Thermografie, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:13

O ben jij dat... haha. Zeg je zou die foto's naar mij mailen he... Ik PB je ff mijn mail adres.

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:14

Dat is goed, dan gaan we hier weer on topic!!

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:17

Er heeft ook een hele stuk in de paard en sport gestaan.Van Gertjan .Die tevens ook mij dierenarts is.Hij zit in Woudenberg en doet dit ook.
Pb anders riant.Die heeft het ook bij gertjan laten doen..

Ireen_

Re: Thermografie, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:35

Weet iemand of zo'n thermografie verzekerd wordt?
Aan de ene kant lijkt het mij heel nuttig, mijn pony heeft ook al zeker 2 jaar periodes dat ze kreupel loopt of net niet helemaal zuiver rechts achter. Op dit moment staat ze alweer een half jaar stil (ben weer voorzichtig aan het stappen met haar). Er zijn al 2 keer foto's gemaakt, 2 keer een scan gedaan van haar pees, gezocht naar hoefzweren enz. kreupelheidsonderzoek via verdovingen zijn al meerdere malen geprobeerd maar leveren niets op omdat ze mijn pony niet (plaatselijk) verdoofd krijgen. De buigproeven aan dit been zijn ook allemaal positief. Ze is ook al een paar keer onderzocht/behandeld door Steffi, haar rug is helemaal in orde, maar zij weet helaas ook niet waar in haar been het probleem zit. Het vermoeden is wel dat het haar knie is.

Maarja, aan de andere kant.. dan doe je zo'n thermografie en dan kom ik er misschien achter op welke plaats het zit, maar meer is er toch niet op te zien? Dan lopen we alsnog vast.. want verder onderzoeken kan waarschijnlijk niet, omdat dat al gedaan is. Of kun je ook op die thermografie soms zien wat er aan de hand is?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:38

Ik zet dit topic even in mijn actieve berichten, ik had laatst ook al een oproepje geplaatst over klinieken waar thermografie wordt toegepast: viewtopic.php?f=103&t=523094

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:38

Ik had al een ander topic geopend en kreeg zo deze link door.
Ben dus ook een beetje aan het kiezen welke kliniek ik heenga.
Kootwijkerbroek of woudenberg, qua kilometers maakt het vrij weinig
uit. Kootwijkerbroek kost 125,- compleet, voor en na het rijden.
Over de kosten van Woudenberg heb ik nog niets kunnen vinden.

Wat zijn jullie voors en tegens om naar welke kliniek te gaan?

Tevens heb ik nog een paar vraagjes.
1) Wanneer je aangeeft dat ze met een bepaald been moeten beginnen omdat je denkt dat daar het probleem zit, hoef je dan
alleen dat te betalen. Wanneer het daar dan niet zit, willen ze dan
verder scannen? Of moet je tevoren aangeven of je alleen een been, rug of hele paard wilt? Zo kan je namelijk de kosten een beetje drukken.

2) Moeten ze nog andere foto's of scans nemen aan de hand van de thermografie en komen er dan extra kosten bij? bijv. schiefels ofzo?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:39

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:50

Barvrouwke schreef:

Tevens heb ik nog een paar vraagjes.
1) Wanneer je aangeeft dat ze met een bepaald been moeten beginnen omdat je denkt dat daar het probleem zit, hoef je dan
alleen dat te betalen. Wanneer het daar dan niet zit, willen ze dan
verder scannen? Of moet je tevoren aangeven of je alleen een been, rug of hele paard wilt? Zo kan je namelijk de kosten een beetje drukken.

2) Moeten ze nog andere foto's of scans nemen aan de hand van de thermografie en komen er dan extra kosten bij? bijv. schiefels ofzo?

Van Woudenberg weet ik zeker dat ze openstaan voor die suggesties en dan alleen een bepaald deel thermografieen. Verder gaat alles in overleg natuurlijk (echt dierenartsen zijn veeeel beter dan mensendokters!!).

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 20:54

barvrouwke schreef:
Kootwijkerbroek kost 125,- compleet, voor en na het rijden
]

dat is idd iets wat ik me dus afvroeg, of ze hem dus voor EN na het rijden scannen, want dat wil ik dus weten
niet alleen of waar ergens pijn heeft(zoals ie nu loopt kan het in alle 4 zn benen zitten, of zn hals of zn schouders of in zn rug dus vandaar mijn interesse in thermografie)
maar ik wil ook weten wat er gebeurd in oa zn rug tijdens&na het rijden!

woudenberg, dat is de vallei he? die is 185 voor het hele paard, daar waren mensen positiever over dan over kootwijkerbroek
weet alleen niet of dat dus ook incl voor en na het rijden is

@ Ireentjuh, je weet na thermograife iig waar het precies zit, dat beeld kan nml erg vertekenen en wie weet zit het dus wel heel ergens anders, of zit er ergens in zn lichaam nog een blessure, waardoor hij dat achterbeen overbelast en er dus wisselend kreupel aan is

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 21:20

Mijn paard kreeg last van z'n rug en we hebben toen de DA erbij gehaald uit de buurt. Mijn paard had nog nooit iets gehad, dus we hadden ook niet echt ervaring met een DA.
Die DA gaf hem pijnstillers en ik moest elke dag met hem wandelen. Maar het werd steeds erger. Ook met de pijnstillers had hij heel veel pijn. Als hij een onverwachte beweging maakte viel hij om. Tijdens het wandelen schrok hij van een hond, wilde opzij springen maar dat kon hij niet, dus hij viel.

Toen hebben we Gert Jan (van de Vallei) gebeld, hij kwam wel eens bij ons op stal, verder kende we hem niet. We moesten een paar dagen later komen en hij direct toen Anouar de trailer uit kwam wat er aan de hand was.
Nu ga ik met alles naar Gert Jan, ik vind het echt een geweldige DA. Hij zit niet echt in de buurt, maar hij weet gewoon waar hij mee bezig is en dan vind ik dat stukje verder rijden meer dan waard.

Naast de thermografie is er ook nog een rontgenfoto gemaakt om kissingspince uit te sluiten. Op die foto was helemaal niks te zien, die zag er perfect uit. Maar hij had wel degelijk last op die plek.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:46

voor ieder die thermografie overweegt. Kijk eens op http://www.thermografie-paard.nl/ onder nieuws.. ze gaan onderzoek doen en hebben daarom paarden nodig. KORTING!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 22:25

ik ga me NU aanmelden tnx voor de tip
heb al een pony als proefkonijn met tildren gehad, nu Q ook als proefpaard

[edit] aanmelden kan nog niet, maar ik ga het zeker doen! gehele paard 85 euro dan nog zo'n 40 euro dieselkosten en een dagje vrij, dat heb ik er zeker voor over! had het anders sowieso gedaan, maar nu dus zonder gemopper van bjorn dat er aan Q al genoeg gesleuteld en onderzocht is en dat ie al duur genoeg is

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 21:30

Houden jullie er wel rekening mee dat het apparaat dat in Kootwijkerbroek staat een industriele machine is met een temperatuurbereik van -50 tot +50 ongeveer. In Woudenberg staat een veterinair apparaat met een minder groot verlies. Hierdoor kan je veel beter zien om wat voor een temperatuursverschillen het gaat en beter zien wat er waar is!

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:51

Ik ben ook erg geinteresseerd in thermografie, heb er een artikel over gelezen dat in de Bit stond geloof ik. Als ik hier de prijzen lees, valt dat erg mee, ik dacht dat het veel duurder zou zijn.

SisLeone schreef:
Mijn paard staat trouwens momenteel in aquatraining ook via die kliniek en het gaat super met hem (diagnose was kissing spines).

Ik ben heel erg nieuwsgierig naar die aquatraining, volgens mij is dat ook erg goed voor paarden die aan het revalideren zijn (zoals die van mij). Alleen mijn paard is panisch voor water, hoe gaat dit precies in zijn werk, en is het duur?

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:09

Heb je een PB gestuurd Jura.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:41

slotje. Twee topics over thermografie.