rot straal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

r0ows

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:00

Hoefsmid ? stal goed schoon houden ?

Ik heb geen idee eigelijk..

obelixXx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 20:06

dat kan ook ik heb nu egyptische zalf even kijken of dat werkt hhaha

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:11

Dat van dat chloor, is dat niet schadelijk voor het paard? Mijn paard heeft het nu ook en op aan raden van de hoefsmit teer ik nu wel.

Schafstall

Re: rot straal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:09

Met teer sluit je 't af en gaan de bacterien die erin zitten lekker broeien. Ik gebruik Hoef en Zool van de paardendrogist. In 't begin iedere week en daarna 2 weken om de dag. Helpt goed hier!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:30

Teer is niet zo slecht hoor.
Bijna iedere hoefsmid adviseert om te teren bij rotstraal.
(Natuurlijk eerst even uit laten snijden)
Teer sluit de straal af voor vocht en vuil.
Het laat wél zuurstof door, het is ademend zolang je er geen hele dikke lagen opsmeert.
Rotstraal doet het vooral goed op zachte vochtige stralen.
Teer zorgt er voor dat de straal wat harder en droger wordt, hierdoor heeft de rotstraal minder vat.

Het enige nadeel van teer vind ik dat je er niet meer bij kan om te behandelen met anti-rotstraal middeltjes, want daar sluit je het ook voor af.

obelixXx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 16:08

nou ik probeer het niet ik wil niet dat het nog erger word:S ik heb egyptische zalf werkt goed

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:41

Kanzi schreef:
Teer is niet zo slecht hoor.
Bijna iedere hoefsmid adviseert om te teren bij rotstraal.
(Natuurlijk eerst even uit laten snijden)
Teer sluit de straal af voor vocht en vuil.
Het laat wél zuurstof door, het is ademend zolang je er geen hele dikke lagen opsmeert.
Rotstraal doet het vooral goed op zachte vochtige stralen.
Teer zorgt er voor dat de straal wat harder en droger wordt, hierdoor heeft de rotstraal minder vat.

Het enige nadeel van teer vind ik dat je er niet meer bij kan om te behandelen met anti-rotstraal middeltjes, want daar sluit je het ook voor af.

Vroeger werd het veel door hoefsmeden geadviseerd, maar tegenwoordig denken de meesten er echt anders over hoor! Het helpt wel, maar het sluit ook af en dat is een groot nadeel van teren.

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:56

Ohjee... ik heb zitten teren
Ik baal er zo van (hoefrot) 3 hoeven zijn behoorlijk goed..alleen zijn rechtervoorhoef (heeft hoefijzers ) heeft last van rotstraal.
hij heeft nauwe hoge hoeven.. en heeft aan de zijkanten meteen onder de hoefballen aan de buitenkant van de straal rotstraal.
Het is al behoorlijk weggesneden maar het loopt "naar binnen" naar het zachtere deel (waar je dus niet goed meer kan bijsnijden)
wie kan mij advies geven (ik overleg nog wel met de hoefsmid) over wat ik op die plekken moet smeren? het is ïn dat gaatje" heel erg moeilijk schoonhouden. moet ik daar egyptische zalf voor gebruiken of dat blauw spuitspul...? ik maak me erge zorgen want mijn hoefsmid snijdt het zelf niet helemaal weg... de vorige keer controleerde ik na zijn bezoek en vond ik een "gaaatje"dieik zelf helemaal weg heb gesneden en datis super genezen (in andere hoef) maar deze durf ik niet verder weg te snijden... omdat ik er door het hoefijzer niet goed bij kan en omdat ik niet weet hoe ver je kan snijden..
ik ga goed overleggen met mijn hoefsmid maar ik hoop alsvast tips te kijgen van mensen wat ik kan doen bij die gaatjes richting en zachtere sponsachtige deel.....

(overigens is mijn hoefsmid verder super..)

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:39

Ik heb er spul voor, dat werkt heel goed, lijkt veel op teer, maar wel luchtdoorlatend, en het zit in een rood/goud flesje met aan de dop een kwastje vast. Hoe dat spul heet weet ik niet precies, maar het werkt super

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:04

2% jodium schijnt ook heel goed te werken.. Mijnes heeft het achter erg, gaat wel beter met de egyptische zalf maar nog niet helemaal.. Zit nu te denken om als het helemaal over is zooltjes tussen de ijzers te leggen? tervoorkoming van te veel vuil enz.. weet niet of dit goed werk of juist tegenwerkt dus dat is nog ff navragen aan me smid

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:56

Door je smid uit laten snijden en droog houden. Ik gebruik nu blauw-spray. Ben nu een weekje bezig, en het word al een stuk droger en harder.

Bonny_CT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:14

heeft die van jou het ook marloes? en die blauwspray is dat net in zo bus als acederm of bethadine spray of?

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:22

vorig jaar heeft mijn paard ook erg rotstraal gehad
Ik heb een spuitbus van de hoefsmid gekregen wat ik erin moest spuiten (meen hyposol), daarnaast behandelen met egyptische zalf. Let wel op: als je op zaagsel staat, paard eraf halen, want zaagsel kruipt naar binnen! Bij vlas/ stro is dit niet zo.

Reinse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:52

Hallo allemaal, ben nieuw hier op het forum. Zal me straks elders even netjes voorstellen.

Maar zag dit topic en verbaas me er over dat ook jullie allemaal zeggen: geen teer. Bij ons op stal en overal eigenlijk hoor je dat.

Toch zeggen zowel mijn da als de hoefsmid: 1 x per week teren.
Dus nu weet ik het even niet meer.

Ik heb 6 dagen egyptische zalf gesmeerd, toen 1 x teer, nu 2x per week egyptische zalf, en zou dus woensdag weer moeten teren.
Maar ja, kan me dat verhaal van afsluiten wel voorstellen, dus ik twijfel.

Is toch raar dat zij dat dan nog steeds adviseren?!

Groeten, Jose

Dreamer6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:42

[quote="AnjaKos"]Ik gebruik HypoSol (groen spuitbusje met een soort rietje). Ik prik het rietje in het zachte deel en spuit het zo dus diep in...
Ik doe dit overigens wel dagelijks omdat mijn paard overdag in blubberige paddock staat maar het werkt wel redelijk goed...

quote]

Dit gebruik ik ook en werkt idd redelijk goed! Bij mij is het probleem helaas ook dat ze overdag in een blubberige paddock staat dus het is eigenlijk dweilen met de kraan open... Heb helaas geen andere keus haar binnen laten staan is helemaal geen optie. Ohja ze staat op zaagsel en de stal wordt elke dag heel goed uitgemest!

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:18

De hoef inpakken met een jute zak.

Eerst watten om de hoef heen doen, plastic zak er om heen en vast maken met plakband. Dan een jute zak erom en weer vastmaken met plakband. Vervolgens geef je de hoef even water door er de tuinslang in te stoppen en dit doe je de volgende dag weer.
Na 2 dagen kun je het spul er weer af halen.

Zo laat je het broeien en kan het er uit omdat het week is.
Als het dan nog niet over is zul je de hoefsmid er wel bij moeten halen.

De dagen er na houden wij het goed schoon en smeren er teer tussen.

fliam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:22

@ reinse: teren helpt alleen ter voorkoming van rotstraal. wanneer je paard rotstraal heeft, kun je beter egyptische zalf gebruiken. Rotstraal wordt veroorzaakt door een anerobe bacterie (bacterie die leeft zonder zuurstof). door het eerst open te laten snijden (zodat er zuurstof in kan) en je het gaat behandelen met hyposol, gaat de bacterie dood. Smeer je het in met teer zodat er geen zuurstof meer bij kan, wordt het van kwaad tot erger.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:45

Ik had hetzelfde probleem, al ruim een jaar werd eigenlijk alleen maar erger in plaats van beter. Alle middeltjes geprobeerd.

Uiteindelijk op advies van de DA pure chloor in de straal gaan spuiten. Na twee weken de hoefsmid latne komen en hij kon al duidelijk verbetering zien.

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:53

hoevaak gebruiken jullie die egyptische zalf,
1x per week, iedere dag??

Palhaço

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 15:02

joepi! als je mijn bericht hier ver boven leest, zag het er niet goed uit voor mijn paard, maar het ziet er nu weer goed uit.. de "gaten " (van de rotstraal) zijn weg, nu moet ik het goed bijhouden...
dus gelukkig kan het weer helemaal goed komen... echt alle "rotte" plekjes wegsnijden....
ben blij dat het weer een stuk beter is... pfoeii

zijn hier meer mensen waarbij de rotstraal weer heel goed genezen is?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:32

Ja de chloor heeft super gewerkt, hij is bijna weer genezen verklaard

AHRik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 10:03

Hoi,

jodiumtinctuur is ontsmettend en droogt de straal snel op. Luchtig houden van de straal is belangrijk omdat de rotstraalbacteriën niet houden van zuurstof.
Dus: straal netjes (laten) uitsnijden, elke dag zelf hoeven diep uitkrabben en netjes jodiumtinctuur overheen doen. Na een dag of 10 moet alles genezen zijn.

Groeten

Rik
Anatomisch Hoefverzorger

elinuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 08:44

Bij bijna alle berichten staat dat je de hoeven niet moet teren, mijn paard zijn hoeven teer ik wel.
Maaar, alleen om te voorkomen dat hij rotstraal krijgt. Want als middel om rotstraal te genezen, werkt het averechts!
Dus als je weet dat jou paard gevoelig is voor rotstraal en je wilt hem niet de hele winter in zijn droge stal opsluiten, maar af en toe ook in een natte bak of nat weiland een rondje laten rennen, dan kun je de hoeven interen.
Als je paard rotstraal heeft: als het heel erg is, en de stralen stinken heel erg, laat dan eerst de hoefsmid het rotte gedeelte er uit snijden, daarna kun je de hoeven behandelen met O.T.C-spray. Dat is een soort blauw/ groene spray die ook wel voor schapen met rotkreupel gebruikt wordt. Ik heb het als tip van mijn hoefsmid gekregen en het werkt erg goed. Vervolgens moet je elke dag de hoeven uitkrabben, schoonborstelen met warm water met een beetje Biotex erin, laten drogen en O.T.C.-spray in de straal spuiten. Is even veel werk, maar het helpt veeel beter dan Egyptische zalf. Alle gevallen zijn natuurlijk verschillende, geen paard is het zelfde. Maar dit heeft mijn paard goed geholpen. Succes!

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:21

ik moest van de hoefsmid nou ook een week lang blauwspray gebruiken en de hoef goed schoonmaken en dergelijke hoop da thet gauw over is..

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:09

Geen teer gebruiken, dan sluit je de hoef af en wordt het erger!
Wij hebben daarvoor egyptische zalf en laurierzalf gebruikt, en een keer jodiumtinctuur. Beste is om de ijzers eraf te halen, dan g