Wat is fenylbutazon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:13

wij hebben het ook nu voor de ponys en wij hebben niks hoeven tekenen, wel werd er verteld dat het in nederland verboden is maar dat is omdat paarden soms voor consumptie gebruikt worden.

Maar het is idd zeer slordig van die kliniek.
Mensen maken fouten en dit een zeer grove fout, wij hebben dat met dat andere medicijn gehad, hij moest 2 theelepels ofzo en de dosering die ze ons vertelde kwamen we uit op een halve plastic beker ....moest er idd niet aan denken als dat met dit medicijn was gebeurt

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:17

Equipalazone was er al voordat de buut er was. Gebruikten we vroeger al erg vaak, en daarna werd er buut voorgeschreven. Wij gebruiken het nog steeds als pijnstiller.
Werkt prima en ik vind er ook niets op tegen. Mits je het verantwoord gebruikt. Voor sommige paarden maak je het gewoon iets draaglijker bij een blessure.... wij krijgen het ook aks we pijn hebben..

Ik vind wel dat het de dierenartsen onderhand vrij onmogelijk gemaakt wordt om paarden pijnstillers en /of verdoving te geven.... vetranquil is ook al verboden en sedalin is nu sedasan...
Persoonlijk vind ik metacam ook niet zo...

Ellebel

Re: Wat is fenylbutazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:15

Citaat:
Maico moest een dosis gehad hebben volgens Utrecht van 2X een groot paard

Citaat:
Het was niet eens veel overdosis

Volgens mij was het dus wel veel overdosis, het ligt dus eigenlijk niet eens aan de buut maar vooral aan de overdosering. Andere medicijnen die zo zijn overgedoseerd kunnen ook de dood van je pony betekenen.

Het tekenen wat je doet is niet zozeer voor de bijwerkingen, maar dat je toestemming geenft om je paard met een niet-geregistreerd middel te laten behandelen. En dus je paard niet meer als consumptiedier aan de slager verkoopt. Bij andere medicijnen die nooit voor paarden geregistreerd zijn geweest is er wel een wat groter risico op bijwerkingen, maar buut is jarenlang geregistreerd geweest en heeft dus ook allerlei tests doorstaan waarin gebruik binnen de therapeutische breedte veilig is gebleken.

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:21

Ik bedoel dat het niet veel leek, daarom dachten we dat het nooit een overdosis zou kunnen zijn (totdat de kliniek in Utrecht vroeg hoe en wat). Aangezien het 2 kleine afgestreken theelepeltjes waren s 'ochtends en s'avonds uit een grote pot met blauwe deksel. Juist daarom is fenylbutazone zo gevaarlijk en helemaal voor kleine ponies. Het lijkt me sterk dat de meeste medicijnen zulke sterke verschijnselen hebben als er wordt overdoseerd.

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:44

MaiNat schreef:
Ik bedoel dat het niet veel leek, daarom dachten we dat het nooit een overdosis zou kunnen zijn (totdat de kliniek in Utrecht vroeg hoe en wat). Aangezien het 2 kleine afgestreken theelepeltjes waren s 'ochtends en s'avonds uit een grote pot met blauwe deksel. Juist daarom is fenylbutazone zo gevaarlijk en helemaal voor kleine ponies. Het lijkt me sterk dat de meeste medicijnen zulke sterke verschijnselen hebben als er wordt overdoseerd.

Nou die van ons heeft een ander middel overgedoseerd gekregen.....hij is echt bijna 2 dagen van de wereld geweest.....ik moet er niet aan denken wat er was gebeurt als ik er niet achter was gekomen.
Ook andere middelen kunnen maagbloedingen veroorzaken.

jumpertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:12

phenylbutazone, ook wel Bute genoemd, is de allerbekendste doping voor paarden die er is. In NED. verboden, en mag niet meer verkocht worden, maar er is nog wel aan te komen via Belgie.
Is dus geen geneesmiddel, maar pure doping.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:37

jumpertjes schreef:
phenylbutazone, ook wel Bute genoemd, is de allerbekendste doping voor paarden die er is. In NED. verboden, en mag niet meer verkocht worden, maar er is nog wel aan te komen via Belgie.

Totale onzin.
Sommige geneesmiddelen staan op de dopinglijst omdat ze de prestatie beïnvloeden. Ze mogen dus niet bij sportpaarden gebruikt worden en terecht.
Toch is het nog steeds een geneesmiddel, net als vele anderen.Het komt weer terug in Nederland, op het moment dat iedereen heeft aangegeven of het paard wel of niet voor consumptie geschikt is.Je kan het nu al op deze voorwaarden kopen op rekening met vermelding !

Want daar ligt het probleem. Te veel reststoffen in het vlees, wat door mensen gegeten wordt. Niet omdat het slecht is voor het paard.

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:56

kiana schreef:
jumpertjes schreef:

Totale onzin.
Sommige geneesmiddelen staan op de dopinglijst omdat ze de prestatie beïnvloeden. Ze mogen dus niet bij sportpaarden gebruikt worden en terecht.
Toch is het nog steeds een geneesmiddel, net als vele anderen.Het komt weer terug in Nederland, op het moment dat iedereen heeft aangegeven of het paard wel of niet voor consumptie geschikt is.Je kan het nu al op deze voorwaarden kopen op rekening met vermelding !

Want daar ligt het probleem. Te veel reststoffen in het vlees, wat door mensen gegeten wordt. Niet omdat het slecht is voor het paard.

Dat is idd precies wat de DA ons ook vertelde

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:47

Citaat:

En waar heb je deze wijsheid dan vandaan? Het is gewoon een pijnstiller hoor, net als Ascal, Metacam e.d. Dat zijn trouwens ook allemaal stoffen die op de dopinglijst staan. Sterker nog, ALLE lichaamsvreemde stoffen zijn doping. Als je per ongeluk het verkeerde voer te pakken hebt test je paard ook positief bij de dopingcontrole en dan ben je de l*l. Dat een middel op de dopinglijst staat betekent niet dat het dan ineens geen geneesmiddel meer is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:16

jumpertjes schreef:

beetje banketstaaf hoor,mijn paard heeft ook wel buut gehad maar als pijnstiller en ontstekingsremmer.
Als bosjesruiter heb ik echt geen dope nodig en mijn paard nog minder