[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

droebel

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:24

Tieme neemt een paar happen hooi (omdat dat er als eerste ligt) en zodra z'n muesli erin wordt gegooid gaat hij daar mee verder.
De meeste geven hun zuigers brok en voordroog. wel eens geprobeerd op granen/muesli en hooi??
Ik heb dit als advies van steffi en de Silverlinde. van brok krijgen ze het juist sneller zuur. het is moeilijker te verteren dan muesli en granen. dit omdat er spul in zit dat de brok bij elkaar moet houden. kuil en ook voordroog is eigenlijk te zuur voor paarden. echt droge voordroog zou evt. nog kunnen maar het liefst onbeperkt hooi.
tieme krijgt nu havens powerplus mix en reform kruiden muesli (zo min mogelijk) en onbeperkt hooi en hij doet het hier super op.
hij is echt voor 99% gestopt met zuigen.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 23:50

klopt Q krijgt ook powerplus mix van havens en muesli(ook op aanraden van steffi ) en hij zuigt veeeeel minder dan toen hij nog brok+muesli kreeg

maar nogsteeds is hooi favoriet bij hem!

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 16:16

wij hebben er ook een staan... hebben de voerbak eruit gehaald en hij heeft muilkorf om, zo staat hij al 9 maanden denk ik

maar hij ging het dus wel doen na 4 weken stalrust ( op advies van de da) zou hier dus wel denken aan verveling.

verder weet ik nou nog niet wat ik moet geloven over stalondeugden, of ze nou door verveling komen of door voer...

de wending in het hoefbevangen door eiwitten vind ik ook wel interessant, dat het niet door de eiwitten komt maar door de suikers in het gras.. maar dat is weer een heel ander onderwerp.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 18:18

die van mij is idd ook begonnen met luchtzuigen tijdens verplichte boxrust, maar wrsch niet uit verveling maar meer uit pijn dat hij(net als veel mensen) door de pijn/stress maagklachten heeft gekregen en daardoor is gaan luchtzuigen

sinds hij nml door steffi behandeld wordt en geen pijn heeft en 100% zuiver loopt is hij zo goed als helemaal gestopt emt luchtzuigen, ipv de hele tijd wanneer hij op stal stond is het nu alleen nog tijdens het eten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 18:39

Waarom denken mensen toch altijd dat een paard met boxrust zich verveelt???

Zo af en toe staat er bij ons ook wel eens een paard alleen op stal, terwijl de rest buiten in de wei loopt. En die paarden vervelen zich absoluut niet. Die zijn gestresst. Stress is nog steeds veroorzaker van maagproblemen.

Eerlijk gezegd heb ik mijn paard nooit de door de DA voorgeschreven boxrust gegeven. Ze raakt daarvan in de stress als ze alleen achter moet blijven. Liever zet ik een klein stukje wei af, vlak bij de kudde. Zo is ze buiten, kan ze niet rennen en is ze een stuk rustiger dan dat ik haar op stal zou laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:03

Mijn paardje is al heel jong begonnen met luchtzuigen ws doordat ze een flessenveulen is geweest. Daardoor heeft ze ws grotere hoeveelheden tegelijk in haar maag gekregen dan ze zou krijgen als ze gewoon bij haar moeder gedronken zou hebben. Ze heeft wel bij haar moeder gedronken maar omdat zij niet genoeg melk had kreeg ze bijvoeding per fles. Hierdoor zou haar maag geïrriteerd kunnen zijn. Ze heeft een tijdje niet gezogen maar is toen toch weer begonnen.

Ze heeft nooit alleen gestaan, de eerste maanden tussen merries met veulens daarna in een veulengroep. Bij mij staat ze samen met een paard en pony en afgelopen zomer in een groep van 24 leeftijdsgenoten. Ook in deze groep deed ze het. Ik heb gezien dat ze een staart pakte van een paard en daar "achterover" aanging hangen en op die manier luchtzoog. Ik geloof dus niet dat het bij haar een kwestie van verveling is.

Ze is ook een lastige eter neemt hele kleine hapjes en doet heel lang over haar eten, hooi eet ze liever niet maar voordroogkuil wel en ook luzerne vindt ze erg lekker. Ze krijgt daarnaast muesli zonder haver en kruidenmuesli van Havens en winterwortelen. Integenstelling tot jullie paarden eet zij wel eerst haar luzerne met muesli er door op om daarna pas aan het voordroogkuil te beginnen. Ze heeft af en toe behoorlijk wat gasvorming waarop ze dan weer koliekerig reageerd.

Ik geef haar nu sinds een 2 weken maagcompossitum samen met Probio Forte en Rustcompositium voor een optimaalresultaat maar merk er nog niet echt veel van. Misschien ook wel omdat ze ook een virus had opgelopen hoor. Vorige week was ze dus ziek en moest de DA komen en heb ik eens met haar overlegd over een eventuele maagzweer met als gevolg het luchtzuigen. Ik heb aangeven dat ik mijn paardje graag wilde laten onderzoeken. Zij heeft naar Utrecht gebeld en gesproken met ene Zoet/Soet ??? en die beweerde dus dat het al weer achterhaald was dat luchtzuigen door een maagzweer kwam. Dat het misschien wel andersom was: een maagzweer dóór het luchtzuigen. En dat er niets tegen te doen was. Wat moet ik hier nou van geloven??

Ik wil m'n paardje heel graag helpen want het luchtzuigen heeft natuurlijk wel gevolgen zoals oa een groei-achterstand: ze is +/- 1.45cm en is een bijna 2jarige [***]. Maar als er al bij voorbaat gezegd wordt dat er toch niets aan gedaan kan worden moet ik haar dan dat vervelende en pijnlijke onderzoek met allemaal stress laten ondergaan?
En als ik haar laat onderzoeken wat is dan een goeie kliniek om naartoe te gaan? Mijn DA had het over de Lingenhoeve in Lienden? Iemand ervaring met dit onderzoek en/of deze en/of andere kliniek?

Sorry voor het lange verhaal maar moest het even kwijt.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 19:07

Nou een groeiachterstand heb ik nog nooit van gehoord eerlijk gezegd.
B'elanna is ook een moederloos veulen, is pas gaan luchtzuigen toen ze twee was en op stal gehaald werd en op krachtvoer gezet. Ze is gewoon 1 meter 70 geworden.

Je zult m.b.t. luchtzuigen altijd tegengestelde verhalen blijven horen. Het beste kun je zelf (desnoods onder begeleiding) proberen uit te zoeken wat voor jou en jouw paard werkt.

Een goede kliniek kan ik je niet echt aanraden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:20

Mijn luchtzuiger is bijna 1,70 en heeft dus ook geen groeiachterstand. Hij zuigt al vanaf twee-jarige leeftijd (is bij fokker al begonnen, waarom weet ik helaas nog steeds niet).
Idd, altijd tegenstrijdige verhalen. De ergste vind ik nog dat het overgenomen wordt door andere paarden..... *zucht*

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 13:38

Andere ruiters die paarden hebben zonder stalgebreken weten het ook altijd beter. En die zeuren inderdaad dat ze bang zijn dat hun paard het over gaat nemen. Maar als ze dat al denken, dan snappen ze geen hol van paarden.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 00:25

mijn luchtzuiger is 1.72 dus niet bepaald klein

en ik heb een 2 jarige kwpn'er die ook de fles heeft gehad of sonde voeding en toen na een weke of 2 een pleegmoeder, die is 2 jaar en 5 maanden oud ruim 1.65 maar dat is geen luchtzuiger

hier staat alles bij elkaar op de wei de hele dag, en op stal gewoon naast elkaar, en ze nemen luchtzuigen echt niet over
het enige wat ze wel van elkaar over hebben genomen is de bakrand opeten, die van mn moeder deed dat al vanaf we haar kochten en nu doen ze dat alle4, maar een stroomdraadje langs het hout en een berg hooi in de wei doen wonderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 01:32

Ik weet ook niet of ze echt een groeiachterstand heeft hoor maar ze is wel klein voor een 2 jarige. Nou heb ik nooit eerder een [***] gehad dus ook geen vergelijk. En die trakkies zijn met 7jr pas volwassen dus wie weet is het gewoon een laatbloeier.

Afgelopen zomer is ze, toen ze ingeschaard was, in 5mnd 6cm gegroeid. Vanmorgen haar nog eens gemeten en in de 6 weken dat ze nu weer thuis is is ze ondanks het virus dat ze had toch ook weer 1cm gegroeid. Dus is ze nu 1.46m en haar kont is 1.50m dus de groei zit er wel in.

Vandaag had ze trouwens een hele goeie dag wb het zuigen. Ze heeft bijna niet gezogen maar wel lekker de hele dag staan knabbelen op haar luzerne/hooi. Hopelijk volgen er meer van zulke goeie dagen

Ik ben niet bang hoor dat m'n andere paarden het overnemen, ik heb ook 9 jaar een wever op stal gehad en dat hebben ze ook niet overgenomen.

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:23

Heeft er hier iemand ervaring met het voeren van Equiral Qi?
Blijkt dat er in mijn geburen geen Havens te verkrijgen is, en ik hoopte dat dit een goed alternatief is. Wat mij aan deze equiral wel opvalt is dat er precies nogal veel suikers inzitten. Het kleeft een beetje en ruikt enorm zoet. Ik ben stilletjes aan het overschakelen, maar ik kan dus nog niet veel zeggen. Dat maagcompositum ga ik dus ook proberen. Mijn paardje is ook erg nerveus. Ze zuigt trouwens lucht zonder dat ze iets moet vastpakken. En als ze op stal komt staat ze gelijk te weven. Overdag loopt ze buiten, en krijgt ze veel hooi (voor ze naar buiten gaat krijgt ze eten). 's Avonds krijgt ze eten, en nog eens veel hooi. Nu dus equiral en nog een beetje pavo conditioner omdat ik nog aan het overschakelen ben. Ook kook ik lijnzaad, en dat krijgt ze ook bij. Sinds ik dit doe heeft ze geen koliekaanvallen meer gehad, maar ze zuigt nog wel lucht.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:06

Mijn KWPN-er was moederloos maar heeft er geen groeiachterstand door gekregen. Hij is 1.72/1.73. Hij doet wel luchtzuigen maar hij schijnt als veulen een longontsteking gehad te hebben en daarna is hij het gaan doen.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:38

Onze merrie Halloween heeft ook altijd lucht gezogen.
Ze heeft toendertijd heel vaak koliek gehad en dat komt dan natuurlijk altijd s'nachts.
Dus liepen wij weer midden in de nacht in de bak dat paard in beweging te houden totdat de veearts was geweest om haar te spuiten.
Het werd steeds moeilijker om er weer vlees op te krijgen.
Uiteindelijk is ze er toch aan gestorven.
Zij kon luchtzuigen zonder zich vast te houden aan iets.
Kreeg ze schuim op de lippen , haar snijyanden waren altijd mooi schoon . Ze bewoog altijd haar lippen langs de tanden , krulde ze dan op en slikte de lucht door.
De andere paarden hebben hat nooit overgenomen , ook haar veulens niet.
Is er nog iemand meer wiens paard het doet zonder zich vast te zetten?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:50

De mijne kan het alleen als hij heel boos is tijdens het rijden op zijn bit (eigenlijk op niets dus). Dan is ie gefrustreerd en gaat hij zuigen uit pissigheid. Ik weet dus ook precies wanneer ik een bok kan verwachten of een andere actie van hem. Dan is het handig, maar gelukkig verder nooit op niets zuigen, altijd op staldeur. Ingesmeerd met kribox en toen begon hij op de voerbak, ingesmeerd en toen pakte hij de drinkbak, ingesmeerd en toen begon hij met zijn hoofd in een hela nare positie aan de tralies lucht te zuigen, dus maar gestopt met kribox. Hij doet het allen tijdens en na het eten uit gewoonte.

mmmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:49

verstaan jullie kribbebijten als het zelfde als luchtzuigen? mijn pony doet nl. aan kribbebijten. hebben jullie hier nog goede tips voor?

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:59

Brisk schreef:
Heeft er hier iemand ervaring met het voeren van Equiral Qi?
Blijkt dat er in mijn geburen geen Havens te verkrijgen is, en ik hoopte dat dit een goed alternatief is. Wat mij aan deze equiral wel opvalt is dat er precies nogal veel suikers inzitten. Het kleeft een beetje en ruikt enorm zoet. Ik ben stilletjes aan het overschakelen, maar ik kan dus nog niet veel zeggen. Dat maagcompositum ga ik dus ook proberen. Mijn paardje is ook erg nerveus. Ze zuigt trouwens lucht zonder dat ze iets moet vastpakken. En als ze op stal komt staat ze gelijk te weven. Overdag loopt ze buiten, en krijgt ze veel hooi (voor ze naar buiten gaat krijgt ze eten). 's Avonds krijgt ze eten, en nog eens veel hooi. Nu dus equiral en nog een beetje pavo conditioner omdat ik nog aan het overschakelen ben. Ook kook ik lijnzaad, en dat krijgt ze ook bij. Sinds ik dit doe heeft ze geen koliekaanvallen meer gehad, maar ze zuigt nog wel lucht.

Precies zo'n paard heb ik ook. Alleen weven doet ze niet meer bij mij op stal, maar op die andere stallen weefde ze als een gek. Zou het kunnen dat ze veel te veel brokken krijgt>? Die van mij krijgt nog geen 2 kilo per dag. Sommige paarden kunnen hun energie niet kwijt. En die kun je dan ook niet te veel krachtvoer geven. Geef maar liever wat meer ruwvoer.
Dat maagcompositum kan ik pas volgend jaar proberen, ongeveer in september of oktober. Dan kan het veulen er af dat in mei geboren is.

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:11

Ga dit topic 'ns even volgen, mijn 2-jarige tinkermerrie is sinds een paar dagen begonnen met luchtzuigen. Ze staat 24/7 buiten (in een zandpaddock) met 2 collega's; haar moeder en een andere jaarling. Ik stond er echt van te kijken dat ze gaat luchtzuigen, ik dacht dat dat alleen voorkwam bij paarden die heel veel op stal staan. Bovendien is het zo'n ontzettend relaxed paardje, absoluut geen heethoofd (een echte koudbloed hé).
Ik ben helemaal nieuw op "luchtzuig-gebied", ga dit topic nog 'ns rustig doorspitten, maar eventuele tips zijn van harte welkom ! Ik heb al vluchtig gelezen dat een luchtzuigband dus geen fijne oplossing is ?!

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:33

@Desiree, ja daar ben ik dus ook mee gestopt om veel brokken te voeren. Ze krijgt nu geen brokken meer, en wel Equiral Qi (ong.1,5kg), daar zitten ook kleine brokjes in maar dus een pak minder. Het is eten op basis van olie en granen, en luzerne. Maar zoals ik al aanhaalde, het ruikt enorm zoet, en daar ben ik eigenlijk niet zo gerust in. Veel suiker kan niet goed zijn voor een paard. Daarom hoopte ik dat iemand hier er ervaring mee had.
Verder krijgt ze dus ong. 10 kg hooi bij.

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:33

Ik ken een pony die het ook doet, en die heeft er, zolang ze leeft (12 jaar) nog nooit iets aan overgehouden of ziek van geweest of andere nadelige dingen gehad ofzo !

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:06

Keevagirl schreef:
Ga dit topic 'ns even volgen, mijn 2-jarige tinkermerrie is sinds een paar dagen begonnen met luchtzuigen. Ze staat 24/7 buiten (in een zandpaddock) met 2 collega's; haar moeder en een andere jaarling. Ik stond er echt van te kijken dat ze gaat luchtzuigen, ik dacht dat dat alleen voorkwam bij paarden die heel veel op stal staan. Bovendien is het zo'n ontzettend relaxed paardje, absoluut geen heethoofd (een echte koudbloed hé).
Ik ben helemaal nieuw op "luchtzuig-gebied", ga dit topic nog 'ns rustig doorspitten, maar eventuele tips zijn van harte welkom ! Ik heb al vluchtig gelezen dat een luchtzuigband dus geen fijne oplossing is ?!

Hoe vaak krijgen ze daar ruwvoer aangeleverd? Want een paard MOET geregeld kunnen eten.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:15

heej
ik heb ook een luchtzuiger toen ik met hem op de manege kwam werd mij verplicht een band om te doen, nu 3 jaar later staat hij nog steets met een band om en is rondjes gaan lopen, geen idee waarom hij dat doet maar denk verveling.
nu heb ik vorige week aan het bestuur van de mange gevraagt of mijn paard een stal op mocht schuiven omdat hij nu in een gesloten stal staat en ik dat liever niet heb, en ik contact belangrijk voor hem vind.
(en gehoords heb door contact met ander paarden de kans groot is het rondjes lopen verdwijnt of vermindert)
moest een hele vergadering over komen of mijn paard verplaats mocht worden omdat hij luchtzuigt. heel vreemd
toen ik net deze topic las dacht ik, heej dat is mooi een middel tegen luchtzuigen (als ik het goed begrijp)
maar ik kon op internet geen paardenapotheek hier in de buurt vinden (woon tussen arnhem en nijmegen in)
waar halen jullie dat spul en wat is nou presies de naam er van. (zoekt wat makkelijker)
en hoe lang duurt het voor er een resultaat is want eerder mag mijn paard zijn band niet af en natuurlijk belangrijk hoe duur is het ongeveer. want mijn ouders moeten nog even overtuigt worden.

(sorry voor spellings fouten kan er nisk aan doen)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:06

@anne_kaszmir: Welkom op Bokt!
Ik lees in jouw bericht meerdere akelige dingen. Hij staat in een dichte stal zonder contanct met andere paarden. Hij mag zijn band niet af en staat dag en nacht op stal!
waarom zoek jij in helemsnaam geen andere stalling? Er zijn er hier genoeg in de buurt waar ze wel naar buiten kunnen en zonder band mogen staan. Dus ipv zoeken naar middeltjes tegen luchtzuigen eerst de oorzaak weg halen (binnen staan zonder contact met anderen) want anders heeft het helemaal geen nut.

annehoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:40

heej
ja hij staat nu sins kort overdag in de wei gelukkig, en krijg deze week te horen of hij van stal mag wisselen.. wat ik graag wil en dan komt hij naats een pony te staan waar hij goed mee overweg kan dus dat is even afwachten.
hij staat daar allen s'winters omdat ik thuis in de winter geen goede stal voor hem heb en een stukje moet rijden om in de bak te komen.
waar hij nu staat is een binnenbak, buitenbak, longeerbak, een kleinen wei voor m en een redelijk grote stal. dus dingen die voor mij wel belangrijk zijn in de winter omdat hij het al zo snel koud heeft.
het enige nadeel is dus die band, dus toen ik dit las dacht ik egt van yes eindelijk een middel er tegen.
daarom dus op zoek want, thuis hoeft hij van mij helemaal geen band om, en heeft hij ook een loopstal dus...
maar niemand wil daar (op de mange)snappen dat luchtzuigen niet overgenomen kan worden, hoe vaak de dierearts dat ook komt zeggen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:44

www.paardendrogist.nl
Daar kun je het bestellen en dan wordt het je gebracht. Waag eens een poging.
Oh, en praat met de stalhouder over de manier waarop hij gevoerd wordt. Veruit de meeste paarden in Nederland krijgen veel te veel krachtvoer en te weinig ruwvoer. Het laatse kunnen ze niet te veel van krijgen. Maar krachtvoer wel: het kan een energie opwekken in het paard die het niet kwijt kan op stal. Daarnaast moet een paard met ruwvoer veel kauwen. Met kauwen komt speeksel vrij en daar zitten enzymen in. Die enzymen neutraliseren de ph in het maagzuur > minder zuur > prettiger voor de maagwand. Daarbij, etende paarden vervelen zich niet en geven er meestal de voorkeur aan om te eten i.p.v. te weven of te kribbebijten of lucht te zuigen. Krachtvoer hebben ze zo op, maar ruwvoer moeten ze lang over doen.