knakjes tijdens het stappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:44

Het komt niet van pezen !!!
Het is zoals eerder gezegd kleine luchtbelletjes in de synovia (gewrichtsvloeistof) en kan helemaal geen kwaad. !!

Nagevraagd bij arts Dr R v Wessum

Antoinette

Re: knakjes tijdens het stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:09

heleenxx schreef:
Het heeft niks met te dunne synovia te maken, Antoinette had het hierboven goed beschreven waar het wel door komt.

Pfoe, toch fijn om te horen dat ik het goed begrepen heb en het ook enigzins juist beschreven kan doorgeven

Ulissa schreef:
Heleen kan je me uitleggen waar dat gas/lucht vandaan komt?

Dat vraag ik me eigenlijk ook wel af...is het iets wat er altijd zit of niet?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:45

Het is best moeilijk om dat precies aan te geven. Er worden zoveel oorzaken aangegeven!
Het synovia (gewrichtsvloeistof) smeert het gewricht. Dit synovia bestaat voor zo'n 15 procent uit koolzuurgas. Door bewegen trekt er wat van dit koolzuurgas en waterstof uit de synovia. Dit vormt een soort van bel tussen het synovia en het sewrichtskapsel.
Op een zeker moment knapt die bel, wat de knak geeft. Misschien ken je dat wel van je eigen knie of enkel. Dat je het gevoel hebt dat er iets in de weg zit wat even moet knakken? Het vormen van die bel duurt echter 15-20 min. Je kan het ook horen als je aan je vinger trekt, dan moet je ook weer 20 min. wachten voordat je daarna weer hetzelfde knakje hoort.
Dus als je paard bij iedere beweging knakt, is dat meestal door een peesje die langs het gewrichtskapsel, of langs een ander peesje schiet.
Er zijn vele uitleggen voor het knappen, ongetwijfeld volgen er nog meerdere. Deze bovenstaande lijken mij wel geloofwaardig.
Als je echt kraakbeenslijtage (arthrose) in een gewricht hebt, kraakt dat echt anders. Dan klinkt het als 2 ballonnetjes die langs elkaar schuren, of soms als sneeuw die kraakt onder je voeten. Dat klinkt echt anders en is niet goed!

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:52

Oh okee...

Wel grappig, mijn fysio zei inderdaad ook dat het even duurde voordat het opnieuw aangemaakt is, dus dat het niet vaak achter elkaar kan.
Zo kan ik het dus met mijn rug en nek inderdaad maar 1 keer (wel meerdere wervels) maar met mijn enkel wel achter elkaar. Dat zal dan inderdaad een pees zijn.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:59

Oud topic, ik weet het... maar ik wil het graag makkelijk kunnen terugvinden en daarom post ik even