(Been)Schurft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:44

Quint heeft het ook iedere winter
Ik was hem met Sebacil.
Dan is het weer weg tot de volgende winter...
Bij hem begint het meestal aan de binnenzijde van zijn billen en vanuit daar zakt het naar beneden(gaat niet snel ..zijn iedere keer kleine plekjes die zich uitbreiden).
Heb toevallig vanmiddag uitgebreide inspectie gehouden tussen zijn berenvacht en ga hem morgen wassen met sebacil.

obelix

Re: (Been)Schurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:25

Die van mij heeft een soort van begin stadium ervan.. Ik moest het 2 dagen met Betadine shampoo wassen en ik behandel het nu 1x per dag met Hydrocorderm ofzo iets,Helpt tegen de jeuk en het werkt echt super!

Ik heb gisteren de DA nog gehad en die zei dat het er heel goed uit zag en hij heeft sinds 2 dagen ook geen nwe plekken erbij..

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:08

Waar kun je schurft nu precies aan herkennen?
Mijn paard heeft de laatste tijd ook wat jeuk aan zn flank. Als ik tussen de haren kijk zie ik een beetje droge huid, en wat schilfertjes zoals roos, maar geen kale plekken ofzo. Hij krabt er ook niet de hele tijd aan, maar als hij eenmaal een keer heeft gekrabt, of ik hem heb gepoetst daar, dan begint hij weer eventjes wat meer te krabben. Kan dit ook een begin van schurft zijn? Aan zijn benen heeft hij het niet, alleen aan allebei de flanken, rechts en links.
En wat raden jullie dan aan om te gebruiken. Ik heb een keer gewassen met betadine shampoo, toen waren de schilfertjes even weg, maar het bleef een klein beetje jeuken, en een week later was alles weer terug.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:29

De schruftmijt die mijn paard heeft is zit alleen aan de binnenkant van de onderbenen aan de achterbenen.
Hij had heel veel jeuk, de haren vielen uit, de huid was schilferig en de kale plekken waren roze met rode vlekjes. Doordat ik niet wist wat het was en daardoor de lang gewacht heb met behandelen (ik dacht dat het mok was) is het ook aan de binnenkant van het bovenbeen gaan zitten.
De DA vond het nogal ernistig klinken en ik moest heel snel spul komen halen en moet hem goed op de hoogte houden van hoe het gaat met dat spul.
Ik weet niet wat voor spul het is (m'n vader heeft het gehaald en is de naam vergeten) Het is wit melkachtig, dus dun en ik mag het alleen met handschoenen aan aanbrengen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:33

klinkt als Sebacil of de vervanger ervan. Als je latex handschoenen gebruikt, lossen ze op, dat had ik
Ik heb bij Blokker een plantenspuit gekocht die je "op kunt pompen" en daar de Sebacil in opgelost (1 ml op 1 liter water, dan vernevel ik het op de benen, werkt perfect en je zit er niet met je handen in......

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:35

Ik heb een kwast Werkt ook goed, daarmee kan ik het er ook lekker op wrijven.
Ik heb er handschoenen bij gekregen, die zijn alleen wat te klein. Maar ik kan dus niet van die doktershandschoenen nemen?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:39

ik had een hele doos operatiehandschoenen van het UMC, via een collega, en die losten zo op, ze kwamen nog wel uit het moruarium.... als ze daar 1 paar uit een doos pakken, moet de rest blijkbaar weg..... en die staan bij mij op het werk voor vieze klusjes
Ik heb het toen een poosje met blote handen ingesmeerd, maar m'n handen gingen zo raar wit uitslaan en toen is de plantenspuit gekomen, ideaal ding, die mag blijven!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:40

Ik hoop maar dat het snel over gaat

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:42

ik kreeg toen CTC spray dat is smurfenblauw en Morrie heeft witte benen en hij had het van onder z'n witte billen tot onderaan....... heb weken voor paal gereden

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:43

Hoe komen paarden er eigelijk zomaar aan?
Ik had er nog nooit van gehoord en ineens heeft Anouar het heel erg.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:46

ik weet het van Morrie wel, hij heeft tijdens de verharing een sterk verminderde weerstand (ben ik nu al aan het opkrikken, nu ik het weet) en de schurftmijten zaten de eerste keer in de houten planken van de box, waar in de zomer schurftige geiten in gezeten hadden.

Als ze het eenmaal gehad hebben, blijven ze helaas vatbaar.... volgens mijn voormalige DA.

Nu staat ie in een andere box, waar nooit andere dieren in staan (behalve muizen), in de zomer staat er een oldtimer in

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:55

Anouar is wel verkouden geweest, dus door de verminderde weerstand die hij toen had zou het gekomen kunnen zijn.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:58

Morrie is nu aan de opkikker van de paardendrogist, dat heb ik heel psoitief uitgependeld voor hem en hij doet het er prima op!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:00

Anouar krijgt altijd tijdens de verhaarperiodes een vitamine spuit. Hij is dan altijd zo suf.

We gaan eigelijk best wel off topic

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:09

het heeft allemaal te maken met schurft en de behandeling en voorkoming ervan hoor.....

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:46

Ik zag vandaag dat her haar weer terug aan het komen is. Na twee dagen smeren al, dat gaat snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:20

obelix schreef:
Die van mij heeft een soort van begin stadium ervan.. Ik moest het 2 dagen met Betadine shampoo wassen en ik behandel het nu 1x per dag met Hydrocorderm ofzo iets,Helpt tegen de jeuk en het werkt echt super!

Ik heb gisteren de DA nog gehad en die zei dat het er heel goed uit zag en hij heeft sinds 2 dagen ook geen nwe plekken erbij..

Hydrocortiderm
Dat is trouwens de behandelmethode die ik aangeraden kreeg voor mok. Iemand meer ervaringen hiermee? Want zowel Hodrocotriderm als Betadine heb ik liggen op stal..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:21

Anouar15 schreef:
Anouar krijgt altijd tijdens de verhaarperiodes een vitamine spuit. Hij is dan altijd zo suf.

We gaan eigelijk best wel off topic

Beetje wel ja

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:04

Er staan op stal (nou ja, in het weilandje naast de bak) twee koetjes (1 jaar oud) die ook kale plekken aan de benen hebben. Kunnen koeien ook deze mijt hebben, en zou Anouar het daarvan gekregen kunnen hebben?

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:46

Miirthe schreef:
Hydrocortiderm
Dat is trouwens de behandelmethode die ik aangeraden kreeg voor mok. Iemand meer ervaringen hiermee? Want zowel Hodrocotriderm als Betadine heb ik liggen op stal..

Ja dat bedoel ik

Hij gaat iig goed vooruit en geen nwe plekken erbij.. Dus gewoon gebruiken dat spul
Betadine werkt niet tegen de jeuk of wel?
En als ie jeuk houdt,dan blijft ie doorkrabben nl. en komen er meer plekken nl.

rebati

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:34

Mijn shetje heeft ook iets van schimmel.
Ze krijgt kale plekken op haar hoofd zonder schilfers.
Er blijft gewoon kale huid over.
Kan ik daar gewoon CTC (oxi/violetspray) op spuiten en gaat het dan over?
Wassen gaat echt niet.

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:24

Mijn merens heeft dus ook schurft en die had het eerst aan 1 binnen been zo rond de kerst. Ik heb hem toen met betadine scrub gewassen en zoveel mogenlijk de korstjes eraf gekrabt op aanraden van de DA. Daarna is hij behandelt met sebacil. Het is toen over gegaan, maar nu heeft hij het weer, maar dan in de kootholte. Ook nu weer de DA erbij gehaalt, want hij had een dik been ervan en erge pijn eraan. Nu wordt hij weer behandelt met sebacil en heb ik nog een zalf (msm) die ik op alle vier zijn benen smeer. Al zijn 4 benen zijn nu geschoren tot aan zijn knieen. De DA is op 19- 01 geweest en ik heb nu nog niet het idee dat het aan het over gaan is. Hij wordt een paar x per week gewassen met sebacil. Deze week komt de DA terug om weer een kweekje te nemen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 22:46

Citaat:
Kan ik daar gewoon CTC (oxi/violetspray) op spuiten en gaat het dan over?

nee, van CTC spray gaat het niet over, dat doodt geen schimmels en bovendien zou ik het nooit op het hoofd spuiten.

De DA heeft mij CTC spray gegeven met de mededeling dat het alleen op de hoeven (bij rotstraal) en benen (bij schurft) mag. er zit antibiotica in, daar moet je altijd mee uitkijken

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:58

Hoe besmettelijk is schurft eigenlijk? En als hij behandelt wordt is de besmetting dan meteen over?

rebati

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:52

Ik heb nu imaverol van de dierenarts gekregen.
Moet 1 druppel op het plekje doen en dan met een wattenstaafje uitsmeren. en da na 2 dagen weer doen.