OCD, maar geen last?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Viper03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:44

Onze jaarling heeft ook een 'gevuld' spronggewricht. Het blijkt als paarden dit op hun eerste levensjaar hebben, dat dit bijna altijd OCD is. Deze jaarling heeft dus ook OCD.
Er zitten losse stukjes zwevend bot om het gewricht heen. Ze heeft er voor de rest helemaal geen last van, maar als die stukjes in het gewricht gaan zitten is het gevaarlijk. Bij ons is het dus zaak dat we haar z.s.m. laten opereren.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:31

besita

Re: OCD, maar geen last?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:07

idd Viper als de gewrichten opgevuld zijn is het bijna altijd Ocd en wel in die mate dat er iets niet pluis is (voch duidt immers op een ontsteking ) . ik heb jaren geleden ook een veulen gehad van acht maanden waarvan de achterknieen opgezet bleken na een DA bezoek voor een verkoudheid ...die zei ook laat maar foto's nemen .Ik heb niet lang moeten wachten want hij begon er al mank op te lopen ; In de kliniek werd idd Ocd vastgesteld maar de prognose was absoluut niet gunstig . Het veulen heeft toen bij het ontwaken in de recoverybox zijn schouder gebroken en de chirurg vond het eigenlijk beter zo ,helaas

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:44

Idd bij een overvulling van het gewricht zou ik ook meteen een DA ernaar laten kijken.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 14:58

Hoeft niet altijd dat er fragmenten zitten, maar vaak is het wel OC.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 15:08

Klopt, het kan ook gewone OC zijn (al weet ik eigenlijk niet wat ik erger zou vinden). Een fragment kan er nog uit, bij OC is het bot gewoon niet mooi afgerond... Daar kun je dus niets aan veranderen.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 22:09

Aan OC kunnen ze in iedergeval niet kreupel worden is mij verteld. Aan een OCD wel!

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:31

Dat weet ik niet Youngster, OC kan ook voor irritatie zorgen en dat kun je er niet zomaar uithalen...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:44

even een paar "tips " uit de Z -magazine van deze maand :
*een uitgebreide OC aan de knie is veel erger dan een kleine Ocd in de knie *
*Sommige paarden hebben een blijvende gewrichtsopzetting ondanks herhaalde gewrichtsinspuitingen en normale Rontgenfoto's. Een kijkoperatie bij deze paarden toont vaak uitgebreide OC aan *
*Bepaalde OCD -tjes zijn zeer klein en /of zitten op een niet hinderlijke plaats waardoor verwijdering niet nodig is *
*Zo kan een klein OCD fragment dat los zweeft in het gewricht veel meer schade veroorzaken dan een groot stuk dat nog vastzit .*
*veel paarden zijn Rontgenologisch perfect na een OCD-operatie . Het eindresultaat hangt af van de eventuele aanwezige nis na de operatie en uiteraard de bekwaamheid van de chirurg*

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:49

Dus het is zelfs in sommige gevallen niet aan te raden een OCD te verwijderen, als hij op een "goede" plek zit en geen kans heeft te gaan zweven?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:06

dat oordeel laat ik altijd aan de chirurg over ,Anoukie . Zij kunnen dat het beste in overleg met jouw (wat je met het paard wil ) over oordelen . Wel is het zo als je de OCD laat zitten dat de verkoopwaarde dan enorm daalt -of het paard moet op heel hoog niveau in de sport lopen-
Ik geef eerlijk toe dat ik ze de laatste jaren laat staan als er bij de keuring OCD of OC aan het licht komt . Want ze mogen nog zeggen "hij zal er nooit last van hebben " de garantie geven ze er nooit bij en dan zit je als hij een keer slecht loopt altijd maar te focussen 'zou het niet van de ocd komen ... Verder hoe jonger je laat opereren hoe groter de slagingskans ,dus bij een ouder paard zou ik er zowieso niet aan beginnen ( ik ken toch een vijftal gevallen uit de directe omgeving waarbij het op latere leeftijd is verwijderd en weg sportcarriere )

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:20

Ik vond dat met Roxanne ook zo lastig... Die had dus op 1 plek OCD en op 2 plaatsen OC. Dat is zo moeilijk om dan eventueel te opereren of niet...

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 16:40

Of hij er later last van krijgt weet je nooit, maar het is geen ingrijpende operatie voglens mij.
Ik heb ze twee keer van dichtbij gezien, en het viel reuze mee.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 00:57

Ik heb ook een paard (3jr) op stal staan met OCD. Deze is van het voorjaar op foto's geweest. We hebben hem 2 keer laten opereren maar ze konden er niet bij. Het zat vast tussen pezen en banden. Bij de derde operatie zouden ze het doorlichten en dan opereren. Van te voren weer foto's gemaakt, daaruit bleek dat de OCD spoorloos was, terwijl het eerder nog vast zat. Ze konden het ook niet meer vinden. Paard gemonsterd, gelongeerd, weer foto's en weer niks.
Hun advies was toen om dit paard te gaan trainen en zodra het paard er last van kreeg direkt terug komen. Tot nu toe gaat alles nog steeds prima. Al is zijn spronggewricht wel dik. Voor de operaties was hij wel onregelmatig.

Viper03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:22

Hmm een beetje raar verhaal lijkt mij. Als die stukjes OCD in het gewricht komen, ben je in principe te laat....

kelliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 20:26

Wij hebben er ook 1 en volgens de dierenarts heeft ie er absoluut geen last van! loopt ook op hoog niveau in de sport.
Het is alleen maar voor de verkoop belangrijk om ze er uit te halen zolang ze er geen last van hebben.