Wie kent dit? --> paard vier weken ziek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nature

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:36

Hallo
Ik zou als ik jouw was je paard eerst reinigen en daarna zorgen
dat zijn weerstand omhoog gaat waarschijnlijk ligt de oorzaak dat
op moment van enten weerstand van het paard erg laag was dan
krijg je met dit soort entingen een heftige reactie
gr.nature

nexthorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 19:52

Inmiddels is mijn er weer een veearts bijgeweest. Dit was het hoofd van de kliniek (en dus niet degene die haar de hele tijd behandeld heeft). Hij heeft tests gedaan voor eventueel trauma-letsel (aan haar rug of hals), hieruit bleek dat hier geen sprake van is. Dit betekent dat ze wel vervoerd mag worden, indien nodig. Ook heeft hij haar zijn bewegen aan de hand en aan de longe. Dit deed ze allemaal heel goed, alleen het korte draaien deed ze af en toe nog verkeerd. Hij vond ook dat ze heel erg vermoeid en sloom overkwam. En dit is ze echt nooit! Hij zij dat het goed mogelijk is dat ze iets aan haar organen kan hebben (ontsteking ofzo), wat ook chronisch zou kunnen zijn. Hij heeft bloed afgenomen, krijg ik woensdag ochtend de uitslag van.
Maar eerlijk gezegd had hij er ook niet zo'n idee van wat het kan zijn.
Hoe dan ook, ze mag iig vervoerd worden, dus indien nodig kan ze woensdag naar Utrecht! Dus nog steeds: even afwachten....

simodi

Re: Wie kent dit? --> paard vier weken ziek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:32

Hoi, ik herken je verhaal, want ik heb iets soortgelijks met mijn merrie. Zij is wel al 22 jaar, dus misschien niet helemaal vergelijkbaar omdat ze minder weerstand zal hebben. Najar 2004 is ze voor t eerst geent tegen rhino, omdat dat verplicht moet op onze stal. Ze werd daar ook heel ziek en lusteloos van. Normaal heb ik met enten geen enkel probleem, alleen af en toe een iets dikkere borst maar dat was met een paar dagen weg. De koorts/verhoging werd bestreden met antibiotoca, maar het heeft maanden geduurde voordat haar temperatuur weer in de buurt van normaal kwam (rond de 37). De lusteloosheid stak telkens weer de kop op. Ze is al heel rustig van zichzelf, maar dit was te braaf. Tot nu toe is ze nog steeds niet de oude. De DA heeft ook bloed getrokken en mest bekeken, niets gevonden. Ze heeft verschillende zware verhoging gehad (rond 38,3), nog een keer antibiotica gehad, maar het blijft terugkomen. Verder is ze niet ziek (geen snot, hoesten o.i.d.) Ze eet goed, mest goed. Toch blijft er periodiek hogere temperatuur en lusteloosheid.
Ik heb ook het idee dat ze misschien al iets heeft wat door die enting a.h.w. aangewakkerd is, maar het is ook niet te localiseren.
Ik ben dus heel benieuwd wat er uit de onderzoeken bij jouw paard komt. Volgens mij is die rhino-enting toch wel heel slecht voor een paard, je hoort toch veel verhalen van zieke paarden erna.
Heel veel sterkte, ik blijf je topic volgen!

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:35

simodi schreef:
Hoi, ik herken je verhaal, want ik heb iets soortgelijks met mijn merrie. Zij is wel al 22 jaar, dus misschien niet helemaal vergelijkbaar omdat ze minder weerstand zal hebben. Najar 2004 is ze voor t eerst geent tegen rhino, omdat dat verplicht moet op onze stal. Ze werd daar ook heel ziek en lusteloos van. Normaal heb ik met enten geen enkel probleem, alleen af en toe een iets dikkere borst maar dat was met een paar dagen weg. De koorts/verhoging werd bestreden met antibiotoca, maar het heeft maanden geduurde voordat haar temperatuur weer in de buurt van normaal kwam (rond de 37). De lusteloosheid stak telkens weer de kop op. Ze is al heel rustig van zichzelf, maar dit was te braaf. Tot nu toe is ze nog steeds niet de oude. De DA heeft ook bloed getrokken en mest bekeken, niets gevonden. Ze heeft verschillende zware verhoging gehad (rond 38,3), nog een keer antibiotica gehad, maar het blijft terugkomen. Verder is ze niet ziek (geen snot, hoesten o.i.d.) Ze eet goed, mest goed. Toch blijft er periodiek hogere temperatuur en lusteloosheid.
Ik heb ook het idee dat ze misschien al iets heeft wat door die enting a.h.w. aangewakkerd is, maar het is ook niet te localiseren.
Ik ben dus heel benieuwd wat er uit de onderzoeken bij jouw paard komt. Volgens mij is die rhino-enting toch wel heel slecht voor een paard, je hoort toch veel verhalen van zieke paarden erna.
Heel veel sterkte, ik blijf je topic volgen!

Dankjewel!
Ik zal je zeker op de hoogte houden, misschien dat jij er dan ook nog wat aan hebt!
Jij ook veel succes met jouw merrie!

nexthorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 18:22

Eindelijk eens goed nieuws:
Het bleek waarschijnlijk te gaan om een zware infectie bovenop een zware entreactie. Omdat mijn paard nog aan het herstellen was van hare zware spierbevngenheid, werkte haar immuunsysteem niet zoals het hoort. Voordat ze geënt werd, had ze waarschijnlijk al een infectie onder de leden. Daar was haar lichaam al tegen aan het vechten. Met die enting erbij is haar immuunsysteem er waarschijnlijkk mee gestopt, of in ieder geval nog minder gaan werken. Ze heeft dus twee dingen tegelijkertijd moeten doormaken. En omdat haar afweersysteem ook zo zwak werkte, knapte zo ook niet zo snel op. Die verhoging kan nog een lange tijd aanhouden, totdat alle waardes weer normaal zijn en alles is aangevuld. Ze is nu nog zo moe en sloom omdat haar lichaam gewoon is uitgeput van het vechten. Ze krijgt nou een zware vitaminenkuur om haar een beetje op te kikkeren. Ook moet ze weer aan het werk om haar lichaam sterker te maken (is nu net een vaatdoekje). Ik moet haar dus steeds iets over het punt longereden/rijden waar ze eigenlijk moe is, om haar weer op krachten te krijgen en conditie op te bouwen.
De veearts denkt dat dit de oorzaak is/was, omdat in het begin haar witte bloedcellen iets te hoog waren en nu haar eiwitwaarde iets te laag (veel verbruikt). Dus we kunnen heel langzaam aan weer aan de slag. Vanwege haar evt. gevoeligheid voor spierbevangenheid, mag ze nu niet bijgevoerd worden met eiwitrijk voer (om eiwitten aan te vullen), in plaats daarvan krijgt ze elke keer als ze hard heeft gewerkt slobber, om haar suikers en zouten aan te vullen, om zelf eiwitten te kunnen maken.
Ook is ze vandaag behandeld door de acupuncturiste. Ze was gevoelig op al haar spieren. Ze kromp helemaal in elkaar van de pijn!
Ze heeft op een aantal punten naalden gehad. Ook heeft ze bij haar eigenbloedtherapie gehad. Ze heeft een beetje bloed afgenomen, dit vermengd met een middel om haar immuunsysteem te helpen en op twee plaatsen in een spier ingespoten (ze weet wat ze doet, ze is ook veearts). Hierdoor wordt het immuunsysteem weer geactiveerd, omdat de cellen in de spier het bloed als een vreemd middel zien en het gaan opruimen. Als ze eenmaal beginnen met opruimen, ruimen ze namelijk ook alle afvalstoffen in haar lichaam op. Hierdoor zal ze zich natuurlijk ook veel beter voelen. Na de behandeling reageerde ze helemaal nergens meer op, wonderbaarlijk! Begin maart wordt ze nog een keer gedaan om te kijken naar haar immuunsysteem en haar spieren.
Maar mijn veearts en de acupuncturiste zien mij allebei het liefste zo snel mogelijk er weer even vijf minuten ofzo op, zodat ik haar beter kan stimuleren om door te gaan en haar beter kan aanvallen.
Dus eindelijk zit er voorruitgang in!!!!!

nexthorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 18:23

(sorry voor de spelfouten *zie ze nu pas*, heb het ff snel getypt )

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:34

Gelukkig heb je goed nieuws en hebben ze een oorzaak gevonden. Wat apart, die eigenbloedtherapie, had er nog nooit van gehoord. Hopelijk werkt het snel. Mijn merrie kreeg destijds ook een vitamineinjectie in het bloed en de DA adviseerde mij ook om d'r weer aan het werk te zette, maar wel rustig opbouwen. Ik moets juist net iets onder de grens blijven, omdat ze anders alle opgebouwde energie weer zou verbruiken.
Je weet nu in elk geval waar je aan kunt werken, hopelijk knapt ze snel weer op. Sterkte en succes!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:23

Fijn dat er eindelijk verbetering in zit. Succes verder

nexthorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:25

Dankjulliewel! Ik was zooo blij toen ik het hoorde! Op zo'n uitslag zat ik de hele tijd al te wachten

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:11

Fijn dat je nu weete wat het is. Succes met herstel

paars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:29

da's goed nieuws!! Ik duim voor jullie dat ze de oorzaak goed hebben en ze zich langzaam maar zeker wat beter gaat voelen.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:00

Gaat het nu al wat beter?

nexthorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 20:41

Sinds een paar dagen ben ik weer met haar aan het opbouwen. De vitamine-kuur slaat geweldig aan! Aan de hand en als ze los staat is ze heel erg druk (steigeren, bokken, enz) en de hele tijd spelen en knuffelen. Aan de longe gaat het ook steeds beter. In het begin is dat ook alleen maar rennen en bokken en gek doen! Ze wordt dus weer helemaal zichzelf Ze houdt het ook weer vol om een half uurtje te lopen. Daarna is ze dan wel helemaal uitgeteld hoor!
Maar ik ben heel erg blij hoe het gaat
Hopelijk kan ik er volgende week weer een keertje op