AUB lees dit en misschien weten jullie iets...???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: AUB lees dit en misschien weten jullie iets...???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:06

oh, ik lees net al dat hij gevallen is..
is dat voor dit hele verhaal begonnen?

ik moet nu echt zelf naar mijn eigen pony toe

praat later wel weer verder hierover.
wel een heel interresant gevalletje zeg!

sandra_nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:36

zijn zijn oren al goed nagekeken? misschien kan er iets zijn met zijn evenwichtsorgaan dat staat weer in verbinding met het oor. Als er
op scans niet te zien is dat er iets met de hersenen verkeerd is zit daar misschien iets. Hopelijk weet je snel wat er met hem is!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:42

Ik zou niet weten wat het is maar die theorie van ellepel klinkt het aannemelijkst....
Iig veel sterkte ermee!

sandra_nancy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:43

sorry, natuurlijk ik zit alles weer eens achterstevoren te lezen en zie ik net dat zijn oren al nagekeken zijn (dom van me!!!)

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:06

pffff moeilijk hoor.
ik heb net beide filmpjes zitten bekijken en het lijkt mij dat het ergens in de nekwervels moet zitten. net als wat er eerder al werd gezegd dat als tie rustig loopt met zijn hoofd naar beneden dan zie je er niks aan.
heb je al eens geprobeerd om het hoofd naar beide zijden naar de schouder te duwen? eerst rechts dan terug naar het midden punt en dan links? vaak kan je daar een hoop aan zien.
verder valt het me op dat als tie zijn hoofd hoger houd dat het dan erger lijkt te zijn.
ik kan me goed voorstellen dat als tie zo loopt hij coordinatie problemen heeft en de nijging heeft om om te vallen. hou zelf je hoofd maar eens zo een tijdje dan val je zelf ook om.
tis egt raar om te zien.

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 16:13

ik heb je een PB gestuurd!!!

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:18

Jeetje, wat ziet dat er vreemd uit zeg. Ik kan me ook wel vinden in wat ellepel zegt.
Ik hoop dat je er snel achter komt wat het is.
Heel veel strekte ermee in ieder geval.

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:26

Jeetje dit is wel vreemd om te zien zeg...

Dit is dus pas gekomen na zijn val pol?

Ik hoop dat ze erachter komen wat hij mankeert, en dat ze het kunnen behandelen. Succes ermee.

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:30

mischien een idee om er een keer een magnetiseur bij te halen, deze kan dan voelen waar de pijn zit, en evt behandelen. als je weet waar het zit kun je al heel veel dingen uitsluiten.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:33

hoi.

ik heb dit in mindere mate meegemaakt met mijn merrie.
ook zei had lichte atactie,en kantelde haar hoofd maar niet zo extreem als die van jouw.
na veel gedoe bleek dat bij haar de oorzaak in de rug zat.
later reageerde haar achterbenen hier ook erg heftig op,kon ze bij de smid zelfs niet meer hoog genoeg optillen!
ze is behandeld met homeophatie,acepunctuur,reguliere artsen en uiteindelijk zelfs geopereerd.
ik heb de strijd verloren,een half jaar na de operatie is ze ingeslapen.
ik weet het het klinkt niet hoopvol,veel sterkte dan ook.
wil je meer info of wat vragen kun je een pm sturen.
succes

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:36

ellepel, je klinkt wel als een veterinair zeg
iig het klinkt logisch, is dit op te lossen met een kraker oid?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:05

de rechterschouder is duidelijk ook niet goed+linkerachterbeen, is dus een overkruist probleem , hij kan dus niet voor en niet achter leunen, dus probeert hij op de rug/schoft te leunen en l.voor of r. achter........
hij loopt dus altijd met een knik in de rug......of een knik in de rug dwingt hem zo te lopen, dan kan er dus ook een zenuw in de knel zitten......wie kwam er eerder de kip of het ei........

miekedar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:41

Ik ken er niks van en sla me nu niet dood als ik volgens jullie domme dingen zeg.
ik ben naar Monty Roberts gaan kijken. Daar was ook een paardje dat zo een beetje liep (niet zo erg) Hij zei dat je als je een paard longeert zo als op het fimpje de paarden eigenlijk fout gebogen staan. Je kan best altijd met dubbele longe longeren. Eerlijk gezegd doe ik dat ook niet hoor (ik weet niet hoe het moet) maar ik longeer altijd wel met bijzetteugels niet strak aangespannen maar wel zo dat men paardje altijd juist gesteld is en dus zo juist gebogen staat. Blijkbaar zou een paard foute spieren ontwikkelen als je gewoon los longeert.

hoe reageert je paardje als je hem longeert met bijzetteugels of dubbele longe of je rijdt erop?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:12

dat hupje van het voorbeen is apart,en komt me dus bekend voor.

even mijn verhaaltje hoor:

mijn pony doet het bij tijden ook, die heeft ooit een trap tegen zijn schouder gehad waardoor er spieren en pezen geraakt zijn en een zenuw geraakt ,.
"boegkreupel "was de diagnose..

ben er wel een paar maanden mee zoet geweest om die blessure weer kwijt te raken bij mijn dier, en na onregelmatige beweging( bij slecht weer) en te zware bodem zit datzelfde hupje er weer in...

doordat hij dus die schouder een tijd niet goed belast heeft is hij scheef gaan lopen wat weer een extra belasting betekende voor zijn rechterachterbeen, bij de smid doet hij altijd vervelend met het optillen van dit been omdat ze dan dus de linkervoor schouder/been meer belasten....

en dan kom je dus bij de aanmerking van Broadway die zegt dat de rechterschouder niet goed is, samen met de onregelmatigheid van het linker achterbeen lijkt het haast wel een beetje op elkaar....

jouw dier heeft dus een probleem links achter en rechtsvoor net andersom dan bij mijn pony...

duidelijk geen nek of hals probleem, nee absoluut niet, eerder schouder gebied, en door die val natuurlijk dat achterbeen erbij, lijkt wel alsof daar een blessure in de knie zit, verrekte kniebanden o.i.d..
kan heel makkelijk bij uitglijden..

lijkt me enigszins wel een bikkel hoor dat paard van je!

is alles in dat schoudergebied al goed nagekeken??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:50

Als ik het goed begrijp is je paard al op verschillende manieren grondig onderzocht en weet niemand eigenlijk wat er aan de hand is.

Misschien kun je op zoek gaan naar alternatieve geneeswijzenen? Kun je iemand met je paard laten praten? Je hoeft er zelf niet eens echt in te geloven. ( Ik weet namelijk niet of je daar in gelooft of niet, er zin verschillende meningen over) Dan kan hij zelf zeggen waarom hij zoiets doet, en waar hij percies pijn heeft.

Er zijn ook mensen die veel met edelstenen doen, zo kunnen ze negatieve engerie weg nemen. Ook kunnen zij zorgen dat zijn charka's weer in balans zijn.

Je kan ook accepuntuur overwege. Alleen weet ik niet of ze dit bij paarden doen. Als je paard al zo grondig is na gekeken zou ik alternatieve geneeswijzenen overwegen. Zij kijken op een andere manier naar kwalen ect.

Ik geloof dat ik niet de enige bokker ben die een beetje verbaast is, dat er zoveel naar gekeken is en er nog geen duidelijkheid is. Veel sucses!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:53

Help
Ik zou zsm een VA erbij halen! Die kan toch wel beter een diagnose stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:04

pol schreef:
Afbeelding
Waarschijnlijk is hierboven een filmpje te zien van mijn paard. Zoals te zien is kanteld hij zijn hoofd op een vreselijke manier. Hij heeft hier een halster om en de longe staat onder geen enkele spanning. Hij doet dit zowel linksom als rechtsom. Ook als hij los loopt in wei of bak. In alle drie de gangen maar in stap het minst. Het is begonnen in augustus toen was hij licht atactisch (coördinatie probleem) en het hoofdkantelen is er in november bij gekomen. Mijn paard is al door verschillende veeartsen onderzocht en door Rodinde Hoogenraad 2 keer behandeld en staat nu al weken in Utrecht. Heel veel onderzoeken gedaan, er zijn röntgenfoto's en Ct scan gemaakt enz.
Misschien is er iemand die ons nog kan helpen die mogelijk iets dergelijks mee heeft gemaakt en ons op het goede spoor kan zetten. Alvast bedankt!!!

Miirthe, ze is dus al veel onderzocht door verschillende veeartsen.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:23

Ik heb zoiets soortgelijks gezien bij een jonge hengst. Daarbij hoorde je het af en toe ook heel erg kraken in zijn nek. Heel eng!
Ik heb het paard zo goed als ik kon geprobeerd te behandelen. Hele paard onderzocht en 2 keer behandeld aan zijn nek vooral. Had er zelf niet zo heel veel vertrouwen in. Tot mijn eigen verbazing liep het paard de tweede keer al veel beter, wilde duidelijk ook weer lopen.
Ik sprak laatst de eigenaar weer eens, we zijn nu een klein jaartje later. Het paard schijnt nu nauwelijks problemen meer te hebben.
Hiermee wil ik niet zeggen dat jouw paard hetzelfde probleem heeft, maar ik zou het zeker eens met osteopathie gaan proberen. Door een trauma kan er in de nek, bijvoorbeeld toch wat geforceerd zijn. Of inderdaad ergens anders in het lichaam.
Succes!

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:14

heeft je paard ook ooit een oogtest ondergaan?

Lieke_wuiles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:38

wat eng............
ik zou niet weten wat het i maar ben wel benieuwd.
sterkte ermee

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 01:41

Ik ben een beetje benieuwd wat hij doet als je hem meer voorwaards laat draven.
Heb je er wel eens een bijzet of dubbele longe bij gebruikt ?
Wat deed hij toen ?

LindseyS

Re: temporal mandibular joint dysfunction?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 02:56

Hoi Pol,

Ik heb een tijdje getwijfeld of ik dit hierop zou plaatsen of niet. Eerst dacht ik je een pb-tje te sturen, maar misschien zijn er na het lezen nog bokkers die, of zelf ,of in de familie of een paard kennen die hieraan lijdt.

Heb je bij Utrecht nagevraagd of je paard misschien last heeft van ‘temporal mandibular joint dysfunction syndrome’? Ik zit er waarschijnlijk volkomen naast, maar het klinkt alsof je al zoveel geprobeerd heeft, dus waarom dit niet eventjes laten nakijken.

Om een heel lang verhaal zo kort mogelijk te maken, vertel ik je het volgende. Mijn volbloedje heeft me al jaren lang zorgen gebaat want er is ook altijd iets verkeerd met hem, zowel gedrag als medisch. Enfin dit terzake.
Enkele jaren terug, ging hij onder het zadel bij het draven steeds zijn hoofd echt scheef of gedraaid gaan houden. Dus als je de loodlijn hebt, dan droeg hij zijn hoofd wel 30 graden of naar links of naar rechts.
DA gevraagd, die zei nauw je hebt een vreemd paard, hij is niet kreupel, wel gevoelig op de rug, maar meer wist hij er toen ook niet op te zeggen.
Na enkele tijd besloot ik er een chiropractor bij te halen. Zij zei onmiddelijk hij zit vast in de atlas en nekwervels. Dus daarmee aan het werk. Haalde niks uit. Toen zei ze plots hij heeft ‘mandibular joint dysfunction’. Ikke “wat”??? Dit betekende dat zijn kaakgewricht in & uit de noot springt en dit veroorzaakt pijn in het oor vooral bij op en neergaande bewegingen en kan enorme hoofdpijn teweegbrengen en straalt verder uit naar de volledige wervelkolom. Ze toonde me toen ook dat zijn tanden niet korrekt op elkaar stonden, waardoor bij het kauwen dit extra stress op het kaakgewricht uitoefende.
Ik ben toen op internet gaan zoeken, en vond heel veel literatuur over dit probleem bij mensen. Blijkbaar een echte hel : oorsuizen, gezichtspijn, hoofdpijn bij beweging enzomeer. Ik heb dit toen maar doorgegeven aan mijn DA, ook al vreesde ik dat hij me hiermee zou uitlachen. Maar hij reageerde hier weliswaar niet zo gek op. Waarschijnlijk omdat het toeval wou dat zijn vrouw daaraan leed. Hij hield het voor mogelijk.
Probleem: bij paarden is hierover weinig bekend en tuurlijk kunnen die dieren ons niet zeggen waar het pijn doet.
Ik heb er toen een paardentandarts bijgehaald en die bevestigde dat zijn tanden niet korrekt stonden en dat dit idd druk op het kaakgewricht uitoefende. Hij kon me wel niet zeggen of hij al dan niet aan ‘TMJD’ leed.
Mijn DA dacht eerst aan Botox injecties (als pijnbestrijder), wat men bij mensen vaak doet, maar keerde toen daarop terug en eerlijk gezegd wist er niet zo goed raad meer mee, omdat hij zei dat we er niet zeker van konden zijn of hij dat wel of niet had en dat hij daarvoor op onderzoek naar de universiteit moest en dat kon niet overal want … enz. Ik had toen het gevoel dat hij mijn paard niet wou doorverwijzen omdat hij vreesde om zijn reputatie in geval dit een misser was.

Resultaat ik heb hem de zomer op de wei geplaatst, DA stelde voor hem aspirine ipv bute te geven. Ik heb hem weliswaar een jaarlang om de 2 a 4 weken laten behandelen door die chiropractor. Verder heeft hij echt heel veel CRANO SACRALE sessies gekregen van een speciaal therapeut. En ik zou bijna durven zeggen dat dit laatste heel veel geholpen heeft.

Nog steeds weet ik niet of hij al dan niet TMDJ heeft. Zelfs nu nog zou hij af & toe scheef lopen of zijn hoofd heel erg gaan schudden en andere dagen dan weer niet. Ik blijf hem rijden en zie gewoon of hij een goede of slechte dag heeft. Het is wel een paard dat heel zuur kan doen, zelfs als hij alleen op stal staat, gaan plots die oren naar achter, steekt hij zijn nek naar voren toe uit en knarsestand precies een beetje. Heeft hij hoofdpijn?? Wie zal het zeggen. Vaak hoor je mensen zeggen dat paarden geen hoofdpijn kunnen hebben.

Ik heb het toen niet verder laten onderzoeken, omdat het nu echt stukken beter gaat en wanneer het te erg wordt ik opnieuw een crano sacraal therapeut erbij haal, maar toch vraag ik me af TMDJ-pijn niet te zien zou zijn op een hoodscintigrafie??

Nou opnieuw, ik stel me hier misschien als een idioot aan dit in verband te brengen met je paard, maar misschien kan je het de DA’s in Utrecht toch eens vragen. Baat het niet, het zal ook geen pijn doen zo te zeggen.

En misschien hebben andere bokkers hier ervaring mee?

Er is heel weinig paardenliteratuur hierover, toch heb ik er nog eventje deze link bijgeplaatst:
http://www.equinecraniosacral.com/artic ... icle1.html (zie 'treatable conditions')

Groetjes,
L.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 09:51

zou het kunnen dat veel zogenaamde headshakers dan last hebben van deze aandoening?
klinkt op zich wel logisch...

verder kwam ik nog iets tegen op internet wat wel overeenkwam met de symptomen van dit dier, gaat wel over mensen,maar t zou bij dieren ook kunnen:

http://www.dystonie.nl/dysto-vorm-torticollis.htm

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:04

Ik zou zeker Eric Laarakker of Steffi van der Laarse proberen, die hebben al meer paarden geholpen waar ze in Utrecht niks meer mee konden.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:09

WiMa schreef:
dit is inderdaad wel heel erg..ik ben niet zo weg van utrecht.daar zitten studenten die moeten leren. ik zou kijken naar een andere kliniek.
Wellicht dat er dan meer uit komt..Zijn de tanden/kiezen nagekeken?Zit er een nekwervel dwars?Misschien oorontsteking?

ik dacht ook aan oorontsteking.maar ik neem aan als zoveelmensen alnaar m hebben gekeken dat dat ookal onderzocht is. sterkte!