te geven tot schuren? Om je paard op een goede en effectieve manier te helpen zal de oorzaak van de zomereczeem duidelijk moeten zijn.
Hier begint vaak het probleem…

Zomereczeem is een huidallergie en uit zich in jeuk aan het lichaam, al is de oorzaak van deze reactie nog niet compleet vastgesteld. Als een paard zomereczeem heeft komt het seizoensgebonden chronisch voor. Door de jeuk gaat het paard schuren met huidbeschadigingen tot gevolg.
Het lijkt erop dat het aantal paarden met deze aandoening stijgt, maar hier is nooit echt onderzoek naar gedaan. Er worden vele risicofactoren beschreven, maar ze zijn nooit duidelijk op een rij gezet. Eigenaren van paarden met deze aandoening zitten vaak met het handen in het haar en weten niet meer wat ze moeten doen om hun paard te helpen. Vele verschillende mensen hebben hun eigen theorie terwijl de eigenaren maar wanhopig alles blijven proberen.
Dit komt mede doordat er tot op heden nog niet een goede behandeling is. In opdracht van ... zal er in dit rapport ingegaan worden op de verschillende facetten binnen zomereczeem.

Hierbij zullen de volgende aspecten aan de orde komen;
• Beschrijving van het klinische beeld van zomereczeem
• Het vaststellen van zomereczeem
• De Culicoide
• Het afweersysteem
• Een allergische reactie
• De balans tussen Th1 en Th2 afweerreactie
• Risicofactoren
• De verschillende invalshoeken
• De beschikbare behandelingsmethoden

Ik moet hem ook nog overlezen, dus als er spelfouten in staan, of onduidelijke zinnen hoor ik het graag.

Wordt venvolgd....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:40

Hartstikke interessant!
En dat vind iemand die verder niks met zomerexzeem te maken heeft
Goed hoor !

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 14:45

Dank je wel. Ik heb het eerste hoofdstuk ook bijna klaar. Is er behoefte dat ik het straks ook post?

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:22

Graag!
Netjes geschreven, ben heel benieuwd naar de rest!

Leone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 20:09

Zou idd als de folder af is hem willen lezen.
Onderstaande heb ik van de website van Dierenartsenpraktijk bodegraven gehaald

"Staart- en Maneneczeem
Staart- en maneneczeem is de meest voorkomende oorzaak van heftige jeuk bij het paard. Het is een aandoening die wordt veroorzaakt door een overgevoeligheid ofwel allergie voor de steken van het mugje culicoïdes (een enkele keer zijn andere insecten betrokken). Het wordt ook wel zomereczeem of in het engels ‘sweet itch’ genoemd.

Staart- en manen eczeem kan zowel paard als eigenaar tot wanhoop drijven omdat de jeuk zo heftig kan zijn dat het dier zich soms tot bloedens toe kaal schuurt aan letterlijk alles wat in de buurt voorhanden is (voer- en waterbakken, stalmuur, omheining etc.). Meestal worden, zoals de naam al suggereert, manen en staart geschuurd maar ook onder de buik kan de jeuk zo hevig zijn dat het dier ergens overheen gaat staan bewegen om te jeuken. Resultaat van het soms onophoudelijke schuren is vaak een kale staart en manenkam waarvan de huid zelfs helemaal verdikt en geplooid kan raken.

Het culicoïdesmugje komt globaal vanaf maart tot en met oktober voor en gedijt vooral in de buurt van vegetatie en bomen. De mugjes worden met name actief tijdens zonsopgang en zonsondergang. De mug kan niet goed vliegen, dus als er veel wind staat zijn er nauwelijks mugjes. Vooral in vochtige zonnige zomers groeit de populatie mugjes explosief en kan dit dus veel overlast veroorzaken.

De symptomen openbaren zich vaak vanaf een leeftijd van 3-6 jaar en worden ieder jaar erger als het paard in contact blijft komen met de mugjes. In de winter zijn de paarden (nagenoeg) klachtenvrij. En het gebeurt dan ook nog wel eens dat paarden met dit probleem juist in dit jaargetijde worden verhandeld. In principe kan het bij alle paardenrassen voorkomen, maar Welsh ponies, IJslanders, Shetlanders en Friezen zijn vaker dan gemiddeld met het probleem behept.

Het beste bewijs dat het inderdaad om staart en maneneczeem gaat wordt geleverd als het paard wordt opgestald in een schone donkere stal. Meestal zullen dan de symptomen vervolgens na een week of 2-4 verdwijnen en onmiddellijk weer terugkeren als het paard weer op de wei komt. Een huidtest zoals bij humane allergieën wordt gebruikt voor de diagnosestelling is helaas bij het paard onvoldoende betrouwbaar.

Er zijn zeer veel methodes om staart en maneneczeem te voorkomen c.q. behandelen of de overlast ervan te beperken hetgeen eigenlijk al aangeeft dat dè ideale oplossing nog niet gevonden is.

Hieronder een aantal dingen op een rijtje.

· Contact met de mugjes zoveel mogelijk voorkomen. Dit kan door vliegenwerende middelen en dekens te gebruiken (tegenwoordig bij steeds meer fabrikanten speciaal voor dit doel verkrijgbaar met o.a. hals en kopstukken en brede flappen onder de buik). Maar ook opstallen tijdens zons op- en ondergang of verhuizen van het paard naar een minder bosrijke omgeving (aan zee!) worden genoemd.

· Locale behandeling. In milde gevallen kunnen sommige smeersels en crèmes uitkomst bieden. Zonder te pretenderen volledig te zijn kun je hierbij denken aan b.v. Hydrocortiderm®zalf, Sweet itch® control en healer, Horsol® lotion, PCS® crème, lotion of olie etc. etc.

· Systemische behandeling, d.w.z. via inspuiting of via de mond wordt een preparaat toegediend dat vervolgens zijn werking via de bloedbaan moet gaan vertonen.
1. Belangrijkste voorbeeld van dit soort behandelingen zijn bijv. corticosteroïden die door middel van inspuiting of capsules in de mond gegeven kunnen worden. Dit middel onderdrukt krachtig de overgevoeligheidreactie van het lichaam tegen het speeksel van de mugjes en is meestal zeer effectief. Het heeft echter ook nadelen want behalve de overgevoeligheidsreactie onderdrukt het ook de afweer van het paard en heeft in een klein percentage van de gevallen als bijwerking dat het paard er hoefbevangen van kan worden.
2. Verder kan een allergische reactie worden voorkomen met antihistaminica maar uit deze groep is geen middel voor het paard geregistreerd en het heeft ook risico op serieuze bijwerkingen.
3. Ten derde zijn er aanwijzingen dat paarden die geënt worden tegen schimmel met Insol® minder last hebben van zomereczeem. De eerste enting moet dan wel vroeg in het voorjaar plaatsvinden voordat de klachten aanvangen.

4. Er zijn ook nogal wat homeopathische middelen op de markt die claimen te werken tegen allergieeën in het algemeen of staart en maneneczeem in het bijzonder. Bekendere voorbeelden hiervan zijn o.a. Allergitum® of Culivetsem® van VSM

Al met al is staart- en maneneczeem een vervelende ziekte. Indien de pony of het paard deze allergie vorm heeft ontwikkeld dan komt het dier hier nooit meer vanaf. Over het algemeen is, met aanpassingen van het stalmanagement en het gebruik van bedekkende vliegendekens, met staart- en maneneczeem goed te leven."

mijn vraag in hoeveel gevallen bied corticosteroïden of de schimmel enting een oplossing

De schimmel enting krijgt mijn paard as donderdag, ik hou jullie op de hoogte van evt vorderingen.

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 22:13

interessant forum:),, goed om is in de gaten te houden,,
tsjah,, als er is iets gevonden kon worden voor die paardjes,, om al de jeuk weg te halen,,
k vin het vreselijk om te zien dat de paarden met zomereczeëm zich elke zomer weer helemaal openhalen:(,, maarjah,, helaas het is nou eenmaal zo,,
helaas heb ik ook nog niets gevonden wat mijn fjordje helpt,,
k ga dit forum maar is in de gaten houden!
mischien komt er wel iets interessants uit!!:)
en ik zou het ook erg leuk vinden als je het 1e hoofdstuk ook plaatst!!,, k vin het echt heel interessant allemaal!

trisca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-06 10:51

Leone schreef:
De schimmel enting krijgt mijn paard as donderdag, ik hou jullie op de hoogte van evt vorderingen.

Dank je wel Leone voor je hulp! Ik heb bij meerdere praktijken gevraagd naar de werking van die enting. Er waren zeer wisselende resultaten. Er is ook een immuuntherapie, daar ben ik nu meer info over aan het verzamelen.

Ik zou graag weten of de enting bij jou paard gaat werken. Ik hoop het wel, succes

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 10:55

oh ik ben echt benieuwd naar die enting. Ik heb er nog nooit van gehoord eigenlijk. Wat zijn de kosten van zo'n enting ongeveer?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:48

Mijn paard had sinds aantal jaren zomerexceem, het begon in een hele zachte winterperiode. Bij hem hielp het bloedzuiverende en allergieverminderende middel Stop itch (dit zijn kruiden die via Paardendrogist te kopen zijn) daarnaast kreeg hij al MSM voor een ander probleem en dat werkt ook allergie verminderend en is goed voor huid en hoeven. De aangetaste plekken behandelde ik met Sweet itch een gel van Sectolin met dode zee zout en verzachtende olieen. Deze gel gaf verlichting en kalmeerde de huid ook als deze door andere beten of irritaties was aangetast. De combinatie van deze zaken met daarnaast het (evt dagelijks in de zomer) inspuiten van de staart en bovenkant van achterhand met vliegenspray van Leovet zorgde ervoor dat hij een goede volle staart had en minimaal last had van zijn gevoeligheden. De leovet werd natuurlijk niet op de aangetaste plekken gespoten maar in de haren rond om om de staart minder interessant te maken voor de vliegjes.
Ik ben ervan overtuigd dat met name de kruiden hem veel verlichting gaven, de huid herstelde, hij zag er beter uit en had minder jeuk. Hulp van binnenuit is vlgs mij HEEL erg belangrijk.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:03

Willen jullie allemaal je antwoorden beperken tot de vraag van de ts. Alle andere posts, ideeën en discussies hebben al een plek in het centrale topic.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:11

Dat je hier een onderzoek naar doet vind ik nog steeds bijzonder nuttig en de stof is tot dusver veelbelovend, maar tekstueel kan de invulling van je inleiding inderdaad beter. Ik neem aan dat je nog een tekstbureau inschakelt om de tekst bij te schaven? Het komt vast helemaal goed!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 11:05

Ik ben bang dat ik met een zeer beperkt budget zit Uums, dus als je je geroepen voelt?
Verder bedacht ik mij nog iets. De brochure moet erg beknopt zijn, hele verhalen passen er niet op. Is het een idee om aan het einde van de brochure interessante links te geven? Waar ze meer informatie op kunnen vinden?

Bedankt voor alle hulp! Ik begin een aardig beeld te vormen wat er allemaal in de brochure moet komen te staan. Het bovenstaande stuk is de inleiding van mijn verslag zoals die er nu ligt. De brochure moet veel beknopter worden

desillies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 19:43

missnynke schreef:
wat goed dat je daar mee bezig bent!
ik heb mijn haflingermerrie met zomereczeem vorig jaar verkocht naar een plekje aan de kust, maar heb er best wel spijt van, mis d'r echt, maar voor haar is het wel fijner zo.

Over zomereczeem bestaan veel meningen,
je krijgt overal tips weg maar bijna niks helpt, alleen een eczeemdeken. verder is belangrijk dat het door een vliegje komt die aan de kust en boven 2000 meter niet voor komt, dat het erfelijk is en dat rijke voeding het verergert.

misschien zijn voedingstips, en dan niet alleen duur voer van leen taal, maar gewoon eiwitarm voer als hooi, en eventueel aanvullingen.

ik zit aan de kust (oosterschelde ligt hemelbreed 75 meter verderop) en het veerse meer een km of 3,omringt door water dus...
maar reken maar dat er hier ook paarden lopen die zomereczeem hebben!
wat ik me afvraag is in hoeverre de bloedtests die tot nu toe uitgevoerd worden zekerheid geven,ik vraag me namelijk af of een paard dat geen zomereczeem heeft niet ook een positieve reactie op de test geeft,met andere worden,hebben niet alle paarden antistoffen in hun bloed?

Lien

zaury

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:20

hoi
mijn paard heeft al jaren verschrikkelijke zomer exeem,
maar sinds 3 jaar heb ik een middel gevonden wat echt werkt.
het is heel simpel, ik kook een liter water en dat gooi ik op een pakje zware shag en dat laat ik afkoelen en zeef de shag eruit.
en de shagwater doe ik in een plantenspuit en dat spuit ik 1x per dag op de manen en staart.
sinds ik dat gebruik heeft ze nergens meer last van, het is echt ongelovelijk.
succes verder met het onderzoek.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:45

In Wageningen zijn een aantal mensen al een paar jaar bezig met (mede door de stamboeken gefinancierd) literatuuronderzoek.
Voordat je nu alles nog eens dunnetjes overdoet: is het misschien een idee om contact op te nemen met deze mensen?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 10:00

Marmot schreef:
In Wageningen zijn een aantal mensen al een paar jaar bezig met (mede door de stamboeken gefinancierd) literatuuronderzoek.
Voordat je nu alles nog eens dunnetjes overdoet: is het misschien een idee om contact op te nemen met deze mensen?

Ik heb dat literatuuronderzoek inderdaad al op mijn pc staan en heb contact met die mensen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:42

Trisca, heb je al eens geinformeerd bij Hippolyt in Duitsland?
Ik heb daar een brochure van waar oa. speciaal bij IJslanders onderzoek is gedaan. Men kwam er middels speciale bloedonderzoeken achter dat er toch wel veel IJslanders met zomereczeem specifieke mineraaltekorten hadden.
www.st-hippolyt.de

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 08:55

okee, hier even de voorlopige tekst voor de brochure. Als jullie dingen missen of onduidlijkheden ondekken hoor ik het graag..

Brochure

Zomereczeem is een multifactoriële aandoening waarbij paarden jaarlijks een terugkerende allergische reactie vertonen. De periode waarin zomereczeem zich uit loopt van maart tot oktober, maar hangt nauw samen met de weersomstandigheden en de mate waarin het dier lijdt aan deze aandoening. Zomereczeem uit zich in verschrikkelijke jeuk, vooral in de staart en manen. Hierdoor wordt de naam staart en maneneczeem ook veel gebruikt voor deze aandoening. Door het schuren worden vaak de manen en de staart kaal en vaak kapot geschuurd. Soms hebben de dieren ook erge jeuk op de buik, hoofd en benen. Paarden die gevoelig zijn voor zomereczeem krijgen meestal in de 2e of 3e zomer de eerste verschijnselen. De dieren die op latere leeftijd voor het eerst in contact komen met de Culicoide vlieg, zullen later verschijnselen krijgen. Helaas zijn er ook al enkele gevallen bekend waarbij voor de 2e zomer paarden zomereczeem vertonen.
Zomereczeem wordt vaak verward met andere jeukende aandoeningen zoals; mijten, luizen, schimmels,aarsmaden, voedselallergie, zomerwonden, of allergie tegen andere stoffen zoals bijvoorbeeld shampoo. Zorg ervoor dat er is vastgesteld dat het dier zomereczeem heeft voor enige behandeling wordt toegepast. Een dierenarts kan door middel van een bloedtest vaststellen dat of paard zomereczeem heeft, ook kunnen eerst de andere mogelijkheden worden uitgesloten.
Bij paarden met zomereczeem is de allergische reactie op te wekken door inspuiten met antigenen uit de speekselklieren van de Culicoide vlieg. Dit wordt als bewijs gezien dat de Culicoide vlieg de oorzaak is voor de klinische klachten. Steken van deze vlieg wordt gezien als belangrijkste oorzaak van deze allergie. Deze vliegjes zijn 3-5 mm groot en er zijn vele soorten. In Nederland zijn er 5 typen die bij gevoelige paarden reactie oproepen. De vrouwelijke Culicoide vlieg heeft bloed nodig om eitjes te leggen, de mannelijke vlieg voed zich met nectar. De paarden die het meeste last hebben van deze aandoening zijn Friezen, IJslanders, Haflingers, Shetlanders en Fjorden. Doordat er duidelijk een hogere frequentie van zomereczeem wordt aangetroffen bij deze rassen zijn veel wetenschappers ervan overtuigd dat erfelijkheid ook een rol speelt. De onderzoeken die hiernaar gedaan zijn geven echter wisselende resultaten.
Ook bij deze aandoening is voorkomen beter dan genezen. Hierbij is het belangrijkste dat het aantal steken door de Culicoide vlieg voorkomen of gereduceerd wordt.
De vliegen komen voor op plekken met stilstaand water en hebben een hekel aan wind en felle zon. In de kuststreken komen deze vliegen nauwelijks voor, vele paarden met zomereczeem worden dan ook verkocht naar de kust. Om thuis het aantal beten te reduceren zijn er speciale dekens in de handel. Bij deze dekens is het belangrijk dat de deken niet te warm is maar wel zowel de staart, manen als de buik beschermd. Ruitersportzaken hebben een ruime keuze eczeemdekens, die qua preventie toch het meeste beschermt tegen de steken van de Culicoide vlieg. Verder kan met behulp van vliegenmiddelen en hygiëne het aantal vliegen rond het paard verminderd worden. Door het tijdstip van de weidegang aan te passen kan de confrontatie met de Culicoide vlieg verminderd worden. De Culicoide vlieg is voornamelijk actief rond de schemer en ’s nachts. Het beste is om de paarden buiten deze paarden de weidegang te bieden. Wel is dit ook zeer afhankelijk van het weer. Bij broeierige warme dagen komen de vliegjes veel meer voor dat bij winderig koud weer. Laat de paarden op deze risicodagen wat korter of niet buiten terwijl op de winderige koudere dagen de weidegang zonder veel problemen verlengd kan worden. Voor de ontwikkeling van de larve naar het vliegenstadium hebben de jonge Culicoiden een broeierige, vochtige plek nodig. De plek waar veel Culicoide larven voorkomen zijn vennetjes, paddenpoeltjes maar ook rottend fruit kan een bron zijn. Culicoide vliegen kunnen maar zeer geringe afstand vliegen, dus het wegnemen van deze bronnen in de omgeving van het paard kan een verlichting van de zomereczeem klachten opleveren.
Door ’s avonds het licht in de stal niet aan te laten, wordt het aantal vliegen in de stal verminderd. Hierdoor wordt het aantal contacten met andere insecten gereduceerd, want de Culicoide vlieg wordt eigenlijk nooit binnen gezien. Door goed in de stal te ventileren kan ook het aantal vliegen sterk gereduceerd worden. Zet maar wat ramen open, zodat de frisse lucht door de stal kan. Om het dier zelf wel wat verlichting te geven zonder dat direct zelfbeschadiging optreed zijn er speciale borstelframes in de handel. Deze kunnen gemonteerd worden op de wand van de stal.
Als niet voorkomen kan worden dat het paard kale of kapotte plekken krijgt is het belangrijk deze plekken soepel te houden. Hierdoor wordt voorkomen dat de plekken openscheuren. De aangedane plekken kunnen soepel gehouden worden met vet zoals olie, vaseline of uiercreme. Let er bij olie wel op dat het dier niet direct daarna in de volle zon komt te staan, in verband met verbranden. Zorg er verder voor dat de aangedane plekken schoon blijven om secondaire infecties te voorkomen.
Zomereczeem is helaas nog niet te genezen. Wel zijn er mogelijkheden om de reactie te verminderen. Op dit moment is preventie het belangrijkste deel van de behandeling.
Verder kan het paard ingespoten worden met Corticosteroïden. Dit zorgt ervoor dat het immuunsysteem niet zo snel meer een reactie kan geven op de steken. In het algemeen werkt deze behandeling goed, maar door de bijwerkingen wordt deze behandeling niet vaak toegepast. De bijwerkingen van langdurige Corticosteroïden behandeling is voornamelijk hoefbevangenheid.
Verder kan het paard geënt worden met Insol®. Dit middel is normaal voor schimmelinfecties maar geeft soms verlichting bij paarden met zomereczeem. Daarbij wordt er wel een hogere dosering gegeven. Bijwerkingen hiervan zijn niet bekend.
De derde mogelijkheid is desensibiliseren. Hierbij wordt de stof waarvoor het paard allergisch is in toelopende hoeveelheid en aflopende frequentie bij het paard ingespoten. Hierdoor wordt het immuunstelsel van het paard als het ware heropgevoed. Van deze behandeling zijn goede resultaten bekend en wordt dit jaar voor het eerst toegepast op het dierenartsencentrum in Oosterwolde.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:03

Ik zou graag willen weten HOE kom je er van af Ik vind het zo overschrikkelijk als ik mijn fjord in de zomer weer zie schuren tot bloedes toe Ik heb zoveel middeltjes en dingen geporbeerd. Dit jaar ga ik voor het eerst zo'n deken uitproberen...ik hoop dat dat helpt..

Enne wat mij opvalt..misschien is het niet zo--> maar ik zie vaak dat fjorden en ijslanders enzow er last van hebben. Ik hoor bijna nooit dat een warmbloed er last van hebt? Ik kan het mis hebben hoor, want ik ken ook meer mensen met een koudbloed dan met een watmbloed maar het valt me wel op. Weet iemand of er paarden zijn die meer aanleg hebben op he krijgen van zomereczeem? En is het ook erfelijk?

De moeder van mijn pony had vroeger ook eczeem...inmiddels is deze merrrie ervan af gekomen..gewoon van het ene op het andere jaar. Mijn pony heeft ook nog een volle zus...en die heef het bijna nog erger dan mijn pony!! Erfelijk??

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 09:06

_tarja_ schreef:
Ik zou graag willen weten HOE kom je er van af Ik vind het zo overschrikkelijk als ik mijn fjord in de zomer weer zie schuren tot bloedes toe Ik heb zoveel middeltjes en dingen geporbeerd. Dit jaar ga ik voor het eerst zo'n deken uitproberen...ik hoop dat dat helpt..

Enne wat mij opvalt..misschien is het niet zo--> maar ik zie vaak dat fjorden en ijslanders enzow er last van hebben. Ik hoor bijna nooit dat een warmbloed er last van hebt? Ik kan het mis hebben hoor, want ik ken ook meer mensen met een koudbloed dan met een watmbloed maar het valt me wel op. Weet iemand of er paarden zijn die meer aanleg hebben op he krijgen van zomereczeem? En is het ook erfelijk?

De moeder van mijn pony had vroeger ook eczeem...inmiddels is deze merrrie ervan af gekomen..gewoon van het ene op het andere jaar. Mijn pony heeft ook nog een volle zus...en die heef het bijna nog erger dan mijn pony!! Erfelijk??

Misschien moet je eerst even de brochure lezen? Ik hoop dat je dan antwoord krijgt op je vragen. Verder zou ik als ik jou was informeren naar die immunotherapie!
Als je daar meer info over wilt hebben kan je mij een pm sturen, mailen of bellen. Je kan ook mijn nummer doorgeven aan je eigen dierenarts, dan geef ik hem de adressen en de info die hij nodig heeft jou paard te behandelen