Wat heeft mijn paard? Vermagerd snel en spieren weg. SPOED

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 13:27

Riant schreef:
Vraag eens aan je DA of hij het supplement "Hard keeper" kent dit supplement verbetert de darmflora waardoor voedongsstoffen iets efficienter worden opgenomen uit de darm. Hier is mijn merrie erg van opgeknapt.

Stress kan een echte energievreter zijn dus rust en regelmaat zijn wel belangrijk. Ik hoop dat ze vlot opknapt.

Zal het onthouden misschien is idd haar darmflora niet goed. Weet er zelf alles van lijk heel erg op mijn paard
De da vind Kaylee niet gestressed overkomen ik zelf ook niet echt. Soms met rijden wel als we een miscommunicatie hebben ofzo maar verder is ze eigenlijk veel te rustig. Net een bejaarde van 14 terwijl het naar zeggen een volbloed merrie is.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 19:05

Update van het bezoek van vandaag aan Bodegraven. Kaylee blijft een nachtje slapen.

Eerst keek de da even globaal naar haar en stelde vragen. Keek in haar mond. Haar tong was een beetje zwart hij vroeg of ik wortels voerde (heel stom vergeet altijd de helft van de info en vergeet door te vragen). Toen naar buiten even haar lopen beoordeeld daar kreeg ik geen opmerkingen over. Vervolgens werd ze binnen in de opvoelbox onderzocht. Wel een rotgezicht die arm zo naar binnen. Ze had flink last (kreunde en bolde heel erg met haar rug) dus een verdoving erin en even later een ontspanner voor de darmen. Nu werd ze rustig en ging het beter. De da voelde bobbels bij de ophanging van de darmen. Bobbels met ontstekingen er om heen. Wellicht van een bloedwormaanval van het verleden. Tenminste dat denkt hij. Haar bloed en mest word toch nog een keer onderzocht (al meerdere keren naar gekeken maar gaat nu nog verder) en nu word ze morgen nuchter verder onderzocht. Wel raar gevoel had ik net tegen 5-en toen ik haar achterliet. Straaltje zweet rolden uit haar voorhoofd en manen kam heel raar gezicht. Verwacht je niet dat ze ff moet blijven maar het is beter zo. Ben al zo lang aan het tobben en het twijfelen en nu word ze van top tot teen verder onderzocht. Darmen, lever etc. gaan ze bekijken. Hoop dat ik morgen meer weet en ze gewoon weer mee naar huis kan. Arm paardje.

Patriesja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 22:43

wat balen zeg, maar je moet het maar zo zien: ze gaan nu alles er aan doen om te kijken wat het is.
arm diertje!! zal duimen voor jullie!!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 08:24

Ja ben blij dat er in ieder geval alles aan gedaan word en ze helemaal binnenste buiten gekeerd word. Hoop nog steeds stiekum op een voedingsprobleempje bijv. verkeerd voer ofzo maar daar kunnen ze mij ook mee helpen mocht het nodig zijn. Ze geven ook advies bij de pavo voedingslijn namelijk. Bedankt voor je steun.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 08:30

Jeetje wat vervelend allemaal!!
Ik lees wel even aandachtig mee, want ik heb hetzelfde probleem (in lichtere mate) met mijn paardje...

Onderlaatst ook bloed/mest laten onderzoeken, kwam niks uit. Toch is ze vanaf november schraler dan ik leuk vind, en er valt bijna niet tegenaan te voeren (bix, lucerne, olie, maismeel en veel ruwvoer).

Ben erg benieuwd naar de uitslag, veel sterkte iig!!

Xantha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:54

Jeetje wat rot.
Hopelijk vinden ze in Bodegraven een oplossing voor haar probleem.
Ze staat in elk geval goed daar!!

Heel veel sterkte verder, ik blijf je topic volgen!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 15:14

Ben vanmiddag ff wezen kijken bij haar. Ze mag vandaag niets eten en drinken. Ze hebben haar glucose ingespoten en aan het einde van de middag gaan ze haar sederen en naar haar maag e.d. kijken. Ze stond er rustig bij op stal gelukkig (is heel duf) dat is wel een prettig idee. Ze kan door een spleetje in de stal met een ander paard snuffen dat is wel fijn voor haar. Ben benieuwd of ik vanmiddag nog wat hoor van de arts.

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:57

Mijn paard kwakkelde ook altijd. Hij was niet mager o.i.d. maar zeker niet in orde. Bloed en mestonderzoek lieten ook niets zien. Uiteindelijk bleek hij helemaal onder de maagzweren te zitten. Ik duim voor je!!!

Anoniem

Re: Wat heeft mijn paard? Vermagerd snel en spieren weg. SPO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:27

Ik hoop ook dat je snel iets weet.raar geval wel.

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:29

Wat rot dat het zo slecht met r gaat! Ik had n tijd terug ook n topic geplaatst over mijn merrie die slecht at (en weinig spieren + mager), de DA vond ook niks, ik geloof dat jij ook had gereageerd in dat topic. Ongeveer 2/3 weken terug is een soort van homeopaat geweest en volgens hem heeft ze t aan de lever, kun je ook aan de oogleden zien (beetje gelig, als t al vergevorderd is). Ze krijgt nu onbeperkt hooi, mijtens bio mix en poeder van die homeopaat. Misschien heeft zij ook last van haar lever, aangezien uit die andere dingen niks komt..maar ja in Bodegraven zit je goed, daar zullen ze er vast wel achter komen! Heel veel sterkte!!

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:53

Hé gatsie meid, je hebt ook altijd ellende met je paarden hé?

Bah joh, ik hoop dat ze wat vinden en dat ze weer snel opknapt, ik vond het juist zo'n leuke combi met jou!

Hoe is het nu eigenlijk met Zorro?

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:17

jollyjoker schreef:
Mijn paard kwakkelde ook altijd. Hij was niet mager o.i.d. maar zeker niet in orde. Bloed en mestonderzoek lieten ook niets zien. Uiteindelijk bleek hij helemaal onder de maagzweren te zitten. Ik duim voor je!!!

Heb er vanmiddag mee naar huis mogen nemen . Uit het maagonderzoek bleek dat het geirriteerd was maar niet dusdanig dat daar de klachten vandaan kwamen. Nu krijg ik maandag of dinsdag de uitslag van de glucose en bloedonderzoeken. Pff hoop wel dat er wat uit komt want anders weet ik ook niet hoe verder.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:26

Lottew schreef:
Wat rot dat het zo slecht met r gaat! Ik had n tijd terug ook n topic geplaatst over mijn merrie die slecht at (en weinig spieren + mager), de DA vond ook niks, ik geloof dat jij ook had gereageerd in dat topic. Ongeveer 2/3 weken terug is een soort van homeopaat geweest en volgens hem heeft ze t aan de lever, kun je ook aan de oogleden zien (beetje gelig, als t al vergevorderd is). Ze krijgt nu onbeperkt hooi, mijtens bio mix en poeder van die homeopaat. Misschien heeft zij ook last van haar lever, aangezien uit die andere dingen niks komt..maar ja in Bodegraven zit je goed, daar zullen ze er vast wel achter komen! Heel veel sterkte!!

Lever hebben ze ook op getest. Weet niet of ik dat nu nog moet krijgen de uitslag of dat ik dat al heb gehad Soms kreeg ik teveel info in 1x en ben een beetje oververmoeid door de spanning. Als er nu niets uit de verdere testen kom krijg ik ook een voedingsadvies mee maar weet niet of ik het daar bij laat zitten. Bij Bodegraven 'promoten' ze Pavo voer. Op mijn stal voeren ze Subli is volgens mij ook heel niet slecht. Onbeperkt hooi geven lijkt mij ook super alleen lastig te realiseren op een pensionstal ben ik bang. Mijn paard staat overdag in een paddock met een ander pensionpaard(en) die zijn alleen eerder te vet dan te mager. Ze krijgen allen ook kuil op stal alleen tussen de middag buiten wat hooi. De mijne kreeg eerst alleen maar hooi ook pp stal maar dat wou ze niet meer omdat de anderen kuil aten op stal .

Als er niets uit het voedingsadvies of verder testen komt wil ik ook een homeopaat raadplegen. Bji welke bij jij ook al weer geweest. Heb je verhaal destijds idd gevolgd.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 17:29

Jaike schreef:
Hé gatsie meid, je hebt ook altijd ellende met je paarden hé?

Bah joh, ik hoop dat ze wat vinden en dat ze weer snel opknapt, ik vond het juist zo'n leuke combi met jou!

Hoe is het nu eigenlijk met Zorro?

Ik hoop ook dat ze snel wat vinden die onzekerheid is niets. Ben eigenlijk al vanaf dat ik haar heb aan het tobben. Ze is eigenlijk maar een maand of 3 redelijk goed geweest dat was hartje zomer. Iedere keer is er wel wat. Ben echt dol op haar ze is zo lief dus hoop gauw van haar te mogen genieten.

Met Zorro gaat het goed. Hij is deze winter tot nu toe goed doorgekomen en niet echt mager meer. Hij heeft het erg naar zijn zin op de Paardenkamp. Ga nu niet meer ieder weekend kijken nu het goed gaat. Heb er nu vrede mee.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:03

Goh wat een narigheid zeg met je paard.Hopelijk kunnen ze iets vinden wat ze goed kunnen behandelen dan weet je in iedergeval wat het is. Zulke onzekerheid is ook niks.
Sterkte

ELINEXTIRZA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 19:10

sjeej,wat rot zeg! Sterkte!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 09:50

Bedankt. Ben wel een beetje zenuwachtig nu wat er ma/di uitkomt...

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:21

heej heb je verhaal even gelezen. En ben heel benieuwd wat eruit komt. Over Subli voer heb ik al wel vaker gehoord dat paarden daar niet heel goed op (kunnen) reageren. Wij voeren altijd Havens.
Ik hou dit topic even in de gaten!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 11:34

De meeste uitslagen zijn binnen behalve die van het ontstekingsbeeld. Moed zakt mij een beetje in de schoenen. Moet woe weer bellen en krijg dan een voedingsadvies. Hoop dat stalhouder er mee eens is......

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:39

Even recapituleren hoor... Konden ze een evenuele ontsteking niet uit het bloedonderzoek halen?
Als dat zo is, weet ik niet of het onderzoek bij mijn paard wel volledig was. Zij hebben mij verteld dat ze een eventuele ontsteking aan het bloed kunnen zien, en daar was geen sprake van...

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 11:46

Het gedeelte waar ze eventuele ontstekingen konden vinden via het bloed krijg ik woensdag. Daar is ze echter door de plaatselijke da al 2 x op onderzocht dus verwacht er eigenlijk niet veel meer van.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:47

En wat dan?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:26

Jeetje wat ontzettend naar. Het lijkt wel een beetje op hetgeen mijn oude pony had. Zij had ook dit soort vage klachten. Na lang tobben kwamen ze er toen achter dat het EMND was (Equine Motor Neuron Disease), maar dat hoeft bij jouw paard uiteraard niet het geval te zijn, maar het is misschien iets voor de dierenarts om aan te denken. Ik weet niet of ze al in zo'n richting gedacht hadden? Succes ermee iig.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 13:55

Wat is dat precies EMND klinkt eng namelijk En wat zijn de symptomen?

Heb net fysio ff gebeld. Ze gaat met mij meedenken wbt voer en beweging. Kom er zelf namelijk ff niet meer uit. Vanwege haar maag zou ze eigenlijk geen kuil moeten krijgen en meerdere keren per dag hooi maar dat is heel lastig te realiseren als A. het paard niet meewerkt (lust geen hooi binnen) en B. het lastig te realiseren is op een pensionstal (het meerdere keren geven en het meeeten door andere te dikke paarden).

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:23

Ik weet niet of ik het goed uitleg, maar het is een aantasting aan het centraal zenuwstelsel. Dat geeft vanuit de hersenen geen goede seintjes meer door aan de rest van het lichaam (zoals ik het toendertijd begrepen heb).

Symptonen zijn onderstandig staan, vermageren ondanks goede eetlust, hoofd laag houden, darmgeluiden minder actief, veel liggen, moe en in een later stadium trillende spieren en evenwichts/coördinatieproblemen. Jerai leek ook vaak koliekerig, terwijl ze dat niet was.

Niet ieder paard heeft altijd alle symptonen.

Soms geeft vitamine E bijvoeren nog een verbetering.

EMND wordt vastgesteld door spierbiopsie of een EMG scan.

http://petcaretips.net/equine_motor_neuron_disease.html

Dat is zo'n beetje wat ik kan vertellen over EMND, zoals ik het toen begrepen heb.