Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
farrier schreef:Even een aantal dingen duidelijk:
Ik heb in de kop expliciet strasser genoemd. Deze methode is zelfs onder nb een paria, vanwege het ongemak en de pijn die deze methode veroorzaakt.
Citaat:Ik heb geen bezwaar als mensen hun eigen paard willen bekappen, ben ook bereid het hen te leren. Ik heb wel bezwaar als mensen na een opleiding op video, of een weekeindje de boer op gaan om op commerciele basis paarden te bekappen.
Citaat:Niet alles wat nieuw is is beter. de hoefsmederij kent een lange lange lijst van bekapmethodes en ijzers die gelukkig in onbruik zijn geraakt, omdat het gewenste effect uitbleef.
Citaat:Ik vindt dat iemand die andermans paarden bekapt, goed opgeleid en gecertificeerd moet zijn, regelmatig bijgeschoold, regelmatig beoordeeld, goed verzekerd en onderhevig aan een tuchtregelement moet zijn.
Citaat:Sommige paarden hebben ijzers nodig: voor wedstrijden, om overmatige slijtage te voorkomen en voor correctie van de hoef. Iedere traditionele smid is het er mee eens dat de andere paarden zonder ijzers kunnen.
Zeggen dat
alle
paarden zonder ijzers kunnen is goedgelovige paardeneigenaren belazeren
Citaat:Ik ben ervan overtuigd dat in de sport alleen onbeslagen paarden, of paarden met normale ijzers zouden mogen lopen. Alle andere soorten, hoefschoenen, speciale ijzers, zooltjes etc. zouden uitgesloten moeten worden. Deze paarden hebben dit nodig omdat ze niet fit zijn, en horen dus niet in de sport.
Citaat:zo dit moest ik nog even kwijt.
farrier schreef:Ik ben ervan overtuigd dat in de sport alleen onbeslagen paarden, of paarden met normale ijzers zouden mogen lopen. .
farrier schreef:.. maar als ik zou mogen stemmen werden deze paarden uitgesloten van wedstrijden, ook als het mijn inkomen beinvloed!!!
farrier schreef:let wel, hiet dier is niet genezen, maar de functie is terug. NB die beweren dat ze een hoefbevangen paard kunnen 'genezen' liegen dat ze barsten. de necrose in de voet heeft een onomkeerbaar inreversibel proces in gang gezet, hooguit de functie kan teruggekregen worden.
Sugarmiss schreef:Ik vraag me bij dit soort topics altijd af:
-zijn er nu te weinig hoefsmeden in NL dat mensen hun heil ergens anders (moeten)gaan zoeken
of
-zijn de hoefsmeden die er zijn toch niet zo goed als ze zelf willen laten geloven.
Een ander topic van de TS doet dit haast wel vermoeden.
Wat ik zoek in een goede smid is niet alleen basiskennis en inzicht, maar ook openstaan voor moderne ontwikkelingen en up-to-date willen blijven.
Gezien het aantal smid's wat ik zoal 'versleten' heb blijkt dat makkelijker gezegd dan gevonden.
farrier schreef:@ anthenan; je verleid mij niet tot een discussie. het waarom heb ik al eerder aangegeven.
farrier schreef:@ sugarmiss: je zegt het zelf. alternatief voor normale ijzers - dus uitsluiten.
farrier schreef:let wel:
Dr Strasse heeft als getuige/deskundige in it proces opgetreden, en toegegeven dat haar methode 'discomfort'en 'pain' veroorzaakt bij paarden.