onbehaarde plek op hals door slechte doorbloeding ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramona22

Re: onbehaarde plek op hals door slechte doorbloeding ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 15:34

ja lijkt inderdaad op de plek die mijn paard ook heeft, alleen zo'n dikke bult aan de rand van deze plek heeft zij niet. Het is een ronde plek, met lijkt wel allemaal "wratjes" erop, de plek is zomers ook wat schilferig, doet totaal geen zeer. Alleen het gekke is dat bij mijn paard de plek s'winters verdwijnt. Dan komt er een pak winterhaar op, zodra ze gaat uitharen komt de plek weer tevoorschijn. Het is dat ik weet waar de plek normaal gesproken zit, en als je heel goed kijkt dan zie je dat het iets dunner behaard is, maar dan moet je echt goed kijken. Zomers daarintegen, valt het ontzettend op( is natuurlijk een donkere kale plek bij een schimmel.
Ik zal als ik nog een foto kan vinden hem plaatsen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 14:03

even een update....

ik heb de foto's naar Engeland gemaild, naar dr Knottebelt en hij reageerde direct.
hij bevestigd dat het een sarcoid is en dat we een behandeling moeten gaan opstarten voordat het erger en groter wordt.

hiervoor heb ik een DA nodig in mijn omgeving die bereid is hieraan mee te werken en dat valt niet mee.

twee van de DA's hier in de buurt reageerden negatief.

de ene wil niet meewerken vanwege het eventuele gevaar voor hemzelf (?), hij wil wel eventuele injecties toedienen, maar geen zalf opbrengen.

de tweede wil absoluut eerst een biopt nemen, (wat dus ten strengste wordt afgeraden) en dan pas de zalf bestellen.

Ik heb gelukkig bij de derde DA meer succes gehad, zij weet wat een sarcoid is en wil me helpen de zalf te importeren.
ze gaf wel aan wat sceptisch te zijn over "een zalfje" maar zei: snijden kunnen we altijd nog doen.

goed nieuws dus.
ik ga nieuwe foto's maken zowel van de kin als van de hals om die naar Engeland te mailen tesamen met de bestelling van mijn DA.

ik houd jullie op de hoogte

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 15:18

ik heb net foto's gemaakt voor dr Knottebelt en plaats ze hier ook voor jullie.

ik heb ook foto's gemaakt van de kin en ze zijn redelijk gelukt (valt niet mee om foto's te maken van een niet stilstaand paard en een fotocamera.

Afbeelding

Afbeelding

en een van de hals met een betere belichting:

Afbeelding

die in de kin zijn zoals je ziet wel anders, wrat-achtiger als die op de hals.

ik ga ze dus nu samen met mijn DA verzenden naar Engeland,
jullie horen nog de verdere afloop

sorayaaaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:24

Anya schreef:
Dit klinkt als een sarcoid. Zo begon de sarcoid van mijn B'elanna ook. Dat hoeft natuurlijk niet, maar het lijkt er wel erg op. Zorg dat je er op tijd bij bent. Vraag een andere da om advies.
Als het een sarcoid is, PB mij dan. Er is een nieuwe behandelmethode met zalf die heel goed werkt. i.p.v. wegsnijden of wegbranden.

heey
mijn pony heeft ook een sarcoid eingelijk huidkanker maar iemand zij dat het een sarcoid leek. ik weet niet wat ik der aan moet doen. het zit op der hals. het wordt steeds groter en groter! ik wordt er bang van alsik er naar kijk. waar kan je het middeltje halen. met ene telefoonnummer of fax ofzo?
ik wil namelijk hele graag dat middeltje omdat het steeds groter wordt.
ook onder de huid zit een bult die wordt ook steeds groter en groter!

sorry dat ik het hier schrijf. terwijl het over een ander paard gaan!
mijn exsucces.

sorayaaaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:18

Anya schreef:
GEEN biopt laten nemen!!!!
Dan heb je de kans dat (als het een sarcoid is) de boel gaat groeien en over gaat in een meer agressieve variant.

Een sarcoide is geen huidkanker. Dat wil zeggen het zaait niet uit. Het gedraagt zich ter plekke wel als huidkanker. Het groeit en soms zelfs heel snel. Er kunnen enorme gezwellen ontstaan. Ze kunnen ook heel lang niet veranderen. Zeker bij verandering moet je wel actie ondernemen. Dan stopt het meestal niet meer.

Over het ontstaan zijn ze het nog niet helemaal eens. Gangbaar is dat een bepaald soort koeienvlieg ermee te maken heeft. Die beschadigt de huid en laat het wrattenvirus achter. Veel paarden hebben als veulen veulenwratjes gehad en dus weerstand tegen dat virus. Het gevolg is dat het lichaam zichzelf aanvalt en anti-stoffen blijven maken. Of dit het ook is zijn geleerden het niet over eens dus.

Er zijn een aantal behandelmethoden:
- wegsnijden
- cryochirurgie (wegbranden met vloeibare stikstof)
- combi van snijden en branden
- radiotherapie (bestraling)
- chemotherapie (chemokuur)
- bcg-injecties (enten ter plekke met tubercelose-entstof)
- AW4-Ludens (cytotoxie)

Bij B'elanna is eerst de combi snijden/branden geprobeerd. De sarcoid kwam terug.

Bij de universiteit van Liverpool heeft Prof. Knottenbelt een zalf ontwikkeld die bestaat uit zwaar metaal zouten en celgroeiremmers. Die zalf wordt na consult door een DA met Liverpool speciaal voor jouw paard gemaakt en mag alleen door een DA worden opgebracht.

Bij B'elanna is de zalf 4 keer opgebracht. Er ontstond een korst die is afgevallen. De sarcoid was weg en is tot nu tot weggebleven.

heey

hoe kan je aan dat zalfje komen? en hoe duur is het om dat zalfje op te laten smeren?

ik ben namelijk ook een pony die huidkanker heeft. de dierenarts zij dat weg snijden geen zin had want dat is de kans groot dat het terug komt.
hij had het over een zalfje in utrecht die pijn deed. en een zalfje uit een land het was wel duur maar het hielp echt zonder pijn. en nu lees ik dat het maar 4x opgesmeerd is, maar bij elk paard is het natuurlijk anders.

ik zal even een fot laten zien hoe het er nu uit ziet bij mijn pony.

Afbeelding
zo was het vorig jaar winter.

Afbeelding
Als je goed kijkt zie je ook een bult er onder. die zit onder haar huid!
daar maak ik me grote zorgen om!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 20:06

dag sorayaaaaa

zo te zien is het inderdaad (haast) hetzelfde, en dus een sarcoid.

misschien kun je dit topic uitprinten en eens aan je dierenarts laten lezen.
ook kun je even kijken op de engelse site, en daar wat vanaf halen en er mee naar je dierenarts gaan.

deze zalf is niet in de winkel te koop, dus je dierenarts zal hem moeten bestellen in Engeland.

Deze informatie heb ik overigens van Anya, misschien kun je haar een PB sturen, zij kan je vast verder helpen.

succes met je pony.

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:27

lolclub schreef:
dag sorayaaaaa

zo te zien is het inderdaad (haast) hetzelfde, en dus een sarcoid.

misschien kun je dit topic uitprinten en eens aan je dierenarts laten lezen.
ook kun je even kijken op de engelse site, en daar wat vanaf halen en er mee naar je dierenarts gaan.

deze zalf is niet in de winkel te koop, dus je dierenarts zal hem moeten bestellen in Engeland.

Deze informatie heb ik overigens van Anya, misschien kun je haar een PB sturen, zij kan je vast verder helpen.

succes met je pony.

heey lolclub!

ja, dat dacht ik ook.
enne ik ga morgen de DA bellen en ik heb dit net uitgeprint.
en dan ga ik eht overleggen met dat zalfje enzo.
dank je wel!

groetjes Miranda en likjes Sorayaaa

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 23:38

sorayaaaaa

vertel je me nog even wat je DA gezegd heeft en wat hij er aan gaat doen ?

ik ben benieuwd.

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:36

lolclub schreef:
sorayaaaaa

vertel je me nog even wat je DA gezegd heeft en wat hij er aan gaat doen ?

ik ben benieuwd.

lolclub

ja is goed, vandaag kon ik de DA niet laten komen.
morgen komt hij waarschijnlijk.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:15

Hallo allemaal. Ik ben weer terug van vakantie. Het was mooi op La Palma.
Nu ik de foto's zo zie, ziet het er precies zo uit als Lanna's sarcoid in later stadium. Lanna had overigens ook een bultje onder de huid toen de sarcoid terug kwam na het wegbranden.

Lolclub wat fijn dat je een DA hebt gevonden die wil meewerken.

sorayaaa je kunt me rustig een PB sturen.

sorayaaaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:21

Anya schreef:
Hallo allemaal. Ik ben weer terug van vakantie. Het was mooi op La Palma.
Nu ik de foto's zo zie, ziet het er precies zo uit als Lanna's sarcoid in later stadium. Lanna had overigens ook een bultje onder de huid toen de sarcoid terug kwam na het wegbranden.

Lolclub wat fijn dat je een DA hebt gevonden die wil meewerken.

sorayaaa je kunt me rustig een PB sturen.

hooi..

oke.. ik heb vandaag ondekt dat die bult onder haar huid een klein bultje zit wat het zelfde is als die grote plek (sarcoid) dus ik denk dat die bult ook een sarcoid wordt.

maar wat kan ik het beste doen? de DA laten komen?
of gewoon laten zitten? op onze manege zeggen sommige dat ze binnen een jaar is ze dood.. (dat zijn meestal van die kapsones kinderen weet je wel) maar als nog waarom zeggen ze dat dan?

groetjes Miranda

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:42

Ach wat een flauwekul van die mensen op stal. Dat is echt onzin.
Het beste kun je een goede foto nemen en in overleg met je DA opsturen naar Engeland via de mail. Advies vragen. Je DA ook dit topic laten zien (uitprinten). Prof. Knottenbelt beoordeelt dan de foto en kijkt of hij wat kan voor die specifieke soort sarcoid. Belangrijk is dat je DA mee wil werken, want de zalf is giftig en moet door een DA worden opgebracht. De zalf wordt met instructie vanuit de university of Liverpool opgestuurd naar je DA. En i.i.g. geen biopt nemen. Dan gaan sarcoids vaak groeien.