Rhino in directe omgeving, enten of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:19

ijslanderfan schreef:
hoi, Bij ons is ook rhino, 10 km hier vandaan, en onze dierenarts zei dat dit jaargetijde niet het goede moment is, dus hij raadde het af. Ik ben hier niet zo zeker van... dus ik zoek nog ff verder. (al zit er een bron van waarheid in hoor) maar ik zie dus nog even. Groetjes

waar woon je dan? is altijd handig om te weten hè?

Nouran

Re: Rhino in directe omgeving, enten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:27

Ik heb het vandaag met de veearts overlegt, en hij zegt dat we juist niet moeten enten, wij wonen in Emmen, en onze paarden stonden vlak naast de manege waar het van de zomer mis was.

We hadden de paarden gewoon buiten lopen, en er is gelukkig niets gebeurt, ook ging ik gewoon met ze het bos in.

Onze arst zegt: 90% van alle paarden draagt het virus bij zich, als je dan gaat enten gaat het juist mis!!

En je dekt alleen de verkoudheids vorm.
Vervoeren maakt ook niets uit, ze moeten haast aan elkaar snuffelen om het te krijgen, en vaak blijft het gewoon binnen 1 stal.

Alleen de zwakkere paarden zijn er extra vatbaar voor.

Ik denk dat ik iedereen zo alleen maar meer in twijfel breng, maar je moet gewoon doen wat je zelf het beste lijkt..

Groetjes Sarah

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:35

Ik ben bang voor de kwaaie variant. Ik geloof dat je ehv 3 en ehv 4 hebt. De ene variant is alleen maar verkoudheid. Maar die andere kan een infectie in het zenuwstelsel veroorzaken zodat het paard een ataxi krijgt. Een drachtige merrie aborteert bij infectie meteen haar veulen. En ik heb hier 2 drachtige merries staan. Er staan bij mij ook paarden op stal die wekelijks naar de rijverenigingsles gaan.....

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:36

Ik heb vandaag mijn DA gebeld om te vragen hoe en wat. Ik heb mijn paard dit voorjaar tweemaal laten enten tegen Rhino. Hij legde mij uit dat een enting Rhino niet 100% kan voorkomen. Maar hij raadt me toch aan te enten als het naar Brabant komt. Als ik heb 's ochtends bel, komt hij's middags nog enten.

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:07

Odess: Heb idd Glas, hij zal het waarschijnlijk wel weten ja en hij komt morgen. Was eerst van plan om wel te enten maar, hoor nou dat je pony er zwakker van word. Hij is 11 jaar en kerngezond alleen staat er wel een pony naast hem van 25. Als paarden met zijn alleen in de wei staan kunnen ze het dan ook krijgen..

klunsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:09

Tsja wat meot je nu beslissen? Heel tegenstrijdig allemaal, maar ik blijf dit topic wle even volgen..

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:11

(off-topic ) hebben jullie de home pagina gezien bij bokt?

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:11

Ik dacht dat er echt contact voor nodig was om het over te dragen. Ook al van mensen gehoord dat ze hun paarden binnen laten staan, maar dat lijkt me de reinste onzin, het komt echt niet door de lucht vliegen ofzo.

Morgen komt je DA, ik zou alle vragen opschrijven en morgen aan hem stellen, hij weet het het beste!

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:12

on-topic.. ik zou wel gaan enten als ik jou was je weet het maar nooit!?

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:25

Ik zou morgen de dierenarts vragen. Hij heeft er toch het meeste verstand van.

@wan: het is zo als je, je pony laat enten ; de dierenartsen spuiten een beetje van het virus in zodat je pony tegengif kan maken, maar dan is ie wel wat minder sterk want dan zit er wat 'gif' in zijn lichaam. Dat zegt iedereen maar mij lijkt dat heel sterk want dat doen ze bij alle injecties bij mensen bij dieren bij alles. Zoals ik al zei zal de dierenarts vragen, mijn vader gaat ook morgen vroeg bellen. Zal het jullie wel laten weten..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:41

bron

Citaat:
Preventie

In hoeverre het mogelijk is paarden preventief te beschermen tegen rhinopneumonie hangt af van de vorm. Een vaccinatie tegen de verkoudheidsvorm is redelijk betrouwbaar, maar moet tenminste tweemaal per jaar worden gegeven. Een vaccinatie tegen de abortusvorm is veel minder betrouwbaar en dient tenminste vier maal per jaar te worden gegeven. Ondanks vaccineren kunnen er op een bedrijf toch merries aborteren. De vaccinatie biedt dus geen volledige bescherming tegen abortus. Tegen de neurologische vorm van rhinopneumonie is vaccineren waarschijnlijk niet effectief. Wel kan vaccineren van een gehele stal het rondgaan van het virus verminderen. In het geval dat er al een besmetting aanwezig is, is vaccineren sterk af te raden.

Verspreiding

De verspreiding van het rhinopneumonie-virus (ook wel equine herpesvirus genaamd) vindt voornamelijk plaats door direct contact tussen paarden of door samen stallen in één ruimte. In principe kan het virus ook door de mens via kleren en handen worden overgedragen als deze van het ene naar het andere paard gaat. Door goed douchen en schone kleren en schoenen kan deze vorm van overbrengen worden uitgesloten. Het passeren van paarden op straat of in het bos is dus geen mogelijke bron van besmetting als direct contact wordt voorkomen. Een bedrijf dat een (mogelijk) probleem heeft doorgemaakt dient twee weken na de laatste koortsaanval contacten met andere paarden te vermijden.

Wedstrijden

De besmettingskans van een paard dat een buitenwedstrijd bezoekt, tussen de activiteiten op de eigen veewagen of trailer blijft staan en niet in direct contact komt met andere paarden wordt uiterst gering geacht. Veel paarden dicht bij elkaar bij een binnenwedstrijd verhoogt het risico op infectie omdat het virus zich ook over korte afstand via de lucht kan verspreiden in kleine ruimtes. Het stallen van een paard bij vreemde paarden brengt relatief het grootste risico met zich mee. Stress (vervoer, wedstrijden etc.) doet bij besmette paarden de kans op neurologische symptomen waarschijnlijk toenemen. Het is daarom aanbevelenswaardig paarden eenmaal daags te temperaturen en bij een koortspiek stress en echte inspanning enkele weken zoveel mogelijk te vermijden.

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:51

Pellie: en als ik nu begin met inenten dan. Woon in Drenthe.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:15

Even een andere vraag...
Wel of geen hoefsmid laten komen?
En als het echt moet...Hoe dan?

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:20

Marijuhhhhh schreef:
Pellie: en als ik nu begin met inenten dan. Woon in Drenthe.

ik ben geen DA hoor maar als het enten alleen geldt voor de zwakkere variant zou je zeggen, het maakt niet meer uit, maar als je dit leest:
Citaat:
Wel kan vaccineren van een gehele stal het rondgaan van het virus verminderen. In het geval dat er al een besmetting aanwezig is, is vaccineren sterk af te raden.

dan zou je zeggen, doe maar wel, maar dan moet de hele stal weer. ik denk dat als jij je prettiger voelt bij een vaccinatie dan moet je dat doen. het zal je paard niet schaden.
en zoals ik het ook lees is het virus vooral binnen actief en minder in de buitenlucht. dus staat je paard veel op stal dan zou het ook raadzamer zijn.

als het hier in de buurt zou zijn, zou ik niet enten. ze staan hier buiten met inloopstallen en zijn gezond.

BB, ik denk dat je smid zich goed te rade moet gaan waar hij komt en hoe zijn ontsmetting eruit ziet. er wordt immers geadviseerd om kleren te wassen en meteen een douche te nemen als je bij paarden vandaan komt en naar een andere stal gaat.

Matthanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 22:14

De paarden zijn al geënt, ik wou de afspraak verzetten naar mogenochtend maar vanmiddag kon ook.
Ze hebben nu een gewone basisenting gehad. Ze hebben nu influenza-rhino gekregen i.p.v. influenza-tetanus.
De tetanus enting kon dan volgend jaar wel weer gewoon volgens de veearts. Voor Rhino moet je wel een herhalingsenting op 4-5 weken.

@ Bella, ik heb 3x gebeld naar 2 verschillende dierenartsen hier in de buurt (wou toch even een dubbelcheck) en zij raadde het mij allebei aan om juist wel te enten.

@ Fnanne, daar was ik ook nog een beetje bang voor, maar volgens mij passen ze nu zelf ook wel goed op.

@ arno8, de dierenkliniek wolvega vertelde mij dat de verkoudheidsvorm schade aan kan brengen aan de luchtwegen.
En dat je met die variant dus ook al heel voorzichtig moet zijn.

@ Marijuhhhhh, het geeft mij ook een veilig gevoel. Mijn paarden hebben verder geen direct contact met andere paarden, tenminste niet waar ze paard-op-paard contact mee kunnen krijgen. Als ik op een pension-stal had gestaan had ik niet geweten of ik ging enten of niet.

@ Odess, De veearts vertelde mij dat paarden geen direct contact met elkaar hoeven te hebben om het virus over te dragen.
Ook via kleren en handen wordt de besmetting snel overgedragen.

@ BlazingBoots, Als je echt een hoefsmid nodig hebt, zou ik proberen om de eerste van de dag te zijn. Dan is hij iig met zo min mogelijk (en waarschijnlijk niet) met andere paarden in aanmerking geweest. Maar ja, dit weet ik ook niet zeker. Welke hoefsmid heb je?

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:24

Ook wij hebben onze maatregelen genomen hier in Steenwijk...( hallo Matthanja.... )

Voorlopig gaan de hekken dicht en blijven de dieren op het erf, geen vreemde mensen of paarden in contact met mijn eigen grut en ieder die wel komt schone kleren en gewassen eer ze in contact komen met onze dieren.

Wij gaan niet enten, omdat het niet garandeert dat de dieren niet ziek worden.
Bovendien hebben we er eentje met chronische bronchitis en eentje met chronische voorhoofdsholte ontsteking.
Dan verzwakt zo'n enting het dier des te meer.

Laten we hopen dat het bij deze paar gevallen blijft, over een paar weken hebben we zekerheid en weten we waar we aan toe zijn.

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:35

@Matthanja: Het is zo dat mijn pony bij andere mensen op stal staan. De man zelf heeft 2 friezen en een ouwe pony en een pony van een vriendin van mij, die laat hem niet enten, stel dat ik het wel doe en hun allemaal niet, heeft dan zin? Ze staan gewoon overdag buiten en snachts binnen.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:51

Ik heb zwaar getwijfeld en ga niet enten.

Hierbij een link van onze veearts met erg interessante info over rhino.

http://www.dap-aaenhunze.nl

Even in het menu links naar paarden klikken. Het document staat onder in het scherm (even scrollen)

Volgens mij is een belangrijke conclusie dat enten alleen echt bescherming geeft als iedereen op stal meedoet. De rest op stal bij ons ent niet (volgens mij), dus...

Muzefee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:53

Hmmm... Steenwijk is toch dichtbij en als jullie daar geadviseerd word te enten...
Zal morgen even bij de staleigenaar informeren of hij op de hoogte is van de Rhino...
Ff horen wat die erover denkt...

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:21

Ik ent niet. Enten helpt alleen tegen de verkoudsheidsvorm en die overleven ze zonder zware problemen. Een drachtige merrie zou ik apart houden en niet op een grote pensionstal zetten. Tegen de neurologische variant helpt enten niet. En enten werkt alleen als je het twee keer per jaar doet met de hele stal tegelijk. Één paard enten heeft geen enkele zin.

Zin heeft: een relatief kleine pensionstal die voldoende geventileerd is en waar de paarden goed gezond zijn en veel weerstand hebben.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:00

Wij hadden in 1993 een dood veulen bij onze merrie. Dat hebben we laten onderzoeken en dat was dus een rhinoveulen.. De merrie had een poosje daarvoor wat blaasjes in de neus gehad, anders niks.. Toen dit gebeurde stonden wij op een pensionstal met meerdere paarden van anderen. Omdat je toch vreselijk onder de indruk bent van zoiets hebben wij vervolgens een aantal jaren al onze paarden 2x per jaar laten enten tegen rhino.. Wij hadden toen inmiddels een eigen stal met alleen onze paarden. Onze hengst had veel last van bijwerkingen van de entingen, hij was na de entingen steeds enkele weken verkouden en bleef lang kwakkelen en hoesten. Omdat wij geen veulens meer fokten hebbben we besloten te stoppen met enten tegen Rhino. Met onze hengst gaat het sindsdien stukken beter.. Toch blijft het een angstscenario maar wij gaan niet meer enten..

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:15

wirona schreef:
In de zomer was Rhino bij ons in de buurt.
Zo'n 10 kilometer verder.

Wij hebben wel alles laten enten.
En gaan in vervolg twee keer per jaar enten!!

2x per jaar tegen rhino enten heeft geen zin. De eerste enting die je geeft MOET je binnen 4wkn herhalen, daarna moet je rhino elke 7-8weken herhalen dus min. 6x per jaar. Anders heeft t geen enkele zin.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:44

En ieder paard op stal moet ge-ent worden, dus als je ergens in pension staat, moeten de overige paarden ook gelijktijdig de enting krijgen en blijven krijgen.

Wij gaan niet enten, ook al zou het onze kant op komen. Bovendien heeft enting alleen maar zin als de paarden kip-fit zijn.
Dus als VA Glas op tv drenthe verkondigd dat in deze tijd veel paarden longontsteking of last van een ander virus hebben, terwijl je niet kunt enten bij een paard met verminderde weerstand. Dan weet ik wel zeker dat enten voor één iemand goed is: de dierenartsen en vooruit laten we de fabrikanten niet vergeten.

Een griepspuit mag je zelf ook niet halen als je verkouden o.i.d. bent.

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:35

Ik heb mijn pony wel geent, staat ook met meerdere paarden op stal die er ook tegen geent zijn. Het geeft mij een veiliger gevoel. Het beschermd nu nog maar 10% maar over 4 weken moet hij weer geent worden en dan is het 60% tot 70%. Een vriendin van mij vroeg waar die ziekte zat. In welke plaats, we wonen namelijk ik Drenthe, de dierenarts (Glas) zei er op dat het vooral tussen de mensen hun oren zaten. Het ook vooral voor bij paarden die nieuw op stal staan en nogal gestresst zijn. Het rare is wel dat de nieuwe paarden het dan niet krijgen maar, de andere paarden wel.

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:37

Zolang ze niet met andere paarden in contact komen, hoeven we ons nergens zorgen over te maken, het komt niet uit de lucht vliegen.

Hij zei ook vooral dat www.bokt.nl het was die heel veel onrustveroorzaakte, we zitten elkaar allemaal op te stoken (weet nie tof ik dit mocht zeggen).