Kreupel aan voorbeen; opgezwollen pees

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:14

Marloez schreef:
Maar daarvoor moet ze natuurlijk wel weer in de trailer staan naar de kliniek toe.. Lijkt me niet zo geweldig voor haar been.

Ik snap je punt, ik heb dat destijds ook voorgelegd aan de DA en hij zei dat het prima kan als je een paard hebt dat rustig is op de trailer. Ze staan dan niet anders dan op stal. Natuurlijk moeten ze dan wel hun evenwicht bewaren, maar ze verdelen hun gewicht gewoon over vier benen, net als op stal. En het is fijn als de chauffeur extra voorzichtig rijdt.

Wij moesten zelfs een keer met een paard op drie benen (bleek achteraf 'maar' een hoefzweer te zijn) naar de kliniek omdat er op dat moment maar één DA aanwezig was die niet weg kon. Kwestie van heel voorzichtig laden en rijden, gelukkig was die kliniek dichtbij.

Er zijn overigens ook DA's met mobiele scanapparatuur, die komen aan huis scannen. Misschien kan dat bij jouw DA ook.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:22

ik geloof niet dta mijn DA zo sonisch is dat ze dat kan Maar wie weet!
Dusty is niet erg rustig op de trailer.. Ze staat dan heel hard te stampen en is dan ontzettend druk!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:25

Ook even overleggen met je DA dus.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:41

haha ja

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:27

Ben net haar been weer wezen afspuiten, het been is dikker geworden..

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:06

DA is geweest, Dusty moet 2 weken boxrust (zal ze niet leuk vinden) en daarna rustig gaan opbouwen met stappen over de weg.

Ook moet ik na 2 weken eerst afspuiten met warm water en dan met koud water, dat is erg goed voor de bloedsomloop waardoor het ook weer sneller geneest.

Nou gelukkig had de DA het scanapparaat zo bij zich dus geen gedoe met naar de kliniek reizen enz. Op de scan was te zien dat er een beschadeging in de pees zit, maar niet de achterste. De 'middelste' dus.

Verder hoop ik maar dat het snel geneest..

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:10

Goed dat er een scan is gemaakt nu er daadwerkelijk een beschadiging aan de pees is. Is het de oppervlakkige buiger?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:12

Dus toch boxrust......... Niet lelijk bedoeld hoor. Veel succes ermee. Die van mij staat inmiddels 2 weken en heb vandaag even gekeken ze is niet meer kreupel. Maar laat haar nog één week staan en ga dan ook voorzichtig stappen aan de hand. Onze DA geeft altijd de tip dan in te bandageren. Mogen ze dan opzij springen dan tikken ze zich niet zo snl aan en hebben ze meer steun. Zal denk ik niet iedereen het mee eens zijn....

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:20

Deze DA schrijft toevallig boxrust voor, er zijn er ook die vanaf het begin laten stappen op het harde.

Dat afwisselend afspuiten met warm en koud water stimuleert idd de bloedsomloop. Fijn dat het zo snel geregeld kon worden en dat je nu weet wat het is! Houd er wel rekening mee dat het een tijd kan duren voor je weer echt wat mag doen. Maar dat zal je DA je ook vast wel verteld hebben.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:20

Simmie schreef:
Goed dat er een scan is gemaakt nu er daadwerkelijk een beschadiging aan de pees is. Is het de oppervlakkige buiger?

Ik heb geen idee eigenlijk hoe die pees heet..
De DA vertelde me alleen dan achter de pees die zichtbaar is zeg maar dat daar achter (binnenin dus) nog een zit, en die is beschadigt.

Ik weet niet hoe ik het beter uit moet leggen

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:23

Karin schreef:
Deze DA schrijft toevallig boxrust voor, er zijn er ook die vanaf het begin laten stappen op het harde. .

Ik denk dat dat er vooral aan ligt wat voor pees blessure het is. Er zijn natuurlijk oneindig veel soorten, die allemaal een andere behandeling nodig hebben.

Citaat:
Houd er wel rekening mee dat het een tijd kan duren voor je weer echt wat mag doen. Maar dat zal je DA je ook vast wel verteld hebben

Ja zeker 3 maanden.. dat zal Dusty zelf vast ook niet leuk vinden..!

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:26

Marloez schreef:
Simmie schreef:

Ik heb geen idee eigenlijk hoe die pees heet..
De DA vertelde me alleen dan achter de pees die zichtbaar is zeg maar dat daar achter (binnenin dus) nog een zit, en die is beschadigt.

Ik weet niet hoe ik het beter uit moet leggen

Dat is dan het check ligament of de diepe buiger.
Wil je niet verontrusten, maar een blessure aan 1 van die 2 moet je nog veel serieuzer nemen dan een blessure aan de oppervlakkige buiger.

Sterkte met je paard.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:28

Simmie schreef:
Dat is dan het check ligament of de diepe buiger.
Wil je niet verontrusten, maar een blessure aan 1 van die 2 moet je nog veel serieuzer nemen dan een blessure aan de oppervlakkige buiger.

Sterkte met je paard.

Bedankt

Ik denk als dat het geweest zou zijn, de DA het m wel uitgelegd had.
Ze is trouwens ook niet kreupel meer! Ik denk dat ze dat dan wel zou zijn?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:32

Kreupelheid bij een peesblessure hoeft niet altijd. Of je ziet het bijvoorbeeld alleen als het paard op een cirkel loopt en niet op een rechte lijn, zoals bij mijn paard het geval was.

Sterkte iig!

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:36

Xox schreef:
Dus toch boxrust......... Niet lelijk bedoeld hoor. Veel succes ermee. Die van mij staat inmiddels 2 weken en heb vandaag even gekeken ze is niet meer kreupel. Maar laat haar nog één week staan en ga dan ook voorzichtig stappen aan de hand. Onze DA geeft altijd de tip dan in te bandageren. Mogen ze dan opzij springen dan tikken ze zich niet zo snl aan en hebben ze meer steun. Zal denk ik niet iedereen het mee eens zijn....

Bij Dusty moet ik dat iig niet gaan proberen Die haalt bandages eraf door met haar benen over elkaar te wrijven. En dat klijkt me helemaal niet goed voor d'r pees

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:38

Karin schreef:
Kreupelheid bij een peesblessure hoeft niet altijd. Of je ziet het bijvoorbeeld alleen als het paard op een cirkel loopt en niet op een rechte lijn, zoals bij mijn paard het geval was.

Sterkte iig!

Ook als Dusty een rondje loopt valt er niet veel te zien. Maar ze loopt wel iets korter dan normaal.

Welke pees heeft jou paard beschadigt dan?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:49

Het onderste gedeelte van de diepe buiger, bij de aanhechting. Gelukkig geen zware blessure, volgens de DA was nog geen 10% van de vezels beschadigd. Maar idd zoals Simmie al zei over dat serieus nemen: alleen de plek al was een reden om goed de tijd te nemen voor genezing.

Mijn paard liep overigens ook iets korter rechtsvoor: op de volte was het beter te zien dan rechtuit (dan zag je het alleen van heel dichtbij, als je er bijna bij op de grond ging liggen). Maar echt kreupel is hij niet geweest, hooguit licht onregelmatig.

Nog een tip: geef haar nu ze boxrust heeft maar heel weinig krachtvoer, een handje of hooguit een kwart schep is al voldoende. Veel ruwvoer (hooi/kuil) is beter, en dan heeft ze ook wat te kauwen zo door de dag heen tegen verveling.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:54

Oja, bij Dusty is ook maar een klein deel beschadigt, maar idd, ook ik moet goed de tijd nemen en het zal erg lang duren voordat ik weer 'normaal' met haar kan rijden.

Gelukkig blijft het niet een zwakke plek, en wordt de plaats waar de beschadiging zat, juist alleen maar iets steviger
Ik was al bang dat ik geen urenlange bosritten meer mocht maken

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:04

Als je het goed de tijd geeft, netjes opbouwt met veel stapwerk en het heelt allemaal naar wens, dan kun je straks in principe alles weer doen.

Ik rijd endurance met mijn paard en dat mag ik straks ook gewoon weer doen, zelfs springen mag van de DA. Maar om straks weer alles te kunnen, moet je nu even door de zure appel bijten en geduld hebben.

Nou ja, straks kun je iig aan de hand gaan wandelen. En veel poetsen, massages geven... Je moet toch wat en je paard zal zeker om aandacht vragen!

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 19:10

Ja daar maak ik me niet druk om, en tsja massages geven zal ik zeker doen (al heeft Dusty een hekel aan poetsen.. ).

Misschien is het nu mooi de tijd om al haar tuig eens in te gaan vetten
En ik heb mijn handen wel vol aan een grote groninger die jaren niet bereden is.

Geen tijd om te vervelen dus, er valt buiten rijden nog zó veel te doen met een paard

Junsterrr

Re: Kreupel aan voorbeen; opgezwollen pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:25

ik zit nu in zo'n situatie als ik hier lees ik had ook voor een paar weken geleden op mijn pony een bosritje gedaan naar een stukje draven ging die ook door zn been naar een kwartierje rustig stappen ging die als maar manker lopen toen heb ik hem terug in de wei gezet en een dag daarna ging het beter die dag daarop kwam ik weer liep die helemaal kreupel ik diereanarts gebeld had die zijn hele pees opgezwollen ik moest 4 weken stal ruste geven en 5 dagen onstekkingsremmers en 4 x op een dag rustig lopen om stal benen te verkomen ... ook moest ik elke dag naar het stappen groene leem erop smeren dit is ook een verkoelings middel ... gelukkig gaat het nu allemaal een stuk beter .. maar mijn advies is als je paard 2 dagen kreupel loopt en zijn pees voelt toch dikker aan dan de ander toch koelen of groene leem erop smeren met een dikke laag .... succes

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:45

DA erbij halen. Deze kan overigens een peesblessure ook diagnosticeren zonder te scannen, maar dan kun je niet zien hoe erg die is. Als je geen scan kunt betalen, moet je ervan uitgaan dat je zeker een half jaar zoet bent met herstel. Eerst boxrust en ontstekingsremmers en daarna een langdurige opbouwperiode met eerst stappen etc. Vraag je DA om een opbouwschema.

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 21:29

Babootje als je een beetje het topic doorgelezen had zag je dat de DA al geweest is, en de scan ook al is gebeurd Ze zal zeker 2 weken boxrust moeten hebben en dan 3 maanden lang eerst met warm water afspoelen en dan met koud water, of even wandelen (zodat de pees opwarmt) en dan met koud water afspoelen. Daarna zal ik het rijden langzaam moeten opbouwen, met idd eerst veel stappen.

Junsterrr, ik moet mijn pony ook een ontstekingsremmer geven, en ik heb ook een soort koelings gel gekregen dat ik na het afspuiten er op moet smeren.