Veels te dun..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:51

zou een bloedtest laten doen om te kijken of er geen bloedwormen zitten.
heeft een kennis van ons ook gehad met haar paard die viel ook af en werd niet dikker. bleek dat het paard bloedwormen had.

xjemarisxje

Re: Veels te dun..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:04

okeeej dankjewel

vanini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:09

idd bloedtest doen. Mijn merrie bleef vorig jaar ook dun en kreeg echt veel voer. Ook kreeg ze iedere 3 maanden wormenkuur.
Ik heb een bloedtest laten doen en ze bleek bloedwormen te hebben.

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:11

vanini schreef:
idd bloedtest doen. Mijn merrie bleef vorig jaar ook dun en kreeg echt veel voer. Ook kreeg ze iedere 3 maanden wormenkuur.
Ik heb een bloedtest laten doen en ze bleek bloedwormen te hebben.

Dat denk ik ook
Is je merrie geimporteerd? die paarden hebben dus erg vaak bloedworm en als je hier niet optijd bij bent is het einde verhaal.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:28

Eerst medische aspecten uitsluiten.
Daarna goed hooi voeren, bijpassende brok en eventueel een dikmaker zoals mais(meel), bietenpulp oid.
Weeg de voordelen tegen de nadelen af.
Kuil ben ik geen voorstander van, meerdere paarden krijgen hier problemen door.

Als je paard dun is, heeft hij niet veel bij te zetten als het koud is/wordt (zoals nu), denk je daar ook aan?
Aan de andere kant, als je paard veel energie moet gebruiken om zich warm te houden, kan hij daar ook van afvallen.

Succes!

suzycarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:36

pulp wil ook helpen,alleen moet je het goed laten weken!
equest wormenkuuris een wormenkuur die alles dood en langer werkzaam is.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 19:51

Super bedankt voor al jullie tips!
Ik zal doen wat ik kan...
Jullie waren zo snel, vandaar dit late bericht

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 19:59

Ze krijgt overigens de ene keer wel allesdodende wormen kuur en de andere keer niet, om ste beurt dus. Ik rij al twee maanden niet meer, ik wandel er alleen nog wel een mee. En kuil krijgt ze niet want dat kan ik gewoon nergens kwijt.
Ook krijg ze overigens dubbel zoveel voer als mijn ene arabiertje, die maar niet afvalt, ondangs het 6 x i.d. week rijden;)
Ik zal even naar dat maismeel vragen..
Super bedankt!

MarjoEisla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:39

ik zou haar onbeperkt ruwvoer gaan geve, 1e snede hooi of toch kuil.. ze moeten dik worden op ruwvoer en niet op krachtvoer. Zou haar ook even uitgebreid door een da laten onderzoeken

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:50

Mijn Fjord is ook sinds afgelopen zomer extreem mager geworden en wilde ondanks goede voeding niet dikker worden. Ik heb toen bloedonderzoek laten doen, daar kwam uit naar voren dat ze een verhoogde afbraak had van spier-enzymen en dat het albuminegehalte (eiwit) extreem laag was. Mijn Fjord brak haar eigen spier- en vetweefsel af voor energie, dat was dus een verklaring voor de verhoogde spier-enzymen. Ondanks dat ze dus goed at. Het was de een feit dat de voedingsstoffen die ze opnam ergens verloren gingen of niet werden opgenomen. Er is toen aanvullend mestonderzoek gedaan en daar kwam uit naar voren dat ze lintwormeieren bij zich had, wat dus duidt op een lintworminfectie. De lintworm wordt niet aangepakt met een normale wormenkuur, maar alleen met Equimax. Ik gebruik altijd steeds om en om, dus de ene keer Equimax en de andere keer Eraquell (op basis van ivermectine), maar het schijnt zo te zijn dat ondanks het feit dat je zelf goed ontwormt je paard alsnog besmet kan raken met lintwormen als de andere paarden waarmee het in contact komt hier niet tegen zijn ontwormt. Je zult dus alle paarden moeten ontwormen tegen lintworm en het is ook nog eens zeer besmettelijk als je paard het heeft! Bij mijn Fjord was dus waarschijnlijk ook een ander besmet paard de boosdoener.

Heel veel succes met je paardje en als je vragen hebt kun je me altijd PB'en.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:10

Heewj iedereen..

'T is wel vervelend dat ik me helemaal kapot betaal aan voer;
2 x per dag
4 scheppen biks
4 plakken hooi
..

Wat jij haar geeft vind ik niet overdreven veel hoor, voor een Tinker.
Die hebben nu eenmaal meer nodig, het zijn grote paarden!

Niet veel!!Jeezus zeg, dat beest krijgt 8!!kilo brok op een dag!!

Ik zou er idd een keer een da bijhalen, goed ontwormen en vaker per dag voeren.
Niet nog meer brok gaan geven, dat werkt toch niet.
Je kunt hem mais(meel) geven, dat zet lekker aan.
Gerst is trouwens ook een dikmaker.

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:41

Mijn pony was toen ik haar kreeg ook super dun,ook haar ribben kon je tellen en ook haar botten staken uit..heb haar toen gelijk een wormenkuur gegeven,heb haar maismeel gevoerd 3 scheppen op een dag en een half biks en 4 plakken hooi..ze begon gelijk bij te komen en na 3/4 maanden ziet ze er nu helemaal perfect uit. Voer haar nu nog 2,5 schep maismeel en een half bix en 4 plakken hooi..

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:04

kzou meer hooi geven. mijn kleinste haf van 1.35 krijgt zelfs al 4 a 5 plakken hooi per dag! en die is niet te dik, en ook niet dun. dus dan moet denk ik een tink wel wat meer hebben! want dit is maar een kleine haf van 3. en een tink is vast wat groter! en heft vast wat meer nodig.
verder heb ik er niet veel verstand van hoeveel tinks eten.

veel succes.

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:10

Ik zou misschien zemelen gaan voeren, daar worden ze ook lekker dik van. Is ook niet zo heel erg duur, maar ze mogen niet meer dan 1 schep per dag.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:18

Ik kan niet anders dan me aansluiten bij de anderen.
Allereerst een bloedonderzoekje. Lever onder spanning, of andere problemen kunnen ervoor zorgen dat paarden niet goed groeien. (in de breedte he). Daarnaast zal je van de dierenarts wel een energy booster meekrijgen. Beetje een oppepper, dat werkt vaak ook al goed.
Verder Bietenpulp (WEl nat maken) zet lekker aan, maismeel, zemelen, paardenmeel.. verteerd makkelijk en ze worden er lekker 'dik' van. Verder zou een andere brok misschien kunnen helpen. Misschien heeft ze net een andere samenstelling van voer nodig. Of mist ze gewoon wat vitaminen.
En verder: hooi. (of kuil)