Bulten en kringen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 22:26

Als ze er maar niks aan overhoudt.

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:08

Tyrza schreef:
Hihi, Tol is dus niet alleen bekend vanwege zijn sportprestaties

Hier zie je de bulten en kringen van Tolstoi: http://www.mijnalbum.nl/Album=R8PHFNGY

Tol heeft er zo'n 2 tot 3 keer per jaar last van. Het is een allergie voor iets. We weten nog niet wat, maar dat is ook moeilijk te achterhalen. Hij heeft er geen jeuk aan en we weten dat het uiteindelijk weer weg gaat, dus we geven geen spuit (wat overigens cortisonen bevat. Niet zo goed voor zijn nieren).

Het begint eerst als een soort muggenbultjes, dan worden het schijven en uiteindelijk kringen die als een waterkring groter worden en verdwijnen.

Het duurt ong. 2 tot 5 weken voor het bij Tol over is.

Arrghhh, Tjalko heeft momenteel precies hetzelfde. Ik had er toevallig vandaag een topic over geopend. Tjalko heeft het langs niet zo erg als Tol, maar het ziet er nu ook al niet uit Hij heeft overal op zijn hals en hoofd donut-achtige verdikkingen (begon als bulten) en hij lijkt er totaal geen last van te hebben.
Het vervelende is dat we net een week op een nieuwe stal staan en al zijn voer (incl. mueslie en medicijnen) is nieuw voor hem. Dus uitvinden waarvoor hij precies allergisch is, wordt nog een hele klus. Ik heb nu alles behalfe zijn brok, kuil en zemelen (voor de medicijnen) verbannen en nu maar hopen dat het snel overgaat.

Weet iemand of eiwitbulten ook een deuk in het midden hebben?
Laatst bijgewerkt door Mrijn op 06-01-06 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 22:11

Die van Iela hebben geen deuk in het midden.
Dat schijnt bij ringworm wel zo te zijn toch?

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:15

Jij hebt het toch over dikke ringen? Dat is voor mij hetzelfde. Volgens mij bedoelen we hetzelfde, maar zeggen we het anders...

Ik heb Tjalko van de week voor het eerst wilgentakken gegeven, hij heeft er vreselijk veel van gegeten. Nu las ik op de vorige pagina iets over een reactie op hout....

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 22:18

DIe dikke ringen komen er pas als de bulten wegtrekken.
De bulten gaan over in ringen.
Voor zover ik van Tyrza begreep, gebeurt dat bij Tolstoi ook.
Heeft jouw paard meteen ringen/bulten met deuk er in?

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:24

Haha, goed gesprek, zo laat opde avond. Bij Tjalko werden het ook pas in tweede instantie kringen, in het begin waren het gewoon harde bulten. Na een paar dagen kwam er een deukje in en de dagen daarna werden het ringen. Ik heb geen idee of ze nu wegtrekken, dat hoop ik dan maar.

Wel raar dat er nu meer paarden zijn die het hebben...

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 22:25

Tja, in de winter krijgen ze toch vaak en wat ander rantsoen, en staan ze meer op stal.
Denk toch dat het daar iets mee te maken heeft.

Heb jij de DA er al bij gehad?

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 22:30

Nee, zolang Tjalko geen koorts heeft en er geen last van lijkt te hebben, geloof ik het wel even.