kuilgras wie zijn paard heeft er last van.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amarie

Re: kuilgras wie zijn paard heeft er last van.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:19

Op de manege voeren ze ook kuilvoer. Onze grote ruin kreeg zoals al eerder hier aangegeven, allemaal bultjes. Allergie spuit van de DA en ze verdwenen. Ze bleven een poos weg en kwamen in alle hevigheid weer terug.
DA er weer bij, allergische reactie.
Hebben toen besloten hem van het kuil af te halen. En dat heeft gewerkt hij staat nu op hooi en heeft nergens last van.
De meeste paarden op de manege die een reactie geven op het kuilgras krijgen dikke benen, na een paar dagen is dat probleem vaak over, de paarden die er last van blijven houden krijgen hooi

marijkuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:09

In de zomer krijgen mijn paarden nooit hooi of kuil.
maar als ik begin met kuil dan is mijn ene paard de 1ste dagen aan de diarree en later niet meer. en het moet ook goed droog zijn. dan heeft mijn paard nergens last van...
maar ik moet zeggen dat mijn ene paard hooi wel lekkerder vind...

mithras1994

Woonplaats: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:13

@karijn: Max heeft een week in Utrecht gestaan i.v.m. gaskoliek.
Hij is daar helemaal binnestebuiten gekeert.
Oorzaak: Hij heeft een stuk op zijn blindedarm wat niet goed funtioneerd door een infarct (als bij mensen bij het hart).
Hierdoor kan de blindedarm zijn werk niet goed doen en krijgt hij koliek.
Door hem hooi te geven ( minder eiwit en koolhydraten) en geen brood te geven (bevat gist > gasvorming) heeft hij er geen last meer van gehad.
Hij krijgt nog wel een gevoelige buik van een wormenkuur en gaat daardoor weer aan de rees.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:45

die van mij is momenteel ook aan de diarree terwijl ik het al wel langer voer en he tis sinds 2 dagen hoe komt dat dan??wie weet hier antwoordt op

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 18:15

die van ons had het op het begin ook niet, toen stond hij overdag op de wei, sinds hij op stal staat en 2 keer per dag kuil werd gegeven raakte hij aan de diarree.
nu hij geen kuil krijgt gaat het goed.

merk wel als hij en keer kuilkrijgt (weet nog niet van wie) raakt hij gelijk aan de diarree en buikpijn.

dus in jou geval kan het zjn dat hij op een gegeven moment te veel krijgt.
weet niet wat hij/zij te eten krijgt en of hij/zij op stal staat of buiten loopt.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:39

Bij ons op de manege hebben er ook 2 paarden waarschijnlijk last van het kuil zij kregen allemaal bultjes op de hals en later ook een beetje achter.Daaran kreeg er eentje ook kale plekken en die hebben nu speciaal kuil dat gaat al beter

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 09:31

gisteren hebben ze hem weer kuil gegeven, had gelijk pijn in zijn buik en winderig.
zal vandaag wel weer aan de diaree zijn, wat er nog lag heb ik gelijk weggegooid.
ben naar de eigenaar van de stal gegaan en goed duidelijk gemaakt dat hij het niet mag hebben.
heb het vaak genoeg doorgegeven.
hij begon ook weer te krabben dus de jeuk zal daar ook wel van komen.
hoop dat het nu eindeijk goed ben over gekomen heb geen zin in een paard wat koliek krijgt, wat te voorkomen is.

Skipper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 12:55

Mijn paard heeft allergische reactie op kuil gehad uitend in eiwitbulten. Dit kwam door pak dat half / half uit de pers kwam en dus helft vanuit koeienboer kwam.

We zijn meteen gestopt en op ons eigen geperste kuil overgegaan, 2e snee, vrij grof en droog.

Voor de bulten is hij ingespoten door DA maar hij heeft met de bulten jeuk gehad en heeft zich opengekrabt.

Hij blijft nu jeuk houden maar hij heeft dus geen bulten meer. Komt het nu nog door het kuil of door de genezende wondjes?

Hij is iig niet aan diarre geweest of koliekerig.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:28

@mithras: Het gaat nu al een stuk beter, ik denk dat de probioticakuur begint te werken.

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 20:39

gelukkig begint het te werken en hopen dat het weer goed gaat.
ik was gisteren heel boos wil niet dat die van mij gas koliek krijgt.
op het begin gaf ik hem ook oud brood maar daar ben ik mee gestopt vanwege een andere topic. had ik dit verder wel bij gevoerd was het eerder misgegaan.
en daar pas ik voor.

als ik een opdracht geeft wat betreft voeren moet de stal eigenaar zich daar aan houden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:19

gammon reageerde wat anders op het kuilgras, dit uitte zich in gedragsmatige problemen. Een te grote hoeveelheid energie, zenuwachtig met rijden, stuiterig en was soms niet eens te stoppen.

erg zielig voor hem, want het contrast met een rustige gam is wel heel erg groot. hij staat nu op hooi en heeft nergens meer last van.

kuilgras is erg gemakkelijk voor de boeren etc. maar voor dieren is het niet het meest ideale ruwvoer!!

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:50

dat hadden de paarden twee weken geleden ook, heel wild en durk die van ons heeft voor de eerste keer gesteigerd, tegen mijn rug aan, kreeg nog wel kuil ondanks dat ik het veboden had, maar kon nog niks bewijzen.
de andere paarden waren ook heel druk een na de andere ging longeren nadat ze eigenlijk gingen rijden.
sommige gingen op buitenrit en kwamen snel terug.

ze waren op een gegeven moment onhandelbaar , een aantal paarden zag ik in die week wel liggen in stal. voordat ze zo wild waren.
liggen anders nooit, bij die van ons staat dacht ik eerst dat hij buiten stond maar lag in zijn stal, en reageerde eerst nergens op tot dat ik bleef roepen stond hij met moeite op.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:10

Mijn pony had 1,5 maand geleden ook gas koliek en heeft een spuit gekregen en 3 dagen later kon ik weer aan het werk met haar.

Ze kreeg vorige week weer last van haar buik en heb haar een week geen bix gegeven en kon ook niet echt met haar werken omdat ze gewoon weg niet wilde lopen en weer mege winden laten...

Zou dit dus ook kunnen komen van kuil/hooi maar ze staat al 2,5 jaar op deze stal met hetzelfde kuil/hooi

(weet niet of het kuil of hooi is)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:13

De mijne hadden dat ook altijd met kuil maar niet meer sinds ik ze strucomix van cavalor bijvoer, binnen 2 dagen was het over.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:23

lailapri schreef:
De mijne hadden dat ook altijd met kuil maar niet meer sinds ik ze strucomix van cavalor bijvoer, binnen 2 dagen was het over.

maar dan lag het bij jou denk niet aan het kuil maar aan wat je erbij voerde of niet?

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:33

nouja zodra dze kuil kregen vorig jaar ook al
en ze kregen verder nooit wat bij
en heb er hele hoge rekeningen van gehad van dierenartsen om het uit te zoeken
en toen bleek het achteraf in het kuil te zitten
nouja dit jaar weer geprobeert, weer diaree (2 van de 5 hoor) en toen kreeg ik een zak strucomix als kerstcadeau en na 2x voeren was het over. Weet niet waar het hem in zak, maar mijn shetje had ook last van nieren en jeuk maar dat was na een week over en weg
beide paarden zitten stukken beter in hun vel en ik heb al vele andere dingen geprobeert.

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 22:54

wat is strucomix die van ons is nog jong, en het zit ook in zijn voer, juniorix
ligt het aan stroo krijgt hij ook maar geen diarree. wel minder poepen. maar toch voldoende.

Skipper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 08:59

Wat is dat strucomix precies en waar te halen?

mithras1994

Woonplaats: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:47

Fijn om te horen dat het al beter gaat!
Als ik jou was zou ik toch proberen om je paard op hooi te laten staan.

Succes ermee,

Gr. Miranda

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:35

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:01

Mijn merrie kan ook niet goed tegen kuil het probleem met kuil is vaak dat je idd aan de buitenkant niet ziet hoe het eraan toe is 1 gaatje kan al schimmel veroorzaken. Bijn mijn merrie uiten de klachten zich in stijfheid (verzuring) en bulten over heel haar lijf. Ben overgegaan op hooi en de problemen verdwenen.
Het ligt ook aan de soort kuil wat hier ook al aangegeven werd wij hadden met regelmaat nat sterk ruikend kuil wat hier mensen aangeven als koeienkuil.
Waar ik nu sta krijgt ze hooi maar hebben ze ook kuil maar dat lijkt heel erg op hooi dus neem aan het zogenaamde paardenkuil geloof niet dat ze daar last van zou hebben . Maar blijf je problemen hebben zou ik ze idd op hooi laten staan.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 23:27

die van mij heeft het momenteel ook erg aan dew diarree heb nou een pak wat wat natter is al sanders en daar reageerd hij op..maar er is geen hooi wat moet ik dan

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 07:43

Ik zou zeggen aan de strucomix maar dat had ik al gezegt. Moeilijke situatie
misschien zelf een baaltje hooi kopen?

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 08:56

Emaartje schreef:
die van mij heeft het momenteel ook erg aan dew diarree heb nou een pak wat wat natter is al sanders en daar reageerd hij op..maar er is geen hooi wat moet ik dan

Is er misschien een manege bij jou in de buurt waar je misschien een baaltje kunt mee krijgen?

Mantha24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:11

tja...die van mij kan niet tegen hooi dus moet ik wel kuilgras voeren. Je moet altijd kleinere hoeveelheden voeren dan dat je met hooi doet omdat er meer voedingswaarde inzit. Die van mij krijgt twee keer per dag een kratje en tussendoor nog een pluk. Het lijkt in jouw verhaal wel of je paard veel meer krijgt..misschien is dit dan ook wel het probleem. Ook als de baal te nat is of beschimmeld krijgen ze er last van. Controleer dus het liefst zelf wat je paard krijgt. Kan je het niet de dag ervoor klaarzetten??? Een bak voor 's morgens en een bak voor 's avonds en eventueel een bak voor tussendoor.... Dan weet je precies wat je paard gehad heeft!!!

Succes ermee....