Help! Paard zakt in elkaar!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:12

Anoukie schreef:
Je paard staat zonder band de hele avond (overdag ben ik er niet, dus dat weet ik niet) aan 1 stuk door te zuigen. Dat is en niet goed voor hem, maar ook niet goed voor de andere paarden. Er blijft nl. altijd een risico dat andere paarden het na gaan doen en dat is niet wenselijk. Dus ja, ik ben een van die stalgenoten die vindt dat hij een band om moet, of in een stal moet komen te staan waar anderen het niet zien of horen. Ik vind het alleen niet zo netjes van je om dit zo op Bokt te zetten. Je stalgenoten hebben er nl. ook niet om gevraagd om een luchtzuiger erbij te krijgen

Over het eventueel overnemen van luchtzuigen zijn de meningen nogal verdeeld. Volgens mij loopt dat allemaal niet zo'n vaart. Wij hebben op stal ook een luchtzuiger die door een complete stalgang paarden de hele dag gezien wordt. Geen enkel paard heeft het overgenomen. Een van mijn paarden (jong beestje) heeft er bijna een jaar naast gestaan en veel 'contact' gehad met dat paard. Er zat nl. geen dichte wand tussen de boxen maar boven tralies. Dit luchtzuigende paard draagt geen band, is kerngezond, loopt Z-dressuur en de andere paarden nemen het dus niet over.

Ik zie verder niet in waarom het niet netjes is van TS om te zeggen dat haar paard van stalgenoten een band om moet. Dat is toch ook zo?

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:14

Ik vind het niet netjes om dat op internet te zetten en niet tegen de betreffende stalgenoten zelf te zeggen. Altijd vervelend om er op zo'n manier achter te komen vind ik.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:47

voor diegene die luchtzuigers hebben en de band afhebben,maken jullie je geen zorgen om de slijtage van de tanden??

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:30

LUCHTZUIGEN WORDT NIET OVERGENOMEN DOOR ANDERE PAARDEN. IS WETENSCHAPPELIJK BEWEZEN!

Mijn paard staat al twee jaar in een gang met paarden, tussen de boxen zitten alleen maar tralies, dus ze kunnen elkaar allemaal zien. Nog nooit een paard geweest die dit van hem overgenomen heeft...
Vind het zo jammer dat er nog steeds mensen zijn die denken dat het over genomen wordt.

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:41

casanova schreef:
voor diegene die luchtzuigers hebben en de band afhebben,maken jullie je geen zorgen om de slijtage van de tanden??

Gewoon de plek waar het paard zuigt bekleden met zacht of rubberachtig spul wat niet zo makkelijk kapot gaat.
Ik heb er 2 staan maar die staan dag en nacht buiten, scheelt ook ontzettend veel.
Over het overnemen van elkaar.....heb totaal 7 paarden/pony's hier, staan allemaal samen in 1 groep van groot naar klein, van jong naar oud, alleen de 2 die het al deden doen het af en toe nog, de rest heeft het absoluut niet overgenomen, ook het veulen niet, inmiddels is dit een twenter, doet het nog steeds niet en ze staan echt dag en nacht bij elkaar hoor.

Papaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:25

Anoukie schreef:
Je paard staat zonder band de hele avond (overdag ben ik er niet, dus dat weet ik niet) aan 1 stuk door te zuigen. Dat is en niet goed voor hem, maar ook niet goed voor de andere paarden. Er blijft nl. altijd een risico dat andere paarden het na gaan doen en dat is niet wenselijk.

Op drie stallen die ik ken staan luchtzuigers en er is nog nooit een moment een probleem over gemaakt door stalgenoten en ik heb ook nooit gemerkt dat paarden het overnamen. En er stonden ook peperdure paarden (van een trainer die op europees nivo reed) naast een van de luchtzuigers. Er werd gekeken hoe het luchtzuigen verminderd kon worden. Meer naar buiten, band wel of niet af, aanpassing in de stal, maar dit was niet zozeer voor andere paarden of mensen die het geluid niet aankunnen als wel voor het welzijn van het betreffende paard.

casanova schreef:

Ik heb zelf geen luchtzuiger, maar bij ons op stal staat wel een paard die het doet en er is op verschillende plaatsen rubber ter bescherming van de tanden aangebracht. Maar hij zuigt voornamelijk op een plastic drinkbak.

Overigens heeft tegenover mijn - destijds jonge - paard in het verleden bijna een jaar ook een luchtzuiger gestaan en hij noch een van de andere acht paarden in dezelfde gang vertoont enige neiging tot luchtzuigen. Ik heb er vanwege meerdere ervaringen op verschillende plekken die ik kende nooit een probleem in gezien.

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:27

Ik heb zelf nooit een paard gehad dat luchtzuigt en ik heb er in mijn leven nog maar 1 meegemaakt. Van een vriendin en die is vorige zomer naar een andere stal gegaan waardie zich veel meer thuis voelt. Hij zuigt nu volgens mij minder of helemaal geen lucht meer. Ik hoop voor jou dat het bij je volgende stal ook vermindert!

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 22:09

Nog even een toevoeging nu dit topic toch verzandt in een luchtzuig-topic:

Het komt wel voor dat paarden die bij elkaar op stal staan het gaan doen. Dat komt alleen omdat de omstandigheden voor allemaal even slecht zijn en niet omdat ze het van elkaar overnemen. Ook zijn paarden op dezelfde stal vaak familie van elkaar en hebben dus dezelfde aanleg voor maagproblemen en/of geestelijke problemen.

Door het luchtzuigen wordt er endorfine aangemaakt in de hersenen. Dit geeft het paard een lekker gevoel; het verdooft en beurt op. Een paard gaat dit doen als hij zich niet prettig voelt, maar als hij het eenmaal ontdekt heeft stopt hij niet meer als hij zich inmiddels wel weer goed voelt. Endorfine is eigenlijk zelf aangemaakte Heroïne. Luchtzuigers zijn dus eigenlijk Heroïneverslaafden.

De laatste tijd wordt er veel succes geboekt met 'happy luchtzuigers'. Ze mogen hun gang gaan, dat is voor iedereen het beste. Het is eigenlijk hetzelfde als methadon verstrekken aan heroïneverslaafden. Laat ze maar, er is toch niks meer aan te doen. Meestal vermindert het dan en is er veel minder kans op een 'overdosis', en dus gaskoliek.

LindyH

Re: Help! Paard zakt in elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 12:55

Toen ik vandaag op stal kwam zat zijn band weer niet goed om! Ik weet nu wie op donderdagavond de paarden uit de trainingsmolen haalt dus ik weet wie ik moet hebben....

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:17

Ik was er gisteravond. Er is ook onduidelijkheid of die band af moet als hij in de molen gaat, dus dat zou ik ook even goed communiceren als ik jou was .

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 13:27

Tijdens een trainingsronde moet hij af, anders beschadigt zijn strottenhoofd. De mensen die het moeten weten weten het. Dat zij het door anderen laten doen is hun verantwoordelijkheid.

Gelukkig hoef ik vanaf volgende week 's avonds niet meer te werken en hoeft hij niet meer in de trainingsmolen.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:30

Was een goedbedoeld advies. Ik zou niet graag willen dat mijn paard beschadigd raakte, wiens verantwoordelijkheid het ook is .

Succes ermee.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:08

LindyH schreef:
Toen ik vandaag op stal kwam zat zijn band weer niet goed om! Ik weet nu wie op donderdagavond de paarden uit de trainingsmolen haalt dus ik weet wie ik moet hebben....

ja en ga je nu slaan nu je weet wie het gedaan heeft?
het komt nogal erg bedreigend over.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:24

ik vind als je problemen hebt dan moet je naar de staleigenaar gaan en niet hier op bokt lopen klagen.

over wie jij het hebt is een goede vriendin van mij, ook ik heb gisteravond geholpen met de paarden binnen zetten, maar ik heb de jouwe niet gedaan! ik weet zeker als je vanavond naar de betreffende persoon (van gisteravond) was gelopen en het effe besproken had met haar hoe het wel moet met de band.
ze je kon begrijpen en haar uiterste best had gedaan om voortaan goed de band om te doen.! Erg jammer dat het zo moet gaan!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:24

dynamiek schreef:

Jee, overdrijf niet zo joh, zo bedoeld ze het echt niet hoor.
Ik voel een slotje aankomen nu er alleen voor dit gedoe mensen ineens naar dit topic gehaald worden, jammer hoor.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:26

*voelt zich aangesproken*

Ik heb niemand naar dit topic gehaald hoor!!!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:32

T@nj@ schreef:
dynamiek schreef:

Jee, overdrijf niet zo joh, zo bedoeld ze het echt niet hoor.
Ik voel een slotje aankomen nu er alleen voor dit gedoe mensen ineens naar dit topic gehaald worden, jammer hoor.

Ik overdrijf niet, ik vertel haar de waarheid! dat het niet netjes om dit hier te plaatsen, de betreffende persoon zal haar hier vanavond ook over aanspreken! Dat ze het beter persoonlijk had kunnen vertellen en niet dat ik (haar vriendin) het hier lees!

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:34

*pakt bakkie popcorn*

Chronos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:40

In de eerdere reacties werd aan gegeven dat er ook door de topicstarter anders gereageerd had mogen worden en de reactie die ze vandaag plaatste vind ik absoluut not done...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 16:03

Kijk, als de staleigenaar het niet doorgeeft aan de mensen die de paarden binnen zetten, dan zal ik het zelf moeten doen. Dat heeft de staleigenaar mij ook geadviseerd. Het is niet bedreigend bedoeld ofzo. En hij heeft jou niet genoemd Chronos, dus je hoeft je niet aangesproken te voelen, maar blijkbaar heb je er dus wel iets mee te maken.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:09

Lindy je hebt pb!

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:17

@Lindy Ik heb er in zo verre mee te maken dat je toch iemand imo bedreigt misschien bedoel je het niet zo die behoorlijk vaak de paarden in en uit de molen doet en altijd goed is voor de paarden. En er is in het topic heel veel begrip getoont voor de vervelende situatie maar dat je misschien toch anders had kunnen reageren.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:29

luchtzuigen is een verslaving, wat ontstaat uit verveling en/of maagproblemen. het luchtz.kun je vergelijken met het inspuiten van drugs waardoor ze stoned worden ( door een stofje wat vrij komt uit de hersenen) ik denk dat dit even het geval was toen hij door zijn knieen ging....maar die paarden zijn ook vatbaarder voor gaskoliek.

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 16:52

Ik heb al aan dynamiek gereplyed: Volgens mij hebben we het over totaal verschillende personen en zitten we hier dus behoorlijk langs elkaar heen te praten.

Mijn opmerking was inderdaad niet zo aardig en handig maar ik knal zowat uit elkaar van frustratie. En nogmaals, dat is niet gericht tegen de mensen die de paarden binnen zetten.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:10

Tegen wie dan?