Stalbandages: slecht voor de pezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:19

ElCamino schreef:
Tegen het oplopen van de benen is beweging de beste remedie.
Zelf ben ik geen voorstandfer van banmdageren omdat de warmte van de benen niet wegkan.
Warme pezen is erg slecht voor het paard en en geloog zelf niet dat onder bandages de temperatuur niet oploopt.

Je moet dat echter zelf ervaren, als jij vind dat de pezen niet warm worden en de benen dun blijven en je bent er happy mee :gewoon blijven doen.

Zelf doe ik er niks omheen, met de vorst staat mijne ook binnen en ik rij hem als het kan. Dan maar iets dikke pootjes maar hij blijft met blote beetjes staan

Haha, al die discussies en meningen;
Ieder voor zich heeft andere ervaringen hier mee, de één leest in een tijdschrift dit, de ander hoort van een veearts dat, vooral zo houden hoe jij erover denkt, of dat nou goed of slecht is; door deze discussie worden jullie het toch niet eens en ieder blijft z'n mening houden.
Toch

nadita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 18:44

Memuska schreef:
Wat een geweldige uitvinding! Waar heb je die gevonden?
Als ze niet buiten kunnen vind ik het een mooie oplossing. Mijne heeft ook snel last van stalbenen, maar die gaat gelukkig wel elke dag buiten (ondanks sneeuw + ijzers, gaat prima), maar als dat niet kan vind ik het een mooie oplossing.

Dank. Ik vind ze ook een geweldige oplossing. Ze komt nu weer elke dag buiten, maar ze draagt ze 's nachts wel. Voordat ik ga rijden gaan de bandages eraf en zijn de benen mooi dun en de spieren soepel. Na het rijden loopt ze nog een paar uurtjes buiten.
Na het binnenzetten borstel ik de benen schoon en daarna gaan de bandages weer om. Werkt prima.

nadita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 18:49

Nimmy schreef:
niet aanvallend bedoeld: maar ik heb altijd geleerd dat na het rijden de benen koelen erg goed is, dit ook ivm het ontstaan ven schiefels, en het feit dat het sneller inkapseld als de benen na het rijden/ aantikken direct gekoeld zijn.
dus als je ze al gebruikt (niet mn voorkeur, maar sommige paarden hebben dr blijkbaar baat bij) zou ik t dus niet direct na t rijden doen, maar alleen s' nachts.
en verder de beste remedie tegen stalbenen is bewegen, als er geen weidegang mogelijk is, mss smorgens losgooien/longeren en smiddags rijden..?

Ik ben het met je eens dat bewegen de beste remedie is tegen stalbenen/volle kogels. Maar soms is dat vanwege het weer niet mogelijk. Momenteel is ze 's morgens binnen en loopt 's middags een aantal uren buiten. Voor of na de weidegang ga ik rijden en 's avonds gaan de bandages weer om.

Om nog even met een vorige postmelder te spreken: ik gebruik de bandages niet gelijk na het rijden. Dat leek me zelf ook geen goed idee. Maar de bandages warmen niet zo diep op dat de pezen ook opwarmen. Ze werken maar oppervlakkig.

Demini

Re: Stalbandages: slecht voor de pezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:24

De een zegt dat (stal) bandages slecht zijn en de ander vindt van niet. Persoonlijk denkt ik dat het allemaal wel mee valt. Bij Anky op stal krijgen alle paarden dikke onderlappen met stalbandages om op stal en Salinero wint nog steeds vrolijk grand prix na grand prix. Als het zoveel kwaad zou doen dan zou de nummer 1 van de wereld haar paarden dat natuurlijk niet aandoen, want dan zouden ze gewoonweg niet meer optimaal kunnen presteren.
Zelf heb ik ze eigenlijk nooit om. Behalve laatst toen het echt ijkoud geweest was, toen kwam ik de stal in en zijn benen waren zo ijskoud dat hij zelfs stijf liep. Tot het buiten weer ietsje warmer werd heb ik hem maar even stalbandages omgedaan. Dat was maar 3 nachtjes gelukkig en overdag konden ze wel af als hij buiten stond. Nu heeft hij ze ook om, want hij heeft net een ernstige koliek aanval gehad en ik wil niet dat hij zijn benen bezeert als hij straks weer een aanval zou krijgen en daardoor gaat rollen in zijn stal.
Ik ben absoluut niet tegen stalbandages dus. Ik heb ze alleen niet veel aan, omdat het zo altijd al prima gegaan is, maar zodra ik vind dat het echt nodig is dan doe ik ze absoluut om hoor!

Marlinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 08:37

Ik zoek ook zulk soort stalbandages, mag ik vragen waar je die gekocht hebt en wat ze kosten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 20:14

Marlinde, ik heb je een PB gestuurd, want ik geloof niet dat het de bedoeling is dat ik hier in dit topic ga vermelden waar ik de stalbandages gekocht heb.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 22:57

Ik heb een paard voor iemand anders naar de Z gereden.De eigenaar werd zo'n pietje precies toen het paard Z was.
Mijn eigen paarden van niks tot nationaal niveau staan met niks om de benen op stal.Dat paard stond hele dagen met stalbandages om.Ik vond dat echt te overdreven.Het paard had wel eens iets wat dik been, was ook heel onrustig op stal met voeren, sloeg altijd tegen de wanden.Maar ik kan nou niet zeggen dat de benen er beter van werden.Het was altijd warm onder de lappen/bandages en de benen werden heel lelijk.Het leek alsof het paard op de benen zeer lelijk geschoren was.
Ook kan ik niet zeggen dat als het paard een keer een wat dikker beentje had dat het minder werd van die lappen/bandages.De beste oplossing is nog altijd afspuiten met water.
En denk nou eens na, een paard wat op stal in de bandages staat word door de stalhouder naar beiten gezet met de bandages om en als je gaat rijden heeft het paard ook weer bescherming om zijn benen.Dat kan toch niet goed zijn.Er komt heel geen lucht meer bij die benen.Ik heb het meegemaakt en ben er geen voorstander van.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 02:24

waarom kan het paard niet naar buiten als het koud is of als er sneuuw ligt? als het been dik wordt van op stal staan zou ik maar rap zorgen dat ie buiten komt. veel op stal staan is enorm tegennatuurlijk.

BlueBalance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 03:25

In het onderste gedeelte van het been van een paard zitten voornamelijk pezen en geen spieren. Het verhaal dat je de bloedsomloop bevordert gaat dus niet op. Pezen zijn namelijk niet zo doorbloed als spieren. Het is dus echt onzin om stalbandages om te doen. Pezen voelen nu eenmaal koud aan en moeten ook koud aan voelen.

Mijn paarden staan nu ook gewoon buiten. En inderdaad de beste remedie tegen stalbenen is weidegang. Bovendien als het paard stalbenen heeft dan betekent dat dat hij te veel vocht vasthoudt. Dat moet je juist niet gaan verwarmen door er er stalbabdages omheen te doen. Gewoon lekker laten staan zonder bandages dus.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 21:10

Bedankt voor alle reacties en voor het meedenken. Ik ben het ook met de laatste "posters" eens dat beweging het beste is tegen dikke benen.

Maar als de bodem bevroren is en/of er ligt sneeuw, dan is het soms niet mogelijk dat mijn paard buiten komt. Zeker niet nu, na een peesblessure, waarvan ze momenteel herstellende is. Dan waag ik haar benen er niet aan om haar toch buiten te zetten. Dan loopt ze alleen in de paddock. Nu de bodem weer ontdooit is en er geen sneeuw ligt, komt ze gewoon weer elke dag buiten.

De benen zijn niet echt warm onder de bandages, maar wel mooi dun en ze geven wat bescherming tegen eventuele beschadigingen, die ze al eerder opliep zonder de stalbandages. Maar ze draagt ze alleen 's nachts, en ook alleen tijdens de (koude) winterperiode. In het land en tijdens het rijden heeft ze alleen strijklapjes om de achterbenen.

Maar het is wel interessant om te horen hoe andere mensen er over denken en wat voor mening zij hebben.
Bedankt!!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:24

nadita schreef:
Maar als de bodem bevroren is en/of er ligt sneeuw, dan is het soms niet mogelijk dat mijn paard buiten komt. Zeker niet nu, na een peesblessure, waarvan ze momenteel herstellende is. Dan waag ik haar benen er niet aan om haar toch buiten te zetten. Dan loopt ze alleen in de paddock. Nu de bodem weer ontdooit is en er geen sneeuw ligt, komt ze gewoon weer elke dag buiten.

kun je op die dagen niet hem smorgen in de paddock doen en smiddags erop of ernaast in de bak stappen? zolang de bodum vlak is mag dat geen probleem zijn, en kan ze toch lekker bewegen.
maar in ieder geval staat hij niet 24/7 met zn benen ingepakt, dat kan nl nooit gezond zijn.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:44

waarom zou je een beest in godsnaam bandageren in stal? paarden kunnen absoluut tegen een stootje en een schaafje op een been is geen wereldramp toch?
tevens geloof ik niet dat het goed is voor paarden om de hele nacht met bandages te staan, een uurtje te rijden en vervolgens weer de rest van de dag met bandages te staan...
de spieren raken dan te warm en ik ben ervan overtuigd dat het voor de bloesomloop ook niet goed kan zijn...en ik vraag me af of de benen er niet juist 'slapper' van worden, kijk naar mensen met steunkousen... wanneer zij die altijd omhebben wennen de benen eraan en als zij ze afdoen, zijn ge spieren juist slapper omdat ze gewent zijn aan warmte en stevigheid.
waarom kan een paard met sneeuw of vriezend weer(als de bak bevroren is) alleen maar op stal staan? daarvoor zijn er toch ook halsters en touwen uitgevonden...lang leve het wandelen, dan kunnen ze in ieder geval de beentjes even strekken, is altijd nog beter dan 24 uur op stal staan

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 20:07

Nimmy schreef:
kun je op die dagen niet hem smorgen in de paddock doen en smiddags erop of ernaast in de bak stappen? zolang de bodum vlak is mag dat geen probleem zijn, en kan ze toch lekker bewegen.
maar in ieder geval staat hij niet 24/7 met zn benen ingepakt, dat kan nl nooit gezond zijn.

Ik ga er inderdaad elke dag mee lopen als de bodem bevroren is, zoals nu weer het geval is. En wanneer mogelijk ga ik met haar naar een binnenmanege om te rijden. En ze heeft de bandages niet 24/7 om, alleen 's nachts. Dus ongeveer de helft van de dag.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 20:11

roossie22 schreef:
waarom zou je een beest in godsnaam bandageren in stal? paarden kunnen absoluut tegen een stootje en een schaafje op een been is geen wereldramp toch?
tevens geloof ik niet dat het goed is voor paarden om de hele nacht met bandages te staan, een uurtje te rijden en vervolgens weer de rest van de dag met bandages te staan...
de spieren raken dan te warm en ik ben ervan overtuigd dat het voor de bloesomloop ook niet goed kan zijn...en ik vraag me af of de benen er niet juist 'slapper' van worden, kijk naar mensen met steunkousen... wanneer zij die altijd omhebben wennen de benen eraan en als zij ze afdoen, zijn ge spieren juist slapper omdat ze gewent zijn aan warmte en stevigheid.
waarom kan een paard met sneeuw of vriezend weer(als de bak bevroren is) alleen maar op stal staan? daarvoor zijn er toch ook halsters en touwen uitgevonden...lang leve het wandelen, dan kunnen ze in ieder geval de beentjes even strekken, is altijd nog beter dan 24 uur op stal staan

Mijn paard is niet zo'n lieverdje met voeren en sinds een aantal weken staat er een nieuw paard naast haar. Mede daardoor heeft ze al 3 keer een beschadiging aan haar achterbenen opgelopen, die uitgemond zijn in schiefels. Daar baal ik van, dus zet ik haar, hoofdzakelijk voor bescherming, in de stalbandages. En de bandages zijn niet voor de stevigheid, want dan knel je de bloedsomloopt juist af. Ze zijn eigenlijk alleen voor wat warmte voor de spieren en voor de bloedsomloop en dus voor bescherming.
En wanneer ze niet buiten kan lopen, ga ik er inderdaad mee wandelen. Met gevaar voor nog meer blessures, want ze stuitert alleen maar. Maar ze moet toch even haar benen strekken en frisse lucht snuiven, dat ben ik met je eens. En waneer mogelijk, ongeveer 4 keer per week ga ik met haar naar de binnenmanege om te rijden.

LindseyS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:29

Stalbandages of niet, toch altijd weer een moeilijke discussie.
Ik heb er zelf ook eentje met dikke benen in winter en kwam er niet onderuit of ik nu wel of niet moest bandageren.

‘t Ja waarom niet buiten in de sneeuw, hangt af van paard en condities van je weides.
Bij ons, sterk hellende weides, soms 30 a 50cm sneeuw en een paard die gewoon knettergek rond gallopeert in de lekkere sneeuw, zorgt alleen maar voor problemen. Die van mij kwam zoveel ten val, dat ik vreesde dat hij z’n been brak of z’n pelvis verzwikte.
Dus dan maar aan de hand stappen, want bij -10C is die bak wel bevroren.
Probleempje : 2 maal een ½ uurtje stappen in een 24 uur periode houdt die benen echt niet strak hoor.

Bij verminderde bloedcirculatie, -door het stilstaan-, gaat het vocht ophopen in de bindweefsels en krijg je dus die oedeem in de benen. Wanneer dit vaker gebeurt, is het volkomen normaal dat na enige tijd de weefsels hun elasticiteit verder verliezen en er dus niet meer in slagen die vochtophopingen weg te duwen. Dus de gezonde bloedvaatjes gaan in principe gaan lekken. Net zoals je een ballon verder opblaast dan het hoort en het rubber steeds sterker gaat uitrekken. Wanneer je daarna dan beslist je ballon keurig op te blazen en niet boven zijn capaciteit, dan zal na verloop van tijd het rubber van het ballonnetjes reeds zo uitgerokken zijn, dat hij blijft lekken en nooit meer zijn vroegere elasticiteit terugkrijgt. Zo legde mijn DA dat uit. Dus wanneer je paard REEDS die stalbenen heeft, waarom telkens opnieuw iedere dag die bindweefsels ONNODIG laten uitzetten. Gewoon een bandage errond, beentjes strak houden en zoveel als mogelijk bewegen en zo kan je op z’n minst verder verlies van elasticiteit van de weefsels tegengaan.

Tuurlijk, heeft je paard die stalbenen niet, dan hoeft het niet, maar indien je dan toch gaat bandageren kan dat zo geen kwaad. Zelfs bij iets warmere temperaturen, zijn die benen van die jongen van mij nog steeds niet warm onder die lappen. Hij staat stil en warmt zich helemaal niet op, dus die pezen worden heus niet verhit bij stilstaan, gebandageerd of niet. Tenzij je natuurlijk zweetbandages aanbrengt. Gewoon uitkijken naar materialen die de benen wat frisser houden.
Dat is mijn ervaring ermee.

Dus inderdaad, iedereen doen waar je het beste bij voelt, maar als je inderdaad je paard gaat bandageren, kan ik echt niet geloven dat dit enig kwaad kan.
Mijn andere jongens hebben geen last van staloedeem en staan inderdaad meestal naakt, tenzij het 's nachts onder de -10C gaat, want dan bevriezen zelfs de drollen op stal. Haha:)

Groetjes.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:59

[quote="nadita"][

Mijn paard is niet zo'n lieverdje met voeren en sinds een aantal weken staat er een nieuw paard naast haar. Mede daardoor heeft ze al 3 keer een beschadiging aan haar achterbenen opgelopen, die uitgemond zijn in schiefels. Daar baal ik van, dus zet ik haar, hoofdzakelijk voor bescherming, in de stalbandages. En de bandages zijn niet voor de stevigheid, want dan knel je de bloedsomloopt juist af. Ze zijn eigenlijk alleen voor wat warmte voor de spieren en voor de bloedsomloop en dus voor bescherming.
[quote]

alleen als je naar de anatomie kijkt, heeft een paard (zoals eerder gezegd in dit topic) geen spieren in de onderbenen, enkel pezen. dus om die warm te houden is klinkklare onzin... voor pezen is kou juist veel beter.
voor bescherming zou ik me wel iets bij kunnen indenken, en dikke benen, maar dan zou ik toch voor meerdere keren par dag stappen gaan.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:26

tja... wat zal ik hier van zeggen.. ik vind het zelf niet erg als je ze maar niet te lang olaat maar mijn leraar van paardenhouderij zegt dat alle bandages, peesbeschermers e.d. slecht zijn de pezen worden warm en daarom bros.... maja... ik rijd er zelf ook nog altij dmee maar ja... dan doe ik et voor de bescherming! ik weet ook nog altijd niet wat ik er van moet denken

groetjess

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 10:29

Nimmy schreef:
voor pezen is kou juist veel beter.
voor bescherming zou ik me wel iets bij kunnen indenken, en dikke benen, maar dan zou ik toch voor meerdere keren par dag stappen gaan.

Daar ben ik het ten dele mee eens. Maar ik vind het prettig dat de benen onder de stalbandages dun blijven, en natuurlijk zonder beschadigingen.
En een paar keer per dag stappen? Ik werk hele dagen, hoe moet ik dat doen? Ik ga al zo vaak ik kan naar haar toe, maar soms lukt het gewoon niet anders dan een keer per dag lopen. Af en toe moet je roeien met de riemen die je hebt, ook al is dat niet voldoende.