jaarling nu al 1.78, kan dat problemen opleveren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:20

pff...ik moet er niet aan denken....waren de ouders ook zo groot ?

Ik heb zelf een nu bijna 19jarige merrie van 1.80 (misschien wel meer maar zo ver gaat de meetlat niet) die was op 3 jarige leeftijd 1.73cm (stamboek keuring) Ik heb haar met 4 ingereden, maar toen wist ik al 1 jaar dat ze arthrose en verbening vd hoefkraakbeenderen had. die van mij was als veulen erg verwaarloosd- ik hoop dat dat de verklaring is

hier een foto van 4mnd:
Afbeelding

en nu (van augustus 2005)
Afbeelding

Ik heb nu weer een veulen (naarling van nu 1.55cm) uit ouders die zelf maar 1.65cm waren....voor mij geen grote paarden meer Gardy's ouders waren trouwens hengst 1.73cm en de moeder 1.68cm wellicht beide ook op 3 jarige leeftijd.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:29

uhhh die is wel erg groot ja. Onze (nu) 4-jarige was als jaarling, 1.53 geloof ik, wij dachten, die wordt iets van 1.64 ofzo(dat was ook de schatting aldus de oude eigenaar(tevens dierenarts) maar nu 3 jaar later is ie al 1.73 ofzo, dus toch nog wel flink gegroeid, wat moet dat bij die van jou gaan worden, wat is de afstamming? is ie ook echt ''groot'' gefokt?
Ik ben ook wel benieuwd naar een foto
Trouwens, ik denk zelf dat het niet zo goed is voor een jaarling om al zo groot te zijn, zeker niet als ie zo doorgaat met groeien, zal dat nog veel problemen opleveren, met botten en spieren....

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:45

De halfbroer van mijn wedstrijdpaard is nu tegen de 1.90m en 8 jaar. Hij is pas met 4 jaar ingereden omdat hij met 3 jaar gewoonweg nog veel te slap was. Maar toen hij zadelmak was hebben ze het nog een jaar heel rustig aan gedaan, dus echt geen moeilijke dingen vragen, zoals verzameling en kleine voltes want dat kon hij echt nog niet. Hij is vorig jaar voor het eerst uitgebracht in de wedstrijden in het L1. Het is verder wel een heel lief paard en blijft ook netjes stilstaan met opstappen, uh... opklimmen! En hij doet netjes zijn hoofd naar beneden met hoofdstel omdoen. Dus laat hem nog maar een jaartje extra in de wei lopen, dat jaartje haal je later wel weer in.

Pellie

Re: jaarling nu al 1.78, kan dat problemen opleveren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:36

hoe groot was het bij de geboorte? dan heeft het al rond de 60% van zijn totale lengte schijnt het.

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:42

Anya schreef:
Dat ga ik dus ook doen met mijn behoorlijk grote jonge paard.

Nog een methode om de toekomstige maat te bepalen. Is vreemd genoeg redelijk acuraat...

Je pakt een halstertouw.
Je laat het touw langs zijn been hangen.
Je pakt het touw dan op twee plaatsen vast.
1 punt is bij de elleboog en de ander bij z'n kroonrand.
Daarna breng je het punt wat je bij de kroonrand vast heb boven zijn schoft. Daarbij moet je wel het punt bij de elleboog vast houden.
Waar je dan uit komt met het touw is de stokmaat die hij zal krijgen.

dit heb ik ook idd al eens gehoord, maar moest je dat niet als veulen doen? of zit ik er nu naast...?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:59

Wow, dat is wel een heel erg groot paard!
Ben benieuw hoe groot hij is, als hij straks 7 is, en dan dus helemaal uitgegroeid. Volgens mij is hij dan rond de 1.90

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:11

Ik wil echt een foto zien!! Kei gaaf, zon mega paard!

ssssuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:15

Jeetje

Suuuupppergroot!!!

_Ananas_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:45

Oei dat is inderdaad best groot, maar elk paard is anders en je weet nooit van te voren tegen wat voor een problemen je aan gaat lopen. Wat natuurlijk wel veel voorkomt bij die grote paarden is cornage, maar of je daar nu al iets voorkomends aan kan doen? Heb er nog nooit van gehoord in ieder geval! Succes met je paardje!

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:55

ik denk dat je voor cornage nog het minst bang hoeft te zijn, dat is niet zo heel erg, maar de botten en spieren ed zijn niet op zo'n groot lijf gemaakt dus ik denk dat je eerder rekening moet houden met atrose ed....

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:01

Pipo schreef:
Als je nog van de koop afkan komen zou ik dat doen. Zo groot paard...........voor de handel is het niets waard, voor het paard is het niets waard.

En over gezondheid maar niet te spreken.

wat een onzin!! Waarom zou een groot paard voor de handel niets waard zijn??? Als zijn kwaliteiten goed zijn is t geen probleem hoor. Op elk potje past een dekseltje dus ook voor een groot paard is een koper te vinden die wel een grote jongen zoekt.

Bokt_Man

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:19

wowww wat een joekel zeg..
wel mega gaaf zo'n grote hengst...
Als die als hengst zijndeong. 1.90 wordt... wat zou het dan worden als je hem laat ruinen?

en idd wij willen foto's wij willen foto's

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 14:25

Nog nooit een verhaal gehoord van zo'n grote jaarling! Wel gaaf hoor, zo'n groot paard. Dan heb je wel bekijks! Misschien zou het wel eens een heel stoer politiepaard kunnen worden! Ik houd wel van die grote paarden, die van mij is 1,74m, mijn vorige 1,76m. Ik ben zelf ook best lang dus grotere paarden passen mij beter (of andersom). Ben je zelf ook lang Navidad?

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:05

ja zie de foto's die hij geplaatst heeft op bokt

xRONINIx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:15

zo dat is echt groot

ammi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:57

Ik heb zelf ook een paard van 1.80m, hij is zeker groot, maar alle verhoudingen kloppen.
Hij is pas als 5 jarige ingereden, omdat hij het eerder gewoonweg niet aankon. Hij is in de M dressuur gestart en zo doorgestoomd naar het Z2, zonder enkele problemen. Springen vind ie hartstikke leuk alleen heeft ie wat moeite met zn lichaam

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:27

Die is al wel groot ja...
En ik vond mijn jaarling al groot met haar krappe 1.70m...

Ik ken nog een hengst van Jazz di ewas ook zo enorm en hem hebben ze Gelatinaat gevoerd naast de voedingsuplementen. Als twenter was hij namelijjk niet zuiver op de foto, maar waarschijnlijk door de Gelatinaat was hij dat op 4 jarige leeftijd wel.
Ook hebben we die hengst in het voorjaar dat hij 2 werd al aan de longeerlijn gegooid. Met een hoofdstelletje, NIET bijzetten en gewoon 3 keer in de week 10 / 15 minuten. Daar werd hij wel sterker van en ook nog eens braver

We hebben hem pas als 3 1/2 jarige ingereden en toen de winter weer stilgezet..

Mocht je hem kopen; Heel veel plezier ermee!

esperado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 20:22

Grote veulens / jaarlingen hebben meer kans op OCD.
Maar dat komt er op een keuringsfoto wel uit mocht je hem willen kopen.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 22:38

peeri schreef:
Grote veulens / jaarlingen hebben meer kans op OCD.
Maar dat komt er op een keuringsfoto wel uit mocht je hem willen kopen.

Volgens mij valt dat wel mee hoor? Ik hoor daar zulke tegenstrijdige verhalen over. Ik denk wel dat je de grotere onder de jonge paarden, later moet gaan inrijden dit juist om dus de botten en het kraakbeen te ontzien en alles uit te laten groeien. Ik zie bij ons op stal juist kleine paarden met ocd( 1.60 /1.65)

Mijn veulen( hengst) van 8 maanden is nu al rond de 1.50 wordt ook een joekel vrees ik. Wordt toch een trampoline aanschaffen vrees ik! Ik ben maar 1.65.

1.78 jeetje en dat wordt nog groter!!!!!!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:17

Dat is wel heel groot voor een enter. Zelf zou ik niet zo snel zo`n enter kopen...hij zal wel erg slap zijn of niet?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 00:30

RUBYWHITE schreef:
Dat is wel heel groot voor een enter. Zelf zou ik niet zo snel zo`n enter kopen...hij zal wel erg slap zijn of niet?

dat valt wel mee. het is een slungel, maar slap kan ik hem niet echt noemen, ik heb hem vandaag even zien gaan in de bak. schrok er wel een beetje van haha. ik moest hem op stal zetten na een half uurtje zon komt die 3 maal daags de stal uit ivbm de winterperiode. zomers staat die gewoon op de wei. voor mij steigerde die een keertje. niet uit gemenigheid maar wel uit speelsigheid, toen was die erg groot haha.

ik zal donderdag of vrijdag even wat fotos maken van hem.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 00:41

ben benieuwd

Navidad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 02:45

Bokt_Man schreef:
wowww wat een joekel zeg..
wel mega gaaf zo'n grote hengst...
Als die als hengst zijndeong. 1.90 wordt... wat zou het dan worden als je hem laat ruinen?

en idd wij willen foto's wij willen foto's

dat wil ik ook wel eens meemaken haha. mjah goed als die braaf blijft, of nja goed tam word zi ik het nut er niet van in om hem te laten ruinen

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:50

Wow ben benieuwd wat voor een joekel dat gaat worden!
In elk geval succes met hem!

Cute

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 21:19

Dat is wel echt enorm groot ja.
Mijn jaarling is 1,64 en ik dacht al een grote te hebben.