Li.voorbeen naar voren zetten om te ontlasten? Wat is dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lestria

Re: Li.voorbeen naar voren zetten om te ontlasten? Wat is di

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:52

Ik zou toch eens de rug na laten kijken.
Een peesblessure moet nl. ook ergens vandaan komen en dat komt vaak vanuit een verkeerde belasting vanuit achteren.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:06

Ik denk dat je er beter een andere DA kunt bellen. Het is namelijk bij bevangenheid heel logisch dat de hoef gevoelig is. Daarom ontlast hij deze ook. En bij een peesklap moet ze zwaar kreupel zijn. En dat is ook te voelen aan het been. Toevallig staat mijn andere paard met een peesirritatie op stal en die is behoorlijk kreupel en het is duidelijk te voelen aan de pees. Een peesklap is nog veel erger.

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 14:29

Xox: tja, dat wil ik liever ook maar het punt is: we wonen op een eiland en we hebben maar 1 dierenarts!

Om haar mee te nemen naar de wal om haar daar door een andere DA te laten checken is heel erg kostbaar en vervelend voor haar omdat ze dan moet staan in de trailer voor een lange tijd.

Ze is trouwens heel erg kreupel..ik voel me echt een monster als ik haar mee moet nemen naar de poetsplaats voor spoelen en biotexen en dat soort dingen..

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 14:33

Oh, ik had in mijn wanhoop nog een mailtje gestuurd naar een holistisch dierenarts uit Noord-Brabant. Ik kreeg een mailtje terug dat ik een foto kon sturen en dat ze daar ook iets mee kunnen.. Hebben jullie weleens zoiets gedaan?

Lestria: met betrekking tot een kraker (fysio bedoel je?): er komt hier eens per maand weleens een goeie fysio op het eiland. Misschien dat ik die inderdaad ook eens even zal vragen te kijken.

Het is gewoon erg lastig om met een ziek of geblesseerd paard op een eiland te zitten.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:46

Maar hoe loopt ze dan. Zet ze bij het stappen het been ook voor de massa? En als je haar kort omtrekt kan ze dan haar pijnlijke been voor het andere zetten. Als ze dit namelijk niet kan dan kun je er haast wel vanuit gaan dat ze bevangen is. Ook moet je dan een kloppende pols kunnen voelen in de slagader om de kogel. Dit vergt wel iets oefening om het te voelen. Wat krijg je voor een ontstekingsremmers? Butasan? Zo ja, dat is in elk geval wel goed als het bevangenheid zo zijn. Maar gezien de voorgeschiedenis en de symptomen klinkt het precies als de aanvallen die mijn merrie heeft

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 14:52

ik ga even mijn andere paardje rijden en dan weer naar Amber toe. Dan ga ik nog eens even goed kijken hoe ze loopt en wat voor pijnstiller ze heeft gekregen..Kort omtrekken, moet ik dat wel doen? Voel me echt een paardenmishandelaar als ik dat ga doen..Ze is al zo zielig!:)

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:06

Lijkt ook wel heel zielig maar dit is de beste methode om te kijken hoe ze loopt. Moet je natuurlijk ook niet steeds doen.

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 17:32

De pijnstiller/ontstekingsremmer die ze heeft gehad is quadrisol.

Ik kon d'r polsslag niet vinden in de kogel! Echt lastig te voelen..

Het omtrekken heb ik niet gedaan maar ik ga er vanavond nog weer heen dus dan zal ik even kijken hoe ze dat doet. Je bedoelt toch dat ze je haar de kant omtrekt van het goede been. Haar rechterbeen is goed dus dan zou ik haar naar rechts mee moeten nemen en dan kijken of en hoe haar linkerbeen mee gaat?

Mijn eigen hoefsmid (wiens vader ik er tot nu toe bij heb gehad) belde nog om wat vragen te stellen. Hij denkt ook dat een peesklap onwaarschijnlijk is. Dat denk ik ook.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:38

Ja, zo bedoelde ik het. Een bevangen paard heeft zo'n pijnlijke voet dat ze die niet voor de andere gaat zetten.
Bij een peesklap heb je andere symptomen en dat kan een DA ook nauwkeurig vast stellen.

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 10:06

Xox: gisteravond even geprobeerd wat je hebt gezegd maar ze kan wel haar pijnlijke voet voor de andere zetten. Dus wanneer ik haar rechtsom weg trek dan kan ze nog wel met haar linkervoet overstappen.

Je hebt het je vast wel eens afgevraagd maar ik doe het nu ook: als paarden toch eens konden praten..

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:09

Ja, dat klopt. Kan er geen DA van buiten het eiland komen?

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 13:21

Het klinkt heel vervelend maar mijn budget reikt niet zover dat ik iemand van de wal kan laten komen..Dat is toch vaak een heel kostbare aangelegenheid omdat de overtocht zo lang duurt.

Het is me daarnet opgevallen dat ze d'r been krom houdt en alleen de punt van de hoef belast.
In haar achterbeen heeft ze artrose/spat en toen ze daar een keer erge last van had, hield ze dat been op dezelfde manier.. Zit zelf nu dan ook een beetje te denken aan een acute artrose-aanval of iets dergelijks.

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:27

Ik ga helemaal met Xox mee.
Ik heb nu in totaal 3 artsen bij mijn merrie gehad en zij had dezelfde symtomen als de jouwe.
Het is dus hoefbevangen bij mijn merrie.

In de eerste instantie dachten ze dat ze gevoelig op de zolen was...en ook zij staat met haar diagonale achterbeen in rust en heeft het ook sterker in haar 1 voorhoef.

Ik wil je heel veel succes wensen in ieder geval.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:44

femskie schreef:
Het klinkt heel vervelend maar mijn budget reikt niet zover dat ik iemand van de wal kan laten komen..Dat is toch vaak een heel kostbare aangelegenheid omdat de overtocht zo lang duurt.

Het is me daarnet opgevallen dat ze d'r been krom houdt en alleen de punt van de hoef belast.
In haar achterbeen heeft ze artrose/spat en toen ze daar een keer erge last van had, hield ze dat been op dezelfde manier.. Zit zelf nu dan ook een beetje te denken aan een acute artrose-aanval of iets dergelijks.

Wat zegt je eigen DA dan als je het hoefbevangenheid verhaal voorschotelt. Laat haar anders een bloedonderzoek doen. Het is vaak aante tonen in het bloed. Ook kan je zien of de witte bloedcellen verhoogd zijn wat duidt op een ontsteking.
Als het bevangenheid is. Dan is hoe langer je wacht met behandelen hoe erger het wordt. Dan ben je nog veel duurder uit.

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 20:22

Jacqueline: hoelang staat jouw merrie nu al zo? Wat wordt er nu aan gedaan? Had die van jou ook dat er na een aantal dagen verdikking optrad van de kogel en net daarboven aan de binnenkant van de pijp?

Xox: ik bel morgen mijn dierenarts nog eens een keertje om te kijken of we haar niet net zo kunnen behandelen als een hoefbevangen paard. Toen de dierenarts er was, was ik alleen en ik heb op mijn suggestie van hoefbevangenheid alleen onthouden dat hij zei dat dat onwaarschijnlijk was en zeker omdat ze dit met 1 been doet en het andere been nog steeds normaal gebruikt.
En daar was ik toen heel blij mee..heb niet door gevraagd. (misschien dus wel heel stom...). Maar ik heb tot nu toe altijd gedacht dat de dierenarts de wijsheid in pacht heeft maar ik twijfel nu gewoon ontzettend aan zijn idee.

Morgen zorg ik dat de schuilstal met een uitloopje alleen toegankelijk is voor haar en zal ik haar alleen maar droog hooi voeren. En de DA dus nog eens bellen om te vragen of we haar kunnen behandelen voor een eventuele bevangenheid.

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 13:56

Joepie! Eindelijk is er een ontknoping! Het is inderdaad een akelige hoefzweer. Hij is doorgebroken op de hoefbal aan de binnenkant van het zere been. Het stinkt...
Ze loopt nu echt 1000x beter!

Ik ga nu nog gewoon door met biotex, 2x daags. Om de boel te ontsmetten. Ze staat in haar stalletje met uitloop en ik loop 2x daags een stukje met haar.

Juiste behandeling of nog suggesties?

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:55

Gelukkig dat het allemaal nog mee lijkt te vallen!
Ik heb hier geen ervaring mee en dus ook geen tips maar ben wel blij voor je .

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 17:27

Blije mensen zijn ook heel fijn! Word ik nog blijer van...

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:15

fijn dat het maar een hoefzweer is. Dan is ze over een week weer de oude!

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:21

Gelukkig valt het mee! Je hebt al genoeg ellende gehad...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:24

he Femskie,

blij voor je dat het een hoefsweer is en niet iets anders akeligs en misschien wel blijvends.

ik denk dat je twee keer daags het beste eerst de korst eraf kan peuteren, dan trek je de wond weer open en neem je al veel vuil mee, dan een minuut of 10 in de biotex en daarna het gaatje volsmeren met trekzalf om het zacht en open te houden .
dat is een vieze dikke zwarte zalf die je bij de drogist of bijvoorbeeld bij de welkoop kan halen (in een grote pot op de koeien afdeling).

het moet van binnenuit genezen en door een korst sluit de wond af en kan de troep er niet meer uit.

probeer wel ervoor te zorgen dat er niet te veel rotzooi bij de wond kan komen zoals zaagsel ed. zodat de ontsteking echt vrij naar buiten kan uitkomen.
vooral als hij naar boven uitbreekt kun je je zelf wel voorstellen dat er nu in de hoef een "slurfje" zit met pus en wondvocht.
schoonhouden dus.

op een gegeven moment merk je vanzelf dat als je het korstje eraf trekt , dat er geen pus meer aan de korst kleeft, vanaf dan kun je de korst laten zitten en kan het zelf verder genezen

succes met de verdere genezing.