Hoefkatrolontsteking operabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:41

Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat er allemaal geprobeerd is voor deze beslissing?

Lusitano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:51

een zenuwsnede is niet zo zielig of verschrikkelijk als jullie denken hoor! Het mag wel nog in Nederland er zijn alleen erg veel mensen die er een 'ethisch' bezwaar tegen hebben....
De zenuwsnede wordt zo uitgevoerd dat de helft, een dwarsdoorsnede van de hoef wordt verdoofd. Het paard struikelt niet, voelt zoolzweren nog gewoon en kan prima functioneren! Je moet wel zelf meer opletten met wondjes maar dat doe je als goede eigenaar altijd wel!
Het is echter geen oplossing, het is symptoombestrijding....Mijn mannetje doet het er al jaren prima op en is nooit meer kreupel geweest, op de zoolzweer van afgelopen zomer (die hij dus wel voelde!) na.
Voor hem is het heerlijk, hij is nog vol levensvreugde en dit is een prima oplossing. Hij heeft geen pijn en functioneert, en ik hoef mijn maatje nog niet af te staan.
Ik rijd hem overigens al geruime tijd niet meer. Ik zeg ook duidelijk dat een zenuwsnede niets verhelpt maar alleen de pijn bestrijd! Als mensen dat maar goed in hun achterhoofd houden kan je paard er veel baat bij hebben.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:03

Lusitano schreef:
een zenuwsnede is niet zo zielig of verschrikkelijk als jullie denken hoor! Het mag wel nog in Nederland er zijn alleen erg veel mensen die er een 'ethisch' bezwaar tegen hebben....
De zenuwsnede wordt zo uitgevoerd dat de helft, een dwarsdoorsnede van de hoef wordt verdoofd. Het paard struikelt niet, voelt zoolzweren nog gewoon en kan prima functioneren! Je moet wel zelf meer opletten met wondjes maar dat doe je als goede eigenaar altijd wel!
Het is echter geen oplossing, het is symptoombestrijding....Mijn mannetje doet het er al jaren prima op en is nooit meer kreupel geweest, op de zoolzweer van afgelopen zomer (die hij dus wel voelde!) na.
Voor hem is het heerlijk, hij is nog vol levensvreugde en dit is een prima oplossing. Hij heeft geen pijn en functioneert, en ik hoef mijn maatje nog niet af te staan.
Ik rijd hem overigens al geruime tijd niet meer. Ik zeg ook duidelijk dat een zenuwsnede niets verhelpt maar alleen de pijn bestrijd! Als mensen dat maar goed in hun achterhoofd houden kan je paard er veel baat bij hebben.

Wat had je paard dan dat je die zenuwsnede hebt gedaan? Ook hko? Mijn paard heeft nl ook hko (en ik blijf hopen op n wonder ). Ik dacht idd dat ze t niet meer deden in NL Kan je m niet meer rijden door die zenuwsnede of heeft dat weer n andere oorzaak? Als jouw paard t nog fijn heeft (en dat kan jij alleen bepalen!) dan is dit idd n prima oplossing lijkt me.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:24

Ik ben het helemaal eens met Lusitano!!
Paard van een vriendin had ernstige HKO en stond al jaaaaren stil, omdat de DA zeiden dat het een peesblessure was. Het werd steeds erger en het paard ging op de foto. Er was niks meer aan te doen en ze raden aan het beestje te laten inslapen of ev. een zenuwsnede te proberen. Dat wilden ze nog proberen voor haar eerste paard, zodat ze nog fijn als gezelschapspaard bij haar kon blijven. De operatie ging erg goed en na een paar maanden revalideren liep en loopt ze nu nog als een veulen te dollen en te rennen in de wei! Ze gaat zelfs weer mee op buitenritjes! Ik zou het iedereen aanraden, en spookverhalen van gevoeloze benen is zwaar overdreven hoor, de zenuwen die in de huid zitten worden niet doorgesneden. Je moet alleen de hoef en de koot dagelijks controleren. Je moet zo'n paard natuurlijk niet meer intensief gaan gebruiken, lijkt me logisch.

Fitzroy

Re: Hoefkatrolontsteking operabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:59

De gevolgen van een zenuwsnede worden altijd zwaar overdreven door de tegenstanders. Bij de huidige vormen van zenuwsneden kunnen paarden nog prima voelen in de ondervoet, alleen de pijnprikkel wordt weggenomen. Ik heb hier het bewijs van gezien. Een paard dat zenuwsnede heeft gehad maar nog prima een injectie in het hoefgewricht voelde.
Als je je paard zo nog een goed pijnvrij leven kunt bezorgen zie ik de bezwaren niet.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:15

onderdaand plaatje geeft redelijk het gebies van de snedes tegenwoordig weer:

Afbeelding

pmdat er mensen zijn die nog wel na de zenuwsnede de sport in willen (waar ik fel tegen ben) is het voor met name sprinpaarden van belang dat ze het aftikken van een balk nog wel kunnen voelen met de voet. Dat is dus ook het geval.

Om de verkeerde reden keur ik zenuwsnedes af, maar als iemand zijn paard na jaren trouwe dienst nog lekker een recreatief pijnvrij pensioen gunt dan kan dat met een zenuwsnede en dan is het puur persoonlijk of je dat wil of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:37

Ik heb niet alle berichten gelezen, maar mijn paard heeft ook een zenuwsnede gehad jaren geleden.
Hij was springengefokt, maar is na de operatie alleen nog dressuurmatig bereden.
Zijn vorige eigenaar en ik hebben nooit problemen gehad. Hij is na de operatie nog tot Z niveau uitgebracht.

Belangrijk is gewoon dat je consequent moet zijn en moet weten tot hoever je kan gaan.
Ben je eenmaal over de grens gegaan en krijgt je paard iets, ja dan is het echt foute boel.
Inmiddels is hij alweer 20 jaar en wordt hij nog bijna elke dag dressuurmatig bereden.

Het is belangrijk om je goed te laten informeren, maar persoonlijk heb ik geen negatieve ervaringen met een zenuwsnede. Succes.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:04

Verhelderende Illustratie, Riant! Ook de toch erg positieve ervaringen hier verbasen me, positief!
Wedstrijden vind ik zelf niet belangrijk maar wel t feit dat mijn paard koste wat t kost pijnvrij moet zijn!!! En als ik er dan ook nog lekker rustig recreatief mee kan rijden zou ik dol gelukkig zijn! Het is goed om in gedachten te houden.

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:00

Wat Yenneke beschrijft kan wel maar mág dus per definitie niet.
Geen enkel paard mag in geen enkele dicipline nog officieel nog worden uitgebracht in de sport na een zenuwsnede.

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 22:24

Oosterhof er is bij mijn weten verder niets gedaan (in de richting van AdB, natuurlijk bekappen ed).

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:33

Bij een paard met ernstige hoefkatrol, vastgesteld door röntgen foto's, helpt dat niet voldoende is onze ervaring. Het paard houd pijn. Misschien kan het een uitkomst bieden bij een lichtere vorm, maar dan wordt een zenuwsnede ook nooit gedaan! Dat doen ze alleen als de andere optie dood is... en dan moet het slagingspercentage ook nog redelijk zijn...

Bij ons werd er bij gezegt dat het paard NOOIT weer wedstrijden mocht rijden in welke discipline of klasse dan ook! Dat is ook strafbaar bij de KNHS trouwens.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:50

Alleen is dat heel moeilijk te controleren. Ik weet zeker dat er in het wedstrijdcircuit nog aardig wat paarden rondlopen met een zenuwsnede.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:15

Simmie schreef:
Oosterhof er is bij mijn weten verder niets gedaan (in de richting van AdB, natuurlijk bekappen ed).

Dan vindik het behoorlijk dommig! Sorry dat ik het zo zeg. En misschien heb ik het mis. Ik ken het paard natuurlijk niet.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:18

ikzelf weet het niet misschien eens vragen aan: www.biomentor.org

hij heeft namelijk mijn verzorgpaardje toen der tijd geholpen aan problemen nu is ze dr weer helemaal en kan binnekort eindelijk weer bereden worden en dat terwijl ze de dag nadat hij is gekomen eigenlijk een spuit zou krijgen omdat 3 da's hebben gezegt dat het hopeloos was!!!!! (ze is vorig jaar juni pas 9 geworden)

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 14:30

oosterhoff schreef:
Simmie schreef:

Dan vindik het behoorlijk dommig! Sorry dat ik het zo zeg. En misschien heb ik het mis. Ik ken het paard natuurlijk niet.

Geeft niet hoor. Ik vind het zelf ook nogal rigoreus in één keer.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:38

stuur haar anders door naar www.equi-info.nl misschien kan ze nog op andere gedachten worden gebracht. maar waarschijnlijk is het dan al te laat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 19:03

Dat het strafbaar was om wedstrijden te rijden na een zenuwsnede wist ik (nog) niet.
Mijn paard is in 1993 geopereerd en was toen 7/8 jaar.
Op zijn 14e heb ik hem gekocht en sindsdien is hij niet meer uitgebracht.
Misschien dat na die tijd de regelgeving gewijzigd is? Ik denk namelijk niet dat zijn vorige eigenaresse dan alsnog met hem gestart zou zijn.
Maar interessant om alles te lezen, leer weer wat nieuwe dingen bij.

Ilsje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:24

ik vind het zielig dat jullie vinden als ze hoefkatrol maar afgemaakt moeten worden, als je tog gewoon naar het bos gaat is er helemaal niks aan de hand als iemand iets aan zijn been heeft is het tog ook niet het eind van zijn leven, en de meeste paarden hebben er bijna geen last van alleen bij dresuur en springen

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:19

gekkeils schreef:
ik vind het zielig dat jullie vinden als ze hoefkatrol maar afgemaakt moeten worden, als je tog gewoon naar het bos gaat is er helemaal niks aan de hand als iemand iets aan zijn been heeft is het tog ook niet het eind van zijn leven, en de meeste paarden hebben er bijna geen last van alleen bij dresuur en springen

Volgens mij is dat helemaal niet daan de orde! We hebben t juist over n eventuele zenuwsnede en dat is echt niet t zelfde als af laten maken. Daar bij weet ik al 9! jaar dat mijn paard hko heeft en het af laten maken is nog steeds niet gebeurd!!! Sterker nog: ik ben met mijn paard heel hard bezig om m weer terug in t werk te krijgen, nadat de hko erger was geworden en in november 2005 hij ook pittig kissing spines heeft ontwikkeld. Samen met de arts en de fysio die me helpen gaat t steeds n klein beetje beter! Mijn paard krijgt dus alle kansen die er maar zijn. Af laten maken is echt pas aan de orde als mijn paard niet langer pijnvrij kan leven, want dat vind ik zielig.
Volgens mij zijn er op dit toppic veel mensen die hun paard nog n goede kans hebben gegeven en meestal met succes! Dus.....

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 22:50

Het paard is inmiddels geopereerd en weer terug op stal.
Idd een zenuwsnede. 2 weken boxrust, dan gaan de hechtingen er uit en mag die kennis van mij 2 x 5 minuten per dag gaan stappen. En zo weer heel langzaam opbouwen.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 07:07

2 weken boxrust maar? In andere klinieken staat daar wel 6 weken voor!
Veel sterkte met de revalidatie voor je stalgenoot!

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:14

Als je goed leest gaat hij na die twee weken 2x5 minuten stappen. Ik neem aan dat ie de rest van de 23 uur en 50 minuten op stal zal staan.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:30

...ik kreeg bij mn paardje ook te horen 6 weken stalrust, helaas brak die de stal af en hebben we hem na een paar dagen alleen op een schone korte wei gezet(dit was ook in de zomer, dus wat makkelijker te realiseren)..Ik kan me wel voorstellen dat ze hebben gezegd over het stappen, het is ook echt de bedoeling dat het paardje weer aan het werk gaat anders kunnen de zenuwen weer aangroeien(wat bij ons is gebeurd, n.a.v. een andere blessure)...dan worden de zenuwen allemaal kleine vertakkingen en groeien weer aan en daarna kan je eigenlijk geen zenuwsnede meer doen....het verhaal dat ze niets meer voelen in de hoef is echt onzin...gedeeltelijk klopt..maar het is niet zo dat het paard zn onderbenen niet meer voelt..
Voor sommige een niet dierwaardige oplossing, helaas bij ons niet geholpen maar Guito wel weer op de rit gekregen maar dan met nbekappen..(dit is wel klinische HKO ontsteking)

succes met het herstel!...

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:49

Goed zeg! Ik hoop dat het goed gaat komen met t paard! Fijn dat deze mogenlijkheid er is en t beestje nog lekker met zijn baas kan gaan rijden/genieten. Super!

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:32

oosterhoff schreef:
Als je goed leest gaat hij na die twee weken 2x5 minuten stappen. Ik neem aan dat ie de rest van de 23 uur en 50 minuten op stal zal staan.

2 x 5 minuten stappen is geen complete boxrust IMO