Steeds terug kerende heftige koliek.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barvrouwke

Re: Steeds terug kerende heftige koliek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:22

Het woordje paddock, liet mij meteen al een lampje branden.
Ik heb een kolieker op stal gehad, die steeds weer terugkwam. 3x veearts s avonds erbij in het weekend. 2x parafine en 400 euro's verder. het bleek uiteindelijk zandkoliek. Indd van die zandkorrels geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:39

Sang-gard is bestelt!
Dus die ga ik er maar eens door hen gooien, hopelijk knapt ze daar van op.
Ik laat jullie het in ieder geval weten!

Allemaal bedankt voor het antwoorden!!!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:58

Volgens mij kun je toch al vrij snel zien als er inderdaad zand in de darmen zit als je dat spul geeft, of ben ik mis. Baat het niet, schaadt het ook niet. En als er geen zand vanaf komt, kun je tenminste dat uitsluiten.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:27

tienus63 schreef:
Volgens mij kun je toch al vrij snel zien als er inderdaad zand in de darmen zit als je dat spul geeft, of ben ik mis. Baat het niet, schaadt het ook niet. En als er geen zand vanaf komt, kun je tenminste dat uitsluiten.

Hoe zie je dat dan?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:31

Hey Nienke,

Wat leven wij allemaal op stal met je mee
Eerst revalideren van het 1 en nu weer verder met het ander...

Gelukkig stond Kara gisteren rustig op stal en niet gestrest.
Maar iedereen moet weten dat Nienke echt al zoveel heeft geprobeerd en Kara echt alles geeft wat ze nodig heeft...
Als ze Kara op dit moment had kunnen inladen dan had Kara al 10 keer op die kliniek gestaan maar helaas is dat nu niet te doen.

Je word er zo moedeloos van... nu maar hopen dat Kara nu rustig blijft dat scheelt in iedergeval weer een stukje stress.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:52

Dank je wel Merlin!
[paard] stond inderdaad gisteren weer erg relaxed in haar box!

Het kuurtje is binnen dus die ga ik haar in ieder geval geven.
Nogmaals iedereen bedankt voor de tips en ik hou jullie op de hoogte.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:00

Je kunt zelf ook checken of ze veel zand binnenkrijgt.
Schep wat mest in een grote plastic (doorzichtige) zak of desnoods emmer, en laat dit weken/ oplossen.
Je ziet dan of er zand op de bodem blijft liggen.
Trucje van mijn veearts.

Wie is je veearts? Gijtenbeek?

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 15:11

Hoe gaat het nu met je paard?

Ik moet best wel veel aan je denken.
Het is zo erg dat je paard niet lekker is.

Je voelt je zo machteloos

Heb je nog zand in de mest kunnen vinden??

Heel veel sterkte nog!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:10

De kuur daar start ik vandaag mee, zal eerst even een mestbal oplossen in water.
Dank je wel voor je medeleven!!
Je staat inderdaad zo enorm machteloos, je ziet dat je paard zich niet lekker voelt maar weet totaal niet wat je er aan kan en mee moet doen.....
Momenteel gaat het redelijk met [paard], ze heeft bijna geen tekenen meer van koliek maar dat zegt niks natuurlijk.
Het is echt even afwachten geblazen.

@ Anneke
Mijn DA is D. Walstra!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:57

Gelukkig dat ze weer wat stabiel is. Ik hoop echt voor je dat dat zo blijft, niets is erger dan je paard die zich niet goed voelt...

Is Walstra van Dierenkliniek Middenwaard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:00

Anneke schreef:
Gelukkig dat ze weer wat stabiel is. Ik hoop echt voor je dat dat zo blijft, niets is erger dan je paard die zich niet goed voelt...

Is Walstra van Dierenkliniek Middenwaard?

Dank je wel!
Inderdaad je bent zo machteloos....

Hij is inderdaad van Dierenkliniek Middenwaard.

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:01

Is ze nu ook niet hengstig meer dan? Moet je wel even bijhouden, dan weet je dat je extra moet opletten bij de volgende keer.
Sterkte nog.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:22

Helaas heb ik met mijn 2 paarden ervaring met beide oorzaken van koliek die hiervoor zijn genoemd: zandkoliek en koliek ivm de hengstigheid.
Mijn 2 jarige was telkens koliekerig en regelmatig dunnere mest, de dierenarts diverse keren erbij gehaald en ook de zandtest gedaan. Op een gegeven moment naar Utrecht gegaan waar ze inwendig is gecontroleerd, het bleek uiteindelijk toch een enorme hoeveelheid zand te zijn die zich had opgehoopt in de blinde darm. Ze heeft 5 dagen achterelkaar spoelingen met parrafine gekregen om al het zand eruit te krijgen. Nu houd ik d'r in de gaten dat ze absoluut geen zand kan eten en tijdens het weideseizoen geef ik d'r een aantal keren een Sandclear kuur. Op deze manier gaat het nu goed.
Een zandtest geeft niet altijd een goed beeld, omdat het zand in vlagen mee komt, of zich nestelt in het laagste deel van de darmen.

Dan heb ik nog een 9 jarige die met een interval van ongeveer 3 weken telkens koliek kreeg. Na veel gepuzzel blijkt dat met haar hormoonhuishouding en henstigheid te maken te heeft.
Ik heb van een homeopaat Sepia korrels meegekregen, die regulerend werken. Ik klop het af, maar sinds die tijd is het over.
Mocht je vermoeden dat de hengstigheid een oorzaak kan zijn, raadpleeg dan een goede homeopaat hierover.

Succes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:05

Dank je wel Henriette en barvrouw voor jullie antwoorden!

Ik hou haar hengstigheid in de gaten, met de kuur moet ik nog beginnen maar aangezien ze momenteel vrij stabiel is geef ik liever even geen krachtvoer dat raadde de DA namelijk af.

Nogmaals bedankt voor de antwoorden hier kan ik zeker weer iets mee!
Het geeft weer iets meer zekerheid dat ik wel in de goede richting aan het zoeken ben.
Nogmaals bedankt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 19:06

Barvrouwke schreef:
Is ze nu ook niet hengstig meer dan? Moet je wel even bijhouden, dan weet je dat je extra moet opletten bij de volgende keer.
Sterkte nog.

Ze is momenteel niet hengstig overigens