Ernstige zandkoliek, wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:28

psyllium zaadjes brisk?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:29

Lijnzaad heb je in verschillende soorten, dus ook in verschillend gekleurd zaad

@Wyona: psylliumzaad is idd de goedkopere manier van Sand Clear voeren. Maar je kunt er niet altijd makkelijk aankomen.

loulou

Re: Ernstige zandkoliek, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:35

je hebt idd meerdere soorten van zandweg. je hebt ook sandclear en ik geloof ook nog een andere.

ik heb ook zo'n emmertje gehad en de DA vertelde toen dat de ene makkelijker werd gegeten dan de andere. maar ik weet niet meer welke nou het makkelijkst werd gegeten.

probeer het in ander eten te verstoppen. zoals hier al werd gezegt. doe het in een uitgeholde appel.
bij mijn pony heb ik toen op een boterham gedaan. gewoon 2 boterhammen met een beetje boter en dat spul ertussen. de eerste dag wilde ze het ook niet eten, de tweede dag had ze er al veel minder moeite mee.

misschien wortel afschrapen en dan mengen met wat poeder?

gewoon creatief zijn en zoveel mogelijk uitproberen.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:52

klopt sugarmiss. ik ben nog steeds op zoek naar psyllium zaadjes. iemand enig idee waar je die kan krijgen?

brisk had het over zaadjes (anders dan lijnzaad) en psyllium zaadjes was het eerste dat me te binnen schoot

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 13:01

Nou ik had het met de appel en de wortel geporbeert, maar zodra hij de poeder opmerkte krulde hij zijn lip omhoog en trok hele vieze bekken haha.
Over dat zandweg in brokvorm had ik nog nooit gehoord, dat is misschien een idee. Deze zandweg heb ik gewoon van de dierenarts gehad, maar hij ruikt zo lekker dat zelfs ik er brinta pap van zou maken als ik niet wist dat het zandweg was hahaha, maar zo denkt mijn paard er dus niet over.
Dacht ik! Gisteren heeft hij steeds de brokjes tussen de poeder uitgegeten en en lag dus bij 200 gram poeder nog in zijn bak aan het eind van de dag. Toen ik vanmorgen kwam was het op! Blijkbaar heeft hij zich er 's nachts toch aan gewaagd. Mar vanmorgen liet hij alle poeder weer gewoon liggen. Ik hoop maar dat hij het dus weer alsnog opeet.
Ik ga ook maar eens overstappen op gewone lijnzaad, effectiever en minder duur alleen iets meer werk, maar als dat zo erg is...

Nog even over dat witte zand. Dat dachten wij dus ook, mijn vader zit in de wegenbouw en die kan daar dus heel makkelijk aankomen, dus we hadden op zijn stukje van dat witte zand geooid, maar ook dat at ie op en het lijkt mij dat wit zand misschien nog wel meer kwaad kan dan gewoon zand.
Voor het zandeten blijft denk ik alleen nog maar de muilkorf over. Maar liever een muilkorf dan niet meer naar buiten toch? Kan zo een muilkorf gevaarlijk zijn bij rollen ofzo? En ik bedacht me net ook dat ie daar niet mee kan drinken of wel? Misschien kan hij wel gewoon uit een ton drinken met zo een ding?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:09

http://www.efarma.nl/pages/winap.asp?ID ... =infotekst
Wat meer info over Psylium zaad. Het wordt dus ook in de mensenmedicatie gebruikt.
Op Ebay wordt wel eens een verpakking van 1 pond of 1 kilo aangeboden, maar dan zijn de verzendkosten (VS) erg hoog. Me dunkt dat een Apotheek het gewoon moet kunnen bestellen, misschien dat Reformzaken het ook hebben liggen.

@Desire: ik heb in het najaar mijn oude merrie weleens een 'emmertje' omgehangen omdat ze teveel bladeren at en er van aan de dunne ging. Deze kun je zelf maken.

Voor het jonge gras heb ik ook 'muilkorven' van rubber, inkl. halster. Deze kun je voor niet al te veel kopen.

Afbeelding
http://cgi.ebay.de/Maulkorb-Fressbremse ... dZViewItem

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:18

deze staan op de site van divoza:

Afbeelding

Sterke metalen muilkorf die helpt als anti-bijtkap en tegen luchtzuigen.

Afbeelding

Voor de hardnekkige bijters. Makkelijk schoon te houden

die laatste vind ik er net echt prettig uit zien.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:19

De laatste kunnen ze niet uit drinken en met een beetje schuren langs de oren ligt hij af.
De eerste zijn de openingen tussen de tralies groot genoeg om nog zand binnen te krijgen.

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:50

Inderdaad dat is het Psyliumzaadjes! Bij ons (België) kan je dat gewoon bij de apotheker bestellen. Geen enkel probleem!

Lijnzaad heb ik bij ons nog niet anders gezien dan die bruine druppelvormige zaadjes die je nog wel moet koken. Dan heb ik het wel gewoon over de zaadhandelaar, niet bij de apotheker ofzo.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 15:15

Ja ik had ze op de site van divoza al gezien, die plastice vind ik maar niks en bij die ijzeren was ik idd bang dat hij nog zand kon eten. Die rubberen lijkt me dan het beste, maar kan hij daar mee drinken en wordt het niet gigantisch warm onder dat rubber?

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:05

Goed idee van die psyliumzaadjes!
Vriendin van mij had er ook naar gezocht, maar bij haar in de reformzaak hadden ze het niet, aan een apotheker had ik niet gedacht.
Zou je die psyliumzaadjes elke dag moeten voeren?
Ikzelf heb nu sandex, vanavond krijgt Giel het voor het eerst, hopelijk lust hij het!

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:10

zandweg is gemaakt van psyllium zaadjes. is alleen stukken duurder. je kan het gewoon zo door het voer doen is mij verteld en ben er druk naar op zoek maar heb het nog niet kunnen vinden helaas.
die zaadjes moet je ook als een kuur geven net als zand weg. het schijnt niet goed te zijn voor de darmen als je ze dat iedere dag standaard zou geven. dit is mij verteld iig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:16

Desire schreef:
Die rubberen lijkt me dan het beste, maar kan hij daar mee drinken en wordt het niet gigantisch warm onder dat rubber?

Het paard kan er mee drinken als hij een grote ton heeft waar hij met masker in kan (een autom.drinkbak is dus te klein). Er zit nl een gaatje in de onderkant.
Het rubber is met zacht neopreen bekleed en hoort niet strak om de neus te zitten, maar zo ruim dat met kauwen de boel niet klem komt te zitten.
Ik heb er 2 thuis hangen, maar hiervan heb ik de gaatjes aan de onderkant iets ruimer gemaakt (4 cm) zodat ze iets meer gras binnenkregen. Ik vrees dat je daar voor anti-zand happen niets aan hebt, anders mocht je er wel een proberen.

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:39

Ik heb ook een shet die zand in de darmen had. Daardoor had ze constant diarree. Wij hebben haar terug helemaal in orde gekregen door psylliumzaad te geven. De eerste keer heeft de DA 400 gram opgegoten via een sonde. Daarna heb ik elke dag 100 gram psylliumzaadjes door haar voer gedaan (zij at het gewoon op). Dat heb ik 7 dagen gedaan, daarna ben ik gestopt omdat de darmen er niet aan mogen wennen. Ik heb er 2 weken tussen gelaten en heb haar weer gedurende 7 dagen 100 gram per dag gegeven. Dan 3 weken ertussen en weer 7 dagen. Toen zijn er ineens zandballen ipv mestballen uitgekomen. Nu is haar mest al lange tijd terug volledig normaal. Preventief geef ik haar nog wel om de 2 maanden een kuurtje.
Ik bestel de psylliumzaadjes gewoon bij de apotheker. Ik woon in België vlak tegen de grens, maar heb de psyllium in Nederland besteld. Je moet vragen naar vlozaad (is hetzelfde als psylliumzaad) van de verdeler Denolin (uit België). Ik bestel per 3 kilo en dat kost mij ongeveer 35 euro. En het werkt echt, dat heb ik bij mijn shet nu wel duidelijk ondervonden. En aangezien de sand clear van de paardendrogist ook bestaat uit psylliumzaad, is het heel wat goedkoper en het doet net hetzelfde.
Mijn andere pony heb ik ook (preventief) een kuur gegeven en die wou het niet opeten. Een pot appelmoes, zaadjes erdoor mengen en het was binnen ! De eerste keer keek hij maar raar en was hij niet echt van plan om eraan te beginnen. Ik ging 10 minuten weg zodat hij dacht dat hij niets anders zou krijgen. Toen had hij het wel opgegeten en heb ik hem daarna zijn eten gegeven. De volgende dag sloeberde hij het direct naar binnen ! Psylliumzaad begint niet onmiddellijk te zwellen, vandaar dat je het in appelmoes kan doen. Daarna moeten ze het wel binnen het kwartier opeten.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 16:55

Vandaag ging hij weer achteruit. Hij was heel erg teruggetrokken (en het is echt een heel heet ding altijd) en het ging hem dus duidelijk niet lekker. Ineens begon hij agressief naar zijn buik te happen en te wankelen op zijn benen en ja hoor, hij ging weer liggen. Weer meteen de dierenarts gebeld en weer is hij ingespoten en we moeten de zandweg blijven voeren. Zandweg is ook psylliumzaad.
Hij vond dat we beter door konden gaan met de zandweg aangezien hij dat nu eet, dan met paraffine (of hoe je het ook schrijft) spoelen, want er is in Amerika een onderzoek geweest is waaruit bleek dat Sandclear of zandweg (psylliumzaad dus) een beter effect had dan paraffine mits ze het eten natuurlijk maar dat spreekt voor zich. Daarnaast bleek ook dat lijnzaad olie toch beter was dan gekookte lijnzaad (dat vond ik wel jammer om te horen, want het scheelt ook in de kosten, maar ja ik gebruikte altijd al olie dus dat maakt ook weinig uit hoor)

Maar hij heeft absoluut geen zand meer gegeten, want we hebben hem buiten in de gaten gehouden constant en hij heeft ook goed zijn zandweg gegeten, dus ik baalde wel behoorlijk dat hij weer ziek werd! Ik hoop er maar het beste van. Een goede kennis van ons maakte precies hetzelfde mee, dacht dat het al voorbij was en toen werd het ineens zo erg dat ze het paard niet meer konden redden. Ik doe bijna geen oog meer dicht, want ookal lijkt hij op te knappen, hij kan ieder moment weer terugvallen merk ik nu. Wordt er moedeloos van!

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:49

ik hoop voor je dat tie snel weer beter is.
je hebt nu alles gedaan wat je kon doen. de rest is afwachten. heeft de da niks gezegd dat je moet gaan lopen ofzo om de boel in werking te zetten/houden?

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 18:34

Nou daar verbaasde ik me dus over. maandag kwam de nieuwe dierenarts en zij is net afgesturdeert. Mijn moeder had flink met hem gelopen tot zij er was maar zij vertelde dat ze in Utrecht onderzocht hebben of dat goed of slecht was en dat je beter kan zorgen dat hij gewoon blijft staan en niet gaat liggen i.p.v. lopen, omdat de paarden zo moe zijn door de pijn dat ze door het lopen nog meer krachten verspillen die ze hard nodig hebben om de erge pijnen te kunnen doorstaan. Want zeker als ze pijn hebben kost gewoon stappen al heel veel pijn.
Ik was juist altijd van mening dat je moest stappen en ik las laatst nog dat het zelfs beer is om hem op een volte in draf te zetten, maar volgens de praktijk in Utrecht was dat niet het geval. Ik weet het dus ook niet meer, ik heb maar gewoon geluisterd en hem gewoon laten staan want ik neem aan dat ze er in utrecht verstand van hebben, maar ik ben toch nog niet helemaal overtuigd hoor haha.

Overigens ziet hij er nu eer gezonder uit dan net gelukkig, laten we hopen dat het nu zo blijft. Ieder half uur controleer ik hem even.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:38

hmmm wij hebben pas geleden 3 paarden gehad met koliek waarvan er 1 zand koliek. toen moesten we toch gaan lopen. de reden zolang ze in beweging zijn gaan ze bijna niet liggen. opstaan en liggen kost ook veel kracht en als ze blijven liggen is het ook niet goed. en om de darmen in beweging te houden.
die bij ons gingen helemaal plat liggen dus ook het hoofd plat.
misschien zijn dit nieuwe onderzoeken ofzo dat andere da dit nog niet weten?
maar goed ik blijf wel lopen ik ben er niet van overtuigd dat stilstaan goed is

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 19:48

Ik ben er ook nog niet van overtuigd. Ik moet zeggen dat de pijn wel minder lang duurde bij hem nu ik ben blijven staan, alleen kost het jezelf meer moeite om hem te laten staan.
Ik heb ook weinig ervaring met zandkoliek dus ik deed het maar gewoon. Bij andere vormen van koliek blijf ik eigenwijs gewoon lopen, omdat dat bij mij tot nu toe wel altijd geholpen heeft!

Toevallig nog dierenartsen onder ons die hier meer over kunnen vertellen?

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:02

pcs dat was bij ons ook het geval en ik denk dat je pas kan zien wat voor soort koliek het is als ze gemest hebben.
de eerste die bij ons koliek kreeg is er zonder da doorheen gekomen. de 2de was helemaal raar verhaal. die stond te eten en ging ineens liggen die had het binnen 10 min. zo erg dat we de da hebben gebeld. die had gewone koliek en daar hebben we een uur mee gelopen. tussendoor de da geweest om te prikken. de derde met zand koliek vond ik smorgens toen ik ging voeren. gelijk mee gaan lopen totdat tie gemest had en zag dat er veel zand inzat. gelijk de da gebeld want daar krijg je ze niet doorheen zonder da. en wat krijg je van het paard nummer 3 na die koliek?
een schop voor je mieter!
moest hem zand weg geven en dat lustie hij niet dus er muesli bij gedaan. liep naar hem toe met de voerbak draaid hij zich om en klapbam grrrrrrrr (het is niet eens mijn paard maar ben er wel de hele dag mee bezig geweest)

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 08:39

Een paard kan al heel veel zand in de darmen hebben voordat het er last van krijgt. Zand bezinkt en hoopt zich op, sommigen krijgen pas last als er al echt veel zand in zit (en dan spreek ik van kilo's). Je zegt ook dat je hem een goede evenwichtige voeding geeft. Dat zal zeker wel zo zijn, maar door het zand in de darmen kunnen de darmen niet optimaal werken. Het zand schuurt binnenin en beschadigt de darmwand, wat pijn en irritatie veroorzaakt. Zo kan het zijn dat hij de voedingsstoffen niet kan opnemen en daarom zand blijft eten. Tenminste dat was zo bij onze shet. Gelukkig kreeg de onze er diarree van en geen verstopping. Het beestje had ook koliek van de krampen, maar verstopte gelukkig niet. Na een aantal psylliumkuren en het extra bijvoeren van mineralen + zoutblok, is het probleem nu helemaal opgelost. Ik doe nu nog elke week een zandtest (6 mestballen + water in een doorschijnend zakje). De laatste weken zit er (bijna) geen zand meer bij. Ik denk dat ze nu terug haar vitaminen en mineralen uit haar voeding kan opnemen en daarom geen zand meer eet.
Toen we bij onze shet begonnen met de psyllium, had ik de indruk dat ze er in het begin ook wel last van had. Waarschijnlijk komt dat opgehoopte zand dan in beweging, begint te schuren enz. Pas na de 3de psylliumkuur is er echt veel zand met de mest meegekomen. Sindsdien ging het steeds beter en beter. Nu voelt ze zich heel goed en heeft geen krampen meer. Ik blijf het wel goed in de gaten houden (zandtest). Ik hoop dat bij jou paardje het zand er ook snel mee uitkomt.

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:16

ik heb alles niet gelezen duurt me veel s te lang, maar mijn advies (misschien wel dubbel) naar een kliniek en opereren voordat de darm openshceurt... (in het uiterste geval) zit er niet heel veel zand in dan sand clear of sand ex geven! voordat er te veel zand in zit!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:18

Regelmatig sand-clear geven (een paar keer per jaar als je paard echt een zandeter is). Lijnzaad helpt voor geen meter is uit test ism veearts gebleken, dus heeft geen nut (zie een eerder topic over koliek).

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 14:28

shaneen schreef:
ik heb alles niet gelezen duurt me veel s te lang, maar mijn advies (misschien wel dubbel) naar een kliniek en opereren voordat de darm openshceurt... (in het uiterste geval) zit er niet heel veel zand in dan sand clear of sand ex geven! voordat er te veel zand in zit!

Ik denk niet dat dat de oplossing is eerlijk gezegt, ander had de dierenarts dat wel voorgesteld.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:32

dit doen ze alleen als het paardje anders niet te redden is