Wel of niet op wedstrijd???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:08

Ik ga gewoon op wedstrijd (Brabant) mocht op locatie waar de wedstrijd gehouden wordt rhino heersen dan ga ik ervan uit dat de wedstrijd niet doorgaat. Verder hoop ik dat mensen van een verdachte stal zo slim zijn om thuis te blijven.

Ga in elk geval niet panieken

Nikeyy

Re: Wel of niet op wedstrijd???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:10

Ik ga donderdag gewoon naar Beilen, en mijn paard staat hemelsbreed ongeveer 1 km van de besmette stal hier in de buurt, zolang je geen contact heb met andere paarden e.d. kan het best dacht ik zo

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:12

beppies schreef:
Ik ga gewoon op wedstrijd (Brabant) mocht op locatie waar de wedstrijd gehouden wordt rhino heersen dan ga ik ervan uit dat de wedstrijd niet doorgaat. Verder hoop ik dat mensen van een verdachte stal zo slim zijn om thuis te blijven.

Ga in elk geval niet panieken

ik zou het risico niet nemen. sommige mensen zijn namelijk niet zo slim, ik hoorde ookal dat de wedstrijd deze maand in putten waarschijnlijk niet doorgaat. mijn paard word vrijdag voor rhino geent, vind ik veiliger.. je kan immers nooit weten!

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:12

Nikeyy schreef:
Ik ga donderdag gewoon naar Beilen, en mijn paard staat hemelsbreed ongeveer 1 km van de besmette stal hier in de buurt, zolang je geen contact heb met andere paarden e.d. kan het best dacht ik zo

jeetje he! ik schrik van dit bericht, ik zou niet zo gemakkelijk het leven van mijn paard op het spel zetten zeg!

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:15

@ amondi Nou, dat vind ik dus wel paniek... Ik zeg niet dat het erg is om niet op wedstrijd te kunnen, als daar een gegronde reden voor is zou ik echt wel thuis blijven. Wanneer er geen reden voor is om thuis te blijven, vind ik het wel erg om niet op wedstrijd te kunnen. En in dit geval is er geen reden om thuis te blijven, anders was de wedstrijd wel afgelast.

@ aisie, heeft er een DA bevestigd dat je paard Rhino had, of maak je dat er nu zelf van.
aisie schreef:
(is waarschijnlijk de griepvariant geweest)

@snoeske, een Rhino inenting geeft geen garantie dat ie het niet kan krijgen. Is niet voor alle varianten.

aisie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:31

[quote="WendyK"]@ amondi Nou, dat vind ik dus wel paniek... Ik zeg niet dat het erg is om niet op wedstrijd te kunnen, als daar een gegronde reden voor is zou ik echt wel thuis blijven. Wanneer er geen reden voor is om thuis te blijven, vind ik het wel erg om niet op wedstrijd te kunnen. En in dit geval is er geen reden om thuis te blijven, anders was de wedstrijd wel afgelast.

@ aisie, heeft er een DA bevestigd dat je paard Rhino had, of maak je dat er nu zelf van.
[quote="aisie"]

De DA heeft bevestigd dat mn paarden griep hadden. Verder heeft ie er niks bijvermeld. Ik was op dat moment ook niet op de hoogte dat het Rhinovirus rondwaarde anders had ik dat zeker laten testen. Ik heb er daarom ook "waarschijnlijk" bijgezet.

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:35

WendyK schreef:
@ amondi Nou, dat vind ik dus wel paniek... Ik zeg niet dat het erg is om niet op wedstrijd te kunnen, als daar een gegronde reden voor is zou ik echt wel thuis blijven. Wanneer er geen reden voor is om thuis te blijven, vind ik het wel erg om niet op wedstrijd te kunnen. En in dit geval is er geen reden om thuis te blijven, anders was de wedstrijd wel afgelast.

aisie schreef:

@snoeske, een Rhino inenting geeft geen garantie dat ie het niet kan krijgen. Is niet voor alle varianten.

het zal wel helpen anders doen de mensen het niet.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:10

Ik blijf er zelf ook nuchter onder hoor, hier in brabant heb ik nog geen meldingen gehoord (iemand die wel al iets gehoord heeft?) en ik volg gewoon het advies van de dierenarts op. Daar hecht ik iets meer waarde aan dan aan dan wat hier op bokt gemeld wordt. Zo een dierenarts weet waar hij over praat.
Als mijn paard besmet was of met besmette paard in aanraking geweest was dan zou ik absoluut nooit op pad gaan en eigenlijk kan ik me ook niet voorstellen dat iemand dat wel zou doen. Dat doe je je eigen paard dan ook niet aan lijkt mij. Niemand wilt zijn zieke paard toch een proefje rondsturen lijkt me?
Toch blijven er helaas wel altijd mensen die inderdaad alleen maar WP zien

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:13

er wordt zo ontzettend vaag over gedaan, ik ken alleen de meldingen op bokt, onze dierenarts en hoefsmit weten weer nergens van.,....

CarolineP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:48

Volgens mij realiseert niet iedereen wat een afschuwelijke ziekte de neurologische variant van rhino is!!!!!!!
Dus: bij twijfel NIET gaan. Je hebt ook een verantwoordelijkheid naar je stalgenoten toe.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 00:08

met caroline eens.

Paniek is niet nodig, maar je kan je afvragen waarom het toch weer uitbreekt op andere plaatsen?

Waarschijnlijk door mensen die denken: och het valt wel mee, we gaan maar wel (want als het niet kan, gelasten ze wel af toch?)
(vind ik een domme gedachtegang eerlijk gezegd, je moet het je zelf afvragen en niet ervan uitgang dat een ander wel een juiste beslissing voor jou neemt. Die heeft nl. heel andere motieven dan de gezondheid van jou paard).

Als iedereen gewoon voorzichtig zou zijn, thuis zou blijven en een beetje oppassen met wat er bij jou thuis komt, dan is zo'n virus zo weer weg.

Better safe than sorry.

Wat maakt het uit, een keer niet op les of wedstrijd of een ander evenement? Komt echt wel weer hoor.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:33

Wat ik ervan ervaar hier: de dierenartsen zijn nog nooit zo vaak gedoucht en verschoont terwijl ze heen en weer naar klanten zijn! Of hun kinderen bij de les ophalen......
Ze MOGEN weinig tot niets zeggen, lees maar na in het Rhino-topic. Als ze teveel vertellen kan dat als smaad worden opgepakt en dat wil niemand.
Enten heeft idd geen enkele zin voor het gevaarlijke verlammingsvariant, maar heeft wel degelijk zin voor drachtige merries, alleen ben je nu erg laat iv.m. de incubatietijd.
Nogmaals, alles staat in het Rhinotopic bij medisch. Van het advies van de DA tot en met de universiteit van Utrecht.
Goed lezen en zelf je conclusies trekken.

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:35

ik ga gewoon naar de wedstrijden zolang de knhs wedstrijden ook door gaan

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:47

De KNHS wedstrijden worden niet afgelast!!! Dat kan n.l. als smaad worden opgepakt, Bokt heeft zelfs in de krant gestaan wegens roddels waarvan het betreffende bedrijf niet gediend was.

Je moet echt zelf kiezen, voor de KNHS of KWPN of what ever, is jouw paard niet belangrijk.

CarolineP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:09

Daarom is een rhino topic ook zo belangrijk. Zo weet je waar er problemen zijn en kun je je "reisgedrag"daaraan aan passen!

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:31

amondi schreef:
De KNHS wedstrijden worden niet afgelast!!! Dat kan n.l. als smaad worden opgepakt, Bokt heeft zelfs in de krant gestaan wegens roddels waarvan het betreffende bedrijf niet gediend was.

Je moet echt zelf kiezen, voor de KNHS of KWPN of what ever, is jouw paard niet belangrijk.

Wel degelijk, zijn de afgelopen tijd verschillende wedstrijden afgelast.

Tien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:52

amondi schreef:
Dat kan je dus wel! als jouw buurvrouw op wedstrijd besmet is, je pakt b.v. behulpzaam haar zweepje op, je loopt de kantine in en geeft meneer Jensma een hand......

Tja das wel ver gezocht. De kans is dan echt heel klein.
Bovendien ken ik geen meneer Jensma (ik snap wat je bedoelt)
Maar ik bedoel dat ik als ik thuis kom niet andere paarden kan besmetten.
Op wedstrijd is het ieders zijn eigen risico.

Ik heb mijn dierenarts gebeld en die zei dat het je eigen verantwoordelijkheid is, niet laten neuzen e.d. dan is de kans zeer klein.
Eb het wordt heel erg opgeblazen.

Bovendien kun je dan altijd wel thuis blijven, want er zijn meer ziektes die besmettelijk zijn.

Zolang er geen Rhino bij mensen zijn waar ik wel eens bij rij of op de plaats van wedstrijd zelf is, ga ik gewoon heen. Maar ja elke situatie vereist zijn eigen aanpak.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:28

Nikeyy schreef:

Ik heb altijd begrepen dat het rhino virus zelfs over korte afstand via de lucht overdraagbaar is. Dus drie paarden in één binnenmanege is dus besmettingsgevaar. Ook zonder neuzen.

Ik ga niet eens lessen bij mijn instructrice. Ook al komt mijn paard nu niet op wedstrijden en sta ik niet op een grote stal, ik ga er niet heen. Zij heeft drachtige merries op stal staan en ik wil haar niet in problemen brengen.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:32

Wij hebben een hele hoop paarden (en allemaal aan huis, dus ik zadel niemand anders met problemen op mocht er een besmet zijn) en de dierenartsen van de praktijk hier in de buurt zijn stuk voor stuk goede vrienden geworden aangezien ze zo vaak komen en ook buiten werktijd zien we hen. Die gaan absoluut niet tegen ons liegen omdat het anders als smaad opgepakt zou worden hoor. Die zijn tegen ons altijd heel eerlijk en zo eerlijk dat we het ook niet altijd leuk vinden om te horen, maar dat liever dan een dierenarts die liegt of er om heen draait.
Hier in brabant is er zo ie zo weinig gevaar en als je paard goed geent is, goed gevoerd wordt en in uitstekende conditie verkeerd en je houdt dan ook nog eens afstand van andere paarden, dan is er geen gevaar

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:48

Desire schreef:
Hier in brabant is er zo ie zo weinig gevaar en als je paard goed geent is, goed gevoerd wordt en in uitstekende conditie verkeerd en je houdt dan ook nog eens afstand van andere paarden, dan is er geen gevaar

Belachelijke uitspraak! Je weet echt niet waar je het over heb! Jij krijgt zeker ook nooit griep?

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:20

Ik denk dat je hier nog wel eindeloos over door kunt discuzeuren. Het is aan de topicstarter of ze het "risico" wil lopen of niet.... Dat was uiteindelijk de vraag. En de ene persoon maakt zich nu eenmaal sneller druk dan de andere, zul je altijd blijven houden denk ik. Dit blijft een erg persoonlijke kwestie en echt advies kan niemand geven denk ik.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:08

CarolineP schreef:
Desire schreef:

Belachelijke uitspraak! Je weet echt niet waar je het over heb! Jij krijgt zeker ook nooit griep?

Letterlijke uitspraak van de dierenarts en aangezien die een behoorlijke opleiding erop heeft zitten en nog eens een hele hoop ervaring weet die wel waar tie het over heeft hoor!

En wat betreft de griep. Mensen die gezond leven, eten, slapen enz. zijn veeeeeeeeel minder vatbaar en krijgen bijna nooit de griep. Zelfs mijn opa is al 4 jaar niet meer ziek geweest doordat hij als een van de weinige ouderen nog heel sportief leeft en heel gezond eet en zijn lichaam de kans geeft te rusten.

Ik denk dat jij niet weet waar je het over hebt!

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:54

Ik snap niet waar het commentaar op mijn vorige bericht op slaat (dat mn paard hemelsbreed 1 km van die besmette stal staat)

punt 1: De manege is 3 weken dichtgeweest en dus goeie 3/4 weken niet op concours geweest en geen vreemden mensen op stal
punt 2: Die andere stal had de boel dichtgegooid en kwam niemand anders op stal daar en waren geen mensen van onze stal daar geweest,
punt 3: het is NIET via lucht overdraagbaar (voor de imbecielen onder ons)
punt 4: Als het allemaal zo erg was geweest waren er wel wedstrijden afgelast

Dus nix niet mn paard in gevaar brengen. Dat ik op zulke onzinreacties nog reageer ook, pffff

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:16

Nikeyy schreef:
Ik snap niet waar het commentaar op mijn vorige bericht op slaat (dat mn paard hemelsbreed 1 km van die besmette stal staat)

punt 1: De manege is 3 weken dichtgeweest en dus goeie 3/4 weken niet op concours geweest en geen vreemden mensen op stal
punt 2: Die andere stal had de boel dichtgegooid en kwam niemand anders op stal daar en waren geen mensen van onze stal daar geweest,

Dus nix niet mn paard in gevaar brengen. Dat ik op zulke onzinreacties nog reageer ook, pffff

ff rustig denk ik met je imbecielen. ik vind dat jij je paard onnodig in gevaar brengt ja, als bij mij zo kort bij rhino zou zijn zou ik het hart niet hebben om nog met mn paard van het erf af te gaan, en zou mn paard binnen laten staan, het is zo overgebracht, maar ja dit is mijn mening..

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:34

Nikeyy schreef:

Misschien zou je je wat beter moeten laten informeren, punt 3 is namelijk niet waar! Je kunt deze informatie ook terug lezen op het rhino topic hier op Bokt bij Medisch. Ik hoop dat je hier iets aan heb!