weven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vikki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:20

Fitzroy schreef:
felicity schreef:
Ik heb al zoveel ellende gehad met paarden. En ik ben nu hartstikke blij dat ik een paardje heb waar ik goed mee oveweg kan en die lekker cool in het koppie is en nog fijn gereden is.

Ik probeer je juist te vertellen dat je een hoop ellende kunt voorkomen door nu je paard al weg te doen. Wat heb je aan een paard waar je iedere 6 weken mee in de kliniek staat en waar je niet op kunt rijden als gevolg van die 'simpele' stalondeugd. Is toch iets om over na te denken ....

Weven hoeft helemaal niet per definitie problemen te veroorzaken... Escala is ook een wevertje en heeft nog nooit problemen gehad door haar 'geweef', laat staan dat ze iedere 6 weken op de kliniek heeft gestaan oid . Ik kan de TS dus heel goed begrijpen en zou als ik haar was proberen het weef gedrag te minimaliseren (indien mogelijk) door een weefrek te plaatsen en zoveel mogelijk afleiding te bieden binnen de stal.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:24

Vaak is dit een teken van verveling of stress... een weefrek is geen optie, je voorkomt dat het paard weeft bij de deur... waarschijnlijk gaat hij dan weven binnenin zijn stal of 'ijsberen'. Haal hem regelmatig uit de stal of probeer hem zoveel mogelijk op het land te zetten...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:26

In een Engels blad (your horse dacht ik) heeft een uitgebreid onderzoek naar wevers gestaan. Een spiegel in de stal zou helpen. Net als direct contact met andere paarden.

vikki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 10:39

Anya schreef:
In een Engels blad (your horse dacht ik) heeft een uitgebreid onderzoek naar wevers gestaan.
Een spiegel in de stal zou helpen
. Net als direct contact met andere paarden.

Zou kunnen helpen... helpt helaas niet per definitie. Iemand op bokt heeft hier onderzoek naar gedaan en ik heb Escala toen als proefkonijn opgegeven maar zij bleek geen geschikte spiegelkandidaat te zijn... T@nj@ heeft haar paard (boxwalker) ook opgegeven maar de spiegel bleek bij hem -als ik me niet vergis- ook niet de oplossong te zijn voor zijn stalondeugd. Overigens heeft mijn merrie in haar stal de mogelijkheid om direct contact te hebben met haar buren dus theoretisch gezien zou dat een positieve bijdrage kunnen zijn... maar in haar vorige, soortgelijke box maar dan met wand+deur tussen het overdekte en uitloopgedeelte weefde ze wel. Bij haar lijkt het dus de extra ruimte te zijn die haar meer rust heeft gegeven waardoor ze aanzienlijk minder weeft.

@Dreamy; ik ben het niet met jou eens. Toen mijn merrie nl. nog in een 'standaard' stal stond hielp het weefrek dat ik daar geplaatst had nl. wel degelijk; achter het rek weefde ze niet. Het KAN dus wel helpen... let wel, KAN helpen, helaas geen garantie .

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:39

vikki schreef:

Weven hoeft helemaal niet per definitie problemen te veroorzaken... Escala is ook een wevertje en heeft nog nooit problemen gehad door haar 'geweef', laat staan dat ze iedere 6 weken op de kliniek heeft gestaan oid . Ik kan de TS dus heel goed begrijpen en zou als ik haar was proberen het weef gedrag te minimaliseren (indien mogelijk) door een weefrek te plaatsen en zoveel mogelijk afleiding te bieden binnen de stal.

Ik zeg ook niet dat het per definitie problemen oplevert, maar ik zou het zeker uit de weg gaan, zeker als je al veel ellende hebt meegemaakt. Een wever gaat er bij mij nu direct uit.
(en ja, ik heb nu een stresswever, dus ik weet waarover ik praat )

vikki

Re: weven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:09

Maar jij hebt ambities in je rijden Fitz... voor een simpel recreatieruitertje als ik valt het weven (iig in mijn geval) kompleet weg tegenover het gouden karakter. Ik persoonlijk zou een wever dus nog steeds niet per definitie uit de weg gaan, tenzij het weefgedrag werkelijk de spuigaten uit loopt, maar zoals ik het tot nog toe heb mogen ervaren kan het mogelijk zijn om het weven te minimaliseren. Als ik de TS was zou ik dus zeker eerst proberen om het gedrag te minimaliseren, voor mij is de klik het belangrijkst. Maar goed; ik ben echt een gevoelstutje, ik heb Escaal ook echt op gevoel gekocht .

Squawk

Re: weven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:14

mijn paard weeft ook, een weefrek heeft bij haar geen nut, want ze weeft ook gewoon naar de muur (af en toe zelfs totdat haar kop open ligt).
het is de laatste tijd veel minder geworden, zo'n voerbal werkt prima..totdat de brokjes er allemaal uit zijn

zodra ze wat te zien heeft of wat om te doen, doet ze het niet..