Wat moet ik met hoefbevangen aan=( help!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

arian_wolf

Re: Wat moet ik met hoefbevangen aan=( help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 06:48

Oke heel erg bedankt allemaal!! Ik heb gister de DA even gebeld en hij zou vandaag langskomen.De smid komt ook vandaag.
Hij is al op nat zand gezet hij heeft namelijk een in/ui loop stal. sommige mensen zeggen dat beweging goed is. Maar als hij pijn heb dat het dan nog erger word en als ik hem in paddock zet doet hij geen stap vooruit....
Ik doe er alles aan om wegtekrijgen! Hij krijgt nu een keer per dag zemelen Heel weining en 3x per dag kleine beetjes geweekt nat hooi.
Meer adviezen zijn welkom !!

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 07:17

Riannetje02 schreef:
Ik zou als ik dit lees toch de VA even laten komen. Weet je ook waarom hij zo diep ademd?

omdat hij sterft van de pijn natuurlijk. daarom tilt hij ook om de beurt zijn voetjes op.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:10

Daarom ook absoluut niet bewegen. Als de pony zelf al blijft staan dat zegt al genoeg

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:43

Wees wel voorzichtig dat je het paardje niet gaat uithongeren: dat kan voor alleen maar meer problemen zorgen. In principe mag hij zoveel oud/geweekt/stengelig hooi hebben als hij wil. (tussen de 1.5% en 2% van het lichaamsgewicht in ruwvoer)

Toevallig heb ik ruim een maand geleden ook een hoefbevangen shetlander opgevangen. Het beestje kon gaan stap meer verzetten, en dat ademen komt me ook bekend voor: dat komt door de pijn.

Ik heb haar met mijn paard in de paddock gezet (dus geen gras!): eerst alleen "Dengie Hi-Fi Lite" (erg suikerarm, mix van stro en lucerne)gevoerd, nu ook hooi (zoveel als ze wil). Geen gedwongen beweging, maar ook niet op stal zetten! Dus lekker in een paddock of loopstal.
Daarnaast een goed vitamine&mineralen-supplement gemengd door de Dengie, en/of een liksteen (met extra magnesium).
Daarnaast heb ik haar ook nog een kuur met probiotica gegeven.
Verder heeft je paardje echt niets nodig: absoluut geen krachtvoer, maar ook wortels/appels etc. beter van niet.

In een hoek van de paddock had ik zaagsel gelegd, waar ze dankbaar gebruik van maakte. Zaagsel is lekker zacht, maar biedt daarnaast voldoende steun.

Mijn shet is echt ontzettend opgeknapt: ze rent in het rond alsof ze nooit ziek is geweest. Ze staat nu wel weer in de wei, maar een klein afgezet stukje waar nauwelijks gras staat. Bevroren gras bevat nl. enorm veel fructaan, wat hoefbevangenheid kan veroorzaken. Wintergras is dus niet per se veilig, zoals veel wordt gedacht.

Trouwens, de shet heeft nu zo'n pijn omdat de witte lijn (die de hoefwand met het hoefbeen (=bot) verbindt), ontstoken is. Het onstekingsvocht kan nergens naartoe, en die druk doet ontzettend zeer. (net zoals een ontsteking/bloeduitstorting onder je vingernagel bv.)
Met de straal heeft dat dus niets te maken. Dat die groot is is alleen maar goed.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 17:15

Het paard heb zoiezo een zoutblok en een liksteen!!
En hooi krijgt hij ook genoeg De hoefsmid heeft er een stuk vanaf gehaald en zaterdag doet hij er speciaale ijzers op had hij gezegd !!
Die mensen deden er helemaal niks mee.... Maarja nu word er goed voor gezorgd ( ik hoop dat het snel weer over gaat )

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:58

Allereerst gezegd, vind ik het ontzettend lief van je dat je die shet gekocht hebt hoor. Dat heeft waarschijnlijk zn leven gered. Hoop dat het snel weer goed gaat

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:38

Over de ijzers: mijn dierenarts vertelde mij (en de hoefsmid was het daar mee eens) dat beslaan in de acute fase (waar je paardje nu in is) NIET goed is. Het gehamer geeft alleen maar meer stress voor de hoef.
Hier in Engeland wordt dit dus niet meer gedaan (ijzers voor een acuut hoefbevangen paard).
Vraag anders je dierenarts eerst even wat die ervan vindt?
Hopelijk gaat het al wat beter vandaag...

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 10:54

Oow de smid zij dat het de pijn weghaald wat nu loopt hij op die hoef
en dat doet juist zeer een speciaal ijzer doet hij eronder.
Ja ik heb er ook geen verstand van ik ben geen hoefsmid

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:56

Mijn merrie had bij de bevangenheid zoveel pijn dat ze met ijzer beter liep als zonder. dat kon ze totaal niet hebben. We hebben veel verschillende ijzers uitgeprobeerd en de beste was het aangepaste achterijzers onder de voorvoeten daarmee is ze nu als vanouds rijdbaar

Bluem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:00

Hoefsmid idd laten komen en wandelen met een paard dat zwaar hoefbevangen is kan juist een slechte werking hebben. Onze merrie heeft 2 weken neer gelegen in de weide, waardoor ze niets belaste, en zie haar nu eens rond crossen in de weide, zonder er iets aan over te houden. Niet tegenstaande moet je een beetje geluk en doorzettingsvermogen hebben. Onze DA adviseerde ook van te laten inslapen. Ook heeft ze nu vanvoor ijzers. In het begin werd ze eerst wel speciaal gekapt want toen waren ijzers helemaal niet goed.
Ze heeft ruim 3 maand op een kaal stukje grond gestaan, moest een pak vermageren en bij het minste dat ze vers gras zou krijgen zou het terugkomen. (werd wel gewoon bijgevoerd natuurlijk) na een maand of anderhalf mocht ze om de dag een half uurtje op de weide. (en dit was dan een stuk waar andere paarden het meetste al vanaf hadden gegeten)

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:39

Birta schreef:
Over de ijzers: mijn dierenarts vertelde mij (en de hoefsmid was het daar mee eens) dat beslaan in de acute fase (waar je paardje nu in is) NIET goed is. Het gehamer geeft alleen maar meer stress voor de hoef.
Hier in Engeland wordt dit dus niet meer gedaan (ijzers voor een acuut hoefbevangen paard).
Vraag anders je dierenarts eerst even wat die ervan vindt?
Hopelijk gaat het al wat beter vandaag...

Onze smid zei precies hetzelfde...onze pony komt dus ook nog niet op een ijzer totdat de hoef wat beter belast kan worden.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:54

Alleen een probleem
Me pony annie dus die lust geen zemelen......
Hij eet het echt niet op. maar hij moet toch wat eten.
wortels mag hij iet want sommige zeggen dat het slecht is.
iemand een oplossing

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:24

Als hij wel gewoon het hooi eet, is er niets aan de hand hoor! Hij heeft verder (behalve gemineraliseerd likblok of vit.&min.supplement) niets nodig.
Geef hem anders ook nog wat stro om zich bezig te houden, en een klein handje lucerne per dag. Niet te veel, maar een klein beetje is erg goed voor de hoeven.

ErasLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:30

HoOii

Ik ben blij dat het weer een stuk beter gaat met Annie
Hij loopt inmiddels al stukke beter!
En hij word natuurlijk ook GOED verzorgd!

Grt. Angela

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 17:10

Hoii laate reactie
Ja hij loopt inmiddels al veel beter
Krijgt ook pijnstillers. En hij is beslagen.
Ben er ook supper blij mee alleen is ze wel wat afgevallen....
Maar dat komt wel weer goed.
Bedankt nog voor alle mensen die tips hebben gegeven,Heb er namelijk veel aangehad

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:54

Wat super dat ze al zoveel beter loopt.

De mijne gaan zoetjes aan beter....tis nog steeds niet super maar we gaan kleine stapjes vooruit.

Succes verder.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:56

ik heb hetzelfde gedaan met de shet die ik 2 maanden geleden kocht.

zwaar hoefbevangen,gekrulde hoeven en zwaar ademen in stilstand en daarbij nog megavet.

ik heb gedaan:
pony uit het weiland en op stal,hoefsmid erbij en oud hooi de gehele dag.
ieder dag komt hij in een blubberpadock en daar mag hij bewegen wat hij wil.(en daar maakt hij gebruik van!).

hij loopt al voor 80 procent goed.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 18:15

casanova** Dan heb je je pony ook snel beter gekregen .
Mijn shetje is zelf vanmiddag{toen het hekje openstond per ongeluk} Ontsnapt hihi Toen zag ik hem relaxt lopen richting het grasveldje Gelukkig heb ik hem gouw te pakken gekregen ....

jacqueline** is jou pony ook bevangen Jij ook Succes he!!

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:19

nee,het gaat beter,het zal nog 6 maanden duren eer hij echt als een bruikbare,gezonde pony beschouwd mag worden en dan mag hij gaan ''werken''.

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:32

@Bunnylover ik had er 3 hoefbevangen, eerst 2 shetlanders waarvan er 1 zeer ernstig aan toe was en een 2 weken later mijn fjorden merrie.
Ze zitten nog vollop in de revalidatie en heel zoetjes aan begint het beter te gaan.
Ben sinds gisteren weer heel langzaam het stappen aan de hand aan het opbouwen (niet gedwongen).
Ze staan beide nog wel 2 keer per dag op pijnstillers en vanaf vandaag moeten we naar 1 keer *bibber*.

@Casanova wat fijn dat de pony al zoveel is opgeknapt.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:08

Heey,,

Ik heb een pony van 30 die ook last heeft van hoefbevangen (ook heel erg) Ze had het al sinds haar 20ste ofzo.. En ze heeft gevochten voor haar leven al heel vaak.. hoefbevangenheid duurt een hele tijd voordat het weer minder word. Het is echt staptje voor stap.
Geef je pony beweging (niet te vaak!) Het helpt ook om de benen veel te koelen met water, onze pony vond dat heerlijk. De hoeven omkrullen
volgens mij is het met ons paardje nu gebeurd! De hoeven staan echt heel schuin en de smid moet heel vaak komen om haar te bekappen enz. Gelukkig kan ze weer drafen naar de stal.
Maar ik weet niet hoe erg jou pony het heeft? Maar het kan als je er veel voor doet een tijdje overgaan maar altijd terug komen..
Ik wens je heel veel sterkte!

oja ik heb trouwens niet het hele topic doorgelezen? dus ik zal wel wat gemist hebben

Birgit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:21

mijn paardjj is ook hoefbevangen wij moeten haar van de DA 2 x per dag een uur in een modderbad zetten en ze krijgt 2 x per dag pijnstillers...en hooi is wel goed voor ze.

Mosquito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:42

Als ze zemelen niet willen eten moet je er een beetje zout doorheen doen.
Hoefbevangen paarden beslist geen !!!!!!wortels geven of appels.

traan_beauty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:48

Idd !! geen wortelen en appels..